Olet varmasti itsekin huomannut, että joinakin päivinä mainittuja vaunuja on ollut liikenteessä selkeästi alle 10 kpl. Keskimäärin niitä on toki ollut yli 10.
Mielestäni keväällä tehtiin päätös, että vuorojen määrä tulee vähenemään syksyllä muutamalla ja vähennys tehdään juurikin niiltä linjoilta, joilla on eniten tarjontaa (vaikutus matkustajille olisi mahdollisimman vähäinen).
Muistan toki nuo keväiset puheet, mutta silloin oletuksena oli, että Variot poistuvat, ja ne korvataan kuudella välipalamannella. Siinä tilanteessa olisi selvitty niukin naukin 11 mannella, parilla neliakselisella ja korkeilla nivelillä kun olisi vähennetty nuo kaksi vuoroa.
Ihmettelenkin nyt sitä, että kun Variot kaikesta huolimatta jäivät, niin tuo vähennys tehdään joka tapauksessa. Eikös sen pitäisi olla nyt tarpeeton?
Eri juttu on sitten se, että ainakin nelosella kierrosaika on nyt kesällä, ja oli viime talvena, hyvin löysä. Kierrosaikaa lyhentämällä tuo vuoron poisjättö oltaisiin voitu tehdä varsinaista kapasiteettia vähentämättä. No, varsinaista aikataulua en ole vielä nähnyt, mutta yllä olevasta lainattu yhden minuutin pidennys vuoroväliin merkitsee 5:stä 6:een minuuttiin siirtymistä eli kahta vuoroa tunnissa suuntaansa pelkästään nelosella.
Siinä olen toki samaa mieltä, että jatkuvat puuttuvat vuorot eivät ole hyvä juttu. Jos tosiasia on, ettei enempää vaunuja kerta kaikkiaan saada liikenteeseen, niin sitten tuolle ei voi mitään. Mutta ihmettelen, ettei lautakunnalle ole kerrottu tästä(kään) asiasta mitään. Syyskauden ensimmäinen kokous on 9.8. ja supistettu liikenne alkaa 12.8.