Sivu 2 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/126

Viestiketju: Mikonkadun raitiotie

  1. #16

    Liittynyt
    13.03.2007
    Viestejä
    14

    oletus Vs: Kampin raitiotien rakentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    24.9: Enää ei puutu pätkääkään!
    Mikonkadun radastakaan ei enää puutu kuin kaarteet Aleksin vaihteisiin.
    ...ja nyt 13.10. sekin kaarrepala on paikallaan, eilen sunnuntaina illalla olivat hitsaustyöt käynnissä.

    Asiaan liittyen: Jo Mikonkadun radan suunnitelmia katsellessani mieleeni tuli huoli jalankulkijoitten turvallisuudesta Mikonkadun radalla, onhan Aleksin ja Yliopistonkadun välille jäävä pätkä kävelykatuosuudella. Eli vaunut ajavat jalankulkijoitten keskellä. Nojuu, onhan kyseinen raidepätkä limittäisraidetta joten kovin paljoa tilaa se ei vie (= jalankulkijoille lisää tilaa), mutta kuitenkin.

    Huoleni tuli mieleen taas eilen kun tuon viimeisen kaarrepalan asennustöitä ohimennen seurasin... se kaarre viistää aika läheltä Aleksi kolmentoista rakennuksen kulmaa ja ainakin nyt ennen kuin päällystys- ja kivetystyöt on tehty tulee mielestäni Aleksilla kävelevälle jalankulkijalle fiilis että Aleksilta Mikonkadulle kääntyvä ratikka "hyökkäisi päälle" nousemalla jalkakäytävälle jalankulkijoitten sekaan. Ennustan tuohon kohtaan paljon hämminkiä kunhan liikenne alkaa.

    Onko kellään tietoa että minkälaiset turvalaite-, liikennevalo- yms. suunnitelmat tuohon on kaavailtu? Ja minkä verran kivetystöillä yms. tullaan korostamaan että ratikkakiskot ovat "ajorataa"?


    [Jei, ensimmäinen postaukseni... olen seurannut foorumia jo kauan.]
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 13.10.2008 kello 14:04. Syy: siirretty toiseen viestiketjuun

  2. #17
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Kampin raitiotien rakentaminen

    Kysymys jalankulkijoista on hyvä, ainakin Mikonkadun osalta.

    Tässä suunnitelmien selostuksia ja piirustuksia.

    Simokatu:

    Selostus: http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/74...df?MOD=AJPERES

    Suunnitelman piirustus:
    http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/79...df?MOD=AJPERES

    Mikonkatu:

    Selostus:
    http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/76...df?MOD=AJPERES

    Suunnitelman piirustus:
    http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/76...df?MOD=AJPERES

    Kaikki HKR:n työkohteet kaupunginosittain:
    http://www.hel.fi/wps/portal/Rakennu.../fi/Ty_kohteet

    Mikonkatu kuuluu Kluuviin ja Simokatu Kamppiin.

  3. #18

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Meillä Munkkiniemessä on rakennusvaiheessa raitiovaunujen varoitusvalot suojatielle.
    Keltaiset vilkkuvat ledrivistöt asennetaan asfalttiin suojatielle ennen kiskoja.
    Suomalaiset kun kävelevät pää alaspäin ja näin ollen huomioivat välkkyvät ledit.
    Aika näyttää kuinka ne toimivat pohjolan oloissa, mutta varmaankin Aleksin lämmitetyllä kadulla ne pysyisisivät hyvin sulana.
    Kun niitä ei ole huomioitu noissa pöytäkirjoissa, niin eihän niitä tietenkään voi laitaa.
    Uskoisin kuitenkin, että juuri tuollaisissa Aleksin kohteissa ne olisivat erinomainen turvalaite.
    Samoin kannattaisi tutkia Arabian silmukan jalkakäytävän mahdollisuutta.

  4. #19

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Jos vain saataisiin ihan oikeasti autot pois Mikolta ja Aleksilta, niin kyllä silloin raitiovaunujen havaittavuus ja tarvittaessa äänimerkkienkin kuuluvuus paranisi huomattavasti.

    Näiden katujen ongelma on siellä jatkuvasti pörräävä autoliikenne. Henkilöautoillahan sinne ei pitäisi olla mitään asiaa, mutta aika vapaasti siellä cruisaillaan. Enpä ole nähnyt mitään valvontaa.

    Jakeluliikenteelle on varattu aamusta ja aamupäivästä monta tuntia, mutta ihan säännöllisesti siellä iltapäivisin moni firma ajelee. Kun olen muutaman kerran kysäissyt, niin perusteluna on ollut, että mehän ajetaan sinne mihin tilataan, kun vaan maksetaan. Tai sitten esimerkiksi valtiollinen yritys pakottaa alihankkijan rikkomaan lakia sillä uhalla, että siirtää kuljetukset toiselle tai ulkomaiselle firmalle.

    On sinänsä aika mielenkiintoista, että Aleksin varrella voi rahalla ja kiristämisellä ostaa lainrikkomista kenenkään siihen puuttumatta. Huippu on kuitenkin mielestäni kansainvälinen kuljetusyritys, joka pitää pakettiterminaalia Aleksilla. Asiakkaat tuovat sinne tavaraa autolla ja firman omat autot vievät sieltä eteenpäin. Jos tuo tapahtuisi aamupäivällä, niin se vielä jotenkuten menettelisi, mutta kyseisen konttorin tavara lähtee ja saapuu iltapäivällä - siis silloin, kun Aleksi on "rauhoitettu jalankulkijoille".

  5. #20
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Haltia-blogi 27.11.
    Suruksemme kuulimme, että Mikonkadun kiskotyöt odottavat jotain turvalaitetta, jolla on toimitusongelma, eli Kampin ratikkaliikenne pääseekin alkamaan vasta helmikuussa 2009 eikä vuodenvaihteessa
    Joukkoliikennelautakunnan kokous 27.11.

  6. #21
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Tämä on juuri se mistä olen aiemmin puhunut: HKR:n ja HKL:n työt seisovat ja myöhästyvät aina kuukausitolkulla milloin mistäkin syystä. Olipa taas hienoa toimintaa!

  7. #22
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Mitenköhän tässä järjestetään ajovuorojen odottaminen?
    Helsinkiläiseen tyyliin sitä ei ilmeisesti ole suunniteltu mitenkään. Eli kuka ensin ehtii... Jossain suunnitelmassa mainittiin, että "Aleksilla kääntymistä odottava vaunu saattaa hetkellisesti hidastaa liikennettä". Tärkeätä olisi nimenomaan, että Aleksilta tulevalla on etuoikeus, sillä Rautatieasemalta tuleva voi hyvin odottaa Mikokadun pysäkillä, niin ei sotketa turhaan Alksin liikennettä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tsvk Näytä viesti
    Asiaan liittyen: Jo Mikonkadun radan suunnitelmia katsellessani mieleeni tuli huoli jalankulkijoitten turvallisuudesta Mikonkadun radalla, onhan Aleksin ja Yliopistonkadun välille jäävä pätkä kävelykatuosuudella. Eli vaunut ajavat jalankulkijoitten keskellä.

    Onko kellään tietoa että minkälaiset turvalaite-, liikennevalo- yms. suunnitelmat tuohon on kaavailtu? Ja minkä verran kivetystöillä yms. tullaan korostamaan että ratikkakiskot ovat "ajorataa"?
    Ainakin keskieuroopassa on täysin luontevaa, että raitiovaunut kulkevat jalankulkijoiden seassa. Ihmiset osaavat varoa vaunua, sillä se sattuneesta syystä kulkee aina määrättyä uraa. (Tai sitten on jotain pahasti pielessä) Lisäksi kävelyalueella kuljetaan hiljaa (n.15km/h), joten vaaratilanteita ei pitäisi syntyä. Ellei kuvioon astu taas "vaativat erityisolot"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Kysymys jalankulkijoista on hyvä, ainakin Mikonkadun osalta.
    Eiköhän jalankulkijat opi ajan mittaan, että ei kannata urpoilla ylimääräisiä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ilmari Syrjälä Näytä viesti
    Jos vain saataisiin ihan oikeasti autot pois Mikolta ja Aleksilta, niin kyllä silloin raitiovaunujen havaittavuus ja tarvittaessa äänimerkkienkin kuuluvuus paranisi huomattavasti.

    Näiden katujen ongelma on siellä jatkuvasti pörräävä autoliikenne. Henkilöautoillahan sinne ei pitäisi olla mitään asiaa, mutta aika vapaasti siellä cruisaillaan. Enpä ole nähnyt mitään valvontaa.

    Jakeluliikenteelle on varattu aamusta ja aamupäivästä monta tuntia, mutta ihan säännöllisesti siellä iltapäivisin moni firma ajelee.
    Täälä se on vaan mahdotonta puuttua pyhän auton käyttöön. Luulisi, että edes näillä parilla parkkipaikalla (lue: kävelykadulla) mitä on Helsingissä, olisi mahdollista puuttua jatkuvaan säntöjen rikkomiseen.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Tämä on juuri se mistä olen aiemmin puhunut: HKR:n ja HKL:n työt seisovat ja myöhästyvät aina kuukausitolkulla milloin mistäkin syystä. Olipa taas hienoa toimintaa!
    Pitihän se arvata! Kaikki hankkeet aloitetaan nykyään viime tipassa, joten näin siinä käy. Ja kun työmaita katsoo, niin paikalla tuntuu olevan vain pari lapioon nojaajaa, eikä työ näytä etenevän mitään älytöntä vauhtia. Ja eihän Porthaninkatukaan valmistunut kuin sellaset kolme kuukautta myöhässä! Hyvä, että ysi sentään pääsi aloittamaan suunniteltuna ajankohtana.

    Miten täällä kaikki asiat voi ihan oikeasti olla näin vaikeita?

  8. #23

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3672

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Kun kerrankin Kaivokadun ja Mannerheimintien risteyksessä pidettiin kesällä vauhtia ja koko risteys saatiin korjattua viikossa, niin tokihan tuo virhe pitää korjata rakentamalla Mikonkatua lähes vuoden päivät.

    Lyhyttä kadunpätkää aloitetaan keväällä rakentelemaan, pidetään kävelykatu koko kevään ja kesän kaivantona eikä paljon mitään tapahdu, syksyllä aloitetaan työt kunnolla ja marraskuussa huomataan, että yllätys-yllätys eihän aika riittänytkään.

    Säälittävää toimintaa.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 27.11.2008 kello 22:54.

  9. #24
    Kukkahattutäti avatar
    Liittynyt
    26.06.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    36

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Eiköhän jalankulkijat opi ajan mittaan, että ei kannata urpoilla ylimääräisiä.
    Minä en ainakaan haluaisi olla se ennakkotapaus, joka kolhaisee jalankulkijaa Mikonkadulla ja odottelee kuukausia oikeuden päätöstä pääsemättä ajamaan ja ansaitsemaan leipäänsä.

    Toivonkin, että kävelykadun merkki poistetaan Mikonkadulta siinä vaiheessa, kun vaunut siirtyvät sinne. Autoilijoille pitäisi riittää liikennemerkki no 312 eli Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty. Poliisien asia on sitten valvoa sen noudattamista.
    Pienistä haaveista kasvaa unelmien puu.

  10. #25

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kukkahattutäti Näytä viesti
    Minä en ainakaan haluaisi olla se ennakkotapaus, joka kolhaisee jalankulkijaa Mikonkadulla ja odottelee kuukausia oikeuden päätöstä pääsemättä ajamaan ja ansaitsemaan leipäänsä.
    Ei työnantaja palkkaa voi pidättää kesken olevan oikeudenkäynnin perusteella, vaikka toisiin tehtäviin toki on oikeus siirtää.

  11. #26
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Kampin raitiotien rakentaminen

    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 02.12.2008 kello 15:52. Syy: siirretty toiseen viestiketjuun

  12. #27
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1004

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Ihmettelen kyllä, miksei Kampin rataa voi ottaa käyttöön ilman Mikonkatua, vaihteet kun taitavat sallia kääntymisen Mannerheimintieltä Simonkadulle.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 04.12.2008 kello 13:48. Syy: jaettu viesti kahtia

  13. #28
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Kampin raitiotien rakentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut HS 3.12. A12
    Kolmosen raitiovaunu alkaa ajaa sekä Kampissa että Mikonkatua pitkin vasta 30. maaliskuuta. [...] Syy myöhästymiseen on Mikonkadun raitioliikennettä ohjaavan asetinlaitejärjestelmän viivästyminen. [...] Helsingin kaupungin liikennelaitoksen rakennusyksikön johtajan Anders Nordströmin mukaan uuden laitteen hankinta ulkomailta aloitettiin liian myöhään.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Käsittämätöntä, että homma karahti kiville. Tuntuu olevan tämä rakentaminen kovin vaikeaa. Uskoisi, että samaan aikaan kun päätös tehdään, aloitetteisiin rakentaminen juuri teknisten laitteiden tilaamisesta. Olisin uskonut viivästyksen johtuvan pikemminkin katutöiden keskeneräisyydestä, kun turvalaitteen puutteesta. Tietenkin jos liikenne haluttaisiin oikeasti alottaa vuodenvaihteessa, voisi sen muutaman liikenteenohjaajan (siis ihmisen) avustuksella hoitaa. Mutta kun joku laskee, että mitä tämä maksaa, niin asian voi unohtaa. Mutta tekninen järjestelmä ei toki aiheuta inhimillistä erehdystä.

    Lisäksi kuulostaa melko kankealta kun myös HKL puhuu asetinlaitejärjestelmästä. Eiköhän turvalaite olisi oikeellisempi termi. Parit ratikkavalot eivät nimittäin mitään asetinlaitetta muodosta. Rautatieliikenteessä ainakin asetinlaitteella ja turvalaitteella on melko iso ero.

  14. #29
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Kampin raitiotien rakentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Tietenkin jos liikenne haluttaisiin oikeasti alottaa vuodenvaihteessa, voisi sen muutaman liikenteenohjaajan (siis ihmisen) avustuksella hoitaa. Mutta kun joku laskee, että mitä tämä maksaa, niin asian voi unohtaa. Mutta tekninen järjestelmä ei toki aiheuta inhimillistä erehdystä.
    Pikkurahaa se on. Laskin pari päivää sitten äkkiä, että kustannus on luokkaa 12 000 euroa per kuukausi.

    Kun joku bongari laskee, kuinka monta variota tuolta liikenteestä tälläkin hetkellä puuttuu, niin summahan saadaan muutamassa päivässä sakkorahoina Bombardierilta.

    Ihan vakavastikin puhuen: Mikonkadun limitetty pätkä on niin lyhyt ja näkyvyys sen verran hyvä, että liikenteenohjaaja, joka on varustettu valaisevilla pampuilla (käykää katsomassa lentokentillä, miltä sellaiset näyttävät) pystyisi hoitamaan tuon homman aivan hyvin, myös pimeään aikaan. Tuleehan siitä vähän ilkkumista HKL:lle kaupunkilaisilta, kuin ei ole hienoa automaattia, mutta mieluummin pienet pilkkanaurut kuin se suuri häpeä, joka tulee siitä, että ei osata tilata laitteita ajoissa ja viivytetään koko liikenteen alkua kolmella kuukaudella. Ekat Kampin-projektin kiskot laskettiin sentään syksyllä 2006, joten hiukan on vaikea käsittää, miten tällaista voi sattua. Tosin on pakko sanoa, että en tunne tämän tilanteen taustoja, ehkä asialle on hyväkin selitys olemassa, vaikkapa tavarantoimittajan konkurssi tms.

  15. #30
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Ihmettelen kyllä, miksei Kampin rataa voi ottaa käyttöön ilman Mikonkatua, vaihteet kun taitavat sallia kääntymisen Mannerheimintieltä Simonkadulle.
    Samaa ihmettelen minäkin. Kampin osuushan se tässä kai tärkein lenkki on kolmosen uudessa reitissä. Simonkadulle kääntyvät kolmoset toki hidastaisivat jonkin verran Manskun risteyksen muiden ratikoiden kulkua, mutta toisaalta koko risteysalue on ollut viimeiset puoli vuotta sellaisessa kunnossa, ettei sujuvuudesta ole ollut tietoakaan. Pelkkä Kampin avaaminen ei vielä vaatisi muutoksia kolmosten linjatunnuksiinkaan.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Munkkivuoren raitiotie
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 397
    Viimeisin viesti: 14.12.2017, 20:45
  2. Hernesaaren raitiotie
    kirjoittanut olanik foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 18.02.2017, 16:27
  3. Bulevardin raitiotie
    kirjoittanut hylje foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 71
    Viimeisin viesti: 16.07.2014, 19:39
  4. Itäkeskuksen raitiotie
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.05.2011, 23:09
  5. Raitiotie Lauttasaareen
    kirjoittanut vristo foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 25
    Viimeisin viesti: 26.03.2010, 01:07

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •