Linjojen 4 ja 10 vuoroja vähennetään syksyllä 2007

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,148
Joitakin muutoksia HKL:n liikenteessä 12.8.2007:
  • 4:ltä poistuu iltapäiväliikenteestä yksi ruuhkavuoro, vuoroväli pitenee n. minuutilla
  • 10:ltä poistuu iltapäiväliikenteestä yksi ruuhkavuoro, vuoroväli pitenee n. minuutilla

Yllä oleva on lainattu bussiliikennettä koskevasta ketjusta. Mikä ihme mahtaa olla tässä takana? Kapasiteetti sen kun laskee kuormitetuimmilla linjoilla, vaikka ahdasta on jo nyt (viime talvikaudella). Vuorovälin puolestahan ongelmaa ei ole, kapasiteetin puolesta sen sijaan kylläkin, ja tällä tavoin se vain pahenee.

Olisiko niin, että luottamus Variotrameihin ei ole ihan niin vankkaa kuin mitä Hesarissa annettiin taannoin ymmärtää?
 
Olisiko niin, että luottamus Variotrameihin ei ole ihan niin vankkaa kuin mitä Hesarissa annettiin taannoin ymmärtää?
Olet varmasti itsekin huomannut, että joinakin päivinä mainittuja vaunuja on ollut liikenteessä selkeästi alle 10 kpl. Keskimäärin niitä on toki ollut yli 10.

Mielestäni keväällä tehtiin päätös, että vuorojen määrä tulee vähenemään syksyllä muutamalla ja vähennys tehdään juurikin niiltä linjoilta, joilla on eniten tarjontaa (vaikutus matkustajille olisi mahdollisimman vähäinen).

Nelosella ja kympillä on toisaalta eniten matkustajiakin. Mutta ehkä on rehellisempää ajaa virallisesti pienemmällä vuoromäärällä kuin jättää vuoroja sisälle toisinaan jopa säännöllisesti. Näin saadaan myös käytännön tasolla tasaisemmat vuorovälit verrattuna lähes säännöllisiin vuorojen sisälle jättämisiin.
 
Olet varmasti itsekin huomannut, että joinakin päivinä mainittuja vaunuja on ollut liikenteessä selkeästi alle 10 kpl. Keskimäärin niitä on toki ollut yli 10.

Mielestäni keväällä tehtiin päätös, että vuorojen määrä tulee vähenemään syksyllä muutamalla ja vähennys tehdään juurikin niiltä linjoilta, joilla on eniten tarjontaa (vaikutus matkustajille olisi mahdollisimman vähäinen).

Nelosella ja kympillä on toisaalta eniten matkustajiakin. Mutta ehkä on rehellisempää ajaa virallisesti pienemmällä vuoromäärällä kuin jättää vuoroja sisälle toisinaan jopa säännöllisesti. Näin saadaan myös käytännön tasolla tasaisemmat vuorovälit verrattuna lähes säännöllisiin vuorojen sisälle jättämisiin.
Kuulemani mukaan nyt kesälläkin on vaunupula! Vauriot ovat mitä ovat, mutta myös vanhemmissa vaunuissa on Helmi- eli LiVa-vikoja ja laitteistojen korjaaja on kesälomalla. Ilman toimivaa liikennevaloetuuslaitetta kun ei oikein linjalla enää pärjää. Näin hieno nykytekniikka rampauttaa muuten hyvin toimivat Valmet-niveletkin! Vanhojen tunnistinnastojen käyttö ei käy, koska se ei käy.
 
Olet varmasti itsekin huomannut, että joinakin päivinä mainittuja vaunuja on ollut liikenteessä selkeästi alle 10 kpl. Keskimäärin niitä on toki ollut yli 10.

Mielestäni keväällä tehtiin päätös, että vuorojen määrä tulee vähenemään syksyllä muutamalla ja vähennys tehdään juurikin niiltä linjoilta, joilla on eniten tarjontaa (vaikutus matkustajille olisi mahdollisimman vähäinen).

Muistan toki nuo keväiset puheet, mutta silloin oletuksena oli, että Variot poistuvat, ja ne korvataan kuudella välipalamannella. Siinä tilanteessa olisi selvitty niukin naukin 11 mannella, parilla neliakselisella ja korkeilla nivelillä kun olisi vähennetty nuo kaksi vuoroa.

Ihmettelenkin nyt sitä, että kun Variot kaikesta huolimatta jäivät, niin tuo vähennys tehdään joka tapauksessa. Eikös sen pitäisi olla nyt tarpeeton?

Eri juttu on sitten se, että ainakin nelosella kierrosaika on nyt kesällä, ja oli viime talvena, hyvin löysä. Kierrosaikaa lyhentämällä tuo vuoron poisjättö oltaisiin voitu tehdä varsinaista kapasiteettia vähentämättä. No, varsinaista aikataulua en ole vielä nähnyt, mutta yllä olevasta lainattu yhden minuutin pidennys vuoroväliin merkitsee 5:stä 6:een minuuttiin siirtymistä eli kahta vuoroa tunnissa suuntaansa pelkästään nelosella.

Siinä olen toki samaa mieltä, että jatkuvat puuttuvat vuorot eivät ole hyvä juttu. Jos tosiasia on, ettei enempää vaunuja kerta kaikkiaan saada liikenteeseen, niin sitten tuolle ei voi mitään. Mutta ihmettelen, ettei lautakunnalle ole kerrottu tästä(kään) asiasta mitään. Syyskauden ensimmäinen kokous on 9.8. ja supistettu liikenne alkaa 12.8.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulemani mukaan nyt kesälläkin on vaunupula! Vauriot ovat mitä ovat, mutta myös vanhemmissa vaunuissa on Helmi- eli LiVa-vikoja ja laitteistojen korjaaja on kesälomalla.

Onko vuoroja tosiaan jäänyt vaunupulan takia sisälle nyt kesällä? Uskomatota, että nykypäivänä laaditaan HKL:n kokoisessa laitoksessa sellainen organisaatio, että yhden ihmisen kesälomalla on tuollainen vaikutus. Kai niitä liva-korjaustaitoisia voisi olla enemmän kuin yksi henkilö?
 
No, varsinaista aikataulua en ole vielä nähnyt, mutta yllä olevasta lainattu yhden minuutin pidennys vuoroväliin merkitsee 5:stä 6:een minuuttiin siirtymistä eli kahta vuoroa tunnissa suuntaansa pelkästään nelosella.

Vuorovälin pidennys ei ole täyttä minuuttia. Kun yksi vuoro poistuu, niin silloinhan kierroksen aikana poistuu yksi lähtö. Nelosella ja kympillä oli molemmilla viime talvena joitakin 4 min vuorovälejä, ne pitenevät 5 minuuttiin. Lisäksi kympille tulee joitakin 6 min vuorovälejä.
 
No, varsinaista aikataulua en ole vielä nähnyt, mutta yllä olevasta lainattu yhden minuutin pidennys vuoroväliin merkitsee 5:stä 6:een minuuttiin siirtymistä eli kahta vuoroa tunnissa suuntaansa pelkästään nelosella.
Oikeassa olet, kaksi vuoroa lähtee kävelemään neloselta viime talveen verrattuna. Uusi aikataulu on pdf:nä nyt netissä.

Neloselta lähtee aamupäivän satamaliikenteen päättyessä kaksi vaunua halliin 12:n vaunun (vuoron) jatkaessa keskipäivällä. Viime talvena keskipäivälläkin ajettiin 14 vuoron turvin ja iltaruuhkaa vahvistettiin sitten vielä 2 lisävuorolla. Kympiltä näyttäisi poistuvan yksi vuoro.
 
Ei siellä myöskään näy olevan mitään tasatahtiaikatauluja 4:lla ja 10:lla sunnuntaisin, niin kuin piti olla kokeilumielessä.
 
