Sivu 8 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 456789 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 106-120/126

Viestiketju: Mikonkadun raitiotie

  1. #106
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ne on nämä Helsingin erikoisolot
    Toimiiko tuossa Mikonkadun tapauksessa vaunun tunnistus virtapiirillä, jonka vaunu tietyssä kohdassa ollessaan sulkee? Jos näin on, se sitten liian herkäksi säädetty, jos jo vähänkin runsaampi vesimäärä siihen pystyy. Olisiko ollut parempi järjestely vanhat kunnon nastat ajolangassa? Vaikkapa niin, että Mikonkadulla Aleksia kohti tuleva vaunu Ateneumin kohdalla riittävän etäällä yksiraiteisesta osuudesta ajolangan nastalla tilaa itselleen kulkutien Aleksille. Ja juuri Aleksille käännyttäessä olisi ajolangassa kuittausnasta. Aleksilta Kaivokadun suuntaan ajettaessa ei tarvitsisi tilata mitään valoja.
    Eihän tämmöinen tietenkään kävisi, kun ei ole tarpeeksi "hieno" systeemi... Hieno systeemi pitää olla, vaikka se, kikkelis kokkelis, ei toimisikaan.
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  2. #107
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Eihän tämmöinen tietenkään kävisi, kun ei ole tarpeeksi "hieno" systeemi... Hieno systeemi pitää olla, vaikka se, kikkelis kokkelis, ei toimisikaan.
    Siltä tosiaan vaikuttaa.

    Kun limitetty osuus on niin lyhyt, niin mun mielestä tuon olisi voinut ratkaista yksinkertaisesti esim. niin, että molempien pysäkkien luona olisi vilkkuvalo, joka olisi muuten pimeänä, mutta alkaisi vilkkua, kun osuudella olisi vaunu. Pimeä valo = voit ajaa Mikonkadulle, vilkkuvalo = odota, Mikonkadulla on jo vaunu.

  3. #108

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Tuollaisessa järjestelyssä on se ikävä reunatapaus, jossa molemmista suunnista saavutaan radalle riittävän yhtä aikaa, etteivät valot ehdi reagoida: Aleksilta tullessa aktiivista on vasta radalla jo ollessa. Sitten jompikumpi peruuttaa. Toisaalta kaikkein pahin tilanne tässäkin vaikeutuu: kulman takaa ei pitäisi tulla nokittain.

    Nykytilanne lienee koneellinen tilattava kapulasysteemi. Kone estää yhteisosuudelle pääsyn jollain kovalla tavalla, kunnes kapula tilataan. Kapuloita on vain yksi, ja sen pitäjä on ainoa, joka saa päästä radalle. Ongelmat johtunevat nykyään siitä, että kapulan automaattinen palautuminen on epäluotettavaa, ja kapula jää osuudelta poistuneelle vaunulle. Tällöin kukaan muu ei enää pääse radalle, ennen kuin kapula palautetaan järjestelmälle (=järjestelmä tilttaa). Pikakorjauksen kaikille tämäntapaisille ongelmille saisi, jos kuljettajalle voisi ilmiselvästi ilmoittaa kapulan hallussapitämisestä ja mahdollistaa vaivaton palauttaminen kaukaakin vaikka nappia painamalla.

  4. #109

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Liikennepeili voisi olla hyväksi tuossa kohdassa.
    Pystyy kuljettaja tarkistamaan vastaantulijan.
    Ehkäpä siellä onkin?

  5. #110

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Mielestäni yleiskäyttöisen koneellisen järjestelmän käyttö on hyvin perusteltua, sillä tulevaisuudessa saattaa olla pidempiäkin limittäisraideosuuksia, joiden ajojärjestystä ei voi toteuttaa silmämääräisesti kuten Mikonkadulla voi. Kun nyt suurin osa teknisistä haasteista voidaan kirjata ylös, on tulevat limittäisosuudet helpompi toteuttaa luotettavasti.

    Voin vain kuvitella teknisen virittämisen määrän, kun tulee tarve pitkälle ohituspaikalliselle limittäisosuudelle, jossa limittäisosuuksille kullekkin mahtuu yksi vaunu kerrallaan, ohituspaikoille vaunu suuntaansa ja kaiken pitäisi sujua maksimikapasiteetilla ilman riskiä umpisolmusta.

  6. #111

    Liittynyt
    13.03.2007
    Viestejä
    14

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Tässä hiljattain Mikonkadun radan ohitse kulkiessani huomioni kiinnittyi jo aikaisemmin tässä säikeessä mainittuihin tolppiin joita on pystytetty kävelyalueita erottamaan.

    Huomioni kiinnittyi erityisesti em. tolppien laajamittaiseen puuttumiseen, sillä arviolta reilusta kymmenestä tolpasta on enää jäljellä vain asennuspultin kuusikulmainen pää katukivessä. Mikonkadun radan eteläpäässä Aleksin lähellä tolppia puuttuu ainakin kaksi, Yliopistonkadun risteyksessä Intersportin edestä puuttuu nelisen tolppaa kuten Amarillon edestä myös, Pizzeria Raxin kulmalta puuttuu yksi kuten myös Mikonkadun pysäkin pohjoispuolelta ennen Kaivokatua yksi. Lisäksi kaksi tolppaa on reilusti vinossa mutta vielä pystyssä.

    Onkohan kenelläkään tiedossa mistä tämä johtuu? On varmaan selvää että joittenkin tolppien osalta puuttumisen selitys löytyy ilkivallasta tai huolimattomasta traktorin tai kuorma-auton kuljettajasta, mutta etenkin Yliopistonkadun risteystä tarkastellessa tulee väkisinkin mieleen että näitä tolppia on tarkoituksella poistettu, kun ovat mahdollisesti olleet huoltoliikenteen sujuvan mahtumisen suhteen "väärään" paikkaan pystytettyjä.

  7. #112

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Tänään tuli havaittua itselleni uusi ominaisuus Mikonkadun asetinlaitteessa: Se ei osaa ajattaa saman suunnan vaunuja peräkkäin, vaan edellisen pitää päästä läpi asti ennenkuin seuraava päästetään perään.

  8. #113

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Tänään tuli havaittua itselleni uusi ominaisuus Mikonkadun asetinlaitteessa: Se ei osaa ajattaa saman suunnan vaunuja peräkkäin, vaan edellisen pitää päästä läpi asti ennenkuin seuraava päästetään perään.
    Vahvistaa epäilyksiäni järjestelmän kapulamallista: rataosalla on yksi kapula, joka puolestaan voi olla joko vapaa tai yhdellä vaunulla. Osuudelle pääsee vain kapulalla. Oikein yksinkertainen ja luotettava logiikka käytössä, sillä oletuksella että kapula palautuu luotettavasti. Yksinkertaisuus ilmeisesti kostautuu.

  9. #114

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    384

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Tänään tuli havaittua itselleni uusi ominaisuus Mikonkadun asetinlaitteessa: Se ei osaa ajattaa saman suunnan vaunuja peräkkäin, vaan edellisen pitää päästä läpi asti ennenkuin seuraava päästetään perään.
    Ei pidä paikkaansa.
    ------ rvk1249 ------

  10. #115
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut rvk1249 Näytä viesti
    Ei pidä paikkaansa.
    Eikö? Sitten jossain ei tieto kulje, koska SRS:n kevätajelulla LOK ohjeisti meitä juuri noin: kaksi vaunua ei saa ajaa perätysten, koska hieno laitteisto menee sekaisin. Ensin piti ajaa yhdellä vaunulla, vasta osuuden taas vapauduttua toisella.

  11. #116

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    384

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Eikö? Sitten jossain ei tieto kulje, koska SRS:n kevätajelulla LOK ohjeisti meitä juuri noin: kaksi vaunua ei saa ajaa perätysten, koska hieno laitteisto menee sekaisin. Ensin piti ajaa yhdellä vaunulla, vasta osuuden taas vapauduttua toisella.
    Vaunujen välissä tulee olla 20m (muistaakseni) väli, jos ajavat peräkkäin. Vaunu saa esim. Aleksilta Mikonkadulle kääntyneen 3T:n jälkeen 60s. sisällä myös ajoluvan sen perään, vaikka tämän 3T:n ja perässäajavan välissä olisi Mikonkadulta tilattu valo Aleksille.
    ------ rvk1249 ------

  12. #117
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    No tuo on kyllä huomattavasti fiksumpaa kuin se, että pitäisi odottaa koko osuuden vapautumista. Ja reilu turvavälikin on varmasti ihan perusteltu tuolla osuudella, jolla voi tulla yllättäviä jarrutuksia jalankulkijoiden vuoksi.

    Mitenkäs muuten Mikonkadun jalankulkijat ovat oppineet väistämään ratikkaa, vai ovatko? Kesää kohden voisi kuvitella, että jalankulkijoiden määrä vielä kasvaa.

  13. #118

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    No, en nyt ihan peräkkäin ajoksi tuota silti kutsuisi kun edellinen vaunu käytännössä ehti Mikonkadulta Aleksille asti ennen kuin sain ajoluvan. Mikonkadulla turvallinen ajonopeus on aika alhainen, joten ei tuo asetinlaitteen viive korreloi turvavälin kanssa (6 sekunnin turvaväli nopeudella 15km/h on 25 metriä).

    Kyllä Mikonkadulla aika usein meinataan kävellä tai pyöräillä eteen katsomatta kumpaankaan suuntaan.

  14. #119
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Kyllä Mikonkadulla aika usein meinataan kävellä tai pyöräillä eteen katsomatta kumpaankaan suuntaan.
    Tuohan on aivan normaalia muuallakin liikenteessä.
    "Juna toisi huumeet."

  15. #120
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Mikonkadulla on ohjesäännön mukainen maksiminopeus raitiovaunuille 10 km/h, mutta päästellään siellä välillä vähän reilumminkin.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Munkkivuoren raitiotie
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 397
    Viimeisin viesti: 14.12.2017, 20:45
  2. Hernesaaren raitiotie
    kirjoittanut olanik foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 18.02.2017, 16:27
  3. Bulevardin raitiotie
    kirjoittanut hylje foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 71
    Viimeisin viesti: 16.07.2014, 19:39
  4. Itäkeskuksen raitiotie
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.05.2011, 23:09
  5. Raitiotie Lauttasaareen
    kirjoittanut vristo foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 25
    Viimeisin viesti: 26.03.2010, 01:07

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •