Crotramin testaaminen Helsingissä

Ajelikos kukaan Crotramilla ekana päivänä? Miten sujui, ja kuulitteko matkustajien kommentteja?

Tulipahan matkustettua. Pääosa piti vaunua hienona. Kuului ulkoa poisjääneiltä: "siisti vaunu" ja muuta vastaavaa. Toisaalta vaunuun juoksi viimehetkellä tavallista enemmän ihmisiä. Pysäkeiltä kuului vaunun saapuessa kirkumista. Ainoastaan joku valitteli, että vaunu tärisee tavallista enemmän ja istumapaikkoja on liian vähän. Ja yksi pitempi henkilö ei pitänyt istuinten jalkatiloista. Muuten tosiaankin vaikutti kaikinpuolin myönteistä palautetta.

Ihan hyvin matka sujui. Ainoastaan mikä jäi mieleen oli, että Salmisaareen tullessa vaunun kilvissä luki koeajo. Matkustajia tuli tosin pysäkeillä, kun vaunu joutui pysähtymään jokaisella pysäkillä.
 
Minun mieleeni jäi, kun joukko koululaisia ihmetteli koko ajan, kuinka paljon nopeampi Crotram ainakin heidän mielestään oli verrattuna vanhoihin vaunuihin. Joka pysäkillä he katsoivat kelloa ja matka taittui kuulema salamannopeasti. Oopperalta Sturenkadulle vain 10 minuutissa! No, aikataulun mukainen ajomatka tällä välillä on 11 minuuttia. Kenties pitkät ja väljät matkustamotilat ja erilainen, hieman metromainen kulkuääni saivat matkan tuntumaan vauhdikkaammalta kuin ennen. Toisaalta Crotram kääntyilee mutkissa niin paljon sulavammin kuin Vauriotramimme, että sekin saa kyydin tuntumaan tasaisemmalta ja nopeammalta.

Mitä sitä sitten muuta tuli kuultua ihmisten suusta, niin vaunun pituus ja avaruus mutta toisaalta myös istumapaikkojen vähäisyys olivat asioita, joihin jokainen tuntui kiinnittäneen huomiota. Yhden valituksen kuulin siitä, ettei stop-nappeja löydy mistään eikä missään myöskään lue, onko vaunu pysähtymässä seuraavalla pysäkillä.

Ja olipa Crotram erään naisen mielestä tavattoman kaunis ulkoapäin.
 
Jo näistä ensikommenteista huomaa, miten tärkeä matkustajille on mielikuva eli tuotteen brändi. Ja miten koetaan matkustusolosuhteet. Hiljainen ääni ja sujuva kulku koetaan nopeutena, vaikka eihän vaunu voi radalla toisten vaunujen välissä paljon nopeammin kulkea.

Antero
 
Olin Crotramin kyydissä tänään tiistaina.
Verrattuna variotramiin melu vaihteiden ja ristikoiden kohdalla on paljon vähäisempi. Vaunu toki kolisee, mutta se pieni kolina kuuluu kulkuneuvon imagoon. Ulospäin kolina ei paljoa poikkea voimakkuudeltaan Nr-nivelvaunusta. Moottoreiden ääni on sisätiloissa suhteellisen voimakas, mutta ei häiritsevä.
Lämmityslaite selviää oikein hyvin myös pikkupakkasella, niinkuin tänään on. Jos kunnalllispolitiiikkomme päätyvät hankinnassaan Crotramiin, niin varmasti lämmitykseen ja lämpöeristyksen kiinnitetään huomiota enemmän. Myöskään parhaillaan satanut lumi ei paakkuuntunut lattialle vaan suli pois.
Puolentoista viikon takaisen SRS-ajelun ja tämänpäiväisen matkustuskokemuksen jälkeen pidän Crotramia onnistuneena kontruktiona.
 
Matkustin itsekin vaunulla maanantaina, ja olin positiivisesti yllättynyt kaikki oli muuten erinomaisesti, ainoastaan (sisä) melu oli selvästi voimakkaampi kun vanhoissa raitiovaunuissa. Ehkä Helsingin olosuhteisiin ideaalinen olisi joku n. 3-akselinen (Croatramissa on käsitääkseni 4, välipalassa 2 akselia) kaksi-istumapaikkaa vierekkäin tarjoava vaunu.

Vuoro 54 on valittu siksi, että se on ainoa vakiovuoro, joka ei käy kusiputkan kurvissa.
Voisiko joku selittää missä tuo sijaitsee ja miten siitä selvitään nyt kun Croatram ajaa vuoroa 51?
 
Voisiko joku selittää missä tuo sijaitsee ja miten siitä selvitään nyt kun Croatram ajaa vuoroa 51?

Alun perinkin se oli suunniteltu ajoon vuoroon 51.

Ja jos joskus ei ole Crotramia liikenteessä huoltotaukopäivien aikana, niin sitten siinä vuorossa on jokin muu. Onhan noita varavaunuja kolmattakymmentä reservissä varikoilla...
 
Alun perinkin se oli suunniteltu ajoon vuoroon 51.

Kun Crotramia purettiin rekan lavalta Koskelassa, niin tarkoitus oli sijoittaa se aikanaan vuoroon 54. Suullisen tiedon lisäksi asiasta oli tuolloin olemassa kirjallinen tiedote Koskelan varikon hallipäivystäjällä. Sitä en tiedä, miksi vuoro vaihdettiin. Tiedote oli poistettu ainakin ennen 12.1.

"Kusiputkan" kurvi on silmukka Hämeentien ja Hauhontien risteyksessä, jota käytetään silloin, kun halutaan ajaa Koskelasta Arabiaan (tai päinvastaiseen suuntaan).
 
Yhden valituksen kuulin siitä, ettei stop-nappeja löydy mistään eikä missään myöskään lue, onko vaunu pysähtymässä seuraavalla pysäkillä.

Onko tämä jokin eurooppalainen 'juttu' että stop-nappeja ei kalustossa hirveästi ole ellei niitä siihen erikseen tilaa? Uusissa Iveco-linja-autoissakin taitaa olla aika heikosti stop-nappeja ja sama pätee mm. täällä Lappeenrannassa oleviin kolmeen matalalattiaiseen setraan. Autoissa on alle kymmenen nappia siinä missä vaikka säfflessä on 30+. Vai onko keskieuroopassa tosiaan se periaate, että vuorot pysähtyy kaikilla pysäkeillä, oli matkustajia tai ei? Varioihin varmaan tilausvaiheessa pyydettiin lisää nappeja, mutta mitenkäs mannet/düwagit?
 
Onko tämä jokin eurooppalainen 'juttu' että stop-nappeja ei kalustossa hirveästi ole ellei niitä siihen erikseen tilaa? Uusissa Iveco-linja-autoissakin taitaa olla aika heikosti stop-nappeja ja sama pätee mm. täällä Lappeenrannassa oleviin kolmeen matalalattiaiseen setraan. Autoissa on alle kymmenen nappia siinä missä vaikka säfflessä on 30+. Vai onko keskieuroopassa tosiaan se periaate, että vuorot pysähtyy kaikilla pysäkeillä, oli matkustajia tai ei? Varioihin varmaan tilausvaiheessa pyydettiin lisää nappeja, mutta mitenkäs mannet/düwagit?
Tämähän on testivaunu suoraan Zagrebista ja sikäläisillä varusteilla varustettuna. Koeajojen jälkeen se palaa sinne takaisin suorittamaan normaalia päivätyötään. Muunmuuassa näiden asioiden takia vaunun varusteluun ei olla voitu varmaan paljoa koskea. Sehän siis ei ole HKL-Rl:n vaunu ollenkaan. Vaunu on ollut esittelyssä Helsingissä sitä edustavan yhtiön toimesta ja hyvin tuntuu pelanneen.
Jos tuohon CroTramiin HKL päätyisi hankinnoissaan tai johonkin muuhun tyyppiin, niin sitten varmaan stop-nappejakin tilattaisiin edemmän.
 
I am also interested in any comment or experience of passengers.
I've yet to try it myself, but the impressions I've read and heard are positive:
- feels fast
- pretty (exterior)
- big
- comfortable ride
- too few seats.

People seem to like it.
 
Minun mieleeni jäi, kun joukko koululaisia ihmetteli koko ajan, kuinka paljon nopeampi Crotram ainakin heidän mielestään oli verrattuna vanhoihin vaunuihin. Joka pysäkillä he katsoivat kelloa ja matka taittui kuulema salamannopeasti.

Kai se taittuu kun ollaan myöhässä ja kuski panee vähän hanaa. :D Ainakin tänään Crotram tuli Hesarilla vastaan täyteen tupattuna ja mato perässä miltei tyhjänä.

Itse kiinnitin huomiota siihen että vaunu surisee tai korisee oudon kuuloisesti liikkeelle lähtiessään.
 
Testasin CroTramin tänään ja hieno raitiovaunuhan se oli; todellinen light rail. Istuinten hieman vähäinen määrä ei paljoa haitannut ja vaikutelma oli vaunun pituuden ansiosta kuin "kevytmetrojunassa" ja vakuutti minut siitä, että Helsingin raitiovaunujen tulisi mielestäni olla nykyistä pidempiä. Hesarilta ja Kurvista se tuli aivan täyteen porukkaa ja monet kehuivat vuolaasti sen tiloja. Matkustajina oli kaikenikäistä väkeä, niin koululaisia, kun ikääntyneitäkin. Myös päät kääntylivät katujen varsilla, kun tämä sininen Croatian kaunotar meni ohi. Ja varsinkin Kustaa Vaasatiellä kun Arabianrantaan päin mennessä se sai oikein vauhtia se pääsi todella oikeuksiinsa, kuin pikaratikka konsanaan. Mulle se toi todella hyvät fiilikset taas Helsingin raitioteille. Antero oli oikeassa; tuo nimenomaan on houkuttelevaa joukkoliikennettä ja pitkä, tilava sekä kaunis raitiovaunu on sitä juuri parhaimmillaan. Mieleeni tuli jopa samankaltaiset hyvät fiilikset kuin Strassbourgissa, sen pitkillä raitiovaunuilla toissa syksynä ajellessani.

Hauska tapaus ajelultani:
Eräs vanhempi, hiema arvokkaan oloinen rouva oli oikein vartavasten tullut ajelemaan CroTramilla (niinkuin moni muukin siellä) ja oli oikein siis tähdännyt sen kyytiin. Hän kertoi asuvansa juuri Helsinginkadulla ja tunsi siten h8:n kierrosajan mielestään hyvin. Oli oikein pitänyt kirjaa vaunuista (hänellä oli kädessään pahvinen "bongauslappu"), jotka olivat menneet ensin toiseen suuntaan ja sitten tullut pysäkille toiseen suuntaan kun oli hänen mielestään oikea aika. Oli kuitenkin joutunut odottamaan neljät vaunut, ennenkuin CroTram lopulta tuli. Näköjään on vähän iäkkäämpääkin rouvasväkeä ratikkabongareissa, ei tullut houkuteltua häntä jlf:n tai SRS:n jäseneksi, mutta tovin siinä Stadin ratikoista juteltiin. Hän vaikutti jopa niin "tietävältä", että epäilin häntä jopa entiseksi alan ammattilaiseksi (kysyin häneltä), mutta hän sanoi ettei ole. On vaan ikänsä asunut Helsingissä ja kulkenut myöskin ratikoilla koko ikänsä.

Paloja ajelustani katsottavissa täältä.
 
Viimeksi muokattu:
Minun mieleeni jäi, kun joukko koululaisia ihmetteli koko ajan, kuinka paljon nopeampi Crotram ainakin heidän mielestään oli verrattuna vanhoihin vaunuihin.
Voimansiirrosta kuuluva hieno miehekäs voiman ääni kyllä antaa vaikutelman nopeasta matkanteosta vaikka ei mentäisi yhtään lujempaa kuin muillakaan vaunuilla. Vaunulla on miellyttävän iloinen muotoilu niin sisällä kuin ulkonakin. Hakkaa tilavuudessa ja valoisuudessa mennen tullen Vauriotramit, jotka ovat kokonaisuutena helsinkiläisen apaattisia, ilottomia ja synkeitä.
Varsinkin tällaisena pimeänä vuodenaikana valoisa matkustamo on yleisvointia piristävä! Ikävää, että vanhojen Nr-vaunujen valaistus ja sisustusväritys on synkistetty täyskorjausten yhteydessä, ihan kuin ei haluttaisi stressaantuneiden helsinkiläisten silmiä liialla valolla ärsyttää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös