Ympyrälinjojen kirjaimet

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,249
Vs: Talviliikenteen 2007-2008 muutokset raitioliikenteessä

Näinhän se on. Svenska talande bättre folk vet.

Erikoista on se, että vasta kesäliikenteen alussa vuonna 1950 on tullut käyttöön tämä "venska taalanne petre volk" -systeemi näistä B- ja T-kirjaimista :)

Itse vaadin moisia turhakekirjaimia edelleenkin pois! Sama koskee seiskaa. Jos tähän ei voida suostua, esitän että kaikkiin linjanumeroihin liitetään kirjaintunnus, jotta siis todistetusti tyhmä tietäisi minne vaunu oikein menee. Esim. linjalle 10 annetaan toiseen suuntaan tunnus 10L (Kirurgi-Pikku-Huopalaht) ja tunnus 10T (Pikku-Huopalalaht-Kirurgi, ja tässä on ennakoitu linjan päätemuutos Kolmikulmaan).

Ja 6 ja 8 yhdistetään samalle numerolle niin kuin talvella 1949 yhdistettiin linjat 1 ja 8 ja saatiin lopputulos: linja 1 Eira-Vallila-Salmisaari.

MODEDIT/kuukanko: Jaettu omaksi ketjukseen. Aihetta on käsitelty myös ketjussa http://jlf.fi/f12/183-linjanumeroiden-yhteydessa-kaytettavat-kirjaimet/
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Talviliikenteen 2007-2008 muutokset raitioliikenteessä

Ja 6 ja 8 yhdistetään samalle numerolle niin kuin talvella 1949 yhdistettiin linjat 1 ja 8 ja saatiin lopputulos: linja 1 Eira-Vallila-Salmisaari.

Mistäs Arabiassa kyytiin nouseva sitten tietäisi, viekö vaunu Töölöön vai Hakaniemeen? Pitäisikö olla 6T ja 6H ;)
 
Vs: Talviliikenteen 2007-2008 muutokset raitioliikenteessä

Mistäs Arabiassa kyytiin nouseva sitten tietäisi, viekö vaunu Töölöön vai Hakaniemeen? Pitäisikö olla 6T ja 6H ;)

No se katsoo vaunun määränpäätekstistä suunnan samalla logiikalla/vaivalla kuin sen linjanumeronkin! Ja sitten voisi olla bonuksena se ajosuuntaa kuvaava lisäkirjain numeron perässä vielä sotkemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Talviliikenteen 2007-2008 muutokset raitioliikenteessä

Tuolla määränpäätekstiasialla tulee olemaan ihan oikea merkitys sitten, jos niin hyvin käy, että lautakunta uskoo kaupunkilaisia (Pasila-Seura ja Alppila-Seura ovat asiasta lautakunnalle kirjelmöineet) ja päättää Kampin linjaksi kolmosen eikä seiskan. HKL pitää ongelmana sitä, että "kumpikin" kolmonen kulkisi rautatieaseman pysäkin kautta kaksi kertaa kierroksen aikana, ja silloinhan määränpääteksti on aivan oleellinen ongelmanratkaisija: siitä sitten näkee meneekö 3B tällä kertaa asemalta Brunnsparkeniin vai Berghälliin?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Talviliikenteen 2007-2008 muutokset raitioliikenteessä

Itse vaadin moisia turhakekirjaimia edelleenkin pois! Sama koskee seiskaa.

Vaikka mainitsinkin nuo 50-luvulla syntyneet selitykset kolmosen B- ja T-kirjaimiin, niin olen Compactin kanssa ihan samaa mieltä.

Ainoa edes vähän (mutta kovin vähän) järkeen käyvä perustelu lisäkirjaimille voisi olla pysähtyminen samalla pysäkillä, mutta eihän sellaista ole kolmosella eikä seiskallakaan. Sitä paitsi sama asia olisi selkeämmin hoidettavissa määränpääteksteillä. Tosin kolmosen ja seiskan nykyiset määränpäätekstit ovat varsin mitäänsanomattomat, paitsi Manneissa.

Monenlaisten tekstivirityksien sekamelskassa kyllä kaipaan vanhoja kunnon linjakilpiä, jotka olivat rahastajan kohdalla sivuikkunassa.

Menee vähän ohi ratikoista ja rengaslinjoista, mutta tuo lisäkirjainvillitys on bussilinjoillakin välillä ihan käsittämätöntä. Helsingissäkin on käyttämättömiä linjanumeroita ainakin 12, 13, 19, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 44, 48, 49, 56, 60, 61 ja 91. Jos N-kirjaimen annettaisiin vielä olla yölinjan tunnuksena, niiin pienellä virittelyllä riittäisi kaikille muille kirjainlinjoille oma numero. Onhan niitä linjatunnuksia muutenkin muuteltu! Viite määränpään postinumeroon - se 60-luvun älynväläys - ei ole enää aikoihin pätenyt kuin satunnaisesti, useilla linjoilla ei koskaan. Kun lisäkirjaimen pitäisi kertoa "tavallisesta" poikkeava reitti, niin ainakin linjoilta 21V, 46T ja 65A sietäisi heti poistaa kirjain.
 
Ympyrälinjoja on maailmalla muuallakin kuin Helsingissä (linjat 3 ja 7) ja ennen vanhaan Turussa (3).

Tietäväiset voisivat tähän jatkoksi listata sellaisia lisää ja mielenkiintoisinta olisi tietää, että onko niistä kuinka monella (epä)selvyyden vuoksi kirjainlisukkeita.
 
Ympyrälinjoja on maailmalla muuallakin kuin Helsingissä (linjat 3 ja 7) ja ennen vanhaan Turussa (3).

Tietäväiset voisivat tähän jatkoksi listata sellaisia lisää ja mielenkiintoisinta olisi tietää, että onko niistä kuinka monella (epä)selvyyden vuoksi kirjainlisukkeita.
Niin; ainakin Lontoossa se on Circle Line ja väritunnuksena keltainen.

Minusta nuo "pyhät kiertolinjat" voitaisiin jopa purkaa kokonaan ja muuttaa vaikkapa niin, että linja 3 on Eira-Kauppatori-Aleksi-Mikonkatu-Kamppi-Töölö-Nordensköldinkatu-Pasila ja linja 7 Eira-Freda-Kamppi-RT-Kaisaniemi-Hakaniemi- ja edelleen Kallion ja Alppilan kautta Pasilaan ja miksei Ilmalaankin. Jälkimmäinen voisi jopa mennä bussilinja h23 reittiä Kallion ja Alppilan alueella.

Kiertolinjat, varsinkin kahdeksikon muotoiset h3B/T, ovat mielestäni aina hieman epäselviä ja varsinkin ns. taviksille. Niin moni asia joukkoliikenteestä, joka on päivänselvää meille harrastajille ja ammattilaisille, on täyttä utopiaa ns. normaaleille, mutta muuten fiksuille ihmiselle. Ja tällaisia on kaupunki täynnä.
 
Wienin raitioteillä on rengaslinja "Ring-Kai-Ring".

Sisäkehää liikennöidään numerolla 1 ja ulkokehää numerolla 2.
 
Belgradissa on ympyrää kulkeva raitiovaunulinja numero 2, ja ei mitään härdelliä siinä numeron perässä. En kyllä muista kulkiko vastapäiväänkin kakkosena.
Jyrkkiä nousuja sillä kyllä oli, ihan hämmästelin. Ihan toimivaa ja tosi halpaa kyytiä, mitä nyt kuski välillä joutui käydä kääntelemässä vaihteita käsin.. :D

 
Belgradissa on ympyrää kulkeva raitiovaunulinja numero 2, ja ei mitään härdelliä siinä numeron perässä. En kyllä muista kulkiko vastapäiväänkin kakkosena.

Ympyrälinja 2 liikennöi suuntaan jos toiseenkin pelkästään kakkosena. Ei ole vaikeaa...
 
On se muuten kumma, että joukkoliikenteen kulkijat tarvitsevat numeron perään lisämerkin suuntaa ilmoittamaan, mutta eipä Kehä I kuitenkaan ole toiseen suuntaan Ib. Autoilijoita selvästikin pidetään fiksumpina tässä asiassa.
 
On se muuten kumma, että joukkoliikenteen kulkijat tarvitsevat numeron perään lisämerkin suuntaa ilmoittamaan, mutta eipä Kehä I kuitenkaan ole toiseen suuntaan Ib. Autoilijoita selvästikin pidetään fiksumpina tässä asiassa.

Heh, mitä mielestäsi sitten ovat kaikki kehälle johtavat suuntakyltit "Kehä I länteen" ja "Kehä I itään"?
 
Wienin raitioteillä on rengaslinja "Ring-Kai-Ring".
Sisäkehää liikennöidään numerolla 1 ja ulkokehää numerolla 2.

Wienissä muuten ei ole raitiolinjoilla lisäkirjaimia. On muutama linja, joiden tunnuksena on pelkkä iso kirjain (D, J, N, O). Kaikki muut onkin sitten merkitty vain numerotunnuksella (ykkösestä aina numeroon 71 asti, toki välistä puuttuu jonkin verran numeroita).

Lisäkirjaimella varustettu linjatunnus tarkoittaa aina bussia. Pääasiallisin logiikka näyttäisi olevan jotain sen tapaista, että kaupungin busseissa on aina numeron perässä A-kirjain ja muiden liikennöitsijöiden ajamissa linjoissa B-kirjain. Tosin muutamia metron syöttölinjoja on varustettu A-tunnuksella, vaikka niitä ei aja kaupungin yhtiö, vaan yksityinen.

Heh, mitä mielestäsi sitten ovat kaikki kehälle johtavat suuntakyltit "Kehä I länteen" ja "Kehä I itään"?

Ainakin minun mielestäni ne ovat ihan päättömiä. Tienviitan pitäisi kertoa, minne tie vie. Tiennimikilvet ovat eri asia. Vai pitäisikö esimerkiksi kolmostiellä vaihtaa TAMPERE-viittojen tilalle "Hämeenlinnanväylä pohjoiseen" ja HELSINKI- ja KESKUSTA-viittojen tilalle "Hämeenlinnanväylä etelään"?

Sitä paitsi tiennumerotkin ovat asia erikseen: Kehä I on seututie 101, Kehä II on seututie 102 ja Kehä III on kantatie 50.

Joukkoliikenteeseen sovellettuna "Kehä I länteen" -viitoitus tarkoittaisi, että pysäkkitolpassa esimerkiksi Käpylän päättärillä ei olisi "1 Kauppatori" vaan "Pysäkki 0285 etelään". Mutta mitäs ilmansuuntia pantaisiin kolmosen ja seiskan pysäkkeihin?
 
Heh, mitä sitten ovat kaikki kehälle johtavat suuntakyltit "Kehä I länteen" ja "Kehä I itään"?
Miten kummassa kehää voi ajaa länteen tai itään? Minun mielestäni kehää voi kulkea vain joko vastapäivään tai myötäpäivään. Toisaalta on aivan sama, kumpaan suuntaan ajaa, sillä perille pääsee joka tapauksessa. En ole käynyt pääkaupunkiseudulla tuohon kehään tutustumassa, joten en ymmärrä lainkaan mainittujen ilmansuuntien yhteyttä kehään.

Jotenkin muistelen, että jossakin metrossa olisi ollut ilmansuuntakyltit ohjaamassa matkustajia. En muista, minkä kaupungin metro on ollut kyseessä, mutta ei ainakaan Moskovan kehälinja!
 
Jotenkin muistelen, että jossakin metrossa olisi ollut ilmansuuntakyltit ohjaamassa matkustajia. En muista, minkä kaupungin metro on ollut kyseessä, mutta ei ainakaan Moskovan kehälinja!

Lontoossa noi on ihan arkipäivää, laitureilla ja opasteissa lukee Northbound, Southbound, Eastbound, Westbound. Ainakin minulle tuo systeemi sopii oikein hyvin ja on selkeämpi kuin sellainen, jossa laituri pitäisi valita vain pääteaseman mukaan, jota ei muista, kun ei sinne asti kuitenkaan mene.
 
Takaisin
Ylös