Crotramin testaaminen Helsingissä

Ohjaamoon asennettin taustapeili, josta näkee vaunun sisälle onko vielä ketään jäämässä kyydistä, ja kamerasta näkee ulkopuolelle, onko ketään tulossa sisälle.
Varsin yleinen tapa uusissa vaunuissa nykyään on käyttää vaunun valvontakameroiden kuvaa kuljettajan näytölle ovien vahtimiseen. Homma toimi esim. Brysselissä siten, että kuvaruutu jaettiin ovien määrän mukaiseen ruutumäärään, ja joka ovelta näkyi kuva. Kun valvontakamerat ovat keskellä kattoa, kuvasta näki samalla kertaa oviaukon läpi eli sekä ulos että sisään.

Tällainen järjestely on turvallisempi kuin peilit, oli pysäkki sitten suora tai kaarteessa. Vältytään myös siltä, mitä katselin pari päivää sitten Nr-vaunun takaovella. Äiti oli menossa pienen, mutta itse kävelevän lapsen kanssa ulos. Lapselle portaat ovat korkeat, joten vauhti ei ollut sama kuin aikuisella. Kolme kertaa lapsi oli jäämässä oven väliin, kunnes tajusin siirtyä painamaan ovinappia pysyvästi siihen asti että matkustajat pääsevät vammoitta ulos.

Antero
 
Kolme kertaa lapsi oli jäämässä oven väliin, kunnes tajusin siirtyä painamaan ovinappia pysyvästi siihen asti että matkustajat pääsevät vammoitta ulos.Antero
Ehkäpä olisi tarpeen vaikka neuvoloissa jakaa liikennetietoutta nuorille vanhemmille. Vanhukset ja muut hitaasti liikkuvat tämän jo osannevat:
HKL sanoi:
Lastenvaununappia painamalla ovet pysyvät pidempään auki.
 
Varsin yleinen tapa uusissa vaunuissa nykyään on käyttää vaunun valvontakameroiden kuvaa kuljettajan näytölle ovien vahtimiseen. Homma toimi esim. Brysselissä siten, että kuvaruutu jaettiin ovien määrän mukaiseen ruutumäärään, ja joka ovelta näkyi kuva. Kun valvontakamerat ovat keskellä kattoa, kuvasta näki samalla kertaa oviaukon läpi eli sekä ulos että sisään.

Täsmälleen tällainen järjestely näkyy olevan käytössä ainakin osassa Tampereen nivelbusseista.
 
Luulin joskus että Varion meteli on vaihteissa kauhea mutta Kroatian ihme meinaa räjäyttää korvat ihan suorallakin. Mikä siellä mesoaa niin kauheasti, moottorit vai joku voimansiirtohässäkkä?
 
Mikä siellä mesoaa niin kauheasti, moottorit vai joku voimansiirtohässäkkä?
Samaa olen minäkin ihmetellyt, mutta vielä enemmän sitä, ettei sitä ole aikaisemmin täällä ihmetelty. Laahaava ääni kuuluu uloskin todella selvästi. Vario on suoralla radalla paljon hillitympi.
 
Samaa olen minäkin ihmetellyt, mutta vielä enemmän sitä, ettei sitä ole aikaisemmin täällä ihmetelty. Laahaava ääni kuuluu uloskin todella selvästi. Vario on suoralla radalla paljon hillitympi.

Saamani selityksen mukaan Crotramin voimansiirron (telien) ja matkustamon välissä on vain muutaman millin lasikuituseinämä. Voimansiirtoon kuuluvat kardaani ja vaihteet (kumpaakaan ei ole Variossa) taas ovat melko äänekkäät, joten ilman eristystä melu on sisällä melkoinen. Sisämelua pystyisi verrattain helposti vaimentamaan reippaasti vaihtamalla lasikuitu metalliksi.

Ulkomelun lähde on sama, mutta ulkona ääni on kuitenkin kohtuullinen. Ulkomelua ei ymmärtääkseni oikein hiljaisemmaksi saa, koska voimansiirtoa ei Crotramissa pysty ainakaan helposti koteloimaan nykyistä enempää.
 
Minäkin satuin Crotram-matkalle tänään. Kun olimme SRS:n koeajolla, telien sivussa olevat siniset suojat olivat poissa. Silloin en kiinnittänyt huomiota sisämeluun ja Oopperan risteyksessäkin kolina oli mielestäni kohtuullista Varioon verrattuna.

Nyt olivat telisivukotelot paikoillaan ja melu sisällä vaunussa tosiaankin voimakas. Vaihdekolina oli minusta vähäistä suhteessa jatkuvaan hankaavaan ääneen, joka siis ilmeisesti on lähtöisin voimansiirrosta.

Crotramissa on oikosulkumoottori, nivelakseli ja kulmavaihde sekä alennusvaihde lieriöhammaspyörin. Arvelen melulähteeksi nimenomaan vaihteiston, mutta moottorin vääntömomentti lienee todellisuudessa myös värähtelevä. Jos käy huonosti, moottorin vääntömomentin värähtelytaajuus osuu sopivasti resonanssiin vaihteiston kanssa ja siinä sitten ollaan. Aikanaan oli samaa ongelmaa SWS:n eli koejohdinauton taka-akselin kulmavaihteen kanssa, ja me (olin silloin töissä Sisulla akselistoryhmässä) vaihdoimme SWS:ään napavaihteisen taka-akselin ujelluksen vaimentamiseksi.

Ennen Crotramia ajoin Variossa ja Crotramin jälkeen 80:llä. Kyllä se viimeinen parasta kyytiä tarjosi. Siinä vaan on enimmäkseen korkea lattia.

Antero
 
After almost two weeks I can see some new posts in this topic.
Unfortunately, I can not understand anything. Is it possible to briefly summarize the last three posts.
Thank you very much!
 
They were complaing of Crotram's higher noise than of for example Variotrams have. Late and Antero both discussed of the fact that the transmissions of the crotram causes the extra noise and the fact that they don't have much (sound)insulation/proofing (can't remember 'good' word of it).
 
After almost two weeks I can see some new posts in this topic.
Unfortunately, I can not understand anything. Is it possible to briefly summarize the last three posts.
Thank you very much!
In the latest posts there is some discussion about the internal noise. It is quite high and propably caused by the transmission. Also there is a thought, that the cover of the bogie is very thin and as the material is glass fibre, it does not dampen the noise as a steel structure.

I explained, that when we had a test run with the tramway society, the outer covers of the bogies were not installed. That may explain why I did not notice the noise as high as today. The cover may reflect the transmission noise towards interior.

Antero
 
Thanks a lot to our friend that he painted one Crotram in the colours of Helsinki! Hvala pono! Vaunu näyttää oikein pirteältä noin väritettynä. Jos niitä nyt sitten koskaan tänne hankitaan. En ole vielä päässyt kyytiin, voiko joku valaista millä 6/8 vuoroila sen voin helpoimmin bongata?
 
Takaisin
Ylös