Keskuspysäkki Helsinkiin

Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Viestit
115
Hei!

Moni teistä on ollut ulkomailla tutustumassa muihin joukkoliikennejärjestelmiin. Olette ehkä huomanneet, että usein Helsingin kokoisista kaupungeista löytyy yksi päävaihtoasema. Siellä kaikki raitiolinjat paitsi kehälinjat tapaavat. Joissain kaupungeissa iltaisin, viikonloppuisn ja muina hiljaisina aikoina linjaa kohden yksi vaunu saapuu tälle keskuspysäkille ja odottaa muutaman minuutin, jotta kaikki matkustajat ehtisivät tehdä haluamansa vaihdot linjalta toiselle.

Joitakin Esimerkkejä:
Chemnitz: Zentralhaktestelle (Keskuspysäkki)
Leipzig: Hauptbahnhof (Päärautatieasema)
Dresden: Postplatz (Postiaukio)
Heidelberg: Bismarckplatz (Bismarckaukio)
Mannheim: Paradeplatz (Paraatiaukio)
Düsseldorf: Jan-Wellem-Platz
Nürnberg: Haubtbahnhof
Augsburg: Königsplatz (Kuninkaanaukio)
Graz: Jakominiplatz
Linz: Hauptbahnhof
Innsbruck: Marktplatz (Kauppatori)

Ja niin edelleen, eli tällainen keskusasema ei ole mikään erikoisuus.
Mielestäni Helsingistä puuttuu tällainen pysäkki. Lasipalatsi on hyvin tärkeä, mutta esimerkiksi linja 6 ja tuleva linja 9 eivät aja sen kautta.

Mitä mieltä olette seuraavasta:
Lasipalatsin pysäkki puretaan, samoin linjojen 3, 6 ja 10 pysäkki Stockmannin vieressä ja erottajan pysäkki Bulevardilla.
Sen sijaan uusi kolmiraiteinen keskuspysäkki tulisi Mannerheimintielle Aleksanterinkadun ja Kaivokadun väliin. Tarkemmin paras paikka sille olisi varmaan yllä mainitun osuuden pohjoispää. Siellä olisi yhteydet kaikkiin keskustan raitiotielinjoihin ja metroonkin ei olisi kuin hiukka pidempi matka nykyiseen verrattuna. Erottajalle tulisi myös uusi pysäkki Mannerheimintielle Bulevardin kulmalle. Myös Kiasman eteen voisi tulla uusi pysäkki jos sellainen tarpeelliseksi nähdään.
Normaalien katosten sijaan olisi ehkä mahdollista tehdä kilpailu koko pysäkkialueen kattamisesta. Monissa kaupungeissa löytyy koko pysäkin kattava rakennelma.

Edut:
Täydelliset vaihtoyhteydet kaikkien raitiolinjojen välillä paitsi linjalle 8, sijainti aivan keskustan ytimessä, enemmän tilaa kuin Lasipalatsilla jos pysäköintipaikkoja vähennetään tältä kohdalta, keskustan pysäkkijärjestelyjen selkeytyminen ja suurempi kapasiteetti kolmiraiteisuuden ansiosta.

Haitat:
Vähän pidempi kävelymatka metroon, rautatieasemalle ja Kampin bussiterminaaliin (molemmille vie kuitenkin ainakin yksi raitiovaunulinja).

Etuja ja haittoja löytyy varmasti myös lisää, tässä vain pieni äkkiseltään mieleen juolahtanut idea.

Jos keskuspysäkki tulisi rautatieaseman eteen, moni haitta häviäisi, mutta linjastoa pitäisi muuttaa hyvinkin rankasti, jotta kaikki keskustalinjat ajaisivat Kaivokadulle.

Mitä mieltä olette?
 
Jos tuollainen pysäkki halutaan rakentaa, sen pitää olla neliraiteinen eli Hakaniemen tyyppinen, muuten Aleksin ja Kaivokadun väliltä loppuu kapasiteetti.
 
Niin, nykyisillä vuoroväleillä kapasiteetti voi tulla vastaan, mutta toivon, että uusien vaunujen myötä niitten kokoa kasvatetaan ja vuoroväliä synkronoidaan ja venytetään. Jos ei, neliraiteinen vaihtoasema näyttäisi ehkä olevan tarpeen.
 
Tuolla paikalla on ollut pysäkki kai vielä 40-luvulla.

Oma ongelmansa on kolmoset, jotka pysähtyisivät ikään kuin neljä kertaa samalla pysäkillä, ts. molempiin suuntiin sekä 3B että 3T. Tämä estää HKL-Suy:n mielestä mm. kolmosen reitittämisen Kampin kautta, koska sama ongelma olisi edessä Rautatieaseman pysäkillä. Itse en kyllä näe tätä ongelmana, lukeehan vaunuissa nykyään määränpää. Kyllä kaupunkilaisen täytyy osata se katsoa.
 
Mitä mieltä olette seuraavasta:
Lasipalatsin pysäkki puretaan, samoin linjojen 3, 6 ja 10 pysäkki Stockmannin vieressä ja erottajan pysäkki Bulevardilla.
Sen sijaan uusi kolmiraiteinen keskuspysäkki tulisi Mannerheimintielle Aleksanterinkadun ja Kaivokadun väliin. Tarkemmin paras paikka sille olisi varmaan yllä mainitun osuuden pohjoispää. Siellä olisi yhteydet kaikkiin keskustan raitiotielinjoihin ja metroonkin ei olisi kuin hiukka pidempi matka nykyiseen verrattuna. Erottajalle tulisi myös uusi pysäkki Mannerheimintielle Bulevardin kulmalle. Myös Kiasman eteen voisi tulla uusi pysäkki jos sellainen tarpeelliseksi nähdään.
Normaalien katosten sijaan olisi ehkä mahdollista tehdä kilpailu koko pysäkkialueen kattamisesta. Monissa kaupungeissa löytyy koko pysäkin kattava rakennelma.
Kannatan ajatusta.

Ero kävelymatkoissa esim rautatieasemalta nykyiselle Lasipalatsin ja toisaalta uudelle ehdottamasi keskuspysäkille on sangen pieni. Mannerheimintien ali menee jo tunneli Forumin kohdalla jota pitkin matkustajat pääsisivät helposti pysäkille.

t. Rainer
 
Oma ongelmansa on kolmoset, jotka pysähtyisivät ikään kuin neljä kertaa samalla pysäkillä, ts. molempiin suuntiin sekä 3B että 3T. Tämä estää HKL-Suy:n mielestä mm. kolmosen reitittämisen Kampin kautta, koska sama ongelma olisi edessä Rautatieaseman pysäkillä. Itse en kyllä näe tätä ongelmana, lukeehan vaunuissa nykyään määränpää. Kyllä kaupunkilaisen täytyy osata se katsoa.

Niin, ja kolmosen eri reittiosuuksilla voisi muutenkin olla omat kirjaintunnuksensa. (Kaikki kolmosella matkustavat eivät ole paljasjalkaisia tsadilaisia)

t. Rainer
 
Oma ongelmansa on kolmoset, jotka pysähtyisivät ikään kuin neljä kertaa samalla pysäkillä, ts. molempiin suuntiin sekä 3B että 3T. Tämä estää HKL-Suy:n mielestä mm. kolmosen reitittämisen Kampin kautta, koska sama ongelma olisi edessä Rautatieaseman pysäkillä. Itse en kyllä näe tätä ongelmana, lukeehan vaunuissa nykyään määränpää. Kyllä kaupunkilaisen täytyy osata se katsoa.


Jos pysäkille tulee neljä laituria, jokaisella laiturilla pysähtyisi vain yksi kolmonen. Se selkeyttäisi jo yksinään hyvin paljon joillekin ehkä epäselvää tilannetta. Kolmosten lenkki taitaa olla Helsingissä aika pyhä asia eikä sitä katsottaisi hyvällä jos niihin tulisi muutoksia. Silti, niitten avaaminen tulee kuitenkin ajankohtaiseksi lähivuosina uusien ratojen myötä.
 
Itse en kyllä näe tätä ongelmana, lukeehan vaunuissa nykyään määränpää. Kyllä kaupunkilaisen täytyy osata se katsoa.
Minä kyllä nään tämän ongelmana, kuten osaltaan myös kolmosen nykyisen kahdeksikkolenkinkin... Toki joukkoliikennettä käyttävä helsinkiläinen voisi pärjätä, ja varmaan moni pärjäisikin vaikka molempiin suuntiin ajavat ratikat pysähtyisivät samalla pysäkillä, mutta harvemmin julkisia käyttäville tuo varmasti olisi hankalaa. Puhumattakaan turisteista, niin koti- kuin ulkomaisistakin.

Jokainen voi koittaa eläytyä tilanteeseen, jossa täytyy vieraassa kaupungissa käyttää jotain kummallista bussi- tai ratikkalinjaa, joka ajaa hankalasti hahmotettavaa kasilenkkiä, samaan suuntaan kiertävä linja pysähtyy samalla pysäkillä kaksi kertaa kierroksen aikana, ylipäätään kiertosuunnat on yksilöity kummallisin kirjaimin, jonka lisäksi pitää tarkistaa päätepysäkin nimi linjakilvestä... Kuulostaako tämä hyvin palvelevalta joukkoliikenteeltä? :lol: Ei minusta...
 
Kolmosten reitti voisi olla ympyrä ja myötäpäivään mennessä se voisi mennä Kaivokadulta Aleksanterinkadulle vaikka Mikonkatua pitkin. Eikö se silloin toimisi?
 
En ole varma onko järkevää että kaikki linjat kulkevat tuolla lailla yhden pisteen kautta. Mielestäni parempi tapa on sellainen, jossa jokainen linja risteää tai sivuaa mahdollisimman monen muun kanssa, mutta eri paikoissa. Helsingin pieni keskusta ja niemen kapeus tietenkin rajoittavat vähän tuota - olettaen että kaikkien linjojen edes tulee kulkea keskustan kautta. No kasi on tietenkin hyvä esimerkki siitä, että tämä ei ole mitenkään välttämätöntä.

- Janne
 
Keskustelusta unohtui linja 1, joka ei myöskään kulje Kolmensepänaukion kautta.
Itsekään en kannata tätä ideaa, vaikka siihen sisältyy huomattavia etuja. Linjaverkkomme on vuosien kuluessa muotoutunut nykyisenlaiseksi, johtuen kaupunkirakenteestamme. Hesan keskusta on ahtaalla niemellä. Esimerkkiakaupungit ovat sisämassa joen rannalla. Keskuspysäkin rakentamisen takia jouduttaisin muuttamaan linjastoa huomattavasti. Siksi pidän nykyistä muutamaan isoon vaihtoasemaan eri puolella kaupunkia perustuvaa järjestelmää parempana Hesan olosuhteisiin ainakin päiväliikenteessä.
 
Keskuspysäkin rakentamisen takia jouduttaisin muuttamaan linjastoa huomattavasti. Siksi pidän nykyistä muutamaan isoon vaihtoasemaan eri puolella kaupunkia perustuvaa järjestelmää parempana Hesan olosuhteisiin ainakin päiväliikenteessä.

Keskuspysäkin ideahan on juuri siinä että minkään linjan reittiä ei tarvitse muuttaa, mutta siitä muodostuisi vaihtopaikka jossa voi vaihtaa kaeikkien keskustan kautta kulkevien linjojen välillä ml myös metron kanssa.

t. Rainer
 
Uudet Jätkäsaaren, Kalasataman ja Hernesaaren asuntoalueet aiheuttanevat kyllä enemmänkin linjamuutosten tarvetta. Minusta vähän isompikin linjastoremontti voisi olla paikallaan.

Kolmoset esimerkiksi eivät palvele nykyisin kauhean hyvin. Vaikka niin pitkään kun Korkeavuorenkadulla ja Kapteeninkadulla ei ole kiskoja, nykyiset kolmoset pysynevät hengissä.
 
En itsekään pidä yleisesti parhaana ratkaisuna sitä että kaikki linjat kulkevat saman pisteen kautta. Tällainen malli on liian keskustapainotteinen. Tämähän on koko Helsingin liikenteen yksi epäkohta tällä hetkellä, että mihinkään muuhun suuntaan ei pääse nopeasti kuin Kaivotalon seudulle. Vaihtosolmuja pitäisi ripotella tasaisesti.

Mutta tässä tapauksessa Manskulla on monta linjaa lähekkäin, jotka voitaisiin ilman linjamuutoksia sitoa toisiinsa. On aika epäloogista että näin ei ole tehty.
 
Aikoinaan oli tilanne jossa suurin osa helsingin raitioinjoista kulki ylioppilastalon pysäkin kautta Rautatientori suunnasta Keskuskatua, Kauppatorin suunnasta Aleksanterin katua, Eirasta, Hietalahdesta ja Töölöstä Heikinkatua (Nyk Mannerheimintie) ja Marian suunasta Kalevankatua, kyseistä pysäkkialuetta alettiin kutsua liikenne sirkukseksi
 
Takaisin
Ylös