Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-23/23

Viestiketju: Tulevat varikkoratkaisut

  1. #16
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2156

    oletus Vs: Tulevat varikkoratkaisut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    ...ei Vallila luolaa tarvitse...
    Vallilan halli on jo nyt kaksikerroksinen, tosin se alakerta on ollut muinoin vain bussihallina ja nykyäänhän se on kumipyörätyökoneiden varikkona. Eurantien suunnalta sisäänajo. Siitä vain sitten pyörähtää sporalla sisään ja varikon alla olisi sitten laaja (nykyistä paljon laajempi) louhittu ratapiha. Töölössä eikä Koskelassa ei maasto anna tällaiseen mahdollisuutta. Ei ratikka ihan portaikon kaltevuudessa alas laskeudu...

  2. #17
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    954

    oletus Vs: Tulevat varikkoratkaisut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Vallilan halli on jo nyt kaksikerroksinen, tosin se alakerta on ollut muinoin vain bussihallina ja nykyäänhän se on kumipyörätyökoneiden varikkona. Eurantien suunnalta sisäänajo. Siitä vain sitten pyörähtää sporalla sisään ja varikon alla olisi sitten laaja (nykyistä paljon laajempi) louhittu ratapiha. Töölössä eikä Koskelassa ei maasto anna tällaiseen mahdollisuutta. Ei ratikka ihan portaikon kaltevuudessa alas laskeudu...
    Vaikka tämä ketju luotaakin tulevaisuutta, niin tässä on pieni pala menneisyyttä:
    Alunperin linjan 8 päätepysäkki on ollut Eurantiellä, reitti oli silloin ...-Sturenkatu - (silmukka) - Hämeentie - Eurantie (päätepysäkki) - Kangasalantie - Sturenkatu -... Rata oli käytössä 18.11.1925 - 02.01.1949.

    Nykyisten varikoiden/hallien lisäksi on Ruskeasuon suunnalla ollut muutama pieni talli. Toinen oli nykyisen Ruhan varikon kohdalla, mutta Manskun toisella puolella. Se oli puinen vajatyyppinen rakennelma. Vastaavanlainen löytyi myös nykyisen Kuusitien simukan luota. Näiden kahden lisäksi nykyisellä Ruskeasuon ratsastushallilla oli myös raitioteiden hallitoimintaa (eteläinen halli), rata kulki Kuusitieltä Ratsastien suuntaisesti ratsastushalleille, joista eteläisin osa oli raitioteiden käytössä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 13.10.2007 kello 10:25. Syy: lisätty pisteitä ja pilkkuja

  3. #18
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3650

    oletus Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Vallilaan on jollain tasolla - en tiedä miten tarkkaan - pohdittu maanalaista varikkoa. Rahat saataisiin Koskelan varikkoalueen muuttamisesta asuinkäyttöön. Nykyisen varikon alle voisi louhia tilat säilytystä varten paitsi nykyisille vaunuille niin jopa jokerillekin.
    Vallilaan tosiaan on mietitty Koskelaa korvaavaa varikkoa. Ei ole kysymys ihan mitättömästä asiasta. Koskela hoitaa tänä päivänä kaikkien muiden paitsi linjojen 4, 4T ja 10 liikenteen. Koska Töölössä tilaa on kovin rajallisesti, se voi jatkossakin hoitaa enintään parin raskaan linjan liikenteen. Todennäköisesti ne linjat ovat nelonen ja kymppi. Liikenteen laajentamisen myötä syntyvät uudet linjat menevät Koskelan tai tämän seuraajan alaisuuteen. Jokerin osalta on varsin todennäköistä, että sen vaatiman vaunukaluston säilytyshallit sijoittuvat jonnekin sen radan varrelle, ilmeisesti mahdollisimman keskelle, esim. Pirkkolaan, riippuen mistä sopiva paikka voidaan lopulta osoittaa. Jokerin vaunujen isot korjaukset voitaisiin aivan hyvin tehdä Vallilan pääkorjaamolla - toki edellyttäen, että Jokerilta sinne järjestetään raideyhteys.

    Varikkotilaa tarvitaan jatkossa paljon kahdesta syystä: 1) Liikenne näyttäisi olevan lisääntymässä ja vaunumäärä kovassa kasvussa. 2) Olemassa oleva kalusto näyttää olevan kokonsa puolesta kasvussa vähintään reilun 40 välipalan mitan verran. Lisäksi on tulossa jo lähikuukausina 6 täysin "uutta" muuta yhtä pitkää vaunua. Jatkossa hankittavat niin ikään noin pitkät vaunut korvaavat itseään lyhyempiä vaunuja - paitsi jossain vaiheessa pois jää toki samanpituisia välipalamanneja. Joku voi ajatella, että siinä vaiheessa kun pitkiä vaunuja on paljon, vuoroja tarvittaisiin vähemmän kuin nyt. Tuohon en välttämättä usko täysin. Uudet isommat vaunut vain houkuttelevat nykyistäkin enemmän uusia matkustajia eikä pidemmilläkään vaunuilla hoidettavien linjojen vuorovälejä välttämättä voida harventaa juuri lainkaan.

  4. #19
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    230

    oletus Vs: Tulevat varikkoratkaisut

    Miksi ratakorjaamon (siis ukot jotka vääntää uusia kiskoja) tarvitsee olla Koskelassa? Sehän on kummiskin täysin kumipyörillä oleva yksikkö ja voi muuttaa jonnekin etäämmälle. Eihän ne kummiskaan joka päivä tuo uusia kiskoja Stadiin. Sen alueesta saisi ymmärtääkseni lisää hallineliöitä. Onhan VR-Radankin kiskohitsaamo jossain Kaipiaisissa eikä Pasilassa.

    /Skurubisin
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 13.10.2007 kello 17:59. Syy: korjattu kirjoitusvirheitä
    Helsingfors har ein somletrikk!

  5. #20
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    659

    oletus Vs: 7B:n hallireitti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Muistamme, että jo 7B:n hallireitin lyhennys Pasilassa uusien vaihteiden myötä säästää rahaa kymmeniätuhansia euroja, oliko 50 000, vuodessa. Kyse ei siis ole ihan pikkurahasta. Tuolla rahalla saa jo puolikkaan ruuhkavuoron koko vuodeksi!
    Paljonko 7B:n nykyinen järjestely tuo säästöä vuosittain? Aikaisemminhan viimeiset vuorot ajoivat Sörnäisistä suoraan Koskelan halliin. Nyt ne kääntyvät vielä Mäkelänkadulle ja käyvät Pasilan asemalla, josta ne kurvaavat tyhjinä samaa reittiä Koskelaan. Lyhennyksen sijasta hallireittihän on pidentynyt. Lyhennystä tulisi silloin, jos 7B:t tekisivät Pasilan hallilenkin kierrosta nykyistä aikaisemmin. Vertaamalla viime talven aikatauluun nähdäkseni yksi vuoro viimeistä kolmesta tulee halliin kierroksen aikaisemmin, kahden muun vuoron reitti on taasen pidentynyt. Tulos lienee aika lailla +/- 0. Säästöt tulevat ilmeisesti sitten ruuhkavuoroista ja muista aikaisemmin sisään tulevista vuoroista, jotka korvaavat viimeisen täyden kierroksen lyhennetyllä Pasilan lenkillä.

  6. #21
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7042

    oletus Vs: Tulevat varikkoratkaisut

    Tuo 50 000 mainittiin aikanaan lautakunnan esityslistassa. Minulla ei ole aavistustakaan siitä, miten se on laskettu. Nyttemmin sitäpaitsi viikonlopun vuorot ajetaan Töölöstä, sekin vaikuttaa asiaan.

    Villi arvaus: tuo 50 000 on saattanut hyvin syntyä niin, että on verrattu vain vaihtoehtoja joissa 7B ajaa joka tapauksessa Pasilaan (eikä siis lähde halliin jo Sörnäisistä) ja halliinlähtö tapahtuu Pasilasta. Silloin vaihtoehtoina ovat uudet vaihteet tai ajo Oopperalle saakka ja sieltä Koskelaan.

  7. #22

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    527

    oletus Vs: Tulevat varikkoratkaisut

    HKL:n johtokunta käsittelee torstaina "Informaatiota Ruhan raitiotievarikon projektin hankesuunnitelmasta ja aikataulutilanteesta", jossa sanotaa varsinaisen hakesuunnitelman valmistuvan kesäkuun loppuun mennessä ja liitteenä ovat Ruhan raitio ja bussivarkon piirrustukset https://www.hel.fi/static/public/hel...0000/Liite.pdf

    Yhteys nykyradalta varikolle on Korppaanmäentien risteyksestä Nauvontien kautta. Risteykseen tulee kolmioraide eli Pikku-Huopalahdesta voi ajaa suoraan varikolle. 27,6m raitiovaunuille tulisi 80 paikkaa ja 45 metrisille 25. Yhteispituus riittäisi n.120 27,6 metriselle vaunulle, eli varikon kapasiteetti vastaa jo yksistään koko nykyistä liikennekalustoa. Lisäksi piirrustuksiin on merkitty paikka yhdelle neliteliselle huoltovaunulle.

    Itseä huolestuttaa, onko varikolle kantakaupunkivaunujen paikat mitoitettu juuri tasan Articille, kun tulevien vaunujen optimikokoa on vaikea arvioida ja esim jokeri-vaunun tapainen nokka saattaisi tehdä tulevista kantakaupunkivaunuista parikymmentä senttimetriä pidempiä.

    Raitiovarikon päällä olevalle bussivarikolle on tulossa paikat 202 autolle, mikä on sateelliittikuvasta nopeasti laskettuna 80 vähemmän kuin nykyisellä Ruhan varikolla.

  8. #23

    Liittynyt
    02.11.2009
    Viestejä
    77

    oletus Vs: Tulevat varikkoratkaisut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Yhteys nykyradalta varikolle on Korppaanmäentien risteyksestä Nauvontien kautta. Risteykseen tulee kolmioraide eli Pikku-Huopalahdesta voi ajaa suoraan varikolle. 27,6m raitiovaunuille tulisi 80 paikkaa ja 45 metrisille 25. Yhteispituus riittäisi n.120 27,6 metriselle vaunulle, eli varikon kapasiteetti vastaa jo yksistään koko nykyistä liikennekalustoa. Lisäksi piirrustuksiin on merkitty paikka yhdelle neliteliselle huoltovaunulle.

    Itseä huolestuttaa, onko varikolle kantakaupunkivaunujen paikat mitoitettu juuri tasan Articille, kun tulevien vaunujen optimikokoa on vaikea arvioida ja esim jokeri-vaunun tapainen nokka saattaisi tehdä tulevista kantakaupunkivaunuista parikymmentä senttimetriä pidempiä.

    Raitiovarikon päällä olevalle bussivarikolle on tulossa paikat 202 autolle, mikä on sateelliittikuvasta nopeasti laskettuna 80 vähemmän kuin nykyisellä Ruhan varikolla.
    HKL ja HSL ovat määritelleet perusvaunujen mitat tulevien vaunuhankintojen pohjaksi. Helsigin seudun raitiovaunukalusto tulee tulevaisuudessa muodostumaan n. 27,5 metriä pitkistä yksisuuntaisista kantakaupungin vaunuista sekä 35 tai 45 metriä pitkistä kaksisuuntaisista pikaraitiotievaunuista. Ratainfra kaupungissa (mm. pysäkit) mitoitetaan näiden mukaan. Myös Ruskeasuon varikko on pyritty mitoittamaan näiden vaunumittojen mukaan, vaikka varikkotontti ei olekaan mitenkään optimaalisen muotoinen varikolle ja raidepituudet eivät mahdollista täyttä optimointia.

    Raitiovaunuvarikon katolle mahtuu 202 nivelautopaikkaa, jonka lisäksi alatasolle jää edelleen vielä reilut 30 autopaikkaa. Tulevaisuudessa varaudutaan mm. nivelautojen säilyttämiseen alueella, jolloin autot pysäköitäneen kampaparkin sijaan jonoon. Lisäksi sähköautojen pikalautausjärjestelyt tulevat vaikuttamaan ajoneuvojen sijoitteluun ja määrään. Nämä ratkaisut vahvistuvat myöhemmässä suunnittelussa.

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen tulevat rollikkalinjat
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 07.09.2010, 00:13
  2. HSL: Keskikesän aikataulut tulevat voimaan 28.6.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.06.2010, 12:10
  3. HKL: Kaupunkipyörät tulevat taas
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.05.2009, 14:00
  4. Pk-seudun tulevat raideliikennehankkeet
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 27.09.2006, 01:55
  5. Tulevat muutokset VR:n aikatauluissa 2006
    kirjoittanut Lari Nylund foorumissa Junat
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 22.12.2005, 17:26

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •