Raitiovaunuhavaintoja syys-lokakuu 2007

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
sunnuntai 14.10

10 / hkl 64, harvemmin näkee kympillä NrI:ä viikonloppuisin
Mahtoikohan eilisillä tapahtumilla Töölön hallin edustalla olla osuutensa kalustoon, siis kaluston sijoittumiseen eri linjoille...? :)
 
Maanantaina 15.10. noin kello 17.00 tuli linjalla 4 vaunu 35 vastaan Mannerheimintiellä Kansaneläkelaitoksen kohdalla suuntana Munkkiniemi.
 
Minä en näitä kovin usein kirjoittele, mutta jos nyt.

Helsinginkadulta Hämeentielle suuntaan keskusta Manne kurvin mutkassa tänään 15.10. n. klo 16:40. Takana taisi linjatunnuksena olla 7A. Olin liian kaukana nähdäkseni vaunun numeron, mutta muistelen vaunun olleen vasemmalta kyljeltään vaaleanpunaisen. Edellinen vastaan tullut 7A-vuoro oli kullanvärisessä teipissä. Itse taas matkustin 1A:lla vaunussa 239 ja 7B:llä vaunussa 59.

Siis vanha seiska liikenteessä. :)

Antero
 
Minä en näitä kovin usein kirjoittele, mutta jos nyt.


En minäkään, vaikka tarkkailenkin melko aktiivisesti.

Takana taisi linjatunnuksena olla 7A. Olin liian kaukana nähdäkseni vaunun numeron, mutta muistelen vaunun olleen vasemmalta kyljeltään vaaleanpunaisen.


Oikein näit, vaaleanpunainen Manne, 152 oli 7A:lla.

Linjalla 8 oli tänään ainakin Variot 205, 228 ja 229, joista kaksi viimeksi mainittua tuli kello 17.30 liki peräkkäin vastaani Mechelininkadulla.
 
Mahtoikohan eilisillä tapahtumilla Töölön hallin edustalla olla osuutensa kalustoon, siis kaluston sijoittumiseen eri linjoille...? :)

Kyllä asia on näin. Koskelasta piti hakea sunnuntaiaamuna 4 vaunua, koska kaikkia Töölön hallin raiteita ei päästy liikennöimään. Koskelasta tuli sitten ykkössarjan niveliä kympille.

Tiistaina oli kympin ruuhkassa (vuoro 198) vaunu 35, jossa ei LIVA toiminut. Sama vaunu oli sitten myöhemmin 3B:lla edelleen ilman LIVAa.
 
Välipalaa oli nautittavana tänään linjoilla 8 ja 6. Matkustin vaunun 8-vuorolla n. klo 14 aikaan, enkä voi menoa kehua. Liikkeelle lähtiessä vaunu suti ja tärisi, pysähtyessä tärisi vielä enemmän ja hiekka suhisi.

Kun jäin 80:stä pois, takaosan etummainen ovi temppuili eli luuli, jonkun olevan välissä. Kun ovi vihdoin suostui jäämään kiinni, vaunu lähti liikkeelle ja takimmainen teli savusi sutiessaan. Erikoista oli, että luistaminen ei alkanut liikkeellelähdössä, vaan vasta kun vaunu oli kulkenut 10-15 metriä. Onkohan 80:n teho/nopeudensäädössä jotain vikaa? Kuormaakaan ei ollut pois jäädessäni enää paljoa, mutta käyttäytyminen oli samanlaista kuin täydempänä.

Hetkeä aiemmin ja hieman myöhemmin matkustus 6-akselisessa versiossa oli täysin moitteetonta. Lehtikeli on kaikille vaunuille sama.

Antero
 
Tietääkö kukaan miksi Varioita ei ole enää viime viikkoina kulkenut linjalla 7B, vaan ainoastaan 7A:lla? Lokakuussa ainakin yksi Vario on liikkunut lähes päivittäin 7A:lla, kun vielä syksyn alussa oli tavallista, että molempia seiskoja ajoi yksi Vario. Liittyyköhän asia jotenkin rataprofiiliin?
 
Välipalaa oli nautittavana tänään linjoilla 8 ja 6. Matkustin vaunun 8-vuorolla n. klo 14 aikaan, enkä voi menoa kehua. Liikkeelle lähtiessä vaunu suti ja tärisi, pysähtyessä tärisi vielä enemmän ja hiekka suhisi.

Kasikymppinen on ollut viime viikkoina erittäin runsaasti Vallilassa koeajettavana ja hienosäädettävänä. Liekö tähän syynä sitten juuri Anteronkin huomaamat ongelmat pidossa? Itsekin olen kuullut juttua, että 80 olisi liukkailla keleillä armoton sutija. 7-linjalle Mäkelänkadulle pahimpaan lehtikeliaikaan sitä olisi toivotonta pistää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kasikymppinen on ollut viime viikkoina erittäin runsaasti Vallilassa koeajettavana ja hienosäädettävänä. Liekö tähän syynä sitten juuri Anteronkin huomaamat ongelmat pidossa? Itsekin olen kuullut juttua, että 80 olisi liukkailla keleillä armoton sutija. 7-linjalle Mäkelänkadulle pahimpaan lehtikeliaikaan sitä olisi toivotonta pistää.

Totta, 80 on ollut kelju ajettava nyt lehtikelillä ja siksi pois linjalta. Se sutii turhan paljon ja jarrutkaan eivät pidä tällä kelillä niin hyvin kuin olettaa sopii.
 
Iltasanomat uutisoi:
IS sanoi:
Iltasanomat 23.10.2007 19:06

Raitiovaunu ja pakettiauto kolaroivat tiistaina iltapäivällä neljän aikaan Mäkelänkadun ja Rautalammintien risteyksessä. Raitiovaunu 7B oli lähdössä pysäkiltä, kun pakettiauto kaartoi oikealta puolelta sen eteen. Rysähdyksessä pakettiauton vasen kylki kärsi peltivaurioita. Raitiovaunusta hajosi etuvalo. Poliisi tutkii onnettomuutta liikenneturvallisuuden vaarantamisena. Alkoholilla ei ollut osuutta asiaan

Uutinen kokonaisuudessa: linkki

Vaununa näyttää olleen "manne" 153.
Välillä ihmetyttää, että millä logiikalla ihmiset ajavat (paketti)auton tässä kohdin (, ja titenkin muualla,) raitiovaunujen käyttämälle kaistalle, matkustajana.

Muistaakseni kaksi kertaa 2000-luvulla matkustaessani linjan 7B vaunulle on tullut lähelläpititilanne, kun auto on ajanut vaunun eteen. (Mäkelänkadulla Hämeentien ja Sturenkadun välillä.)

(Eikö ne ihmiset koskaan opi vai vaaditaanko kuolonkolari, kuten Kallion alueelle on joihinkin kohtiin tullut liikennevalot sen jälkeen, kun jalankulkijan jäätyä auton alle ja kuoltua.)
 
Mäkelänkadulla puut ilmeisestikin häiritsevät näkemistä, koska siellä kolisee aika usein. Mäkelänkatu-Suvannontie -risteys on kolariherkin. Myös Vääksyntien risteyksessä on melko usein kolareita, vaikka siinä on autoille oranssi vilkkuvalo varoittamassa raitiovaunusta.

Mutta Tukholmankatua en ymmärrä lainkaan. Siinä on raitiovaunukaistat liikennemerkein merkittynä, sulkuviivat ja osin korotetut kiskotkin ja silti autot törmäävät ratikan eteen, koska ryhmittyvät sulkuviivojen yli kiskoille kääntymistä varten.
 
Vaunu 105 ajoi tänään Hakaniemen torilta etelään (keskustaan) klo 9.15 kilvityksellä koeajo.
 
Välipala eli vieläkin numero 80 on palannut liikenteeseen linjalle 6. Ihan hyvin se näytti kulkevan, ainakin silloin kun sen havaitsin (29.10.2007,17.42, Ylioppilastalo).
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös