Mikonkadun raitiotie

Kyllä on ahtaat paikat Mikonkadulla. Pahoin pelkään, että liian ahtaat ainakin Kaivokadulta Mikonkadulle kääntyvälle ratikalle, sillä ratikan kääntyessä vastasuunnan autoilijat jonottavat Mikonkadulla valoissa, ja katu on niin kapea, että ihan henkilöautollakin kääntyessä saa olla tarkkana, että mahtuu vastasuunnan autojen ja kadun reunan väliin. Eli sujuva liikenne edellyttää, että valoissa odottavat autot ryhmittyvät todella lähelle jalkakäytävän reunaa, jotta ne eivät ole ratikan tiellä. Miten sitten henkilöautoa isompien autojen kanssa käy, en tiedä.

Samoin nuo teräspylväät, joiden tarkoitus tietysti on hyvä, saavat aikaan sen, etteivät autoilijat uskalla ajaa ihan ajoradan oikeassa reunassa vaan vähän keskemmällä. Ja yhteen pylvääseen oli joku jo ehtinyt autollaan osua, sillä se on mukavasti vääntynyt osin ajoradan päälle. Siinä kohtaa autot sitten koukkaavat vielä kauempaa.

Aikamoinen sumppu sinne on syntynyt. Saas nähdä miten toimii. :(

Millainen vaikutus sillä olisi liikenteeseen, jos autoliikenne kiellettäisiin kokonaan myös Kaivokadun ja Yliopistokadun välisellä osuudella Mikonkatua? Yliopistokadulle pääsisi edelleen Unioninkadun ja Fabianinkadun kautta. Ateneuminkujan, Yliopistokadun ja Mikonkadun risteykseen pitäisi vaan tehdä pienehkö kääntöpaikka, jos Yliopistokadusta tulee umpikuja. Kuitenkin kääntöpaikalla olisi todella vähän liikennettä, joten sen aiheuttama häiriö (sehän olisi väistämättä osin rv-kiskojen päällä) olisi kuitenkin pienempi kuin autojen nyt aikaansaama.
 
Millainen vaikutus sillä olisi liikenteeseen, jos autoliikenne kiellettäisiin kokonaan myös Kaivokadun ja Yliopistokadun välisellä osuudella Mikonkatua? Yliopistokadulle pääsisi edelleen Unioninkadun ja Fabianinkadun kautta.

Tätäkään ongelmaa ei olisi, jos Yliopistonkadun muuttaminen kävelykaduksi olisi mennyt läpi viime syksynä kaupunkisuunnittelulautakunnassa. Ks. http://www.helisto.net/?p=197. Mutta ei. Maija "Auto" Anttilan ääni ratkaisi toisin.
 
Ja autot oikaisevat kivasti Kaivokadulta Yliopistonkadulle, kiitos Maijan saavutusten. Lisäksi jakeluautoja yms riesana joka paikassa.
Tiedättekö, kuuluuko Maija johonkin autoiluseuraan tms?
 
Parempi ruuhkainen liikenne kuin ei liikennettä ollenkaan. Kun voi konkreettisesti laskea luvallisten ja luvattomien kulkuneuvojen aiheuttamia viivytyksiä, on helpompi perustella kävelykadun perustamista.
 
Lauantaina ajolangat näyttivät kokonaisuudessaan valmiilta. Milloinkahan näemme ensimmäisen kiskokulkineen kyseisellä osuudella?
 
Tietenkään ei voida asettaa esteitä autoilulle, ainakaan keskustassa. Onhan parempi keskittää autoilun vaatimat infrat mahdollisimman tehokkaasti. Ja on valtuutettu Anttila toiminut myös paremman joukkoliikenteen puolesta, kuten alla olevasta aloitteesta nähdään.

http://www.maijaanttila.net/index.php?option=com_content&task=view&id=361&Itemid=104


Maija Anttila sanoi:
Köysirata Rautatieasemalta Linnanmäelle
valtuustoaloite 11.2.09

Helsingissä on joskus tutkittu mahdollisuutta rakentaa köysirata Rautatieasemalta Linnanmäelle. Jostakin syystä hanke ei ole edennyt. Nyt se pitäisi elvyttää uudelleen.

Köysirata voisi olla erinomainen piristysruiske Linnamäen toimintaan. Samalla se edistäisi koko keskustan vetovoimaa, kun rata leijuisi yli uudesti rakennetun Töölönlahden puiston ja tarjoaisi monia näköalamahdollisuuksia matkan varrella.

Köysiradan linjauksessa ja käytössä tulisi ottaa huomioon myös tuleva ylikulkusilta Finlandia puistosta Kaisaniemenpuistoon. Jos siitäkin saataisiin joitakin synergiahyötyjä.

Lisäksi köysirata Rautatieasemalta merkitsisi sitä, että Linnanmäen kävijät jättäisivät autonsa keskustan parkkiin tai tulisivat julkisilla asemalle ja siitä köysiradalla eteenpäin. Etenkin, jos köysiradan käyttöhinta kytkettäisiin johonkin laitteen käyttöön tai muuhun Linnanmäen toimintaan.

Allekirjoittaneet valtuutetut esittävät, että kaupunginhallitus tutkii mahdollisuudet rakentaa köysirata Rautatieasemalta Linnanmäelle ja toteuttaa sen mahdollisimman pian.

Maija Anttila
Kaupunginvaltuutettu sd

p.s. pahoittelut on liikaa OT
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kaivokadulla Mikonkadun vaihteessa vaihdeopastin (toimii).
Liittyykö näihin opastimiin sitten mitään turvalaitejärjestelmää?
Mikonkadulla (S - pallo - risti) ja Aleksilla (S - pallo - "hämähäkki") kolmilamppuinen rv-valo.

Listauksesta puuttuu ajolangan vieressä roikkuva S-vilkkuvalo Aleksilla suunnassa II (kenties asennettu myöhemmin kuin muut mainitut). Samantyyppinen kuin varraksen vaihteen S-valo Mannerheimintiellä.
 
Listauksesta puuttuu ajolangan vieressä roikkuva S-vilkkuvalo Aleksilla suunnassa II (kenties asennettu myöhemmin kuin muut mainitut). Samantyyppinen kuin varraksen vaihteen S-valo Mannerheimintiellä.
S-valoa ei tosiaan ollut 25.2. Kiitos tiedosta!
 
Eikö linjan 4 T-vuoroja kannattaisi myös ajattaa mikonkadun ja kaivokadun kautta? Näin saataisiin laivamatkustajille parempi yhteys rautatieasemalle, matka-aikaan tuolla reittimuutoksella ei pitäisi olla merkitystä mutta palvelu paranisi huomattavasti kun kävelymatka asemalle lyhenisi.
 
Eikö linjan 4 T-vuoroja kannattaisi myös ajattaa mikonkadun ja kaivokadun kautta? Näin saataisiin laivamatkustajille parempi yhteys rautatieasemalle, matka-aikaan tuolla reittimuutoksella ei pitäisi olla merkitystä mutta palvelu paranisi huomattavasti kun kävelymatka asemalle lyhenisi.

Sinänsä kannatettava idea, jota olen itsekin pohtinut, mutta Kaivokatu on yleensä sen verran tukkoinen, että tätä kautta kiertäminen vie suoraan reittiin nähden vähintään pari-kolme minuuttia pitempään. Ruuhka-aikaan luultavasti hidas Mikonkatu ja valokierron kannalta erikoinen kääntymissuunta Kaivokatu-Mansku-risteyksessä voivat lisätä matka-aikaa niin, että viiden minuutin vuorovälillä suoraan menevä nelonen ehtii ohittaa aseman kautta kiertävän 4T:n ja sittenhän vaunut ajavatkin peräkkäin Munkkiniemeen ja ovat vieläpä väärässä järjestyksessä. Taitaapi siis kaatua käytännön järjestelyihin.
 
luultavasti tänään asennettu aleksille toinenkin S entisen päälle:
S (x:llä tarkoitan hämähäkkiä)
S
o
x
 
Viimeksi muokattu:
Sinänsä kannatettava idea, jota olen itsekin pohtinut, mutta Kaivokatu on yleensä sen verran tukkoinen, että tätä kautta kiertäminen vie suoraan reittiin nähden vähintään pari-kolme minuuttia pitempään. Ruuhka-aikaan luultavasti hidas Mikonkatu ja valokierron kannalta erikoinen kääntymissuunta Kaivokatu-Mansku-risteyksessä voivat lisätä matka-aikaa niin, että viiden minuutin vuorovälillä suoraan menevä nelonen ehtii ohittaa aseman kautta kiertävän 4T:n ja sittenhän vaunut ajavatkin peräkkäin Munkkiniemeen ja ovat vieläpä väärässä järjestyksessä. Taitaapi siis kaatua käytännön järjestelyihin.

Onhan Munkkiniemessä ohitusraide. Eipä tuo vaatisi kuin sähkötoimisen vaihteen asentamisen.
 
Raitiovaunuhavaintoja ketjusta siirretty;

Mikonkadun läpiajo

http://www.youtube.com/watch?v=rmbxBhobcA0

Nimimerkin Ess kommentti

Toivottavasti autojen määrä vähenee tuolla huomattavasti tuosta.

Laskekaapa huviksenne montako "järjestävän seuran " autoa tuossa on pysäköitynä ?

Pääsin lukuun 4 ( liikennepartion henkilöauto, monitoimen pakettiauto, liikennevaloasentajien pakettiauto ja työnjohtajan henkilöauto ). Asfalttimiesten kuorma-auto laskettaneen myös työmaa-ajoneuvoksi joten kokonaismäärä nousee 5:teen.

Mikonkadun pysäköintitilanne ei siis ole ihan toivoton..
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös