Liikennepoikkeuksista tiedottaminen

Liittynyt
31 Elokuu 2005
Viestit
700
Kuinkahan moni pysäkillä vaunua odottava lukee netistään tälläisiä viestejä:

Linja 4 Munkkiniemen suuntaan poikkeusreitti. Kääntyy Kuusitiellä. Munkkiniemi (Tukholmankatu) jää ajamatta. Syy: este raiteilla. Alkaen: 07:48. Arvioitu kesto: 08:15 asti.

Linja 4 Munkkiniemen suuntaan poikkeusreitti. Kääntyy Kuusitiellä. Munkkiniemi (Tukholmankatu) jää ajamatta. Syy: este raiteilla. Alkaen: 08:23. Arvioitu kesto: 09:00 asti.

Ilmeisesti ei kovinkaan moni, koska pysäkit ovat täynnä asiasta tietämättömiä työhön pääsyä odottelevia hermostuneita matjustajia.

Mitenkähän tuota tiedonkulkua voisi pysäkeille parantaa, Helmi-taulujakin on vain keskustan alueella. Tuskin niissäkän mitään tietoa pyörii, muuta kuin että seuraava vaunu tulee "neljän minuutin kuluttua".

Ennen hyvään aikaan saatiin melko nopeasti korvaavia bussejakin, mutta nythän ne bussit ovat eri firman.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Informaatio järjestelmä

Mitenkähän tuota tiedonkulkua voisi pysäkeille parantaa, Helmi-taulujakin on vain keskustan alueella. Tuskin niissäkän mitään tietoa pyörii, muuta kuin että seuraava vaunu tulee "nelän minuutin kuluttua".

Ratikkapysäkeille näytöt, joissa näkyvät tulevat ratikat ja poikkeustiedotteet. Helmiä ei tarvitse laajentaa, yleiskäyttöisempi tekniikka toimii muuallakin(vrt VR).
 
Vs: Informaatio järjestelmä

Ratikkapysäkeille näytöt, joissa näkyvät tulevat ratikat ja poikkeustiedotteet. Helmiä ei tarvitse laajentaa, yleiskäyttöisempi tekniikka toimii muuallakin(vrt VR).

Kun kerran kaikilla ratikkalinjoilla on jo Helmi, niin eiköhän ole helpointa ja halvinta hankkia vain lisää samanlaisia helmitauluja, mitä tähänkin mennessä on hankittu. VR:n käyttämä tekniikka tuskin on kovin halpaa asemaa kohden.
 
Minä tarkoitin yleiskäyttöisellä tekniikalla erilaisia suojattuja litteitä tietokonenäyttöjä, joita on nykyään joka puolella. Niiden hinta on massatuotannon vuoksi varsin edullinen.

Värinäyttö on paljon joustavampi informaatioalusta kuin Helmin taulu. Esimerkiksi poikkeustilanteissa voidaan ongelmista kertoa väreillä ja kuvilla. Mainoksiakin voi noissa ajaa ja siten rahoittaa hanketta.
 
Vs: Informaatio järjestelmä

Kun kerran kaikilla ratikkalinjoilla on jo Helmi, niin eiköhän ole helpointa ja halvinta hankkia vain lisää samanlaisia helmitauluja, mitä tähänkin mennessä on hankittu. VR:n käyttämä tekniikka tuskin on kovin halpaa asemaa kohden.
Eikä ne VR:n näytötkään kovin hyvin toimi poikkeustilanteissa. Näytöt saattavat olla kokonaan pimeinä, tai näyttää seuraavien todellisuudessa saapuvien junien aikataulun mukaisia aikoja, mutta eivät todellisia tai edes arvioituja aikoja. Kesän aikanakin tuli pari kertaa seisoskeltua esim. Huopalahdessa ja katseltua näyttöjä jotka näyttää ihan mitä sattuu. Ja ongelmia esiintyy eniten tietysti silloin kun junissakin on ongelmia. Normaalitilanteissa, kun näyttötauluja ei tarvittaisi, ne kyllä toimivat hyvin... ;)
 
Minä tarkoitin yleiskäyttöisellä tekniikalla erilaisia suojattuja litteitä tietokonenäyttöjä, joita on nykyään joka puolella. Niiden hinta on massatuotannon vuoksi varsin edullinen.

Helmiin voidaan liittää tietokonenäyttöjä ja niitä onkin sisätiloissa ympäri pääkaupunkiseutua. Nyt käytössä oleva ledinäyttö on kuitenkin käsittääkseni valittu juuri edullisuutensa vuoksi. Sillä pystytään kuitenkin esittämään aiemmassa viestissäsi mainitsemasi informaatio eli tulevat ratikat ja poikkeustiedotteet.
 
Vs: Informaatio järjestelmä

. Ja ongelmia esiintyy eniten tietysti silloin kun junissakin on ongelmia. Normaalitilanteissa, kun näyttötauluja ei tarvittaisi, ne kyllä toimivat hyvin...


Ongelmana taitaakin olla myös tiedon tuottaminen ja käsittely, ei vain sen esittäminen.
 
Helmiin voidaan liittää tietokonenäyttöjä ja niitä onkin sisätiloissa ympäri pääkaupunkiseutua. Nyt käytössä oleva ledinäyttö on kuitenkin käsittääkseni valittu juuri edullisuutensa vuoksi. Sillä pystytään kuitenkin esittämään aiemmassa viestissäsi mainitsemasi informaatio eli tulevat ratikat ja poikkeustiedotteet.


Tuo hintavertailu on varmaan tehty silloin kun litteät värinäytöt maksoivat moninkertaisesti nykyiseen verrattuna.

Isku-, pöly ja kosteussuojattujen litteiden näyttöjen hinta on romahtanut viime vuosien aikana. Vaikka ilkivallan kestohan noissa ratkaisuissa lähinnä maksaa, jos sitä ei tarvitsisi huomioida, hinta tipahtaisi paljon. Nykyinen helminäyttö on kyllä aika hyvin ilkivaltaa kestävä. Vaikka kamera näytön kaveriksi voisi vähentää ilkivaltaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Informaatio järjestelmä

Ongelmana taitaakin olla myös tiedon tuottaminen ja käsittely, ei vain sen esittäminen.
Luonnollisesti näin. Mutta jos esim. rantaradan liikenne on kokonaan poikki, eikä tilanteen kestosta ole tietoa, voisi näytöissä kertoa edes sen eikä vain aikatauluja jotka eivät pidä paikkaansa (esim. kerrotaan että junan olisi pitänyt olla tässä 15 minuuttia sitten).

Kuulutuksia nykyisin kyllä tulee, mutta aika harvoin eikä niistä usein saa selvää koska ääni on yhtä rätinää.
 
Aika naurettavaa muuten, että informaatiotaulun ja samalla pysäkkikatoksen kameravalvonta ilkivallan varalta ei vaikuta edes ihan utopistiselta ajatukselta.

Isoveli valvoo.....
 
Helmiin voidaan liittää tietokonenäyttöjä ja niitä onkin sisätiloissa ympäri pääkaupunkiseutua. Nyt käytössä oleva ledinäyttö on kuitenkin käsittääkseni valittu juuri edullisuutensa vuoksi. Sillä pystytään kuitenkin esittämään aiemmassa viestissäsi mainitsemasi informaatio eli tulevat ratikat ja poikkeustiedotteet.


Helmin ongelmana on myös huono visuaalisuus. Poikkeustilanteet esitetään pienellä tekstillä, kun värinäyttö voisi vaikka muuttaa väriä, vilkkua ja esittää poikkeustiedon isokokoisin kirjaimin tai kuvin.

Esimerkiksi piirroskuva kolaroineesta tai ruuhkassa seisovasta ratikasta on paljon visuaalisempi ja hauskempikin kuin pelkkä teksti. Kuvaa ja tekstiä yhdistämällä voidaan viestiä tehokkaammin.
 
Viimeksi muokattu:
Helmin ongelmana on myös huono visuaalisuus. Poikkeustilanteet esitetään pienellä tekstillä

Helmi sinänsä ei kerro poikkeustilanteista, vaan poikkeustiedotteita varten on oma järjestelmänsä. Nykyisiin helmitauluihin on vain lisätty tekstirivi, jossa voidaan esittää mm. poikkeustietoa. Poikkeusinfoahan esitetään mm. webissä, jossa teknologia mahdollistaisi jo kertomasi asiat. Kuvien käyttö ym. vaatisi kuitenkin lisäpanostusta (lue: lisää asiantuntevaa henkilökuntaa) tiedotteiden tekemiseen.
 
Kuvien käyttö ym. vaatisi kuitenkin lisäpanostusta (lue: lisää asiantuntevaa henkilökuntaa) tiedotteiden tekemiseen.


Lähinnä tuo vaatii toimintatapojen muuttamista. Kysehän on tilanteesta, jossa valmiiseen "esityspohjaan" lisätään tekstiä. Kuvat, animaatiot ja esitystavat voi joku viestintätoimisto tehdä valmiiksi, ei niitä tarvitse lennossa improvisoida.

Kuitenkin peruspoikkeustilanteet ovat sen verran rajatut, että aika moneen tilanteeseen voidaan kirjoittaa puolivalmiit tekstitkin, joista vaan valitaan sopiva ja lisätään jotain tietoa kuten paikka tai aika. Silloin ei tarvita paljon oikeinkirjoitustaitoakaan.

Tiedon tuottaminen pitää vaan istuttaa osaksi valvomon ja ehkä kuskinkin työprosessia. Johan nyt kuskit informoivat poikkeuksista valvomoa.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi hyvin yksinkertaiselta tuntuva keino olisi kuulutus pysäkille vaikka Lokin kautta, pysäkeille vastaanotin joka avautuu määrätyllä koodilla.

"Hyvää huomenta, valitettavasti raitiovaunuliikenne on pysähdyksissä aamuruuhkan aikana klo 10 asti, liikunta tekee hyvää. Hyvää päivänjatkoa"
 
Helmiin voidaan liittää tietokonenäyttöjä ja niitä onkin sisätiloissa ympäri pääkaupunkiseutua. Nyt käytössä oleva ledinäyttö on kuitenkin käsittääkseni valittu juuri edullisuutensa vuoksi.

Tietokonenäyttöpaneeleita tosin ohjaa YTV:n ja HKL:n yhteinen monitorinohjaus eli MONO, joten suoraan ne eivät ole Helmissä kiinni. Periaatteessa näyttöihin saadaan myös Helmin reaaliaikatiedot. Käytännössä reaaliaikatietojen toimiminen riippuu kuun vaiheista ja Thorebin oikuista. Heillä kun on tapana muun muassa muutella järjestelmän rajapintoja asiakkaille kertomatta.

Tietokonenäyttöihin saadaan poikkeusinformaatio periaatteessa luotettavammin kuin Helmin tauluihin. Poikkeusinfo on myös korostettu punaisella värillä. Valitettavasti jokainen näyttö nykyisessä ratkaisussa vaatii myös varsin tehokkaan PC:n ja nettiyhteyden toimiakseen. Niitä ei ihan joka pysäkille sijoitella. En tiedä onko kevyempää ratkaisua tutkittu. Helmin näytöissä kaikki tämä tekniikka on paketoitu pieneen tilaan ja näytöt saavatkin tietonsa pitkälle jalostettuina ymmärtääkseni radioteitse.
 
Takaisin
Ylös