Ei se ainakaan käytännössä toimi... Ja jos vaunu jää yli neljä minuuttia myöhään, niin sitten HELMI ei ainakaan toimi...Alunperin kirjoittanut kuukanko
Ainakin Helmi toimii nimenomaan niin, että se antaa etuuden saavalle liikennesuunnalle enemmän kapasiteettia. Kaikki suunnat saavat joka tapauksessa vihreää valoa / ratikoiden nuolta jonkun verran. Etuuden saava suunta saa sitä vain sitten normaalia enemmän.Alunperin kirjoittanut Antero Alku
Toimiiko aikatauluun sidottu etuus jo? Sitähän on puuhattu Helmin alkuajoista lähtien, mutta ainakaan Helmin tilannesivun mukaan sitä ei olla vieläkään saatu toimimaan.Alunperin kirjoittanut Antero Alku
Ei se ainakaan käytännössä toimi... Ja jos vaunu jää yli neljä minuuttia myöhään, niin sitten HELMI ei ainakaan toimi...Alunperin kirjoittanut kuukanko
Joku kuljettaja on minulle maininnut, että HELMI toimii nimenomaan niin, että se ei anna valokierrossa ratikan vihreää, jos vaunua ei ole. Ja olen tämän nähnyt käytännössäkin, kun on oltu ajossa HELMI-reitillä vaunulla, jossa ei ollut HELMI-paikannusta. Ei tullut valoja ennen kuin vuorovaunu tuli perään ilmoittamaan HELMIlle, että annas opastetta.Alunperin kirjoittanut kuukanko
Eli HELMI antaa autoille enemmän aikaa kuin valot ilman HELMIä. Siitä huolimatta autopuolue käsittääkseni vastustaa HELMIä.
Antero
Tilanteen voi todeta itsekin katselemalla risteyksien toimintaa. Lähes kaikissa risteyksissä ratikan "vihreä" tulee normaalin valokierron mukana, vaikkei ratikkaa olisikaan lähimaillakaan. Eipähän "vihreän" antaminen normaalin valokierron mukana maksakaan mitään. Helmittömällä vaunulla "vihreän" tulo normaalin valokierron mukana voi kyllä joissakin risteyksissä kestää varsin kauan verrattuna siihen, että etuus tulisi.Alunperin kirjoittanut Antero Alku
Poikkeuksia on jonkin verran, mutta minun kokemusteni mukaan niitä on varsin vähän. Näistä poikkeustapauksistakin osa on sellaisia, että helmitönkin vaunu saa "vihreää", jos samaan suuntaan on menossa autoja.
SRS:n heinäajelulla "Manne" MVV 455:llä (tuleva HKL 154) todentui useassa risteyksessä se, että aja-valoa ei tullut kun ei kerran ollut Livaa. Vaunuhan oli vasta ajelupäivänä ensimmäistä kertaa liikenteessä, eikä siihen oltu laitettu vielä mitään apulaitteita Helsingin liikenteessä selviytymiseen. Väärät vaihteet käännettiin raudalla ja punaisista mentiin kun risteyksissä oli hiljainen vaihe sellaista varten. Oli kolmen tunnin ajelulla tietysti "toimivia" valojakin, mutta useita Helmi-valojakin osui kohdalle.Alunperin kirjoittanut Antero Alku
Näistäkin taitavat lähes kaikki olla sellaisia, että valon saa joko vaihteenkääntäjällä "tilaamalla" tai ajamalla vaunu kiinni "pääopastimeen". Jälkimmäisestä esimerkkinä Kaisaniemenkadun ja Vilhonkadun risteysAlunperin kirjoittanut kuukanko
Mitenkäs on, rikotaanko raitioliikenteen punaista eli S:ää päin ajettaessa lakia, vai onko rv-valojen noudattamisesta säädetty vain jossain raitiotielaitoksen ohjeissa tyyliin "S:n saa ohittaa suurta varovaisuutta noudattaen"?Alunperin kirjoittanut Compact
Tänään Helmi antaa pysäkeillä dataa, joka kyllä sopii erityisen hyvin päivämäärään. Voi kurkistaa tämänkin avulla.
Mitä tarkalleen tällä tarkoitat? Helmi näyttää tällä hetkellä ainakin keskustan pysäkeillä jos tuon osoitteen mukaan katsot, niin ihan outoja... Katso liitteet.
Kuvan selityksiä: ympyröitynä oudot jutut verrattuna toisiinsa: kutoslinjalla määränpäänä on 52A Munkkivuori, ensinnäkin busslinja joka kulkee aika kaukaanta pysäkkiä nähden, toiseksi, linja ei edes kulje tähän aikaan.
3B, määränpäänä 18 Munkkivuori, bussi ei edes käytä samannimistä pysäkkiä kuin nuo linjat. 3T määränpäänä 20 Erottaja, bussi ei aja edes tuon pysäkin ohi...
Mistä tuo hankkii noin "sekaisin" olevat tiedot... En kuitenkaan usko että olisi mikään tarkoituksella tehty aprillipila...
Tarkoituksellisesta aprillipilasta ei varmasti olekaan kysymys. Virheen ajoittuminen vain sattui hauskaan ajankohtaan.![]()
Eilisten havaintojen mukaan ovat ainakin nuo vihreät pattereilla toimivat HELMI -näytöt ympäri Helsinkiä olleet poissa käytöstä varmaan juurikin tuon virheen takia mikä noissa jostain syystä tällä hetkellä pyörii. Olisikohan noiden uusien HELMI -linjojen lisäys aiheuttanut jonkinlaisen häiriön?![]()
Odottelin tänään iltapäivällä raitiovaunua Hakaniemessä. Näyttö kertoi, että seuraavat 6/6T tulevat 10:n ja 11:n minuutin kuluttua. Ajattelin, että siellä lienee joku häiriö, esim. Jätkässä on taas jääty ysin taakse tms. Kuitenkin kun tämän parivaljakon tulemiseen oli 7 minuuttia, tulikin etummainen kutonen - eikä ollut ketään perässä kiinni. Vaunuun astuessani havaitsin, että sisänäytön mukaan vaunu oli vasta Rautatientorilla. Voiko tästä päätellä, että vaunu kertoo paikkatietonaan näille pysäkkijärjestelmille samaa tietoa, missä vaunun pysäkkinäyttöjärjestelmä kuvittelee vaunun olevan? Eli mitään oikea GPS-tietoa sijainnista ei kerrota?
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 04.09.2015 kello 10:25. Syy: siirretty toiseen ketjuun