Linjan 1 kehittäminen

Eli voisi olla ratikka Paavalin Kirkko - Porvoonkatu - Nordenskjiöldinkatu - Mannerheimintie ja siitä edelleen Munkkiniemeen tai Pikku-Huopalahteen. Paha sanoa onko tuolle kysyntää kun oikein mitään tarjontaa mihin verrata ei ole.

Pasilan aseman kautta varmaan kysyntää olisi
 
Pasilan aseman kautta Meilahteen menevä ratikka nielisi myös 58B:n ruuhkakuormia Pasilan länsipuolella. Aika täyttä on sielläpäin, mitä itse tarkkaillut.

Itäpuolella en niinkään tiedä, vähintäänkin houkuttelevuus kasvaa työpaikka-alueena, kun matka Pasilaan nopeutuu. Kenties jo yliopiston opiskelijat miehittäisivät linjan...

Jatkossa tälläinen linja voisi varmaan korvata jonkin poikittaisbussilinjan lähes kokonaan. 59?
 
Kuljettajarahastus sekä varsinkin matkalippujen kanssa hierominen venyttää hitaiden ovien kanssa pysäkkiaikaa juuri sen verran, että autoliikenteelle suunnitellun valorytmin takia joka pysäkin jälkeen vihreät menevät nenän edestä

Ensimmäinen asia joka Helsingin joukkoliikenteessä pitää parantaa välittämästi, on kuljettajarahastuksesta luopuminen. Sen säilyttämiselle ei ole olemassa enää minkään laisia perusteita. Vaikka käytttäisi bussia kaksi kertaa vuodessa , niin silloinkin voi hankkia arvolla ladatun matkakortin.

Martti Salomaa
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Toki joo Pasila on keskeinen reitti poikittaisliikenteelle, minusta Helsingissä on vaan joku Pasila-obsessio. Pasilassa pysähtyy nyt kaikki lähijunat, puolisen tusinaa tiheähkö bussilinjaa, ja kaksi ratikkalinjaa. On noita nyt muitakin poikittaisväyliä.

Mutta palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, eli ykköseen. Tulee siitä Pasilasta mieleen että voisihan se Käpylän ratikka kääntyä Pasilaankin. Eli vaikka niin että yhdistetään ykkönen ja seiska:
1 Käpylä - Pasila - Töölö - Aleksi - Kauppatori
7 Erottaja - Aleksi - Hakaniemi - Kurvi - Pasila - Meilahti
 
Ongelma on minusta siinä ettei sillä oikein muita käyttäjiä olekaan, ehkä Itä-Pasilasta joku kävelee? Mäkelänrinteen pysäkille ei kuitenkaan ole kuin parisataa metriä.

Tärkein käyttö näyttää tuolle pysäkille olevan se, että jos myöhästyy ratikasta Radanrakentajantiellä, niin sen ehtii juosta kiinni Uintikeskuksella.
 
Tärkein käyttö näyttää tuolle pysäkille olevan se, että jos myöhästyy ratikasta Radanrakentajantiellä, niin sen ehtii juosta kiinni Uintikeskuksella.

Kellosiltahan on sitten toinen turhake seiskan reitillä, jonka voisi poistaa joka tapauksessa. Mutta jos Uintikeskus halutaan säilyttää, voisi Radanrakentajantien taas siirtää sata metriä lännemmäksi, jolloin se palvelisi niitä Kellosillankin käyttäjiä, sen lisäksi että pysäkki olisi kiihdytyksiä ajatellen paremmassa sijainnissa risteyksessä, johon muutenkin pitää jarruttaa. Jos taas Uintikeskus poistetaan, siirtoa ei ehkä kannata tehdä (tai voisi tehdä sata metriä itään). Samalla voisi tietysti ykkösenkin Uintikeskuksen ja Pyöräilystadionin yhdistää samaan tapaan kuin busseilla.

---------- Viesti lisätty kello 0:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:29 ----------

Tärkein käyttö näyttää tuolle pysäkille olevan se, että jos myöhästyy ratikasta Radanrakentajantiellä, niin sen ehtii juosta kiinni Uintikeskuksella.

Seiskaa pystyy melkein kyllä seuraamaan Pasilan asemalta juoksemalla vaikka Sturenkadulle asti. Vähän valoista ja kunnosta riippuen. Eikä nyt ihan kirjaimellisesti seuraamalla, koska juosten voi oikaista aika paljon. Mutta kerran olen tainnut ratikan juosta kiinni juuri tuolle Rautalammintielle, kun olen nähnyt sen Hattulantielle tulevan.

70T:n voi myös mainiosti juosta Kangasalantieltä Elimäentielle kiinni aamuruuhkassa, kun se jumittaa Mäkelänkadun liikennevaloissa helposti parikin valokierrollista.
 
Tänäänkin minua hämmästytti Mäkelänkadun sekä Hämeentien varrella olevien bussipysäkkien suosion määrä. Eteenkin Helsingin keskustan suuntaan. Ykkönenhän ei tietysti tänään kulje, mutta silti esimerkiksi Mäkelänkadun monilla pysäkeillä sekä Kurvin-, Haapaniemen- ja jopa Hakaniemen pysäkeillä seisseet ja bussiini pyrkineet matkustajat määrät osoittivat ainakin mullle, että bussin suosio on vielä runsasta. Ajoin bussilinjaa h67 kokopäivän.

Pointtini on se, että Kurvistakin kulkee ratikoita keskustaan, jotka nekin näyttivät oleva suosittuja, mutta silti suosiota riitti myös samaan suuntaan meneville bussilinjoilla; siis kymmeniä ihmisiä vaikkapa Kurvin pysäkillä keskustaan päin.

Lauantai on tietysti yksi vilkkaimpia markkinapäiviä ja se näkyi mm. Kampin Keskuksessa tuossa illansuus; minulle tuli mieleeni joku joulu tai vastaa, kun väkeä oli liikkeellä niin maan perusteellisen paljon. Kolmosten ratikkakin tuli ihan "turvoksiin" Kampin pysäkiltä ja ylipäällisiin joukkoliikennevälineisiin tuntui olevan tunkua enemmän kuin yleensä.
 
Tänäänkin minua hämmästytti Mäkelänkadun sekä Hämeentien varrella olevien bussipysäkkien suosion määrä. Eteenkin Helsingin keskustan suuntaan. Ykkönenhän ei tietysti tänään kulje, mutta silti esimerkiksi Mäkelänkadun monilla pysäkeillä sekä Kurvin-, Haapaniemen- ja jopa Hakaniemen pysäkeillä seisseet ja bussiini pyrkineet matkustajat määrät osoittivat ainakin mullle, että bussin suosio on vielä runsasta. Ajoin bussilinjaa h67 kokopäivän.

Itse teen usein niin, että jos ratikan tuloon menee vielä pitkään (>5min) nappaan itselleni bussin. Kurvissa tuo on ihmeellisempi juttu sillä se bussipysäkki on ihan erillään ratikkapysäkeistä, täytyy ylittää (tai alittaa!) tie tai kaksi että pääsee sinne ja silti se on jotenkin kaukana. Varsinkin siihen aikaan kun Rautatientorille menee busseja parin minuutin välein, on bussi parempi vaihtoehto kuin jäädä odottelemaan että milloinhan se ratikka tuleekaan, varsinkin talviaikaan kun spora saattaa olla monia minuutteja vielä aikataulustaan myöhässä. Ja toisaalta taas, jotkut tykkäävät busseista enemmän kuin ratikoista. Monet kaverini matkustavat aina metrolla jos mahdollista, itse suosin mieluummin kevyempää raitioliikennettä.
 
silti esimerkiksi Mäkelänkadun monilla pysäkeillä sekä Kurvin-, Haapaniemen- ja jopa Hakaniemen pysäkeillä seisseet ja bussiini pyrkineet matkustajat määrät osoittivat ainakin mullle, että bussin suosio on vielä runsasta.

Kokonaiskuvan saamiseen pitäisi kuitenkin tietää, kuinka moni niistä matkustajista oli odottamassa 65A:ta ja 55:tä. Ne ovat oikeasti ihan erityisasemassa Hämeentien bussien joukossa ja tarjoavat sellaista palvelua, jota ratikat eivät tarjoa ja monessa mielessä myös sellaista, jota metro ei tarjoa. Vai tarkoitatko nyt nimenomaan niitä matkustajia, jotka myös poimit 67:n kyytiin?
 
Vai tarkoitatko nyt nimenomaan niitä matkustajia, jotka myös poimit 67:n kyytiin?
Tarkoitan nimenomaan sellaisia matkustajia, jotka odottavat Kurvin pysäkillä mennäkseen korkeintaan Rautatientorille saakka; kuten mulla eilen juuri ne ihmiset, jotka tietysti tähtäävät ensimmäiseen paikalle tuleeseen bussiin, tällä kertaa mun ohjastama h67 osui siihen sopivimmin.

Mun pointtini tässä taas on se, että pitkiä esikaupunkibussilinjoja käytyään Helsingin keskustassa verrattaen lyhyisiin matkoihin, aivan raitiovaunujen tapaan.
 
Tarkoitan nimenomaan sellaisia matkustajia, jotka odottavat Kurvin pysäkillä mennäkseen korkeintaan Rautatientorille saakka; kuten mulla eilen juuri ne ihmiset, jotka tietysti tähtäävät ensimmäiseen paikalle tuleeseen bussiin, tällä kertaa mun ohjastama h67 osui siihen sopivimmin.

Mun pointtini tässä taas on se, että pitkiä esikaupunkibussilinjoja käytyään Helsingin keskustassa verrattaen lyhyisiin matkoihin, aivan raitiovaunujen tapaan.
Ehkäpä juuri siksi, että bussilla pääsee todennäköisemmin ja nopeammin perille kuin ratikalla. Jos bussi rikkoutuu, se erittäin harvoin estää muiden bussien kulkemisen toisin kuin... ;)
 
Eikö tässä pitäisi mieluummin ihmetellä, että miten ratikoilla matkustaa kukaan, kun busseja menee niin tiheään. Puhumattakaan metrosta, joka sekin menee busseja harvemmin ja sen lisäksi pitää vielä kävellä yhden pysäkkivälin verran maan alle että pääsee edes pysäkille. Ja toisessa päässä sama toisinpäin. Mutta kuitenkaan kaikki eivät matkusta busseilla, vaikka teorian mukaan pitäisi.

Eli käytäntö osoittaa, että ihmiset antavat arvoa raideliikenteen matkustusumukavuudelle, eikä sitä voita bussien määrällisesti parempi tarjonta.

Antero
 
Eikö tässä pitäisi mieluummin ihmetellä, että miten ratikoilla matkustaa kukaan, kun busseja menee niin tiheään.
Nekin ovat kokemukseni mukaan nykyään myöskin melkoisen täysiä välillä Kurvi-RT-Kamppi (vrt. edellinen kokemukseni kolmosesta, joka oli aivan "turvoksissa"). Ovatkohan ihmiset alkaneet käyttää aiempaa enemmän joukkoliikennettä vai onko se vain tämän hieman "poikkeuksellisen" talven ja sen aiheuttaman jonkinasteisen luotettavuusongelman tulosta?
 
Ovatkohan ihmiset alkaneet käyttää aiempaa enemmän joukkoliikennettä vai onko se vain tämän hieman "poikkeuksellisen" talven ja sen aiheuttaman jonkinasteisen luotettavuusongelman tulosta?
Veikkaan poikkeuksellista talvea. Ihmiset eivät saa autojaan liikkeelle lumikinoksista, kun eivät omista lapioita. Eikä keskustassa ole parkkihallien lisäksi käyttökelpoista pysäköintitilaa. Tyhjiin kadunvarsiruutuihin ei moni uskalla, kun ne ovat auraamattomat.

Olisi tietenkin mukava, jos ihmiset voisivat nyt ”pakosta” huomata, että voihan ihan hyvin liikkua joukkoliikenteelläkin. Mutta ei se tietenkään kivalta tunnu, jos on kovin ruuhkaista.

Antero
 
Nekin ovat kokemukseni mukaan nykyään myöskin melkoisen täysiä välillä Kurvi-RT-Kamppi (vrt. edellinen kokemukseni kolmosesta, joka oli aivan "turvoksissa"). Ovatkohan ihmiset alkaneet käyttää aiempaa enemmän joukkoliikennettä vai onko se vain tämän hieman "poikkeuksellisen" talven ja sen aiheuttaman jonkinasteisen luotettavuusongelman tulosta?
Sekin varmaan vaikuttaa kun RT metroasema on kiinni.
 
Takaisin
Ylös