Kokomainokset

Liittynyt
9 Elokuu 2005
Viestit
213
mainosteipattu laihialainen ?

Uutinen vaunun no.14 mainosteippamisesta antoi aihetta muutamiin ajatuksiin. Eikö pitäisi harkita mainosmaalamista/-teippaamista laajemmassa mittasuhteessakin eikä vain erikoistapauksissa ? Mainokset antaisivat tervetulleita lisätuloja HKL:lle, eikä kaupunkikuva varmaankaan menisi pilalle vaikka mainosratikkoiden määrä lisättäisiin, saattaa olla päivastoinkin. Jotakin muuta kuin tuo tuhoisa tariffien korotus/linjaston supistamispolittiikkaa pitäisi uskaltaa keksiä, olisivatko mainokset pieni askel oikeaan suuntaan ?
 
Mainosteippauksesta ja värityksestä muutoinkin

HeSa sanoi:
Mainokset antaisivat tervetulleita lisätuloja HKL:lle, eikä kaupunkikuva varmaankaan menisi pilalle vaikka mainosratikkoiden määrä lisättäisiin, saattaa olla päivastoinkin.
Mielestäni liiallinen mainosten käyttö toisi varsinkin turistien silmissä mielleyhtymän Itämeren alueen entisen itäblokin kaupunkeihin, kuten Tallinna tai Gdansk, joten liikaa niitä ei saisi käyttää. Sensijaan lievemmin käytettynä, kuten näiden Mannejen tapauksessa, en itse pitäisi niitä vielä kaupunkikuvan pilaajina. On kuitenkin otettava huomioon sekin, että vihreä ratikka ja siniset bussit ovat Helsingin joukkoliikennejärjestelmän vahvimpia tuotemerkkejä eikä molempien väheneminen ole mikään hyvä asia tuotteen markkinoinnin ja sen muodostamien mielikuvien kannalta.

Itse kannattaisin mallia, jossa ratikoista ja busseista tietty prosentti saisi olla jatkossakin mainosteipattu, mutta mainosteippaamattomissa yksilöissä pyrittäisiin siihen, että tulevissa tarjouskilpailuissa linjan voittajalta edellytettäisiin yhtenäiseen väritykseen (eli siniseen tai vihreään mikäli ratikatkin joskus kilpailutetaan) siirtymistä voitetulla linjalla. Näin vähitellen tuote siniset bussit ja vihreät ratikat voimistuisi jälleen vähitellen ilman, että liikennöitsijät joutuisivat vanhan kalustonsa osalta kalliisiin uudelleen maalaustalkoisiin, kun nämä saisivat tehdä työuransa loppuun nykyvärityksessään.

Tämä meni taas jo ohi aiheen, mutta kun tuo "leikkaustoiminta" täällä tuntuu olevan ajantasalla... :roll:

MODEDIT/kuukanko: "Leikkasin" tästä sitten oman aiheen
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itse en kyllä kannata mainosteippaamista. Jo nyt kaupunkibussit ovat äärettömän sekavan ja rauhattoman näköisiä, kun ne ovat ties minkä värisiä ja kaupan päälle osa on kokonaan mainosväreissä.

En tiedä, kuinka suuret tulot HKL sai Mannejen teippaamisesta, mutta mieluummin näkisin nämäkin vaunut perinteisissä väreissä. Kyllä tulot ja menot pitäisi saada paremmin tasapainoon muilla keinoilla, kuten esim. Mikon esittämillä.

Ainoa mielestäni hyvä mainosvaunuidea on taannoin käytetty messuvaunu, kun esim. maastospåra vei matkustajia maanpuolustusmessuille ja Hasse-vaunu matkamessuille. Vaunun teema liittyy suoraan ja ajankohtaisesti siihen, minne vaunulla pääsee.
 
339-DF sanoi:
Itse en kyllä kannata mainosteippaamista. Jo nyt kaupunkibussit ovat äärettömän sekavan ja rauhattoman näköisiä, kun ne ovat ties minkä värisiä ja kaupan päälle osa on kokonaan mainosväreissä.
Tällainen olisi estettävissä, mikäli HKL-Raitioliikenne käsittelisi mainoksen kerrallaan, joko hyväksyen tai hyläten. Bussipuolellahan näin ei ole - ulkopinnat ovat vuokrattu Viacom Outdoor:lle, joka sitten myy sitä tilaa miten haluaa.

Kieltämättä Mannetkin olisivat voineet saada jonkun vähän tyylikkäämmän mainoksen, mutta silti pidän positiivisena seikkana monipuolisempaa kaupunkikuvaa, jossa ratikat ovat yksi merkittävä tekijä.
 
339-DF sanoi:
Ainoa mielestäni hyvä mainosvaunuidea on taannoin käytetty messuvaunu, kun esim. maastospåra vei matkustajia maanpuolustusmessuille ja Hasse-vaunu matkamessuille. Vaunun teema liittyy suoraan ja ajankohtaisesti siihen, minne vaunulla pääsee.
Messuvaunusta tulee luonnollisesti mieleen Turun Messujen 5.-15.8.1966 ajan 720 km 3-linjalla kiertänyt Kaipion perävaunu #102, jossa oli kyljissä suuret "Messuvaunu"-teipit. Vaunu oli sikäli historiallinen, että se oli ainut kerta, kun kolmosella kevään 1961 jälkeen käytettiin perävaunua!
 
Mainosratikka-ajatuksen ongelmana on se, että - oli se sitten hyvä asia tai ei - raitioteitä pidetään suuressa arvossa juuri eräänlaisena Helsingin käyntikorttina, jolla on voimakas kaupunkikuvaa muokkaava vaikutus. Mainosvaunujen myötä raitiovaunujen perinteikäs ilme katoaisi tai ainakin menettäisi olennaisesti merkitystään, ja liikennevälineen status laskisi. Esimerkiksi Oslon raitiotiet, jotka monta vuotta mainosvaunuja käyttivät, luopuu kokomainoksista kokonaan kahden seuraavan vuoden kuluessa.

Mannet ovat eräässä suhteessa varoittava esimerkki - kun muutama vaunu on mainosväreissä, houkutus laittaa muitakin vaunuja kokomainoksiin kasvaa. Nimenomaan tästä syystä mainitut vaunut olisi kannattanut maalata Helsingin väreihin. Sinänsähän, jos vaunut olisivat ja pysyisivät yksittäistapauksina, nykyiset mainosvärit lienevät ihan ok.
 
Itse en kyllä näe ongelmaa kokomainoksissa. Ne ovat lähinnä mukava piristys kaupunkikuvassa ja useimmiten huomattavasti huolitellumpia kuin sieltä täältä paikkailtu liikennöitsijän oma väri.

Itse olen täällä kaupungissa, jossa raitiovaunut ovat todellinen käyntikortti - turistikaupoista saa pienoismalleja ja raitiovaunuaiheisia postikortteja -, ja kyllä täälläkin varsin paljon kokoteippausta harjoitetaan. Eikä ainakaan mulle silti tule mieleen Tallinna eikä Gdansk. :)
 
marX sanoi:
Itse olen täällä kaupungissa, jossa raitiovaunut ovat todellinen käyntikortti - turistikaupoista saa pienoismalleja ja raitiovaunuaiheisia postikortteja -, ja kyllä täälläkin varsin paljon kokoteippausta harjoitetaan. Eikä ainakaan mulle silti tule mieleen Tallinna eikä Gdansk. :)
Samaa mieltä. Joissakin myös ns. itäblokin kaupungeissa on pidetty tärkeänä kaupunkikuvalle, että joukkoliikennevälineillä on yhtenäinen, perinteinenkin väritys. Ilman kokomainosta. Esimerkkeinä mainittakoon Varsova, Budapest sekä Zagreb. Myös Wien on kiitettävästi pitänyt kiinni perinteisestä puna-valkeasta värityksestään. Näyttävät kelta-vihreät raitiovaunut olevan melko tärkeitä Helsingille kaupunkikuvan osana, sen verran useassa Helsinki -aiheisessa turistipostikortissa näyttää olevan helsinkiläinen raitiovaunu esillä.

