Crotramin testaaminen Helsingissä

Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Hauska nähdä, että Kroatiassa pitkä kapearaiteinen raitiovaunu voidaan kuljettaa rautateitse. Tuolla lavetillahan sen saisi Turun satamaan saakka.

Meillähän ei edes 1534 mm:n raideliikennekaluostoa voi kuljettaa omilla pyörillään valtion rataverkolla. On ”halvempaa” purkaa telit ja nostaa vaunu kuorma-auton kyytiin. Ei ihme, että maantieliikenne kukoistaa meidän maassamme.

Antero

PS: Olikos Rissasen demokuvissa oikein järjestetty juttu, että Hämeentiellä seisoo 339 kilvitettynä linjalla 5, joka ei koskaan ole ajanut Hämeentietä?
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Komea raitiovaunu tuo Crotram.

Pari videota YouTubesta:

1
2
3

Tervetuloa Stadiin!
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Hauska nähdä, että Kroatiassa pitkä kapearaiteinen raitiovaunu voidaan kuljettaa rautateitse. Tuolla lavetillahan sen saisi Turun satamaan saakka.
Strassenbahn-Forumilta:
Vaunu kuljetettiin Zagrebissa Koncarin tehtaalle. Siellä se pätkitään osiin ja kuljetetaan maantiekuljetuksina Rijekaan ja edelleen laivaan.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

PS: Olikos Rissasen demokuvissa oikein järjestetty juttu, että Hämeentiellä seisoo 339 kilvitettynä linjalla 5, joka ei koskaan ole ajanut Hämeentietä?

Ei ole järjestetty. Se seisoi Tallinnassakin pajalla pitkään samalla linjatunnuksella. Se on vaan jäänyt siihen kun rullia on kokeiltu.
 
On varmistunut, että se tosiaan on tulossa. Vaunuun asennetaan meikäläistä tekniikkaa Zagrebissa (radio, liva-järjestelmä ym.) Vaunu sijoitetaan koeajojen jälkeen matkustajaliikenteeseen linjoille 6 ja 8 useamman kuukauden ajaksi.
 
On tainnut HS lukea taas Jlf:ää. ;) Hyvä niin. Mutta ihme etteivät ole kiinnostuneita siitä vaihtoehdosta, että HKL kehittäisi ihan oman vaunutyypin.
Varoitus: Tämä on ilkeilyä, eikä tätä pidä ottaa vakavasti ja aloittaa räiskyvää riitelykeskustelua.

Crotram-uutisointi tukee metrohegemoniaa. Tottahan kyse on epätoivoisesta tilanteesta, kun kokeillaan kroatialaista ratikkaa. Sehän ei voi olla kuin romu, kuten neuvostoliittolaiset Ziu-johdinautot aikanaan. Kokeiluhan enteilee tietenkin samaa kuin Ziu-kokeilu: todetaan, ettei ole olemassa kunnollisia ratikoita ja lopetetaan raitiotieliikenne. Sehän on tarpeetonta, koska on turhaa ylläpitää kahta järjestelmää, kun on jo metro. Kaikki ratikkalinjathan voidaan korvata metrolla, kuten esim. linja 1 Käpylään. Ratikkayksikkö on tosiasiassa salaliitossa metrosuunnttelun ja länsimetroprojektin kanssa.

Uutisointi omasta vaunusuunnittelusta taas kulkisi metrohegemonisia latuja, mikä ei saa toteutua ratikoiden kanssa. Suunniteltiinhan metrojunatkin Suomessa. Ja samassa tilanteessa kuin raitiovaunuja nyt, eli ei ollut olemassaolevaa tuotantoa ja siten osaamista. Mutta ei väliksi, sillä osaamme ottaa opiksi ja tehdä paremman ratikan kuin muut. Aivan kuten silloin tehtiin - ihan oikeasti - parempia metrojunia kuin mitä maailman teollisuus tuolloin valmisti.

Mutta näin ei saa tapahtua ratikan kanssa, kun kerran epäonnistuttiin metrojunien kohdalla. Siis eivät junat huonoja olleet, mutta ei ne myöskään kelvanneet muille kuin Helsingille. Oman ratikan ei tarvikaan kelvata muille, sillä niitä tarvitaan niin paljon, että oma malli on kannattavampi joka tapauksessa verrattuna valmiin ja sopimattoman ostamiseen.

Ratikkahankinta ei saa onnistua, koska onnistuminen on sallittua vain metrolle.

Nimim: Salaliittoteorioihin uskova

PS: HS kirjoitti täyttä puppua siitä, että muka virallinen totuus Kennedyn murhasta on totta. Ei voi olla, koska vain salaliitot voivat olla totta, koska niitä ei koskaan voi todistaa valheeksi.
 
Ratikkahankinta ei saa onnistua, koska onnistuminen on sallittua vain metrolle.


Minkähänlainen haloo olisi noussut, jos HKL ei olisi ollut hyvin varovainen tehdessään Vauriotramien sopimuksia. Nyt Varioista on tullut vain kohtuullisesti muita kuin imagotappioita. Ajatellaan vaan kauhuskenaariota, jossa Variotramien viat olisivat jääneet operaattorin riesaksi Pendoliinojen malliin. :eek:
 
Vastailen tässä Anterolle, vaikka hänellä olikin pilke silmäkulmassa.

Crotramillakin lienee ollut omat ongelmansa tuolla Zagrebissa, mutta käsittääkseni vaunu toimii heillä lastentautien jälkeen hyvin. Sellaisenaan vaunu ei sovellu Helsinkiin lähinnä harjanteiden ja notkelmien takia, kaarresäteiden puolesta homma ilmeisesti toimii aika hyvin.

Kroatialaisilla on suuri halu myydä vaunujaan ulkomaille. Siksi he kustantavat vaunun kuljetuksen tänne kauas Pohjolaan. Crotram ei käytännössä kilpaile hinnalla, vaikka se jonkin verran edullisempi onkin kuin muut eurooppalaiset vaunut, mutta hintaero ei ole ratkaiseva. Epäilisin kuitenkin, ettei HKL ole varsinaisesti ostamassa Crotrameja, vaan ratikkayksikkö haluaa nähdä Variosta edelleenkehitetyn vaunun toimivuuden meikäläisillä kiskoilla.

Itse pidän parhaana vaihtoehtona sitä, että kehitettäisiin helsinkiläisiin olosuhteisiin sopiva oma vaunu. Jos kehitystyö tehdään pitkälti täällä Suomessa, niin kehitystyön valmistuessa koko paketista voidaan pyytää avaimet käteen -periaatteella tarjouksia. Jos valmistajat tarttuvat tuohon, niin silloin he tekevät HKL:n piirustusten mukaiset vaunut mutta kantavat itse ainakin osavastuun, jos vaunu ei toimikaan.

Jos HKL:n suunnitteluyksikkö olisi vastuussa tästä Crotram-projektista, sanotaan nyt vaikkapa kiskosin suosittelusta, niin en epäilisi Anteron salaliittoa hetkeäkään :D Mutta nyt liikkeellä on HKL-Raitioliikenne, jonka yksikönjohtajalla on kyllä käsitys siitä, millaista nykyaikaisen raitioliikenteen Helsingissä kuuluu olla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minusta oman vaunun suunnittelussa ei myöskään kannata olla liian ortodoksinen. Riittävä hyvä vaunu voisi syntyä myös jotain jo olemassa olevaa vaunu muokkaamalla.

Toki jos HKL:llä on omat piirrustukset ja vaunumalli, valmistuttaminen on halvempaa. Ja kilpailuttaminen onnistuu paremmin. Toisaalta myös riskit kasvavat.
 
Takaisin
Ylös