Välipalamannet - mille linjalle ja miksi?

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,158
Välipalamanneja tulee kaupunkiin yhteensä kuusi, ja ne taitavat kaikki ehtiä liikenteeseen ennen ensimmäistä Nr-sarjavälipalaa.

Mitä mieltä olette, foorumilaiset, mille linjalle nämä kuusi vaunua pitäisi sijoittaa?

Itse olen sitä mieltä, että kymppi olisi luontevin linja näille osamatalille ja suurikapasiteettisille vaunuille. Nelonen olisi toinen hyvä tarjokas, mutta veikkaan, että linjarullien veivaaminen Katajanokan päässä estää tuon. Joka tapauksessa suuri kapasiteetti tulisi parhaiten hyödynnettyä juuri Töölön linjoilla, joiden vuorotarjontaa on tänä syksynä vähennetty.
 
Nelonen olisi toinen hyvä tarjokas, mutta veikkaan, että linjarullien veivaaminen Katajanokan päässä estää tuon.
Linjarullat vaihtuvat "napista" painamalla, ei niitä veivata tarvitse. Ei siis voi olla este.
 
Välipalamanneja tulee kaupunkiin yhteensä kuusi, ja ne taitavat kaikki ehtiä liikenteeseen ennen ensimmäistä Nr-sarjavälipalaa.

Mitä mieltä olette, foorumilaiset, mille linjalle nämä kuusi vaunua pitäisi sijoittaa?

Itse olen sitä mieltä, että kymppi olisi luontevin linja näille osamatalille ja suurikapasiteettisille vaunuille. Nelonen olisi toinen hyvä tarjokas, mutta veikkaan, että linjarullien veivaaminen Katajanokan päässä estää tuon. Joka tapauksessa suuri kapasiteetti tulisi parhaiten hyödynnettyä juuri Töölön linjoilla, joiden vuorotarjontaa on tänä syksynä vähennetty.
Kymppi voisi olla aika hyvä, mutta sijoitetaankohan ne Töölöön vai Koskelaan? Voitaisiinkohan h9 liikennöidä ensi vuonna kokonaan manneilla (Kuusi välipalaa sekä vaunut 151-154)?
 
Linjarullat vaihtuvat "napista" painamalla, ei niitä veivata tarvitse. Ei siis voi olla este.
Eikös täälläkin ole kerrottu, että juuri tuon takia esimerkiksi automaatti-nauhakilpisiä Nr:iä vältetään sijoittamasta nykyisille kierräryslinjoille h6 ja h8. Eivät kestä edestakaisin rullaamista.

Kerran havainnoin (olisko ollut noin kuukausi sitten) jonkun nykyisen mannen Manskulla Lasipalatsin suuntaan linjalla h7B, mutta etukilvissä luki "6 Hietalahti" (muissa linjakilvissä siis "7B").
 
Eikös täälläkin ole kerrottu, että juuri tuon takia esimerkiksi automaatti-nauhakilpisiä Nr:iä vältetään sijoittamasta nykyisille kierräryslinjoille h6 ja h8. Eivät kestä edestakaisin rullaamista.

Tätä en voi mitenkään ymmärtää (saksalaisten vaunujen kannalta ainakaan).

Saksassa nämä vaunut ovat rullanneet menestyksellä kilpiään vähän väliä aina päätepysäkeillään. Ainakin kaikki määränpäärullat kääntyvät mallikkaasti, no linjanumeroa ei ehkä vaihdeta siihen tahtiin. Mutta siis samaa ainettahan senkin on oltava.

Onko suomalaiset rullat tehty jostain voipaperista, jos ne eivät kestä käyttöä? Jos ne ovat jotain eri materiaalia kuin laitteisiin on alunperin suunniteltu, lopetetaan sellainen väärinkäyttö.
 
Tätä en voi mitenkään ymmärtää (saksalaisten vaunujen kannalta ainakaan).

Saksassa nämä vaunut ovat rullanneet menestyksellä kilpiään vähän väliä aina päätepysäkeillään. Ainakin kaikki määränpäärullat kääntyvät mallikkaasti, no linjanumeroa ei ehkä vaihdeta siihen tahtiin. Mutta siis samaa ainettahan senkin on oltava.

Onko suomalaiset rullat tehty jostain voipaperista, jos ne eivät kestä käyttöä? Jos ne ovat jotain eri materiaalia kuin laitteisiin on alunperin suunniteltu, lopetetaan sellainen väärinkäyttö.
Katsohan bussipuolella esimerkiksi niitä Helbin (numerot 94xx-98xx) tai Concordian busseja, joissa on tuollaiset nauhalliset, mutta kaukosäädettävät linjakilvet (esim. Vantron tai Brose): joissain 98-mallin Volvo B10BLE-teleissä jokainen linjakilpi saattaa näyttää eri numeroa tai muita symbooleja. Matriisikilvet on kyllä tätä päivää, mutta kieltämättä nykyisten mannejen hienot nauhakilvet sopivat niiden kokonaistyyliin kuin "nenä päähän".
 
Nauhakilvet eivät sinänsä ole este sijoittaa vaunuja linjoille, joissa kilpiä joudutaan kääntämään toistuvasti. Näkyyhän 6 / 8 -vuoroissakin jatkuvasti yksittäisiä NrI:iä. Mutta kun tiedetään, että tällaisessa käytössä kilpien tietyt mekaaniset osat kuluvat loppuun ennen aikojaan, niin miksi ihmeessä ei tätä asiaa otettaisi huomioon.

Tähän saakka "erikoisten" vaunujen koulutusta on annettu pääasiassa vain Hakaniemen puolen kuljettajille. Nykyiset Mannet ja Laihialaiset näin ollen liikkuvat Koskelan hallista käsin. Mikäli Välipalamanneja haluttaisiin neloselle tai kympille, jouduttaisiin päivittämään tätä periaatetta. Töölön puolelle sijoittamiselle en näe mitään estettä, mutta silti pidän todennäköisempänä, että näin pientä vaunusarjaa ei sinne sijoiteta. Varmasti pitkän vaunun kapasiteetti olisi hyvään tarpeeseen nelosen tai kympin kuormitetuilla lähdöillä, siitä ei ole epäilystäkään.

Avauspuheenvuorossa kysyttiin, minne ne tulisi sijoittaa. Mikäli niitä suostutaan antamaan Töölöön, niin ehdotan kymppiä. Mikäli Koskela tulee sijoitusvarikoksi, niin jäljelle taitaa jäädä vain kolmoset ja seiskat. Seiskan kuljettajat tuntevat Mannet jo entuudestaan, joten sikäli valinta olisi luonteva. Kolmosilla vaunun kapasiteetistä voisi olla paremmin hyötyä. Mutta onko siitä mitään tietoa, onko Välipalamanne minkä verran hitaampi liikenteessä kuin nykyiset vaunut? Luddehan (HKL 150) 1A:lla kolme vuotta sitten oli kiistatta hitaampi menijä kuin Laihialaiset tai Nr:t.
 
Minun puolesta välipalamanneja voitaisiin sijoitella tasaisesti eri linjoille. Yksi kumpaankin kolmoslinjaan, pari kappaletta 6/8-linjalle ja kaksi Töölöön. Vain yhden linjan miehittäminen pelkillä pitkillä vaunuille ei kuulosta järkevältä. Kuljettajien koulutustilanne tuskin kuitenkaan sallii Mannheimin tuliaisten sijoittelua tasaisesti joka linjalle. Monet vanhemmista kuskeista kun ei enää suostu opettelemaan "uusien" vaunujen metkuja. Niinpä mannejen sijoittaminen Töölöön lienee utopiaa.

Kokeneissa käsissä manne (ainakin perusversio, välipalallisesta en tiedä) kulkee linjalla yhtä sulavasti kuin niveletkin ja oikeastaan suurin hidastus syntyy erilaisesta oviautomatiikasta, jossa kuljettaja joutuu odottamaan ovien sulkeutumista. Jarrut mannessa ovat todella tehokkaat ja sutimisetkin ovat vähissä liukkaista keleistä huolimatta. Manneja on kuitenkin nykyään niin vähän liikenteessä, että koulutuksenkin saaneet kuljettajat pääsevät ajamaan niitä liian harvoin. Kun mannevuoro sitten sattuu kohdalle, monilla kuskeilla ajaminen on hakemista ja rutiini puuttuu. Seurauksena myöhästymisiä ja käännytyksiä oikoreiteille.

Jos Varioiden tilanne saadaan ysilinjan avaamiseen mennessä parempaan kuosiin, veikkaanpa välipalamannejen sijoituskohteeksi nykyisten neljän vaunun tapaan ruuhkavuorot linjoilla 7A/B ja 1A. Ysistä voitaisiin ehkäpä tehdä myös todellinen mannelinja, sillä linjaa vartenhan koulutetaan koko ajan uusia kuskeja, joille opastetaan mannen salat huolella.
 
Monet vanhemmista kuskeista kun ei enää suostu opettelemaan "uusien" vaunujen metkuja.

Ei ihme, etteivät suostu, sillä eikös tässä jokin aika sitten Sörnäisissä tapahtunut ratikkakolari, kun takana tullut ratikkakuski sekaantui Mannen eksoottisten hallintalaitteiden takia ja pamautti edellä menneen ratikan perään, kun unohti missä jarru? Jotain sellaista täällä ainakin arveltiin.
 
Minulle henkilökohtaisesti välipala-mannet voisivat olla yksittäinen syy, miksi hakeutuisin raitiovaununkuljettajakurssille ;); niin asiallisia ne ovat. Eivät vain ota määräaikaisiksi, siksi pitää pysyä bussiliikenteessä.
 
Eivät vain ota määräaikaisiksi, siksi pitää pysyä bussiliikenteessä.

Oletko varma ettei joustojärjestely onnistu? Ottavathan ne kesälomasijaisiksikin opiskelijoita jotka ajavat sitten talvikaudella ihan satunnaisesti vuoron viikossa ym. Ja mulla on se käsitys että sellaisiakin kuskeja on jotka ajavat vain ruuhkaa. Plus tietenkin tuntityöläiset jolla ei työaikaa olekaan.
 
Oletko varma ettei joustojärjestely onnistu? Ottavathan ne kesälomasijaisiksikin opiskelijoita jotka ajavat sitten talvikaudella ihan satunnaisesti vuoron viikossa ym. Ja mulla on se käsitys että sellaisiakin kuskeja on jotka ajavat vain ruuhkaa. Plus tietenkin tuntityöläiset jolla ei työaikaa olekaan.
En ole aivan varma, mutta olen käsittänyt, että tuntityöläisenkin pitää tosiaan sitoutua tekemään ne kesälomakuukaudet ja lisäksi talvella ajaa jonkin verran. Siihen en voisi sitoutua, kun olen suurimman osa vuotta Kiinassa, enkä aina tiedä tulevia työrupeamia. Raitiovaununkuljettajan koulutus on kuitenkin sen verran kallista, ettei sinne nyt ihan hetkeksi vaan taideta ottaa. Mutta, jos tulemme joskus pidemmäksi aikaa, niin varmasti tuokin ala on harkinnassani. Olisi hienoa ajaa spåraa stadissa ja pistää ammattitaitonsa sekä palveluhalunsa likoon sillekin alalle.
 
Ei ihme, etteivät suostu, sillä eikös tässä jokin aika sitten Sörnäisissä tapahtunut ratikkakolari, kun takana tullut ratikkakuski sekaantui Mannen eksoottisten hallintalaitteiden takia ja pamautti edellä menneen ratikan perään, kun unohti missä jarru? Jotain sellaista täällä ainakin arveltiin.

Eivät mannen hallintalaitteet nyt niin kovin eksoottisia ole. Perusero mannen ja nivelen välillä on se, että ensimmäisessä ajokahvaa pyöritetään ja jälkimmäisessä työnnetään. Mutta kun on vuosikaudet tehnyt vain sitä toista, niin helpostihan siinä sekoaa, kun joutuu äkkitilanteeseen "vieraan" pelin puikoissa. Toisaalta olivathan ne laihialaisetkin aika eksoottisia ilmajarruineen ja helposti kärähtävine kontaktoreineen. Nyt kun niistä vaunuista on päästy pääosin eroon, ei mieli tee uudestaan vuosikymmenten takaisten vaunumallien ohjaimiin. Ihan ymmärrettävää siis vanhempien kuskien kielteisyys manneja kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin viikolla 18 eli ensi viikolla pitäisi Elisan mainosväreissä teipatun välipalamannen tulla liikenteeseen. Onko kenelläkään tietoa, missäpäin Helsinkiä pitkää mannea voisi ensi viikolla tavata? Ajokahvansa takia varmaankin seiskalinjalla. Yhteen välipalamanneen tosin laitetaan kokeeksi servo-ohjaus, joten se voisi liikennöidä muillakin linjoilla. Elisa-vaunu on kuitenkin kai perinteisellä mannekahvalla, vai kuinka?
 
Töölön linjoilla uusia manneja ei varmasti tulla näkemään. Ehkä parhaiten ne soveltuisivat ysilinjalle. Rengaslinjat kun eivät oikein anna anteeksi myöhään jäämistä. Ysilinjalla on kuitenkin useita mahdollisuuksia oikaista takaisin aikatauluun. Kapasiteettinsa puolesta ne ovat varmasti liian isoja ysilinjalle, mutta ajoihan se 150:kin ykkösellä aikoinaan.
 
Takaisin
Ylös