Liikennepoikkeuksista tiedottaminen

Tietokonenäyttöihin saadaan poikkeusinformaatio periaatteessa luotettavammin kuin Helmin tauluihin. Poikkeusinfo on myös korostettu punaisella värillä. Valitettavasti jokainen näyttö nykyisessä ratkaisussa vaatii myös varsin tehokkaan PC:n ja nettiyhteyden toimiakseen. Niitä ei ihan joka pysäkille sijoitella. En tiedä onko kevyempää ratkaisua tutkittu. Helmin näytöissä kaikki tämä tekniikka on paketoitu pieneen tilaan ja näytöt saavatkin tietonsa pitkälle jalostettuina ymmärtääkseni radioteitse.


Hmm. Löytyyköhän maailmalta tuotetta, jossa on integroituna hyvin halpa linux-PC, 3G-modeemi ja litteä näyttö sään ja iskunkestävään koteloon?

Tuollaiselle massatuotteelle taitaisi olla markkinarako olemassa. Vaikka ehkä pitää vielä muutama vuosi odottaa, 30-50 tuuman näytöt ovat vielä kalliita. Iso näyttö kun helpottaa tiedon esittämistä. Vaikka taitaa kotelo kuitenkin olla se vaikein juttu.

Paljonkohan yksi Helmi-taulu maksaa nyt?
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi on Kampin rata! Muuten olisi 4, 7 ja 10 olleet aika lailla motissa.

Ratikan monitoreissa Vartti-lehden uutisissa kerrotaan nyt iltapäivällä kuvan kanssa, että 7A oli suistunut kiskoilta Kaivokadun ja Manskun kulmassa. Kuvan perusteella 7A:n variotram oli tulossa Kaivokadulta, olikohan se siis poikkeusreitillä?

Vartin mukaan vaunu saatiin peruuttamalla 10 minuutissa takaisin kiskoille.

Camo Lissabone sanoi:
Poikkeusinfo ei tiennut asiasta mitään! Eikö sinne laiteta mitään esille, ettei imago kärsi.

www.poikkeusinfo.fi sanoi:
Tällä sivulla tiedotetaan raitiovaunu-, metro-, bussi- ja Suomenlinnan lauttaliikennettä koskevista poikkeuksista, jotka vaikuttavat aikatauluihin yli 15 minuutilla.

Jos vaunu on kello 9.30 paikkeilla suistunut kiskoilta ja minä seison Oopperan pysäkillä kello 10 jälkeen, eikä Runskilta ole tullut vaunun vaunua, niin missä menee se 15 min maaginen raja? Ja eikö niillä pysäkeillä, joilla ei ole minkäälaista liikennettä (eli Lasipalatsi, Kansallismuseoa ja Hesperian puisto), tarvita tietoa ettei vaunuja tule vähän aikaan? Eka vaunu joka tuli Runskilta oli 3T, joka jatkoi matkaa (oikaisi) suoraan Hesarille. Sitten kun minun 10 tuli vihdoin ja viimein, niin se ajoi vain Kuusitielle, vaikka linjakilvessä luki koko ajan 10 Pikku Huopalahti. Kuski itse tiesi poikkeuskäännöksestä jo Töölön hallin pysäkillä. Tilkan kohdalla tuli nelonen iloisesti vastaan kaupunkiin päin. Että en minä nyt tiedä oliko kaikki ihan noiden 15 minuutin sisällä?

Oopperan pysäkillä luki Helmi-näytössä seiskalla keskustaan suuntaan, että vaunut saapuvat 23 ja 25 min kuluttua.

Samana aamuna noin 8.30 oli Porthaninkadulla joku bussi poikittain, mikä aiheutti että 1A ja 3B ajoivat molempiin suuntiin Hämentien kautta. Tämän kuulin vain kuskin linjaradiosta. Matkustajille tätä tietoa ei kerrottu.

Muistelen että 80-luvulla olisin HKL:n busseissa kuullut silloin tällöin liikennetiedoitetta matkustajien kaiuttimissa (samantapaisia mitä metroasemilla vielä kuulee). Mihin tämä ominaisuus on häipynyt, vai onko tarve loppunut?

T: Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Muistelen että 80-luvulla olisin HKL:n busseissa kuullut silloin tällöin liikennetiedoitetta matkustajien kaiuttimissa (samantapaisia mitä metroasemilla vielä kuulee). Mihin tämä ominaisuus on häipynyt, vai onko tarve loppunut?
On ollut myöhemminkin: muistelen ainakin 90-luvulla kuunnelleeni jossain muussa liikennevälineessä kuim metrossa tiedotteita juhlapyhien tienoon poikkeavista liikennöinneistä. Kaiuttimet löytyvät kai jokaisen bussin matkustamosta tai ainakin kuljettajan radiosta (jos sen vain laittaa tarpeeksi kovalle niin kuin joskus on tapahtunut), joten välineet ovat kyllä olemassa...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös