Näytetään tulokset 1-3/3

Viestiketju: Uusien ratikoiden tekniikka

  1. #1

    Liittynyt
    30.10.2007
    Viestejä
    1

    oletus Uusien ratikoiden tekniikka

    Luin jostakin että nämä Helsingin uudet ratikat on varustettu AC-moottoreilla. Käsittääkseni ajolangoissa on kuitenkin 600V tasavirtaa.
    Eli jännite pitää siis ensin vaihtosuunnata moottoreille sopivaksi? Vai miten näitä nykyvehkeitä ohjataan?
    Kiitos.

  2. #2

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Uusien ratikoiden tekniikka

    Ei pitäisi olla mikään ongelma. Käsittääkseni uudet vaihtovirtamoottorit olisivat oikosulkumoottoreita. Oikosulkumoottoria taasen säädetään vaihtovirran taajuutta muuttamalla. Verkosta tuleva vaihtovirralla on kuitenkin vakiotaajuus. (Jos sanon että 50 Hz, niin meneekö pahastikin metsään? Tuollainen lukema nousee mieleen.) Siksipä esimerkiksi rautateillä verkosta tuleva virta muutetaan ensin tasavirraksi joka sitten uudestaan muutetaan vaihtovirraksi halutulla taajuudella. Näin tehdään koska ei ole mitään helppoa tapaa suoraan muuttaa vaihtovirran taajutta samaan tapaan kuin jännitettä. Siksipä jos oikosulkumoottorilla varustettuun raitiovaunuun syötetään tasavirtaa niin se on oikeastaan etu.
    Ville

  3. #3
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: Uusien ratikoiden tekniikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    (Jos sanon että 50 Hz, niin meneekö pahastikin metsään? Tuollainen lukema nousee mieleen.)
    Kiskoilla pysyit, suomessa juurikin tuo 50Hz.

Vastaavia viestiketjuja

  1. MLNRV3-hankinta
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 665
    Viimeisin viesti: 07.06.2017, 13:23
  2. HKL: HKL:n uusien ratikoiden tarjouskilpailu etenee
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 26.06.2009, 11:10
  3. Tulevaisuuden rahastusjärjestelmien tekniikka
    kirjoittanut teme foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 45
    Viimeisin viesti: 03.01.2008, 14:25
  4. VTT mittasi uusien kaupunkibussien päästöjä
    kirjoittanut TEP70 foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 15.05.2007, 12:01
  5. Uusien Scalojen takaosan korotus
    kirjoittanut tkunnas foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 01.01.2006, 17:37

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •