Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-23/23

Viestiketju: Helmi

  1. #16

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    198

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Odottelin tänään iltapäivällä raitiovaunua Hakaniemessä. Näyttö kertoi, että seuraavat 6/6T tulevat 10:n ja 11:n minuutin kuluttua. Ajattelin, että siellä lienee joku häiriö, esim. Jätkässä on taas jääty ysin taakse tms. Kuitenkin kun tämän parivaljakon tulemiseen oli 7 minuuttia, tulikin etummainen kutonen - eikä ollut ketään perässä kiinni. Vaunuun astuessani havaitsin, että sisänäytön mukaan vaunu oli vasta Rautatientorilla. Voiko tästä päätellä, että vaunu kertoo paikkatietonaan näille pysäkkijärjestelmille samaa tietoa, missä vaunun pysäkkinäyttöjärjestelmä kuvittelee vaunun olevan? Eli mitään oikea GPS-tietoa sijainnista ei kerrota?
    Ei hajua, mutta vastaan, kun tuli mieleen tällainen mielenkiintoinen linkki jaettavaksi.

    Yksi Oona Räisänen on käänteismallintanut/murtanut tuon pysäkkinäyttöjärjestelmän koodauksen: http://www.windytan.com/2013/11/deco...-bus-stop.html

    Ei käy ilmi, miten tieto menee järjestelmään vaunusta, mutta pysäkkinäytöt saavat radioteitse suoraan arvion siitä, kuinka kaukana vaunu vielä on. Voisi kuvitella, että se olisi GPS-tieto, jos tilde ennen aikaa tarkoittaa, että se on vaunun tai bussin GPS ei toimi; tätäkään en ennen tiennyt.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 04.09.2015 kello 12:26. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  2. #17
    Nrg
    Nrg ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    04.01.2008
    Viestejä
    185

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    Ei käy ilmi, miten tieto menee järjestelmään vaunusta, mutta pysäkkinäytöt saavat radioteitse suoraan arvion siitä, kuinka kaukana vaunu vielä on. Voisi kuvitella, että se olisi GPS-tieto, jos tilde ennen aikaa tarkoittaa, että se on vaunun tai bussin GPS ei toimi; tätäkään en ennen tiennyt.
    Tuo ainakin selittäisi sen, mitä olen pitkään ihmetellyt: bussien pysäkkinäytöt näyttävät ä-kirjainta suomen- ja ruotsinkielisen pysäkinnimen välissä välilyönnin sijaan liikennöitsijästä riippumatta. Vika on siis keskusjärjestelmässä, ja Räisäsen reverse engineering paljastaa jopa paikan:
    Nimi: ruskeasuoä.jpg
Katselukertoja: 613
Koko: 35,9 KB
    Kuvankaappus Räisäsen sivuilta, ympyröinti oma.

    Myös tilde-logiikka käy yksiin omien havaintojen kanssa: tildelliset bussit ovat omasta mielestäni puuttuneet junat.dy.fi -palvelun bussikartalta.

  3. #18

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    435

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    Yksi Oona Räisänen on käänteismallintanut/murtanut tuon pysäkkinäyttöjärjestelmän koodauksen: http://www.windytan.com/2013/11/deco...-bus-stop.html
    Juu, tämän tiedän, tosin en nyt pahemmin murtamisesta puhuisi, kun tuossa ei ole mitään salausta, heksakoodattua dataa ainoastaan.

    Vastaavasti omalla lähettimellä saisi nuo pysäkit näyttämään ihan omia juttujaan, jos viitsisi. Tosin lähetin peilattaisiin aika nopeasti ja hupi loppuisi lyhyeen...

  4. #19

    Liittynyt
    01.01.2013
    Viestejä
    74

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nrg Näytä viesti
    Tuo ainakin selittäisi sen, mitä olen pitkään ihmetellyt: bussien pysäkkinäytöt näyttävät ä-kirjainta suomen- ja ruotsinkielisen pysäkinnimen välissä välilyönnin sijaan liikennöitsijästä riippumatta. Vika on siis keskusjärjestelmässä, ja Räisäsen reverse engineering paljastaa jopa paikan:
    Tällä ei ole mitään tekemistä ä-ongelman kanssa. Ä-ongelma esiintyy bussien sisänäytöissä, joita ei ohjata radio-ohjauksella. Räisäsen kuvassa kyseessä on pysäkillä oleva näyttö ja sen sisältämä informaatio. Arvelen ä-kirjaimen johtuvan laitteiden laiskasta konfiguroinnista esimerkiksi merkistökoodauksen suhteen.

    Jos ajoneuvon sisällä oleva näyttö näyttää pysäkkiä Rautatieasema, luulee Helmi-laite olevansa Rautatieasemalla ja lähettää saapumisaikaennusteita sen mukaan. Pysäkeillä olevissa näytöissä olevat minuutit saadaan Helmi-järjestelmästä. Helmi-järjestelmä ainakin bussimaailmassa perustuu odometriin eli matkamittariin, joka mittaa kuljettua matkaa eikä hyödynnä GPS-tekniikkaa. En tunne järjestelmän tekniikkaa raitiovaunujen osalta, mutta arvelen sen olevan samanlainen (raitiotiellä odometrillä mitattu matka on luotettavampi).

    Lisäksi on erikseen tämä GPS-tekniikalla toimiva paikannuspalvelu, johon esimerkiksi sporat.fi perustuu.

    Junat.dy.fi-bussikartta saa tietonsa Helmi-järjestelmästä, joten sen paikannusdata on hyvin epätarkkaa, mutta olet arveluissasi oikeassa – jos näytöllä on tilde, bussi ei ole kirjautunut Helmi-järjestelmään tai yhteydessä on vikaa, jolloin näytetty saapumisaika on paperiaikataulusta.

  5. #20

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    198

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Juu, tämän tiedän, tosin en nyt pahemmin murtamisesta puhuisi, kun tuossa ei ole mitään salausta, heksakoodattua dataa ainoastaan.

    Vastaavasti omalla lähettimellä saisi nuo pysäkit näyttämään ihan omia juttujaan, jos viitsisi. Tosin lähetin peilattaisiin aika nopeasti ja hupi loppuisi lyhyeen...
    Onhan se siinä mielessä murtanut, että speksi ei ole avoin eikä julkinen.

    Onko muuten tiedossa, kuinka nopeasti ja kuinka tehokkaan lähettimen viestintävirasto onnistuu paikallistamaan? (Poikani puolesta kyselen.)

  6. #21
    Nrg
    Nrg ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    04.01.2008
    Viestejä
    185

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut lkrt Näytä viesti
    Tällä ei ole mitään tekemistä ä-ongelman kanssa. Ä-ongelma esiintyy bussien sisänäytöissä, joita ei ohjata radio-ohjauksella.
    Kiitos täsmennyksestä. Jotenkin kuvittelin, että järjestelmä olisi niin keskitetty, että kulkuneuvot lähettävät sijainnin keskukselle, joka laskee seuraavat pysäkit sekä ajat niille, ja lähettää ne sekä ajoneuvoille että pysäkeille.

    Onhan tuosta Helmin toiminnasta ja matkamittauksesta kulkuneuvoissa aiemminkin ollut juttua, mutta on näköjään päässyt unohtumaan.

  7. #22

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    508

    oletus Vs: Helmi

    Lauttasaaren linjat eivät sitten ole Helmissä lukuunottamatta 21V:n Transdevin autoja. Helmistä näyttää hävinneen myös h79.

  8. #23
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1288

    oletus Vs: Helmi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Helmistä näyttää hävinneen myös h79.
    79:llä pitäisi ainakin suurimmassa osassa kalustoa olla jo LIJ käytössä.

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helmi 2
    kirjoittanut PKL-YTV foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 17.05.2008, 11:36
  2. Helsingin helmi?
    kirjoittanut vompatti foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 14.01.2008, 12:15

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •