Helmi

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,547
Antero Alku sanoi:
Joukkoliikenteen valoetuushan ei tarkoita, että joukkoliikenteelle annettaisiin valoilla risteyksen kapasiteettia enemmän kuin muille, vaan että kapasiteetti annetaan oikeaan aikaan.

Ainakin Helmi toimii nimenomaan niin, että se antaa etuuden saavalle liikennesuunnalle enemmän kapasiteettia. Kaikki suunnat saavat joka tapauksessa vihreää valoa / ratikoiden nuolta jonkun verran. Etuuden saava suunta saa sitä vain sitten normaalia enemmän.

Antero Alku sanoi:
Tällä hetkellä Helsingissä liikennevalojen HELMI-ohjaus toimii raitioliikenteessä (niillä radoilla, joilla HELMI on käytössä) siten, että se jakaa raitiovaunuille risteyskapasiteettia raitiovaunujen aikataulun perusteella.

Toimiiko aikatauluun sidottu etuus jo? Sitähän on puuhattu Helmin alkuajoista lähtien, mutta ainakaan Helmin tilannesivun mukaan sitä ei olla vieläkään saatu toimimaan.
 
kuukanko sanoi:
Toimiiko aikatauluun sidottu etuus jo? Sitähän on puuhattu Helmin alkuajoista lähtien, mutta ainakaan Helmin tilannesivun mukaan sitä ei olla vieläkään saatu toimimaan.

Ei se ainakaan käytännössä toimi... Ja jos vaunu jää yli neljä minuuttia myöhään, niin sitten HELMI ei ainakaan toimi...
 
kuukanko sanoi:
Ainakin Helmi toimii nimenomaan niin, että se antaa etuuden saavalle liikennesuunnalle enemmän kapasiteettia. Kaikki suunnat saavat joka tapauksessa vihreää valoa / ratikoiden nuolta jonkun verran. Etuuden saava suunta saa sitä vain sitten normaalia enemmän.
Joku kuljettaja on minulle maininnut, että HELMI toimii nimenomaan niin, että se ei anna valokierrossa ratikan vihreää, jos vaunua ei ole. Ja olen tämän nähnyt käytännössäkin, kun on oltu ajossa HELMI-reitillä vaunulla, jossa ei ollut HELMI-paikannusta. Ei tullut valoja ennen kuin vuorovaunu tuli perään ilmoittamaan HELMIlle, että annas opastetta.

Eli HELMI antaa autoille enemmän aikaa kuin valot ilman HELMIä. Siitä huolimatta autopuolue käsittääkseni vastustaa HELMIä.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Joku kuljettaja on minulle maininnut, että HELMI toimii nimenomaan niin, että se ei anna valokierrossa ratikan vihreää, jos vaunua ei ole.

Tilanteen voi todeta itsekin katselemalla risteyksien toimintaa. Lähes kaikissa risteyksissä ratikan "vihreä" tulee normaalin valokierron mukana, vaikkei ratikkaa olisikaan lähimaillakaan. Eipähän "vihreän" antaminen normaalin valokierron mukana maksakaan mitään. Helmittömällä vaunulla "vihreän" tulo normaalin valokierron mukana voi kyllä joissakin risteyksissä kestää varsin kauan verrattuna siihen, että etuus tulisi.

Poikkeuksia on jonkin verran, mutta minun kokemusteni mukaan niitä on varsin vähän. Näistä poikkeustapauksistakin osa on sellaisia, että helmitönkin vaunu saa "vihreää", jos samaan suuntaan on menossa autoja.
 
Antero Alku sanoi:
Joku kuljettaja on minulle maininnut, että HELMI toimii nimenomaan niin, että se ei anna valokierrossa ratikan vihreää, jos vaunua ei ole. Ja olen tämän nähnyt käytännössäkin, kun on oltu ajossa HELMI-reitillä vaunulla, jossa ei ollut HELMI-paikannusta. Ei tullut valoja ennen kuin vuorovaunu tuli perään ilmoittamaan HELMIlle, että annas opastetta.

Eli HELMI antaa autoille enemmän aikaa kuin valot ilman HELMIä. Siitä huolimatta autopuolue käsittääkseni vastustaa HELMIä.

Antero
SRS:n heinäajelulla "Manne" MVV 455:llä (tuleva HKL 154) todentui useassa risteyksessä se, että aja-valoa ei tullut kun ei kerran ollut Livaa. Vaunuhan oli vasta ajelupäivänä ensimmäistä kertaa liikenteessä, eikä siihen oltu laitettu vielä mitään apulaitteita Helsingin liikenteessä selviytymiseen. Väärät vaihteet käännettiin raudalla ja punaisista mentiin kun risteyksissä oli hiljainen vaihe sellaista varten. Oli kolmen tunnin ajelulla tietysti "toimivia" valojakin, mutta useita Helmi-valojakin osui kohdalle.
 
kuukanko sanoi:
Poikkeuksia on jonkin verran, mutta minun kokemusteni mukaan niitä on varsin vähän. Näistä poikkeustapauksistakin osa on sellaisia, että helmitönkin vaunu saa "vihreää", jos samaan suuntaan on menossa autoja.

Näistäkin taitavat lähes kaikki olla sellaisia, että valon saa joko vaihteenkääntäjällä "tilaamalla" tai ajamalla vaunu kiinni "pääopastimeen". Jälkimmäisestä esimerkkinä Kaisaniemenkadun ja Vilhonkadun risteys
 
Compact sanoi:
...punaisista mentiin kun risteyksissä oli hiljainen vaihe sellaista varten.
Mitenkäs on, rikotaanko raitioliikenteen punaista eli S:ää päin ajettaessa lakia, vai onko rv-valojen noudattamisesta säädetty vain jossain raitiotielaitoksen ohjeissa tyyliin "S:n saa ohittaa suurta varovaisuutta noudattaen"?
 
Tänään Helmi antaa pysäkeillä dataa, joka kyllä sopii erityisen hyvin päivämäärään. Voi kurkistaa tämänkin avulla.

Mitä tarkalleen tällä tarkoitat? Helmi näyttää tällä hetkellä ainakin keskustan pysäkeillä jos tuon osoitteen mukaan katsot, niin ihan outoja... Katso liitteet.

Kuvan selityksiä: ympyröitynä oudot jutut verrattuna toisiinsa: kutoslinjalla määränpäänä on 52A Munkkivuori, ensinnäkin busslinja joka kulkee aika kaukaanta pysäkkiä nähden, toiseksi, linja ei edes kulje tähän aikaan.

3B, määränpäänä 18 Munkkivuori, bussi ei edes käytä samannimistä pysäkkiä kuin nuo linjat. 3T määränpäänä 20 Erottaja, bussi ei aja edes tuon pysäkin ohi...

Mistä tuo hankkii noin "sekaisin" olevat tiedot... En kuitenkaan usko että olisi mikään tarkoituksella tehty aprillipila...
 

Liitetiedostot

  • helmi sekoilee.jpg
    helmi sekoilee.jpg
    95.6 KB · Lukukerrat: 398
Tarkoituksellisesta aprillipilasta ei varmasti olekaan kysymys. Virheen ajoittuminen vain sattui hauskaan ajankohtaan. ;)
 
Tarkoituksellisesta aprillipilasta ei varmasti olekaan kysymys. Virheen ajoittuminen vain sattui hauskaan ajankohtaan. ;)

Juu, katsoppas Rautatientorin BUSSIPYSÄKKIEN nimiä, ainakin 55:llä ole vähän aikaa sitten 14B Eira, ja esim 65 ja 66 oli 18 Munkkivuori ja 20Erottaja, molemmilla linjoilla siis... Täällä pohjis-helsingissä näyttäisi nuo olevan kyllä oikein :D
 
Juu, katsoppas Rautatientorin BUSSIPYSÄKKIEN nimiä, ainakin 55:llä ole vähän aikaa sitten 14B Eira, ja esim 65 ja 66 oli 18 Munkkivuori ja 20Erottaja, molemmilla linjoilla siis... Täällä pohjis-helsingissä näyttäisi nuo olevan kyllä oikein :D
Roihupellon pysäkillä Viilarintiellä näkyi pysäkin näytössä mm. linjan 14 Eiraan tuloon 1 min... :) Hyvää tietotekniikkaa!
 
Roihupellon pysäkillä Viilarintiellä näkyi pysäkin näytössä mm. linjan 14 Eiraan tuloon 1 min... :) Hyvää tietotekniikkaa!

Eilisten havaintojen mukaan ovat ainakin nuo vihreät pattereilla toimivat HELMI -näytöt ympäri Helsinkiä olleet poissa käytöstä varmaan juurikin tuon virheen takia mikä noissa jostain syystä tällä hetkellä pyörii. Olisikohan noiden uusien HELMI -linjojen lisäys aiheuttanut jonkinlaisen häiriön? :biggrin:
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2015

Odottelin tänään iltapäivällä raitiovaunua Hakaniemessä. Näyttö kertoi, että seuraavat 6/6T tulevat 10:n ja 11:n minuutin kuluttua. Ajattelin, että siellä lienee joku häiriö, esim. Jätkässä on taas jääty ysin taakse tms. Kuitenkin kun tämän parivaljakon tulemiseen oli 7 minuuttia, tulikin etummainen kutonen - eikä ollut ketään perässä kiinni. Vaunuun astuessani havaitsin, että sisänäytön mukaan vaunu oli vasta Rautatientorilla. Voiko tästä päätellä, että vaunu kertoo paikkatietonaan näille pysäkkijärjestelmille samaa tietoa, missä vaunun pysäkkinäyttöjärjestelmä kuvittelee vaunun olevan? Eli mitään oikea GPS-tietoa sijainnista ei kerrota?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös