Tulevat varikkoratkaisut

Liittynyt
31 Elokuu 2005
Viestit
700
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tarvii muuten aika paljon hallitilaa lisää, vaikka vanhoja vaunuja poistuisikin. Kilometrin verran ainakin. Ei taida Koskelaankaan enää mahtua, jollei kentälle rakenneta.
Mistähän muualta löytyisi sopivaa tilaa johon voisi anoa euroja.
Lisäksi pitäisi saada edustavaa museotilaakin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Vallilaan on jollain tasolla - en tiedä miten tarkkaan - pohdittu maanalaista varikkoa. Rahat saataisiin Koskelan varikkoalueen muuttamisesta asuinkäyttöön. Nykyisen varikon alle voisi louhia tilat säilytystä varten paitsi nykyisille vaunuille niin jopa jokerillekin.

En tiedä, onko tätä otettu huomioon uudessa maanalaisessa kaavassa.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tarvii muuten aika paljon hallitilaa lisää, vaikka vanhoja vaunuja poistuisikin. Kilometrin verran ainakin. Ei taida Koskelaankaan enää mahtua, jollei kentälle rakenneta.
Mistähän muualta löytyisi sopivaa tilaa johon voisi anoa euroja.
Lisäksi pitäisi saada edustavaa museotilaakin.

Eikös Koskelan bussipuolelta vapaudu tilaa sporille, kun nykyistä bussiliikennettä korvautuu raitioliikenteellä? Minusta Koskelan varikosta luopuminen olisi hölmöläisen peitonpidennystä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Minusta Koskelan varikosta luopuminen olisi hölmöläisen peitonpidennystä.


Samaa mieltä olen minä, etenkin kun raitiotieverkko saattaa levitä kantakaupungin ulkopuolellekin. Ei kai Jokerin ja Viiran vaunuja pidä Vallilaan asti ajaa? Onhan siinä Koskelan varikon vieressä asuntorakentamiselle tilaa vaikka kuinka.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

En tiedä, onko tätä otettu huomioon uudessa maanalaisessa kaavassa.
JLK;n esityslistasta 04.10. ,lausunto kaupunkisuunnitteluvirastolle maanalaisesta yleiskaavaluonnoksesta:
jlk sanoi:
Varikkojen osalta kaavaluonnoksessa on esitetty Kivikkoon tila maanalaiselle
bussivarikolle. Vallilan kallioon louhittava raitiovaunuvarikko
sisältyy myös kaavaluonnokseen. Sen sijaan toisen metrolinjan tarvitsema
varikko/säilytystila ei sisälly kaavaluonnokseen. Kustannustehokkaan
liikennöinnin näkökulmasta tämä tila tulisi sijoittaa toisen metrolinjan
varteen tai sen päähän. Raide-Jokerin vaunukalustoa varten tulisi
kaavaan myös sisällyttää varaus maanalaiselle varikolle linjan keskivaiheille.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Samaa mieltä olen minä, etenkin kun raitiotieverkko saattaa levitä kantakaupungin ulkopuolellekin. Ei kai Jokerin ja Viiran vaunuja pidä Vallilaan asti ajaa? Onhan siinä Koskelan varikon vieressä asuntorakentamiselle tilaa vaikka kuinka.
Mutta uudet pidemmät raitiovaunut, mm. välipalalliset NrII:set sekä uudet pitkät ja matalat nivelet (ei Variot), tarvitsevat runsaasti pitkää lisä-säilytystilaa. Ainakin Töölön nykyiseen halliin tulee ongelmia majoittaa moisia.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Oma mielipiteeni on, että Töölön hallit voisi muuttaa raitiovaunumuseon tiloiksi :). Vallilan hallit voisi jatkaa toimintaansa tavalliseen tapaan, parkkihallilla tai ilman. Mutta Koskelan hallia tulisi kasvattaa pihalle ja ehkä lähiympäristöönkin, kuten bussihalleihin, mahdollisen kantakaupungin ulkopuolelle kasvavan raitiotieverkoston, sekä nykyverkkoon kuuluvien linjojen yhteiseksi päämajaksi. Luulisin, että keskittämisellä säästyisi rahaakin.

Ja tämä on siis vain mielipide, kun en tiedä raitioliikenteen operoimisesta oikeastaan yhtään mitään.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Oma mielipiteeni on, että Töölön hallit voisi muuttaa raitiovaunumuseon tiloiksi :). Vallilan hallit voisi jatkaa toimintaansa tavalliseen tapaan, parkkihallilla tai ilman. Mutta Koskelan hallia tulisi kasvattaa pihalle ja ehkä lähiympäristöönkin, kuten bussihalleihin, mahdollisen kantakaupungin ulkopuolelle kasvavan raitiotieverkoston, sekä nykyverkkoon kuuluvien linjojen yhteiseksi päämajaksi. Luulisin, että keskittämisellä säästyisi rahaakin.

Ja tämä on siis vain mielipide, kun en tiedä raitioliikenteen operoimisesta oikeastaan yhtään mitään.

Töölön hallista operoidaan linjoja 4 ja 10, en näe mitään syytä ajattaa vaunuja koskelaan asti kun nykyinen halli sijaitsee kummankin linjan reitin varrella, töölössä tulee varmasti tilaongelmia heti kun välipalavaunuja alkaa valmistumaan sillä nelosen ja kympin vaunuista suuri osa on NrII:a joihin siis välipala asennetaan.
 
Nelostahan on joskus hoidettu Koskelastakin käsin, ainakin 80-luvulla. Mutta kun ratikoiden liikennöintikustannukset ovat muutenkin korkeat, niin toki niitä on syytä minimoida siten, että varikot sijaitsisivat mahdollisimman lähellä itse linjaa. Muistamme, että jo 7B:n hallireitin lyhennys Pasilassa uusien vaihteiden myötä säästää rahaa kymmeniätuhansia euroja, oliko 50 000, vuodessa. Kyse ei siis ole ihan pikkurahasta. Tuolla rahalla saa jo puolikkaan ruuhkavuoron koko vuodeksi!

Töölön varikko on tietysti kalliilla paikalla, mutta niin kauan kun siitä ei ole välittömiä kustannuksia, niin tuo kalleus on kovin suhteellista. Hallit on myös suojeltu, eli purkaminen ja vaikkapa asuintalojen rakentaminen ei tule kyseeseen. Pieni se varikko toki on, eikä laajentaminen oikein ole mahdollista, ellei sitten Töölössäkin jotenkin maan alle. Mutta ei Töölöä missään tapauksessa kannata varikkokäytöstä poistaa.

Vallilan sijainti on verkkoa ajatellen parempi kuin Koskelan. Vaikka raitioliikenne jatkossa laajenee, niin Jokeria lukuunottamatta uudet linjat ja rataosat sijoittuvat niin, että varikkotilat Töölössä ja Vallilassa ovat sijainniltaan keskeisempiä. Minusta ajatus Koskelasta luopumisesta on mielenkiintoinen enkä tyrmäisi sitä suoralta kädeltä. Vallilan luola lie laajennettavissa niin, että sinne mahtuu Laajasalo ja Jokerikin tarvittaessa.
 
Sanotaanko, että jos pääkaupunkiseudun ratikkakalustonkäytön keskipiste tulee vielä 30 vuoden päästäkin olemaan Vallilassa, niin kyllä sen tilanteen säilyttämiseen tulee aikamoinen määrä naftaliinia kulumaan.
 
Sanotaanko, että jos pääkaupunkiseudun ratikkakalustonkäytön keskipiste tulee vielä 30 vuoden päästäkin olemaan Vallilassa, niin kyllä sen tilanteen säilyttämiseen tulee aikamoinen määrä naftaliinia kulumaan.

Nyt en kyllä ymmärtänyt tuota naftaliinia ollenkaan???
 
Vallilan sijainti on verkkoa ajatellen parempi kuin Koskelan. Vaikka raitioliikenne jatkossa laajenee, niin Jokeria lukuunottamatta uudet linjat ja rataosat sijoittuvat niin, että varikkotilat Töölössä ja Vallilassa ovat sijainniltaan keskeisempiä. Minusta ajatus Koskelasta luopumisesta on mielenkiintoinen enkä tyrmäisi sitä suoralta kädeltä. Vallilan luola lie laajennettavissa niin, että sinne mahtuu Laajasalo ja Jokerikin tarvittaessa.

Tähän malliin itsekin olen ryhtynyt ajattelemaan. Koskelan etuna on tietenkin helpompi laajennettavuus. Jos se Jokeri saadaan aikaiseksi, sen varrelle tullee varikko ja sille voitaneen varata runsaastikin tilaa laajennuksille, vaunujen säilytykseen, korjaamoille yms. Silloin kannattaisi luopua nimen omaan Koskelasta. Jokerivarikon roolina olisi olla päävarikko, varasto ja korjaamo. Vallilassa olisi sitten tilat keskustan linjojen vaunuille. Töölöstäkin saattaisi olla mahdollista luopua jos nelonen ja kymppi olisivat helposti hoidettavissa Jokeri-varikolta.

Jos Jokeria ei huomioida, Vallilan ongelmana on laajentamisen kalleus, jolloin voi tulla hyvin kalliiksi saada sovitettua kaikki varikkotoiminnot sinne. Pelkkä ajossa olevien vaunujen säilytys yön yli vie koko lailla vähemmän tilaa.

Risukasalle huomiona, että kantakaupungin raitiotieliikenne tulee olemaan keskeinen ja paljon vaunuja vievä osa toimintaa vaikka laajennuksia esikaupunkeihin toteutettaisiin suuressakin mitassa. Siksi tämä liikenne tarvitsee oman varikkonsa tulevaisuudessakin.
 
Töölöstäkin saattaisi olla mahdollista luopua jos nelonen ja kymppi olisivat helposti hoidettavissa Jokeri-varikolta.

Olisiko sitten Haagan lähettyvillä paras paikka uudelle varikolle?

Itse en ymmärrä, miksi luolaa ei suunnitella Töölöön, joka kuitenkin tullee lähiaikoina kärsimään tilanpuutteesta. Niin kauan kuin Koskelaa voidaan pitää, ei Vallila luolaa tarvitse, vaan sellainen pitäisi rakentaa nimenomaan Töölöön. Olenko ihan väärässä?
 
Koskelan etuna on tietenkin helpompi laajennettavuus. Jos se Jokeri saadaan aikaiseksi, sen varrelle tullee varikko ja sille voitaneen varata runsaastikin tilaa laajennuksille, vaunujen säilytykseen, korjaamoille yms. Silloin kannattaisi luopua nimen omaan Koskelasta.

Tuokin on kyllä totta, että isomman varikon rakentamiseen löytyy helpommin tilaa kehän ulkopuolelta. Koskela on keskimäärin ideaalisella paikalla, mutta kompromissiin ei taidakaan olla tarvetta.

Risukasalle huomiona, että kantakaupungin raitiotieliikenne tulee olemaan keskeinen ja paljon vaunuja vievä osa toimintaa vaikka laajennuksia esikaupunkeihin toteutettaisiin suuressakin mitassa. Siksi tämä liikenne tarvitsee oman varikkonsa tulevaisuudessakin.

En missään nimessä olisi Vallilasta luopumassa. Sen tarvehan on taattu, vaikka osittain museona jos ei muuten.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itse en ymmärrä, miksi luolaa ei suunnitella Töölöön, joka kuitenkin tullee lähiaikoina kärsimään tilanpuutteesta. Niin kauan kuin Koskelaa voidaan pitää, ei Vallila luolaa tarvitse, vaan sellainen pitäisi rakentaa nimenomaan Töölöön. Olenko ihan väärässä?

No en minäkään mikään tämän alan asiantuntija ole (Vaan ihan sellainen kaikkien alojen erikoisasiantuntija, jos ihmiset vielä muistavat tämän Juhani Mäkelän hahmon :)) Kuitenkin pointti on nähdäkseni tässä: Töölön ohitse menevät linjat 3,4,7,10 kun taas Vallilan hallin ohitse tai läheltä 1,3,6,7,8,(9). Ilman Töölöä ongelmiksi jäävät vain 4 ja 10, ilman Vallilaa taas 1,6,8 ja (9). Siis jos valita tarvitsee, niin ennemmin Vallila kuin Töölö. Taikka toisaalta laajennuksista on suurempi hyöty Vallilassa kuin Töölössä. Mutta olet aivan oikeassa siinä, että välttämättä ei tarvitse edes valita! Mutta jos tullaan siihen tilanteeseen, että vaikkapa pitkiin raitiovaunujuniin siirtymisen takia Töölön varikkoa olisi pakko laajentaa, saattaisi olla parempi luopua tuosta hallista kuin laajentaa. Töölöllä on sama ongelma kuin Vallilalla: kaikenlainen laajentaminen tulee hyvin kalliiksi. Itse ajattelin ennen kaikkea tilannetta, missä Jokeri-radan varrella olisi uusi varikko. Se voisi olla aika lailla päällekkäinen juuri Töölön hallin kanssa varsinkin jos vielä rakennetaan muitakin pikaratikkalinjoja: nehän korvaisivat todennäköisesti ainakin kympin ja ehkä nelosenkin. Mutta kyllähän Töölöstä kannattaa pitää kiinni vaikkapa vain muutaman vaunun yösäilönä jos ei muuna.

Haagan seutu karkeasti olisi juuri oikea paikka varikolle jos pidetään kiinni Vallilasta tai Koskelasta.
 
Takaisin
Ylös