Mikonkadun raitiotie

Juttelin tänään Mikonkadun raksaporukan kanssa. Kadun virallinen luovutus Helsingin kaupungille ensi keskiviikkona, eli 17.12.2008.
 
Kiitos sen, että meillä ei ole käytössä tehokkaita teknisiä estoja, Mikonkadusta on hyvää vauhtia tulossa autobaana. Autoväki on keksinyt, että sen kautta voi hyvin oikaista Kaivokadulle tai jatkaa suoraan Mikonkatua risteyksen yli. Ajokieltoa ei Yliopistonkadulla muuten ole, ei sitten minkäänlaista. Tämä tarkoittaa siis sitä, että Mikonkadulle saa entiseen malliin huristella Yliopistonkadulta. Ajokieltomerkki (väliaikainen jalustalla) on Mikonkadun Kaivokadun puoleisessa päässä ja näyttää toistaiseksi estävän Kääntymisen Kaivokadulta Mikonkadulle. Tärkeintä olisi tukkia pollareilla ajo Yliopistonkadulta Mikonkadulle, korotettu taso ei riitä. Kyllä se autoilu piti taas sallia.
 
Kiitos sen, että meillä ei ole käytössä tehokkaita teknisiä estoja, Mikonkadusta on hyvää vauhtia tulossa autobaana. Autoväki on keksinyt, että sen kautta voi hyvin oikaista Kaivokadulle tai jatkaa suoraan Mikonkatua risteyksen yli.

Olen huomannut tämän saman heti kun työmaa "saatiin valmiiksi". Kaivokadun suojatievaloissa seistessä voi nähdä että joskus Mikonkadulta on henkilöautoja tulossa oikein jonona. Miksi Mikonkadun ajokieltoa kunnioitettaisiin yhtään sen paremmin kuin Aleksinkaan? Näinköhän liikennöinnin alettua joudutaan usein peruutteluhommiin.
 
Kiitos sen, että meillä ei ole käytössä tehokkaita teknisiä estoja, Mikonkadusta on hyvää vauhtia tulossa autobaana. ... Tärkeintä olisi tukkia pollareilla ajo Yliopistonkadulta Mikonkadulle, korotettu taso ei riitä.

Panin merkille saman, että kävelykadusta tulikin autotie heti kun se vaan tuli läpiajettavaan kuntoon. (Moottoriajoneuvolla ajo kielletty -merkki tarkoittaa Mikonkadulla ilmeisesti, että kyllä MINÄ nyt voin tästä autolla ajaa). Näin autokaupunki Helsingissä... Asiahan ei tietenkään liene kelleen suuri yllätys. Mikonkadulle on kyllä roiskittu ympäriinsä tolppia, mutta eihän en autoilua estä. Ja kun virallisesti ei ole mahdollista asentaa liikkuvia ts. maasta nousevia tolppia raitiotielle, ei nykyisistä tolpistakaan ole mitään apua, kun molemmissa päissä on raitiovaunun mentävä väli, mahtuu siitä myös autotkin ajamaan muitta mutkitta. Taidamme saada Mikonkadusta toisen malliesimerkin, miten raitiokävelykatu sössimisen vuoksi muuttuu autotieksi, jossa jalankulkijat ja raitiovaunut pujottelevat "huoltoliikenteen" välissä.:mad:
 
Viimeksi muokattu:
Ja kun virallisesti ei ole mahdollista asentaa liikkuvia ts. maasta nousevia tolppia raitiotielle, ei nykyisistä tolpistakaan ole mitään apua, kun molemmissa päissä on raitiovaunun mentävä väli, mahtuu siitä myös autotkin ajamaan muitta mutkitta.
Ne ovat nämä Suomen erityisolosuhteet...

Mutta on tuohon yksinkertaisempikin ratkaisu. 0,5–1 metriä irtosepeliä noin 10 cm katupinnoitteen alapuolella estää jo kummasti katumaasturimiehen ajohaluja. Saman tekisi varmaan 30 cm:n pätkä, jossa katukivetys on 15 cm eli yhden portaan verran alempana kuin kiskon pinta. Kumpikaan ei haittaa mitenkään raitioliikennettä tai kävelyä.

Mutta kyllä Autopuolue e-rp:stä varmsti keksitään oitis 10 syytä, miksi tällainen autoilijoiden sorsiminen on kertakaikkiaan mahdotonta ja perustuslain yksilönvapauden vastaista. Että oikein estetään ajamasta siitä, mistä ajaminen on kielletty!

Antero

PS: Millähän perusteella tulisi linnatuomio kansalaisaktivismista, jolla jompi kumpi noista ajohalujen hillittimistä käytäisiin tekemässä aamuyön tunteina? Tuomittaisiinko ilkivallasta, joka rikkoi ensimmäisen kuopan yli yrittäneen auton öljypohjan? Niin, se olisikin varmaan ympäristörikos! Kuoppaan valunut öljyhän uhkaisi koko Helsingin terveyttä, pohjavesiä ja viemäriverkostoa.
 
Yliajettavat läpät, joita on ollut käytössä kesän kiskotyömailla, jotenkin kehiteltyinä versioina voisivat sopia pysyvästi Mikonkadulle ja miksi ei myös Aleksille. Nuohan otettiin käyttöön sen takia kun autoilijat muuten ajoivat jatkuvasti kiskotyömonttuihin ja rikkoivat näin autonsa (toki montussa pohjastaan kiinni oleva auto aiheutti myös tarpeettomia poikkeusreittejä raitiovaunuille). Harmi vaan että ainakin nuo väliaikaiset esteet rikkoivat vaunuja ja ainakin maalit ovat lähteneet monen vaunun ihmissuojan laukaisukaaresta.
 
Pysyvät kaatoläpät tarkottaisinevat vaunujen muuttamista niiden odotuksia vastaavaksi, esimerkiksi keulassa olevan liukurenkaan asentamista.
 
PS: Millähän perusteella tulisi linnatuomio kansalaisaktivismista, jolla jompi kumpi noista ajohalujen hillittimistä käytäisiin tekemässä aamuyön tunteina? Tuomittaisiinko ilkivallasta, joka rikkoi ensimmäisen kuopan yli yrittäneen auton öljypohjan? Niin, se olisikin varmaan ympäristörikos! Kuoppaan valunut öljyhän uhkaisi koko Helsingin terveyttä, pohjavesiä ja viemäriverkostoa.

Kadun särkemisestä saataisi rapsahtaa sakkoja ilkivaltana, mutta muutoin kansalaisaktivismi kuulostaa kyllä hyvältä idealta. Mitenkähän olisi, jos vaikkapa istahtaisi pilkkijakkarantapaiselle keskelle kävelykatua? Nyt kun siinä ei raitiovaunujakaan kulje, tuskin voisi kukaan uskottavasti väittää, että on jonkin laillisesti siellä liikkuvan tiellä.

Kävin muuten pariin otteeseen heilumassa kameran kanssa Aleksanterinkadun vaihdetyömaalla, ja zoomailin huvikseni myös kuopan reunalta peruuttelevia autoja. Yllättävänkin monesta autosta puitiin nyrkkiä. Vilkutin toki iloisesti takaisin.
 
Minusta tuo Mikonkadun pätkä pitäisi eristää betoniporsain niin kauaksi aikaa kunnes raitiovaunut rupeavat siellä kulkemaan. Nyt edessä on kuitenkin taas uuden opettelu kun autoilijat eivät ole tottuneet siihen että sieltä voi tulla ratikka vastaan ja kenen pitää väistää ketäkin.
 
Ajovuoroa odottavat raitiovaunut ja kiireiset henkilöautot eivät myöskään liene hyvä yhdistelmä. Varsinkin takseilla on tapana ohitella Aleksin pysäkeillä seisovia raitiovaunuja nasta laudassa jos vastaantulevaa liikennettä ei ole. Aleksanterinkadun pysäkillä seisovaa ratikkaa ohittamaan lähtiessä autokuskilta jäänee näkemättä, jos Mikonkadulta on tulossa vaunu suoraan nokan eteen. Tuleva valo-ohjaus ilmeisesti koskee vain raitiovaunuja, joten Mikonkadulle ehtii ennen raitiovaunua helposti puikkelehtia vastavirtaan ajavia autoja hämminkiä aiheuttamaan. Jääräpäisin kuski ei ehkä suostu antamaa ratikalle tietä, koska oli ehtinyt Mikonkadun tosiasiassa autoilta kielletylle osuudelle ennen ratikkaa. Muistuupa mieleen tilanne toissakesän kiskotyömaalta Pikku-Huopalahdesta, jossa eräs naiskuski ei suostunut väistämään varsin pitkän yksikaistaisen osuuden keskellä vastaantullutta raitiovaunua ennen kuin kiskotyömaalta tulleet työmiehet suostuttelivat häntä parin minuutin ajan. Loppujen lopuksi auton ei tarvinnut kuin kääntyä viereiseen tyhjään kadunvarsiparkkiruutuun hetkeksi. Mutta kun kuskin mielestä hän tuli ensin ja ratikan olisi pitänyt väistää, niin pitihän sitä aikansa purnata.
 
Edellä mainitun kaltaiset autonkuljettajat ovat mielestäni suuri haaste ja ongelma joukkoliikenteelle sekä sen ammattilaisille.

Itsekin olen useasti "törmännyt" heihin Espoon linjalla e42 Lehtikaskentiellä Latokaskessa. Kyseisellä tiellähän on kavennettu "joukkoliikenneväylä", johon mahtuu aina yksi ajoneuvo suuntaansa (osuuden keskellä on tosin leveämpi kohtauspaikka). Tämä väylä tarkoitettu vain busseille ja takseille, mikä on osoitettu asianmukaisin liikennemerkein. Kuitenkin olen lukemattomia kertoja saanut vastaani siellä henkilöauton ja periaatteeni tällaisessa tapauksessa on ollut, että henkilöautoilija peruttaa. Minulla on aikaa odottaa sitä ja myöskin kyydissä olleet matkustajat ovat poikkeukesetta tuominneet ko. joukkoliikenneväylän väärinkäyttäjät. Mutta se on mielestäni vain osoitus siitä, kuinka vähän jotkin läpiajo- tai muut kieltomerkit todella vaikuttavat tai merkitsevät. Joki fyysinen este toimii paljon tehokkaammin.

Kun bussin tai taksin kanssa kohtaamme siellä, niin tuo levennetty kohtauspaikka näyttää hienosti tomivuutensa ja olenkin ollut monesti suorastaan ylpeä, kuinka hienosti ja "huomaamattomasti" tuollainen kahden ammattilaisen kuljettaman joukkoliikennevälineen kohtaaminen tapahtuu. Tuollainen oikeanlainen toiminta lisää joukkoliikenteen toimivuutta ja sujuvuutta parhammillaan ja antaa parhaan kuvan siellä työskentelevistä ammattilaisistakin.
 
Viimeksi muokattu:
Täällähän ongelma on juuri se, että autolija saa rikkoa sääntöjä, juuri niin paljon kuin lystää. Mutta entä jos omaa tyhmyyttään vaurioittaa omaa autoansa, tai mikä hirveintä - jokin mekaaninen este tekisi jotain! Kyllä siitä itku tulee, kun autolle kävikin hassusti. Kuka korvaa? Estehän rikkoi autoani, vaikken ajanutkaan kuin ajokieltomerikin ohi tms.

Ensinnäkin: sääntöjä on noudatettava. Jos ei halua/kykene, saa sanktion. Jos puolestaan on niin paukapää, että sääntöjen rikkomisen vuoksi hajottaa vielä autonsa esim. mekaaniseen esteeseen ja täten vielä haittaa muuta liikennettä, kuuluu sanktioksi luvaton ajaminen ja liikenteen hidastaminen. Kaupanpäälle saa vielä maksaa autonsa siirtämisestä sekä sen korjauksesta ihan itse. Tästä myös varmaan jää jotain mieleen, ettei tarvitse rikkoa sääntöjä uudelleen.

Sitten vielä itse Mikonkadun raitiotien rakentamisesta. En tiedä pitäisikö näin Helsingissä hämmästellä sitä, että kun päätettiin, että liikennöinti voidaankin alottaa vasta maaliskuun lopulla (kuulostaa paremmalta kuin kaksi päivää ennen huhtikuuta), projekti pysähtyi täysin. Mikonkadulla ei ole näkynyt mitään toimintaa radanrakennuksessa sitten katutöiden päätyttyä. Mm. kiskourat on täynnä hiekkaa. Mutta jos liikennöinti meinataan aloittaa edes 30.3., niin olisi syytä asentaa myös ajojohdot jossain vaiheessa. Niistä nimittäin on apua raitioliikenteessä. Varmaan jossaivälissä pitäisi ehkä tehdä myös jokin koeajo, että homma toimisi. Tässä varmaan käy kuten ysinkin aloittaessa, että kaikki tehdään niin viimetipassa kuin mahdollista.
 
Tekemistä siinä on parhaimmillaan (pahimmillaan?) pariksi päiväksi. Koeajoja varten tarvitaan se opastinverme, jota nytkin odotellaan. Näin kauan ennen koeajoja ei ilmajohtoja tarvitse asentaa eikä raiteita siivota.
 
Takaisin
Ylös