Mikonkadun raitiotie

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
Ensi torstaina kokoontuvan kaupunkisuunnittelulautakunnan esityslistalla on Mikonkadun radan rakentaminen. Samalla esityslistalla radan rakentamiselle esitetään rahoitusta vuodeksi 2007.
 
Viimeksi muokattu:
Mikonkadun radasta päätös

Kaupunkisuunnittelulautakunta on tänään päättänyt raitiotien rakentamisesta Mikonkadulle äänestyksellä 5-4 esityslistan mukaisesti.

Aleksanterinkadun ja Yliopistonkadun välillä rata on yksiraiteinen (tai voi olla lomiteltu). Yliopistonkadun ja Kaivokadun välillä rata on 2-raiteinen ja sillä on tässä pysäkki. Tämäkin osuus muuttuu kävelyalueeksi, joten autojen pysäköinti myös Yliopistonkadun ja Aleksin välillä muuttunee vihdoin mahdottomaksi.

Vuosi sitten valmistuneita uusia vesiputkia ei ehkä siirretäkään, sillä uusien putkien ikä on sama kuin radalla. Jos tulee putkitöitä, jotka estävät ratikkaliikenteen, linjat voivat kiertää Kolmen Sepän kautta.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kampin ratikkalinja

Hieno päätös! Nyt toivotaan vielä, että kh käsittelee Kampin pikaisesti.

Mikonkadulla varmaan kannattaisi nimenomaan pistää kiskot lomittain. Kai se sekä nopeuttaisi matkantekoa että tulisi edullisemmaksi, kun ei tarvittaisi (hidastavia) vaihteita.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
339-DF sanoi:
Mikonkadulla varmaan kannattaisi nimenomaan pistää kiskot lomittain.
Tähän pitää sanoa taas, että lomathan ne meillä ovat tietenkin mielessä, kun kelitkin ovat olleet mitä mainioimmat :)

Mutta tässä on oikeastaan kysymys limittäisistä raiteista... siis kuten ympäri maailmaa sadoissa raitiotietapauksissa kapeissa paikoissa on käytännössä. Raiteet muuttuvat "yksiraiteisiksi" liikenteenhoidollisessa mielessä, kun eri suuntien raiteet johdetaan toistensa "sisään". Norrköpingissä on lähin tällainen limitetty osuus.

Vaihtoehto tähän on tietenkin asentaa kaksi vaihdetta ja tehdä selkeä yksiraiteinen osuus, mutta limittäisyydellä päästään eroon vaihteista ja niiden tuomasta lisäongelmatiikasta.

Tornion-Haaparannan rautatiellä on teknisesti vastaavanlainen limitys, mutta se johtuu maiden hieman erilaisista raideleveyksistä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kampin ratikkalinja

Näyttää siis Mikonkadun "yksiraiteiselle" osuudelle tulevan limitys, ei vaihteita.

Sitä mäkin tuossa tyytyväisenä katselin. Mutta vaihdeyhteyttä Aleksille länteen jäin kaipaamaan, sellaisesta olisi poikkeustilanteissa hyötyä eikä ainakaan kartan perusteella luulisi olevan tilan kanssa ongelmaa.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Miten Mikonkatu etenee? Joskus pelättiin, että se tulee olemaan Kampin ratikkalinjan avaamisessa ratkaiseva tekijä. Mikonkatu ei teknisesti ole haasteellisuudessaan yhtään mitään parissa edellisessä puheenvuorossa käsiteltyyn Kaivokadun risteykseen verrattuna, mutta jokin aika sitten puhuttiin, että Mikonkadun suunnitelmat olisivat olleet pahasti kesken. Toivottavasti se ei ainakaan viivytä Kampin linjauksen käyttöön ottamista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mikonkadun uusi katusuunnitelma on nähtävissä rakennusvirastossa ...

Katusuunnitelmakuva julkaistiin jo syyskuun Raitiossa. Nyt päivitetyssä versiossa näyttää olevan pieniä muutoksia lähinnä katupäällysteissä.
 
Tuollainen lomitettu kiskonpätkähän on nykyään Katajanokan päättärillä, jossa ohitusraide kulkee lomittain vastakkaisen ajosuunnan kiskon kanssa. Mikonkadun lomittaisen radan pituus näyttäisi olevan noin 100 metriä. Kun vaunut kohtaavat osuudella, selvitäänkö tilanteesta näköyhteydellä ja sovitulla ajojärjestyksellä vai tuleeko pätkälle jonkinlaiset valo-opastimet ajovuoroa osoittamaan? Katusuunnitelmassa ei ainakaan sellaisista ole mainintaa.
 
Kun vaunut kohtaavat osuudella, selvitäänkö tilanteesta näköyhteydellä ja sovitulla ajojärjestyksellä vai tuleeko pätkälle jonkinlaiset valo-opastimet ajovuoroa osoittamaan? Katusuunnitelmassa ei ainakaan sellaisista ole mainintaa.
Nyt en tiedä tätä asiaa, mutta arvaan, että on pakko olla valo-ohjaus. Aleksanterinkadulta ei näe Mikonkadulle, joten kuljettaja ei voi tietää, onko siellä vaunu vastassa.

Antero
 
Mikonkadulla on nyt kiskot maassa Kaivokadun ja Yliopistonkadun välillä. Kaivokadun eteläisen ajoradan ylitys puuttuu vielä. Sen tekeminen vaatii ilmeisesti liikennekatkoa myös Kaivokatua kulkeville ratikoille, vaikka vaihteet onkin jo valmiina.
 
Mitenköhän tässä järjestetään ajovuorojen odottaminen? Tehdäänkö Kaivokadulle vaihteen jälkeen joku paikka missä voi odottaa, vai tukkiiko valoa odottava vaunu liikenteen Kaisaniemenkadun suuntaan? Aleksin päähänhän mitään tällaista ei mahdu tekemään, joten olisi kai fiksua että Aleksilta tuleva vaunu olisi aina etuoikeutetussa asemassa.
 
Mitenköhän tässä järjestetään ajovuorojen odottaminen? Tehdäänkö Kaivokadulle vaihteen jälkeen joku paikka missä voi odottaa, vai tukkiiko valoa odottava vaunu liikenteen Kaisaniemenkadun suuntaan? Aleksin päähänhän mitään tällaista ei mahdu tekemään, joten olisi kai fiksua että Aleksilta tuleva vaunu olisi aina etuoikeutetussa asemassa.

Enpä tiedä miten asia on suunniteltu hoidettavan mutta Mikonkadulle Kaisaniemenkadun ja Yliopistonkadun väliin tulee uusi pysäkki, joten siinähän sopii odotella Aleksilta tulevia vaunuja. Suunnitelma löytyy rakennusviraston sivuilta: http://www.hel.fi/wps/portal/Rakennusvirasto/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/HKR/fi/Ty_kohteet/Kluuvi
 
Takaisin
Ylös