Linjan 1 kehittäminen

Juuri näin on HKL todennut jo vuoden 1990 raitioliikenteen kehittämissuunnitelmassa. Jos nopeustaso ei nykyisestä nouse, niin näinhän se myös on. Ykköstä voi nopeuttaa jonkin verran parantamalla erottelua ja tehostamalla valoetuuksia, mutta jos Helsinginkadulta melkeinpä Kaivokadulle asti kuljetaan sekakaistalla, niin en pidä nopeustason sellaista nostoa realistisena, että ykkösellä olisi järkevää liikennöidä esim. Kehä I:lle asti tai sen taakse.

Jonkin verran nopeutta voisi nostaa myös reitittämällä ykkönen Hämeentien kautta. Nythän Porthaninkadun ja Hämeentien reitit ovat suurin piirtein yhtä nopeita, ja Hämeentien suunnalla nopeutuspotentiaalia on enemmän.
Tämän takia se Rautatientori - Kurvi väli olisi tärkeä. Se on yksinkertaisesti käsittämättömän hidas ratikoille, olkoonkin ettei busseillakaan ole helppoa, mutta kun niiden nopeuttamiseksi tuolla välillä on vähän vaikea tehdä enempää.

Alan muuten olla sitä mieltä että oikea reitti ratikalla Oulunkylän asemille olisi Kustaa Vaasankadun kautta ja sitten asemalta edelleen Jokeria itään vaikka Latokartanoon. Tekee vähän mutkaa, mutta jos siitä saisi muuten nopean niin ei tuo nyt niin haittaa kun samalla linjalla saisi sitten hoidettua sekä yhteydet Oulunkylän asemalle että Pihlajistoon ja vaikka Latokartanoon.
 
Alan muuten olla sitä mieltä että oikea reitti ratikalla Oulunkylän asemille olisi Kustaa Vaasankadun kautta ja sitten asemalta edelleen Jokeria itään vaikka Latokartanoon. Tekee vähän mutkaa, mutta jos siitä saisi muuten nopean niin ei tuo nyt niin haittaa kun samalla linjalla saisi sitten hoidettua sekä yhteydet Oulunkylän asemalle että Pihlajistoon ja vaikka Latokartanoon.

Minua jäi vähän hämäämään, että mitä kautta ajattelit siis vetää linjan Kustaa Vaasalta Ogeliin? Intiankatua vai Valtimontie-Kunnalliskodintie?

Vanhana Käpyläläisenä tuo ajatus tuntuu häiritsevältä, kun koko seutu on vaivasti "kutos-aluetta", jonne bussit menevät Mäkelänkadun kautta, eikä Hämeentietä. Koskelasta ja vielä Veräjämäestäkin mennään (mentiin ainakin ennen) kolmosluokasta alkaen kouluun Käpylän ala-asteelle siihen Mäkelänkadun-Koskelantien risteyksen viereen. 65:n tarjoamalle palvelulle on siis kysyntää. Jos keskustalinjat pistetään menemään muuta kautta, tuonne pitää hoitaa jokin koululaislinja, tai sitten muuttaa koulupiirejä.
 
Minua jäi vähän hämäämään, että mitä kautta ajattelit siis vetää linjan Kustaa Vaasalta Ogeliin? Intiankatua vai Valtimontie-Kunnalliskodintie?
Valtimontien kautta. Minusta tuo olisi se kannattavin reitti, ei tämä sinänsä vielä poissulje muitakin linjoja Oulunkylään.

Vanhana Käpyläläisenä tuo ajatus tuntuu häiritsevältä, kun koko seutu on vaivasti "kutos-aluetta", jonne bussit menevät Mäkelänkadun kautta, eikä Hämeentietä. Koskelasta ja vielä Veräjämäestäkin mennään (mentiin ainakin ennen) kolmosluokasta alkaen kouluun Käpylän ala-asteelle siihen Mäkelänkadun-Koskelantien risteyksen viereen. 65:n tarjoamalle palvelulle on siis kysyntää. Jos keskustalinjat pistetään menemään muuta kautta, tuonne pitää hoitaa jokin koululaislinja, tai sitten muuttaa koulupiirejä.
Minusta se olisi selkeämpää että Koskelantietä menisi linja Pasilaan, josta se voi tietenkin jatkaa keskustaan. Voi se tulla Oulunkylästäkin päin. Eli niin kuin 69.
 
Tässä yksi ehdotus verkosto remontista.

1) Kolmoset lopetetaan, Seiskat lopetetaan

2) uusi 3 Kapteeninpuistikko - Kauppatori - Töölö - Pasila - Kumpula - Arabia (Kapteeninpuistikkoon ja Pasilaan käännöt ja Kumpulan laaksoon rata)

3) Ysin pidennys Merikadulle ja Ilmalaan.

4) Ykkönen reitille Perämiehenkatu - Fredrikinkatu - Kamppi - Kaivokatu - Kallio - Alppila - Pasila - Mäkelänkatu - Koskelantie - Oulunkylän asema
(Kiskot Fredalle ja Savonkatu/Ratapihantielle, Koskelantielle ja Käpyläntielle ja Oulunkylän tielle) (Osa vuoroista lyhennettynä välillä Porvoonkatu - Perämiehenkatu)

5) Krunikka hoidetaan Laajalahden ratikoilla.

Hmm. Mäkelänkadulle tarvittaisiin vielä yksi linja seiskaa korvaamaan.
 
Mites jo sovittu jätkä?
Miksei 1A:ta voitaisi jatkaa Merikadulle? Lyhyin mahdollinen raidelisä. Perusykkönen voisi tosiaan jatkaa Kasarmintorille, jos ei kestä kansi niin entäs yksisuuntainen lenkki E.Makasiinikatu-Kasarmikatu-E.Esplanadi?
 
Tässä voisi kyllä olla ajatusta. Eteläisin niemi on kuitenkin varsin tiheään asuttu ja sieltä on varmasti matkatarvetta muuallekin kuin aivan ydinkeskustaan. Linjalla saattaisi olla paljonkin potentiaalia, koska toisessa päässä se menee Ruoholahden metroasemalle ja toisessa Hakaniemeen. Toisin sanoen se olisi yhteys eteläisimmästä kantakaupungista kahteen keskeiseen joukkoliikenteen solmupisteeseen, mistä voi jatkaa Espooseen, Itä-Helsinkiin ja Vantaalle.

Mutta raitiotielinjaksi yhdessä nykyisen ykkösen kanssa se on aivan liian pitkä ja epätasainen ja se pitäisikin tässä skenaariossa jakaa kahtia: päättää eteläinen pää vaikkapa kakkosen entiselle kääntöpaikalle ja taas pohjoisosaa jatkaa rautatieaseman suuntaan. Liikennöintiympäristöstä johtuen linjasta tulisi kallis operoida ja tämä on ehkä suurin yksittäinen este. Mutta tilanteessa, missä raitiotieverkon tasoa nostetaan ja linjastoa järjestetään uusiksi, tälläisen linjan perustaminen voisi olla oikeinkin fiksua. Sitten vielä yhteys karkeasti suunnassa Katajanokka - Hakaniemi - Pasila/Ooppera - Taka-Töölö, niin yhdessä kasin kanssa keskikaupungin poikittaisyhteydet olisivat oikein hyvällä tolalla.
 
Tehtaankadulle kiitos ei yhtään linjaa lisää ennen kuin sieltä on saatu kiskoille pysäköinti karsittua. Ja tuo sitten tarkoittaa sitä että niin lähellä kiskoja että niille voi vahingossa pysäköidä ei ole parkkipaikkoja. Piste. Tapelkoot keskenään siellä että haluavatko pysäköintipaikkoja vai ratikkalinjoja.
 
Tapelkoot keskenään siellä että haluavatko pysäköintipaikkoja vai ratikkalinjoja.
Epäilen, että ne autot eivät ole paikallisten asukkaiden, vaan ulkopuolelta tulevien työmatkalaisten autoja jotka sitten hätäpäissään pysäköivät minne sattuu.
Onneksi virhepysäköinti kallistuu reilusti ja rengaslukotkin sallitaan vuoden vaihtuessa.
 
Epäilen, että ne autot eivät ole paikallisten asukkaiden, vaan ulkopuolelta tulevien työmatkalaisten autoja jotka sitten hätäpäissään pysäköivät minne sattuu.
Onneksi virhepysäköinti kallistuu reilusti ja rengaslukotkin sallitaan vuoden vaihtuessa.
HKL vaan siirtää auton eikä edes kirjoita sakkoa, rengasluko taas ei ymmärrettävästi syistä oikein ole vaihtoehto kiskoille pysäköinnin kanssa. Muutenkaan noi sanktiot ei oikein toimi kun ihan vahingossakin vaan vähän leveästi pysäköimällä on ratikan tiellä, tuommoiset paikat pitää yksinkertaisesti poistaa.
 
Lipsasen idea ei ole uusi, se nousee aina tasaisin väliajoin esille. Minun on vaikea kuvitella, että tuollainen reuna-alueita kiertävä linja keräisi sellaisia kuormia, että raitioliikenne olisi perusteltua.
 
Itse olen monta kertaa ollut Olympiaterminaalissa tai Eirassa haluten kätevästi Ruoholahteen. Aina tulee mieleen että jospa olisi sellainen yhteys joka menisi ihan suoraan mutta en ole asiaa sen kummemmin ruvennut miettimään. Olen oikein iloinen tästä suunnitelmasta.

Mielestäni silti viimeistään tässä laajennusvaiheessa tulisi ykkönen jakaa kahtia. Tämä eteläinen osa voisi olla linja 2, Salmisaari - Hietalahti - Eira - Kauppatori - Kruununhaka - Hakaniemi - Linjat (vai pieni kääntökolmio Hämeent.-2.Linja-Porth.k.?), ja pohjoinen osa linja 1, (Kolmikulma? -) Rautatientori - Hakaniemi - nyk. reitti >>

Kolmikulma siksi, että 9 lähtee pois, ja ydinkeskustan läpi ajaminen vetäisi luonnostaan bussimatkustajia ratikkaan linjoilta 62, 64, 66A, 67, 70V ja 72.

Linja 1 voisi myös kerätä nykyistä enemmän matkustajia mennessään Sörnäisten kautta, kannattaisiko sitten Sturenkadun reittiosuutta kenties laittaa korvaamaan uusi linja Vallila-Ooppera? En ole tästä kovinkaan varma - jos Sturenkadun matkustajat haluavatkin keskustaan. Mutta poikittainen uusi yhteys olisi mielestäni paikallaan (8 aina täynnä), ja pääseehän keskustaan 3B:llä, 9:llä ja 1:llä jos pikkuisen kävelee.

Olen myös toisinaan sellaista mahdollisuutta miettinyt, että nykyisen linjan 1 reitistä tulisi museolinja, jolla ajettaisiin kaikella irtoavalla museokalustolla. Jos ei tarpeeksi sitä kunnossa ole, niin sitten yhden tai kaksi 60-luvun saksalaisista voisi modifioida vaikka kahvilavaunu(i)ksi. Käpylän vanhoja, kauniita puutaloja voisi vähän mainostaa turisteille (ei liikaa jotteivät asukkaat kärsi) - tätä puolta Helsingistä harva turisti näkee tai edes ajattelee että sellainen olisi olemassa. Tämä voisi olla museoykkösen vetonaulana.
 
Lipsasen idea ei ole uusi, se nousee aina tasaisin väliajoin esille. Minun on vaikea kuvitella, että tuollainen reuna-alueita kiertävä linja keräisi sellaisia kuormia, että raitioliikenne olisi perusteltua.
No sitä minäkin, mutta sitten kuitenkin noilla poikittaislinjoilla on tapana yllättää. Sanotaan näin, jos kasia ei olisi niin mitä noin äkkiseltään olisit mieltä jos joku ehdottaisi sellaisen perustamista?
 
pohjoinen osa linja 1, (Kolmikulma? -) Rautatientori - Hakaniemi - nyk. reitti >>

Kolmikulma siksi, että 9 lähtee pois, ja ydinkeskustan läpi ajaminen vetäisi luonnostaan bussimatkustajia ratikkaan linjoilta 62, 64, 66A, 67, 70V ja 72.

Tässä on ideaa sikäli, että linjaa voisi jatkaa sitten Kaivokadulta Välimerenkadulle, kun sen aika on. Pohjoisessa mentäisiin Koskelantietä Koskelaan, jolloin voitaisiin raitio- ja bussilinjojen järjestelyillä korvata 55 kokonaan.

---------- Viesti lisätty kello 17:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:21 ----------

No sitä minäkin, mutta sitten kuitenkin noilla poikittaislinjoilla on tapana yllättää. Sanotaan näin, jos kasia ei olisi niin mitä noin äkkiseltään olisit mieltä jos joku ehdottaisi sellaisen perustamista?

Sanoisin perustuen Pasilan tason (58-59) ja jokeritason (550) kuormituksiin, että jo oli aikakin ja lakkauttakaa samalla 70T.

HSL:n vastaus taas olisi, että ei kasia kannata perustaa, sen H/K jää alle yhden. ;)

Tuo ei kuitenkaan korreloi Tehtaankadun tason kanssa. Verrata voi esim. autoliikenteen määriä Nordenskiöldillä, Hesarilla ja Tehtaankadulla. Muut väylät yhdistävät isoja asuin- tai työpaikka-alueita, Tehtaankatu on ihan eri kokoluokassa. Ruoholahti on iso kohde, mutta sinne pääsee joka paikasta paremmin kuin tällä kiertosporalla (paitsi E-Helsingistä, josta kysyntää ei ole riittävästi).

Eli hyvä yritys teme, mutta en osta!
 
Takaisin
Ylös