Kun nelosen vuorovälit suurenee niin ehkäpä
välipalavaunut ja kaalimadot korjaavat kapasiteettia :)
 
Viimeksi muokattu:
Ei siellä myöskään näy olevan mitään tasatahtiaikatauluja 4:lla ja 10:lla sunnuntaisin, niin kuin piti olla kokeilumielessä.
No johan on... mihinkähän lienee unohtunut em. kokeilu, joka olisi ollut aika oleellinen juttu siirryttaessä kohti tehostetumpaa ja laadukkaampaa raitioliikennettä Helsingissä?
 
Kun nelosen vuorovälit suurenee niin ehkäpä
välipalavaunut ja kaalimadot korjaavat kapasiteettia :)

Mutta kun valitettavasti välipaloja tulee liikenteeseen vasta ensi kesänä, eivät ehdi sitä ennen. Kuusi välipalamannea saattaa ehtiäkin, mutta tuskin tämän vuoden puolella, niiden kunnostustyöt eivät ole vielä alkaneetkaan. Ahdasta tulee, kun kapasiteettia näin nakerretaan!
 
No johan on... mihinkähän lienee unohtunut em. kokeilu, joka olisi ollut aika oleellinen juttu siirryttaessä kohti tehostetumpaa ja laadukkaampaa raitioliikennettä Helsingissä?

En olis ihan varma... HKL:lla saattaa olla eri näkemys tasatahtiaikatauluista kuin meillä harrastajilla. Nimittäin klo 12-19 välillä lähdöt Munkasta/Pikku Huopalahdesta on aika täsmälleen eri aikoihin josta seuraa näennäisen tasaiset vuorovälit yhteisellä osuudella. Ongelma vaan on se, että tasatahti HKL:n mielestä tarkoittaa 9-10 minuutin vaihtelevaa väliä, kun se meikäläisittäin olisi tismalleen 10 minuuttia.
 
Laskinpa tuossa huvikseni. Viime talvikaudella linjalla 4 oli lähtöjä Munkkiniemestä 182 arkivuorokaudessa. Nyt enää 168. Vähennystä on 14 lähtöä eli n. 2000 matkustajapaikkaa. Oletettavasti tilanne on sama myös Katajanokan suunnasta.

Vaunuja pitäisi olla pilvin pimein, kun Variot nyt uuden sopimuksen myötä toimivat kuin unelmat :) Ja säästöpaineita ei ole, eikä tällaisella linjalla voikaan olla, samalla kun sekundaarisilla bussilinjoilla lisätään tarjontaa ja kasvatetaan kustannuksia.

Kun nelosen matkustajat eivät ennen supistuksiakaan mahtuneet kunnolla kyytiin, niin eihän tilanne siellä sisällä vaunussa enää pahemmaksi voi tulla. Mutta matkustajamäärä toki tippuu, kun vuoroja vähennetään. Olisipa todella mielenkiintoista kuulla, miksi näin on tehty.
 
Tylsä veikkaus: pohjustetaan töölön metroa, kun 'ilmenee' että raitiovaunujen kapasiteetti ei riitä. Ehkei suorastaan, mutta tällainenkin ajatus saattaa olla taustalla.
 
Viime talvikaudella linjalla 4 oli lähtöjä Munkkiniemestä 182 arkivuorokaudessa. Nyt enää 168. Vähennystä on 14 lähtöä eli n. 2000 matkustajapaikkaa.

Onko ne muka sitten täysinä ympäri vuorokauden kulkeneet? Olen iltaisin usein nähnyt, että hyvä jos 20 prosenttia vaunusta on kuorimitettu. Ei se minuutin vuorovälin pidennys normaalin arkimatkustajan silmissä kauheasti näy. Ymmärsin yskäsi, jos todella kulkisivat täysinä ympäri vuorokauden, ja tuo vähennys olisi oikeasti tuntuva. Mutta se on aika kallista lystiä ajattaa tyhjiä vaunuja ympäri. Käytetään tuostakin säästyvä raha johonki järkevämpään.
 
Takaisin
Ylös