Sen sijaan käydessäni pari vuotta sitten Düsseldorfissa minua hieman häiritsi se, että NF6 -vaunuja oli melkein mahdotonta löytää liikennöitsijä Rheinbahnin omassa värityksessä. Joillakin linjoilla NF6 -vaunuja ajettiin pariajona, mutta onneksi molemmat yhteenkytketyt vaunut olivat sentään aika useasti samassa mainosvärityksessä.
 
Vs: mainosteipattu laihialainen ?

HeSa sanoi:
Uutinen vaunun no.14 mainosteippamisesta antoi aihetta muutamiin ajatuksiin. Eikö pitäisi harkita mainosmaalamista/-teippaamista laajemmassa mittasuhteessakin eikä vain erikoistapauksissa ? Mainokset antaisivat tervetulleita lisätuloja HKL:lle, eikä kaupunkikuva varmaankaan menisi pilalle vaikka mainosratikkoiden määrä lisättäisiin, saattaa olla päivastoinkin. Jotakin muuta kuin tuo tuhoisa tariffien korotus/linjaston supistamispolittiikkaa pitäisi uskaltaa keksiä, olisivatko mainokset pieni askel oikeaan suuntaan ?
Siitä vaan, mikäli niillä perhanan mainoksilla EI PEITETÄ IKKUNOITA!!
 
Minun mielestä mainokset ovat piristävän näköisiä ja vastaavia omaperäisiä maalauksia olisi syytä harkita käytettäväksi vaikka niistä ei olisi lainkaan mainostuloja. Ymmärrän toki ylläpidon hankaluuden jos koko kalusto olisi kirjavia taidevaunuja mutta nythän mainostajat huolehtivat siitä puolesta.

Itse en myöskään ole kokenut ikkunoiden peittämistä ongelmallisena sillä matkustaessani katselen yleensä kanssamatkustajia, läppärin näyttöä tai kirjan sivuja. Oikean poisjääntipysäkin havaitseminen saattaa joskus vaikeutua mutta sama tapahtuu joka tapauksella pimeällä vaikka ikkunat olisivat huuruttomat ja pestyt (jota kalusto valitettavasti harvemmin on).
 
Minusta joukkoliikenteessä tulee olla mahdollista katsella maisemia (metrotunnelit poikkeuksena), se on jotakin, jota autoillessa ei voi tehdä vaarantamatta liikennettä. TKL:n 255 (teli-Scala), joka on tälläkin hetkellä Aamulehden mainoksin peitetty on suhteellisen hyvin toteutettu kokomainosteippibussi, siitä sentään ikkunasta näkee ulos: ikkunamainokset ovat verkkomaista materiaalia, joka siis toteuttaa mainoksellisen tehtävän, mutta ei pilaa ikkunan tarkoitusta. Sisällä autossa on mukavan hämärää, heinäkuussa tällaista voisi toivoa jopa enemmän. Talven lähestyessä tosin mikä tahansa auringonpaiste on arvokasta.
 
ultrix sanoi:
Minusta joukkoliikenteessä tulee olla mahdollista katsella maisemia... ...ikkunamainokset ovat verkkomaista materiaalia, joka siis toteuttaa mainoksellisen tehtävän, mutta ei pilaa ikkunan tarkoitusta.

Minun mielestäni taas pilaa hyvinkin. Bussista tai ratikasta pitää pystyä näkemään ulos, mutta nykyiset ikkunamainokset eivät sitä mielestäni mahdollista kovinkaan hyvin. Varsinkin illan hämärässä on ikävää istua kyhjöttää kuin jossain pakettiauton sikaosastolla.
 
Joissain piireissä pidetään tavoiteltavimpana matkustusmuotona limusiinin takaosastoa ääritummennettuine ikkunoineen tai umpikylkisen privaattijetin loungepuolta. Niistä ei pahemmin ulos näe. Pitänee ajatella positiivisesti ja kuvitella mainosteipatun joukkoliikennevälineen tulevan ainakin ulkonäkymien suhteen mahdollisiman lähelle länsimaisen yhteiskunnan luskusikoneita.
 
Takaisin
Ylös