Linjan 1 kehittäminen

Sellainen tuli tässä mieleen, että jos se Ison liitynnän Maunulan metro oikeasti toteutuisi, niin sehän saattaisi nostaa ykkösen matkustajamääriä. Eikö siinä ole tavoitteena Mäkelänkadun bussien radikaali vähentäminen muuttamalla ne liityntäbusseiksi Maunulan metroasemalle? Silloin ykkönen jäisi Mäkelänkadun seudun ensisijaiseksi keskustayhteydeksi.
Näinhän se käsittääkseni olisi, joo.

Ykkösen lisäksi keskustan tuntumaan, Hakaniemen tasolle, tulisi runkobussilinjat, joiden linjoilla ja reiteillä on muutama vaihtoehto. Samaten Iso liityntä nostaisi raitioliikenteen matkustaja määriä läntisistä ja luoteisista kaupunginosista, kun Manskua kulkevat raitioliikenteen kanssa päällekkäiset bussilinjat karsiutuisivat rajusti. Varsinkin jos linjaa 10 jatkettaisiin Huopalahden asemalle. Sen kanssa rinnakkain liikennöisivät myös nuo edellämainitut runkobussilinjat.

Ja tietenkin metro sekä kaupunkiradat olisivat Ison liitynnän varsinaiset runkolinjat.
 
Sellainen tuli tässä mieleen, että jos se Ison liitynnän Maunulan metro oikeasti toteutuisi, niin sehän saattaisi nostaa ykkösen matkustajamääriä.
Vaan mistä johtunee. että vielä esim 70-luvulla ykköset olivat tungosaikaan tupaten täysiä. Ja muulloinkin riitti matkustajia. Bussitarjonta suhteessa nykyiseen ei tainnut olla yhtään huonompi.
Ettei vain johtunut siitä, että ykkönen kulki joka päivä koko päivän ja mielekkäällä aikataululla?
Yksinkertaisin tapa kehittää linjaa on, että siitä tehdään oikea raitiolinja.
 
Vaan mistä johtunee. että vielä esim 70-luvulla ykköset olivat tungosaikaan tupaten täysiä. Ja muulloinkin riitti matkustajia. Bussitarjonta suhteessa nykyiseen ei tainnut olla yhtään huonompi.
Olisikos yksityisautojen määräkin nykyään hieman eri? Tällaiselta ajatukselta ei voi välttyä kun katselee autojonoja Mäkelänkadulla ruuhka-aikaan.
 
Olisikos yksityisautojen määräkin nykyään hieman eri? Tällaiselta ajatukselta ei voi välttyä kun katselee autojonoja Mäkelänkadulla ruuhka-aikaan.
No se on toki totta. Ja lienee puu-Käpyläkin muuttunut "paremman väen" (lue: katumaasturi + -alueeksi).
Mutta valtaosa autoista Mäkelänkadulle taitaa kuitenkin tulla moottoritieltä.
Niin niin, eipä silloin voinut stadin taksalla matkustaa "Nurmijärven dösalla".
Mutta silti kannattaisi ensiksi tehdä ykkönen oikeaksi raitiolinjaksi.
Mutta kestäisi kuitenkin varmasti hieman aikaa, ennekuin alueella alettaisiin edes uskoa linjan palveluvarmuuteen.
 
Mutta silti kannattaisi ensiksi tehdä ykkönen oikeaksi raitiolinjaksi.

Näinhän se on. Jos vuoroväli on epämääräinen sekasotku välillä 22-24 minuuttia, eikä ruuhka-ajan alkamis- ja päättymisaikoja muista minuutintarkkuudella, niin eihän tuollaista voi käyttää.

Mä jotenkin elättelen toiveita, että Välimerenkadun rata, Telakkakatu-Hernesaari ja mahdolliset järjestelyt kympillä Laajasaloon, jolloin Kirralle täytyy tehdä jotain, hyödyntäisivät ykköstä sellaisella tavalla, että siitä kehitettäisiin ihan oikea raitiolinja.
 
Mä jotenkin elättelen toiveita, että Välimerenkadun rata, Telakkakatu-Hernesaari ja mahdolliset järjestelyt kympillä Laajasaloon, jolloin Kirralle täytyy tehdä jotain, hyödyntäisivät ykköstä sellaisella tavalla, että siitä kehitettäisiin ihan oikea raitiolinja.
Ja Mäkelänkadulle saisi ykköselle melko helposti 2,5 km pikaraitiolinjaa vain olemassa olevia liikennevaloja säätämällä.
 
Vaan mistä johtunee. että vielä esim 70-luvulla ykköset olivat tungosaikaan tupaten täysiä. Ja muulloinkin riitti matkustajia.
Yksi syy on kyllä varmaan se, ettei Mäkelänkadulle silloin kulkenut toista raitiolinjaa. Eikä ykkönen käynyt kiertelemässä Kalliossa, vaan ajoi Sörnäisten kautta Hakaniemeen - tehtävä, jonka nyt hoitelee seiska (jossa kai matkustajia riittääkin).
 
Yksi syy on kyllä varmaan se, ettei Mäkelänkadulle silloin kulkenut toista raitiolinjaa. Eikä ykkönen käynyt kiertelemässä Kalliossa, vaan ajoi Sörnäisten kautta Hakaniemeen - tehtävä, jonka nyt hoitelee seiska (jossa kai matkustajia riittääkin).

Käytännössä reitti Kallion kautta kestää saman verran kuin Kurvin kautta. Se on tietysti aika hassua ja kertoo Hämeentien valoetuuksista omaa karua kieltään. Mutta matkustajat kyllä kokevat Kallion kautta menevän reitin hitaammaksi, vaikkei se sitä olekaan.
 
Sellainen tuli tässä mieleen, että jos se Ison liitynnän Maunulan metro oikeasti toteutuisi, niin sehän saattaisi nostaa ykkösen matkustajamääriä. Eikö siinä ole tavoitteena Mäkelänkadun bussien radikaali vähentäminen muuttamalla ne liityntäbusseiksi Maunulan metroasemalle? Silloin ykkönen jäisi Mäkelänkadun seudun ensisijaiseksi keskustayhteydeksi.
Se Maunulan metro on kyllä kokolailla scifiä. Siellä on suurinpiirtein vastaava määrä asukkaita kuin Munkkivuoressa, ja sinne on sentään louhittu jo asema valmiiksi. Minusta jos sinne Maunulaan tahtoo raideliikennettä niin edelleenkin Mäkelänkadun kiskoilla. Eli Koskelantielle joku eritasojärjestely, ja muutenkin eristetään rata Sturenkadulle saakka. Siitä eteenpäin sitten körötellään, mutta ei tuolla nyt ole niin väliä kun se köröteltävä matkakin on lyhyt. Pysäkkivälistä sen verran että tarvittavat asemat ovat Maunula - Käpylän asema - Käpylä - Mäkelänrinne - Sturenkatu.
 
Maunulan metro ei kylläkään ole scifiä, kuten ei raideliikenteen kehittäminen Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla ylipäätään.

Linjan 1 ongelmaa jos sitä siksi voisi kutsua on ettei ykkönen kulje ihan siellä missä sen pitäisi. Tässä siis kartta-ehdotus, mikä muutamilta osin poikkeaa nykyisestä linjasta, sekä pohjoispäässä ehdotukset mihin linja voisi jatkua Pohjolanaukiolta.

Ns. "Haagan taso" on mielestäni realistinen kantakaupunkiratikoilla. Ehkä 10 joskus vielä Huopalahden asemalle jatkuu.

Ja miksi ei jatkuisi, Ykkönen Oulunkylään ja 10 Huopalahteen saa aikaan mainiot vaihtomahdollisuudet Jokeri-linjan kanssa lähijunaliityntöjen lisäksi siis ykköseen ja kymppiin - eli läntiseen ja itäiseen kantakaupunkiin.

Kartassa oleva ykkösen linjaus ei ole mitenkään kaukaa haettua, ykkösestä olisi riittävät vaihtoyhteydet seiskaan, ysiin ja kasiin, Hakaniemessä metroon jne. Lisäksi Kallion lävitys on suora ja nopea.
 

Liitetiedostot

  • Linja1.jpg
    Linja1.jpg
    101.2 KB · Lukukerrat: 189
Kartassa oleva ykkösen linjaus ei ole mitenkään kaukaa haettua, Kallion lävitys on suora ja nopea.

Ihan hyviä ajatuksia nuo Oulunkylän päät. Ehkäpä kolmas vaihtoehto olisi radan jatkaminen Mäkitorpantietä Käpylän asemalta Oulunkylän suuntaan.
Mutta City. Ykkönen pitää saadaan Cityyn kuten vaikka Rautatietorin kautta Kolmikulman silmukkaan.
Se nyt vaan on niin, että city on stadissa eikä Kauppatorilla.
 
Hmm. Kiitos kommentista.

Kaikkien raitiolinjojen ei tarvitse kulkea Kaivokadun-Mannerheimintien kautta. Miksi ne sieltä pitäisi kierrättää? Eikä näin varmasti olekaan. Kalliossa raitiolinjat menevät Porthaninkadulla ja Hämeentiellä. Töölöön saattaa tulla Topeliuksenkadun raiteet. Kamppiin Fredrikinkadun raiteet. Turhaa niitä kaikkia on yhteen sumppuun ajaa.

Kruunuhaan "lenkki" on tärkeä. Hakaniemessä voi vaihtaa metroon, tai ysiin, kolmoseen, kutoseen.

Eiran päässä ykkönen luultavasti jatkaisi Munkkisaareen-Hernesaareen. Toisaalta sinne oli ajateltu Bulevardilta Hietalahdenrantaa ja Telakkakatua pitkin ratikka-yhteys. Saisikohan 1 ja 1A kehitettyä kolmosen ja seiskan tapaisen linjan, siten että Käpylästä Kallioon linja on sama mutta Etelä-Helsingin menisi silmukassa, toinen Krunikkaan ja toinen Kaivokadun ja Manskun kautta Bulevardille. Ajatuksia?

Oulunkylän päässä Mäkitorpantie ei ole huono tarkasteltava. Tosin Oulunkyläntietä pitkin ykkönen sivuaisi kätevästi Veräjämäkeä ja tietysti Koskelaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kruunuhaan "lenkki" on tärkeä. Hakaniemessä voi vaihtaa metroon, tai ysiin, kolmoseen, kutoseen.

Tai toisinpäin seiskaan.
Ykköstä on pidettävä vastaavana linjana kuin nelosta ja kymppiä.
Esikaupungista suora yhteys Helsingin keskustaan.

On kyllä varma, että linjoja uudistetaan täysin uusien ratojen valmistuttua, kulkevathan nyt jo sisäympyrät 3, 7 ja 9 samoja päällekkäisiä reittejä.

Toivottavasti toinen linja saadaan yhdistettyä pohjoispäästä sopivasti Alppilan, Pasilan kiskoihin.
 
Ykkösen siirto kauppatorilta ja Tehtaankadulta on helpompi sanoa kuin tehdä. Linja on perustettu aikoinaan työmatkaliikennetarpeeseen. Käpylästä ja Kalliosta Kruunuhakaan, Etelärantaan, Tehtaankadulle ja telakalle. Ilmeisesti ykkönen ja ykkönenA ovat edelleen kovassa käytössä ruuhkatunteina, vaikka rakennemuutosta on tottakai tapahtunut.

Ykkösen siirto Pohjolankadulta Koskelantielle on runsaasti vaivattomampaa. Koskelantiellä on enemmän asukkaita eikä Pohjolankadulta ole kuin muutaman korttelin matka Koskelantielle.

Ykkösen vieminen jokeri-liityntään Oulunkylän rautatieasemalle Oulunkyläntietä on melko hyvä ratkaisu, sillä ykkönen menisi aivan liki Koskelan kerrostaloaluetta, sekä melko läheltä Veräjämäkeä. Oulunkyläntien laidoilla on myös runsaasti täydennysrakentamisen mahdollisuuksia.

Ykkösen matkustajapotentiaali moninkertaistuisi tällä uudella reitillä.
 
Ettei vain johtunut siitä, että ykkönen kulki joka päivä koko päivän ja mielekkäällä aikataululla?
Yksinkertaisin tapa kehittää linjaa on, että siitä tehdään oikea raitiolinja.
Tämä menee puhtaaksi oman kokemuksen kertomiseksi eikä siis välttämättä ole mielekäs perusta laajemmalle asiaan paneutumiselle, mutta kuitenkin: sen jälkeen kun muutin itse takaisin kantakaupunkialueelle viime keväänä olen päätynyt havaintoon, että ykkönen olisi oman liikkumiseni kannalta kaikkein kätevin Helsingin raitiotielinjoista. Käytän linjaa suhteellisen paljon ja käyttäisin vielä paljon enemmän, jos ykkösellä olisi päivisin tiheämpi aikataulu ja jos se liikennöisi edes harvalla aikataululla iltaisin ja viikonloppuisin. On vaikea uskoa, että olisin ainoa joka käyttäisi linjaa suhteellisen säännöllisesti useamminkin, jos se vain liikkuisi useammin.

Kaikkien raitiolinjojen ei tarvitse kulkea Kaivokadun-Mannerheimintien kautta. Miksi ne sieltä pitäisi kierrättää?
--
Kruunuhaan "lenkki" on tärkeä. Hakaniemessä voi vaihtaa metroon, tai ysiin, kolmoseen, kutoseen.
Itse olen ajatellut niin, että Ykkösen voisi ajaa keskustassa Senaatintorille nykyiseen tyyliin, mutta Kauppatorille päätymisen sijaan ajettaisiinkin Aleksia Kolmikulman lenkkiin (kunhan se vapautuu ysin muuttaessa Jätkäsaareen) ja sieltä 1A jatkaisi Bulevardin-Fredrikinkatu -reittiä Telakkakadun lenkkiin. Tosin ongelmana tässä on turhan suuri päällekkäisyys seiskan ja myös 3B:n kanssa. Tietysti asia voitaisiin hoitaa järjestelemällä myös nuo kaksi linjaa uuteen uskoon...
 
Takaisin
Ylös