Tämän takia se Rautatientori - Kurvi väli olisi tärkeä. Se on yksinkertaisesti käsittämättömän hidas ratikoille, olkoonkin ettei busseillakaan ole helppoa, mutta kun niiden nopeuttamiseksi tuolla välillä on vähän vaikea tehdä enempää.Juuri näin on HKL todennut jo vuoden 1990 raitioliikenteen kehittämissuunnitelmassa. Jos nopeustaso ei nykyisestä nouse, niin näinhän se myös on. Ykköstä voi nopeuttaa jonkin verran parantamalla erottelua ja tehostamalla valoetuuksia, mutta jos Helsinginkadulta melkeinpä Kaivokadulle asti kuljetaan sekakaistalla, niin en pidä nopeustason sellaista nostoa realistisena, että ykkösellä olisi järkevää liikennöidä esim. Kehä I:lle asti tai sen taakse.
Jonkin verran nopeutta voisi nostaa myös reitittämällä ykkönen Hämeentien kautta. Nythän Porthaninkadun ja Hämeentien reitit ovat suurin piirtein yhtä nopeita, ja Hämeentien suunnalla nopeutuspotentiaalia on enemmän.
Alan muuten olla sitä mieltä että oikea reitti ratikalla Oulunkylän asemille olisi Kustaa Vaasankadun kautta ja sitten asemalta edelleen Jokeria itään vaikka Latokartanoon. Tekee vähän mutkaa, mutta jos siitä saisi muuten nopean niin ei tuo nyt niin haittaa kun samalla linjalla saisi sitten hoidettua sekä yhteydet Oulunkylän asemalle että Pihlajistoon ja vaikka Latokartanoon.