Simonkadun mutkat

Antero Alku

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
7,552
Kampin raitiotietä suunniteltaessa on tuskailtu Simonkadun ja UKK-kadun mutkien kanssa. Ongelma tulee siitä, että kaarteet halutaan mitoittaa siten, että 2 vaunua mahtuu ohittamaan toisensa myös mutkissa.

Tähänkin löytyy malliksi ratkaisuesimerkkejä muualta maailmasta. Tiukoissa paikoissa kasoisraide pannaan yhteen. Usein jopa ilman vaihteita niin, että raiteet menevät vain sisäkkäin.

Tällaisia ratkaisuja löytyy esimerkiksi:
Potsdam: vanhan kaupunginportin läpäisy
Norrköping: kävelykatu
Karlsruhe: kävelykatu
Krefelt: ahdas T-risteys
Praha: talon läpäisevä holvi
Freiburg: luostaripihan portti esikaupungissa
Linz: kadunvarsipysäköinnin mahdollistaminen

Näistä Potsdam, Norrköping ja Praha ovat vilkkaasti liikennöityjä keskustaratoja, Karlsruhessakin vuoroväli on 5 minuuttia molempiin suuntiin.

Vilkkaimmin liikennöity lienee Prahan tapaus, jossa holvin läpi ajaa 24 vuoroa tunnissa molempiin suuntiin. Siis keskimäärin holvin läpi ajaa vaunu jompaan kumpaan suuntaan 75 sekunnin välein.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Tähänkin löytyy malliksi ratkaisuesimerkkejä muualta maailmasta. Tiukoissa paikoissa kasoisraide pannaan yhteen. Usein jopa ilman vaihteita niin, että raiteet menevät vain sisäkkäin.

Rataahan on suunniteltu melko hyvin ulkomaisiin esimerkkeihin perustuneess a Kaupunkisuunnitteluvirastossa. Onko jokin tietty syy, ettei tätä ole ehdotettu? Henkilökohtaisesti arvaan, että HKL haraisi vastaan. Ainakin Mikonkadulla vastaava ratkaisu ei miellyttänyt HKL:ää.

Nykyisellään Simonkadun mutkan nopeusrajoitukseksi tulee 20km/h eikä läpi mahdu vastasuunnan busseja millään samaan aikaan. Tästä syystä kapasiteetti ei luultavasti voi olla parempi kuin yhdistetyllä raiteella. Asiaa voisi varmaankin tutkia myös laskennallisesti.
 
late- sanoi:
Rataahan on suunniteltu melko hyvin ulkomaisiin esimerkkeihin perustuneess a Kaupunkisuunnitteluvirastossa. Onko jokin tietty syy, ettei tätä ole ehdotettu?
Toinen ongelma Simonkadun kanssa on pystykaltevuus ja pystykaarteet. Täytyypä keskustella asiasta KSV:n kanssa.

Antero
 
HKL ehdotti itse vastaavaa ratkaisua jo vuosia sitten saadakseen raitiotien Salomonkadulle. Rauhoitetun salavan kohdalle ei nimittäin olisi mahtunut kuin yksiraiteiden osuus, mitä silloin ei nähty ongelmana.

Itse olen iloinen, että Mikonkadun rata ei toteudu. Tuon radan paikka olisi mielestäni Keskuskadulla, siellähän on tilaa vaikka kuinka sekä laajalle kävelyalueelle että ratikalle. Keskuskadulla olisi myös tilaa pysäkille Aleksin risteyksessä. Keskuskatua vastustetaan kuitenkin apulaiskaupunginjohtajatasolla, koska siitä halutaan tehdä kävelykatu. Mikäs Mikonkatu sitten on? (Kieltämättä se muistuttaa enemmän parkkipaikkaa kuin kävelykatua, myönnetään!). Kuitenkin kävely-Mikonkatu raitiolinjoineen olisi ahdas ja kaoottinen.

Näkisin yksiraiteisuuden ongelmana Mikonkadulla siksi, että Aleksin suoraan kulkeva, tiheähkö liikenne joutuisi odottamaan Aleksilta Mikonkadulle kääntyvää vaunua silloin, kun Mikonkadulla jo olisi vaunu tulossa Aleksille. Yksiraiteisuus siis suoraan haittaisi muita linjoja. Tätä ongelmaa en näe Kampissa raitiolinjojen osalta. Myöskään busseille tästä ei ole lisähaittaa, jos ne eivät kerran muutenkaan mahdu kulkemaan yhdessä raitiovaunun kanssa mutkasta.
 
Takaisin
Ylös