Crotramin testaaminen Helsingissä

Kuutosellako tuo liikkuu? Kuka paljastaa alustavat vuorot? ;)

SRS-uutisissa kerrottiin jo yli kuukausi sitten, että vaunu on määrä sijoittaa vuoroon 54. Luulin kirjoittaneeni sen tännekin, mutta en näköjään ollut.

Osoitteessa http://www.raitio.org/news/uutis08/uutis081.htm olevia SRS-uutisia kannattaa seurata, siellä kerrotaan usein muutakin sellaista, mitä ei "missään muualla" vielä tiedetä.
 
Aivan näinä päivinä kuulema tulee puoleksi vuodeksi liikenteeseen, linjoille 6 ja 8. Tänään joukkoliikennelautakunnan kokouksessa meille se vahvistettiin.
 
Eikös tuo vuoro 54 ole valittu sen tähden, että se menee sisään halliin jo alkuillasta ja siinä on myös vähiten kuljettajanvaihtoja 6/8-linja vakiovuoroista? Ei tarvitse kouluttaa kovin montaa kuskia ajamaan Crotramia.

Selviääkö Crotram muuten kusiputkan mutkasta Vallilan pihalla? Olisiko vielä niin, että vuorossa 54 ei ole yhtään ns. Arabian hallikierrosta, joten vaunun ei tarvitse kääntyillä Vallilan tiukassa kurvissa.
 
Eikös tuo vuoro 54 ole valittu sen tähden, että se menee sisään halliin jo alkuillasta ja siinä on myös vähiten kuljettajanvaihtoja 6/8-linja vakiovuoroista? Ei tarvitse kouluttaa kovin montaa kuskia ajamaan Crotramia.

Selviääkö Crotram muuten kusiputkan mutkasta Vallilan pihalla? Olisiko vielä niin, että vuorossa 54 ei ole yhtään ns. Arabian hallikierrosta, joten vaunun ei tarvitse kääntyillä Vallilan tiukassa kurvissa.

Vuoro 54 on valittu siksi, että se on ainoa vakiovuoro, joka ei käy kusiputkan kurvissa.
 
Selviääkö Crotram muuten kusiputkan mutkasta Vallilan pihalla?
SRS-ajelulla kuljettajien näkemys oli, ettei sillä sinne asiaa olisi. Samaa sanottiin Vallilan kasin vanhasta päättärisilmukasta Paavalin kirkon luona. Mielenkiintoista onkin, mennäänkö Crotramilla Koskelan halleille kääntymään, JOS Arabianrannan päähän ei voida jonkun kolarin yms. takia ajaa, ja liikennehäiriön aikana linjat 6 ja 8 ohjataan Paavalille...
 
SRS-ajelulla kuljettajien näkemys oli, ettei sillä sinne asiaa olisi. Samaa sanottiin Vallilan kasin vanhasta päättärisilmukasta Paavalin kirkon luona. Mielenkiintoista onkin, mennäänkö Crotramilla Koskelan halleille kääntymään, JOS Arabianrannan päähän ei voida jonkun kolarin yms. takia ajaa, ja liikennehäiriön aikana linjat 6 ja 8 ohjataan Paavalille...

Aikataulullisesti tuo ei ainakaan olisi ongelma, yhtä nopeastihan sitä käy kääntymässä Koskelassa kuin Arabianrannassa. Sitten jos Crotram jää aikataulusta reilusti myöhään, niin missäköhän vaunua voidaan käännyttää aikatauluun, jos Paavalin kirkko on kerta kiellettyjen listalla. Yrjönkatu ei varmaan kelpaa sekään, entäpä Töölön hallipiha? Tai jos Kustaankadun tai Rautatientorin tietämillä sattuu liikenne-este, Crotramia ei kai pistetä poikkeusreitille Sturenkadun tai Kruununhaan kautta. Se saa sitten vain odotella.
 
Tällaista kuulin SRS-ajelulla:

Vaunun Akilleen kantapää on siinä, että sen nivelistä vain yksi on sellainen, että se taipuu myös ylös/alas-suuntaisesti. Se seikka estää ajon paljon notkelmia käsittävillä rataosuuksilla.

Ei liene kuitenkaan mahdotonta valmistaa tilauksesta Crotramista myös sellaista mallia, jonka kaikki kolme niveltä taipuvat kaikkiin suuntiin? Tämä mallikappale nyt vain on tällainen, koska se on tehty Zagrebin tarpeeseen.
 
Ei liene kuitenkaan mahdotonta valmistaa tilauksesta Crotramista myös sellaista mallia, jonka kaikki kolme niveltä taipuvat kaikkiin suuntiin?
Se ei ole ihan niin yksinkertaista. Crotram on nyt pituussuunnassa ikään kuin 4-akselinen telivaunu, jossa on perässä yksi yhden telin nivelosa. Jos keskiosan etupuolelle laitetaan samanlainen nivel kuin nyt on takana, vaunusta tulee 3-osainen kiikkulauta. Keskiosa keikku telinsä varassa, eikä mikään pidä sitä raiteen suuntaisena kuten 2-akselinen vaunu on. Toisin sanoen keskiosan telin rakenne ja kiinnitys koriin on muutettava.

Crotramin telien jousitus on nyt hydraulinen. Periaatteessa tämä jousitus on muutettavissa sellaiseksi, että se estää kiikkulautaefektin. Nykyisen telin akseliväli on kuitenkin kovin lyhyt tällaisen ratkaisun kannalta. Kiikkumisesta aiheutuvat voimat voivat kasvattaa akselikuorman liian suureksi.

Vaunu pitäisi muuttaa siten, että keskiosa on mahdollisimman lyhyt, jolloin vaunu alkaa muistuttaa 6-akselista nivelvaunua. Tällainen muutos tietenkin vaikuttaa moneen muuhun asiaan, kuten minimikaarresäteeseen ja vaunun korin suurimpaan poikkeamaan raiteen keskilinjasta kaareteissa.

Antero
 
Crotram on maanantai-aamusta alkaen vuorossa 51. Lähtö Koskelasta klo 6.51 ja Salmisaaresta 7.28 ja siitä sitten eteenpäin vuorotellen linjoja 8 ja 6. Viimeinen lähtö on Hietalahdesta klo 18.03 kohti Koskelaa.
 
Ajelikos kukaan Crotramilla ekana päivänä? Miten sujui, ja kuulitteko matkustajien kommentteja?
 
Takaisin
Ylös