Näytetään tulokset 1-15/15

Viestiketju: Kokomainokset

  1. #1

    Liittynyt
    09.08.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    126

    oletus mainosteipattu laihialainen ?

    Uutinen vaunun no.14 mainosteippamisesta antoi aihetta muutamiin ajatuksiin. Eikö pitäisi harkita mainosmaalamista/-teippaamista laajemmassa mittasuhteessakin eikä vain erikoistapauksissa ? Mainokset antaisivat tervetulleita lisätuloja HKL:lle, eikä kaupunkikuva varmaankaan menisi pilalle vaikka mainosratikkoiden määrä lisättäisiin, saattaa olla päivastoinkin. Jotakin muuta kuin tuo tuhoisa tariffien korotus/linjaston supistamispolittiikkaa pitäisi uskaltaa keksiä, olisivatko mainokset pieni askel oikeaan suuntaan ?

  2. #2
    738
    738 ei ole kirjautuneena
    738 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    53

    oletus Mainosteippauksesta ja värityksestä muutoinkin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut HeSa
    Mainokset antaisivat tervetulleita lisätuloja HKL:lle, eikä kaupunkikuva varmaankaan menisi pilalle vaikka mainosratikkoiden määrä lisättäisiin, saattaa olla päivastoinkin.
    Mielestäni liiallinen mainosten käyttö toisi varsinkin turistien silmissä mielleyhtymän Itämeren alueen entisen itäblokin kaupunkeihin, kuten Tallinna tai Gdansk, joten liikaa niitä ei saisi käyttää. Sensijaan lievemmin käytettynä, kuten näiden Mannejen tapauksessa, en itse pitäisi niitä vielä kaupunkikuvan pilaajina. On kuitenkin otettava huomioon sekin, että vihreä ratikka ja siniset bussit ovat Helsingin joukkoliikennejärjestelmän vahvimpia tuotemerkkejä eikä molempien väheneminen ole mikään hyvä asia tuotteen markkinoinnin ja sen muodostamien mielikuvien kannalta.

    Itse kannattaisin mallia, jossa ratikoista ja busseista tietty prosentti saisi olla jatkossakin mainosteipattu, mutta mainosteippaamattomissa yksilöissä pyrittäisiin siihen, että tulevissa tarjouskilpailuissa linjan voittajalta edellytettäisiin yhtenäiseen väritykseen (eli siniseen tai vihreään mikäli ratikatkin joskus kilpailutetaan) siirtymistä voitetulla linjalla. Näin vähitellen tuote siniset bussit ja vihreät ratikat voimistuisi jälleen vähitellen ilman, että liikennöitsijät joutuisivat vanhan kalustonsa osalta kalliisiin uudelleen maalaustalkoisiin, kun nämä saisivat tehdä työuransa loppuun nykyvärityksessään.

    Tämä meni taas jo ohi aiheen, mutta kun tuo "leikkaustoiminta" täällä tuntuu olevan ajantasalla...

    MODEDIT/kuukanko: "Leikkasin" tästä sitten oman aiheen
    Viimeisin muokkaaja vko; 22.04.2006 kello 11:30.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus

    Itse en kyllä kannata mainosteippaamista. Jo nyt kaupunkibussit ovat äärettömän sekavan ja rauhattoman näköisiä, kun ne ovat ties minkä värisiä ja kaupan päälle osa on kokonaan mainosväreissä.

    En tiedä, kuinka suuret tulot HKL sai Mannejen teippaamisesta, mutta mieluummin näkisin nämäkin vaunut perinteisissä väreissä. Kyllä tulot ja menot pitäisi saada paremmin tasapainoon muilla keinoilla, kuten esim. Mikon esittämillä.

    Ainoa mielestäni hyvä mainosvaunuidea on taannoin käytetty messuvaunu, kun esim. maastospåra vei matkustajia maanpuolustusmessuille ja Hasse-vaunu matkamessuille. Vaunun teema liittyy suoraan ja ajankohtaisesti siihen, minne vaunulla pääsee.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2948

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Itse en kyllä kannata mainosteippaamista. Jo nyt kaupunkibussit ovat äärettömän sekavan ja rauhattoman näköisiä, kun ne ovat ties minkä värisiä ja kaupan päälle osa on kokonaan mainosväreissä.
    Tällainen olisi estettävissä, mikäli HKL-Raitioliikenne käsittelisi mainoksen kerrallaan, joko hyväksyen tai hyläten. Bussipuolellahan näin ei ole - ulkopinnat ovat vuokrattu Viacom Outdoor:lle, joka sitten myy sitä tilaa miten haluaa.

    Kieltämättä Mannetkin olisivat voineet saada jonkun vähän tyylikkäämmän mainoksen, mutta silti pidän positiivisena seikkana monipuolisempaa kaupunkikuvaa, jossa ratikat ovat yksi merkittävä tekijä.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  5. #5

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    426

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Ainoa mielestäni hyvä mainosvaunuidea on taannoin käytetty messuvaunu, kun esim. maastospåra vei matkustajia maanpuolustusmessuille ja Hasse-vaunu matkamessuille. Vaunun teema liittyy suoraan ja ajankohtaisesti siihen, minne vaunulla pääsee.
    Messuvaunusta tulee luonnollisesti mieleen Turun Messujen 5.-15.8.1966 ajan 720 km 3-linjalla kiertänyt Kaipion perävaunu #102, jossa oli kyljissä suuret "Messuvaunu"-teipit. Vaunu oli sikäli historiallinen, että se oli ainut kerta, kun kolmosella kevään 1961 jälkeen käytettiin perävaunua!

  6. #6
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Mainosratikka-ajatuksen ongelmana on se, että - oli se sitten hyvä asia tai ei - raitioteitä pidetään suuressa arvossa juuri eräänlaisena Helsingin käyntikorttina, jolla on voimakas kaupunkikuvaa muokkaava vaikutus. Mainosvaunujen myötä raitiovaunujen perinteikäs ilme katoaisi tai ainakin menettäisi olennaisesti merkitystään, ja liikennevälineen status laskisi. Esimerkiksi Oslon raitiotiet, jotka monta vuotta mainosvaunuja käyttivät, luopuu kokomainoksista kokonaan kahden seuraavan vuoden kuluessa.

    Mannet ovat eräässä suhteessa varoittava esimerkki - kun muutama vaunu on mainosväreissä, houkutus laittaa muitakin vaunuja kokomainoksiin kasvaa. Nimenomaan tästä syystä mainitut vaunut olisi kannattanut maalata Helsingin väreihin. Sinänsähän, jos vaunut olisivat ja pysyisivät yksittäistapauksina, nykyiset mainosvärit lienevät ihan ok.
    terveisin
    JE

  7. #7
    Tunnistettu jäsen marX avatar
    Liittynyt
    19.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    59

    oletus

    Itse en kyllä näe ongelmaa kokomainoksissa. Ne ovat lähinnä mukava piristys kaupunkikuvassa ja useimmiten huomattavasti huolitellumpia kuin sieltä täältä paikkailtu liikennöitsijän oma väri.

    Itse olen täällä kaupungissa, jossa raitiovaunut ovat todellinen käyntikortti - turistikaupoista saa pienoismalleja ja raitiovaunuaiheisia postikortteja -, ja kyllä täälläkin varsin paljon kokoteippausta harjoitetaan. Eikä ainakaan mulle silti tule mieleen Tallinna eikä Gdansk.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1263

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut marX
    Itse olen täällä kaupungissa, jossa raitiovaunut ovat todellinen käyntikortti - turistikaupoista saa pienoismalleja ja raitiovaunuaiheisia postikortteja -, ja kyllä täälläkin varsin paljon kokoteippausta harjoitetaan. Eikä ainakaan mulle silti tule mieleen Tallinna eikä Gdansk.
    Samaa mieltä. Joissakin myös ns. itäblokin kaupungeissa on pidetty tärkeänä kaupunkikuvalle, että joukkoliikennevälineillä on yhtenäinen, perinteinenkin väritys. Ilman kokomainosta. Esimerkkeinä mainittakoon Varsova, Budapest sekä Zagreb. Myös Wien on kiitettävästi pitänyt kiinni perinteisestä puna-valkeasta värityksestään. Näyttävät kelta-vihreät raitiovaunut olevan melko tärkeitä Helsingille kaupunkikuvan osana, sen verran useassa Helsinki -aiheisessa turistipostikortissa näyttää olevan helsinkiläinen raitiovaunu esillä.

    Sen sijaan käydessäni pari vuotta sitten Düsseldorfissa minua hieman häiritsi se, että NF6 -vaunuja oli melkein mahdotonta löytää liikennöitsijä Rheinbahnin omassa värityksessä. Joillakin linjoilla NF6 -vaunuja ajettiin pariajona, mutta onneksi molemmat yhteenkytketyt vaunut olivat sentään aika useasti samassa mainosvärityksessä.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  9. #9
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Kokomainokset

    Tässäpä komea kokomainosvaunu
    , tänään Mannheim/OEG.

  10. #10

    Liittynyt
    07.08.2006
    Viestejä
    92

    oletus Vs: mainosteipattu laihialainen ?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut HeSa
    Uutinen vaunun no.14 mainosteippamisesta antoi aihetta muutamiin ajatuksiin. Eikö pitäisi harkita mainosmaalamista/-teippaamista laajemmassa mittasuhteessakin eikä vain erikoistapauksissa ? Mainokset antaisivat tervetulleita lisätuloja HKL:lle, eikä kaupunkikuva varmaankaan menisi pilalle vaikka mainosratikkoiden määrä lisättäisiin, saattaa olla päivastoinkin. Jotakin muuta kuin tuo tuhoisa tariffien korotus/linjaston supistamispolittiikkaa pitäisi uskaltaa keksiä, olisivatko mainokset pieni askel oikeaan suuntaan ?
    Siitä vaan, mikäli niillä perhanan mainoksilla EI PEITETÄ IKKUNOITA!!

  11. #11

    Liittynyt
    14.11.2005
    Viestejä
    190

    oletus Vs: Kokomainokset

    Minun mielestä mainokset ovat piristävän näköisiä ja vastaavia omaperäisiä maalauksia olisi syytä harkita käytettäväksi vaikka niistä ei olisi lainkaan mainostuloja. Ymmärrän toki ylläpidon hankaluuden jos koko kalusto olisi kirjavia taidevaunuja mutta nythän mainostajat huolehtivat siitä puolesta.

    Itse en myöskään ole kokenut ikkunoiden peittämistä ongelmallisena sillä matkustaessani katselen yleensä kanssamatkustajia, läppärin näyttöä tai kirjan sivuja. Oikean poisjääntipysäkin havaitseminen saattaa joskus vaikeutua mutta sama tapahtuu joka tapauksella pimeällä vaikka ikkunat olisivat huuruttomat ja pestyt (jota kalusto valitettavasti harvemmin on).

  12. #12
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3341

    oletus Vs: Kokomainokset

    Minusta joukkoliikenteessä tulee olla mahdollista katsella maisemia (metrotunnelit poikkeuksena), se on jotakin, jota autoillessa ei voi tehdä vaarantamatta liikennettä. TKL:n 255 (teli-Scala), joka on tälläkin hetkellä Aamulehden mainoksin peitetty on suhteellisen hyvin toteutettu kokomainosteippibussi, siitä sentään ikkunasta näkee ulos: ikkunamainokset ovat verkkomaista materiaalia, joka siis toteuttaa mainoksellisen tehtävän, mutta ei pilaa ikkunan tarkoitusta. Sisällä autossa on mukavan hämärää, heinäkuussa tällaista voisi toivoa jopa enemmän. Talven lähestyessä tosin mikä tahansa auringonpaiste on arvokasta.
    Sakari Kestinen

  13. #13

    Liittynyt
    14.11.2005
    Viestejä
    190

    oletus Vs: Kokomainokset

    Espoon metrotunneleihinkin voisi tuoda ikkunasta ulos katsoville ajanvietettä ja mainontaa kuten Washingtonissa

  14. #14

    Liittynyt
    04.07.2005
    Viestejä
    23

    oletus Vs: Kokomainokset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix
    Minusta joukkoliikenteessä tulee olla mahdollista katsella maisemia... ...ikkunamainokset ovat verkkomaista materiaalia, joka siis toteuttaa mainoksellisen tehtävän, mutta ei pilaa ikkunan tarkoitusta.
    Minun mielestäni taas pilaa hyvinkin. Bussista tai ratikasta pitää pystyä näkemään ulos, mutta nykyiset ikkunamainokset eivät sitä mielestäni mahdollista kovinkaan hyvin. Varsinkin illan hämärässä on ikävää istua kyhjöttää kuin jossain pakettiauton sikaosastolla.
    Mainokset ratikoiden ja bussien ikkunoissa kyllä ärsyttää.

  15. #15

    Liittynyt
    14.11.2005
    Viestejä
    190

    oletus Vs: Kokomainokset

    Joissain piireissä pidetään tavoiteltavimpana matkustusmuotona limusiinin takaosastoa ääritummennettuine ikkunoineen tai umpikylkisen privaattijetin loungepuolta. Niistä ei pahemmin ulos näe. Pitänee ajatella positiivisesti ja kuvitella mainosteipatun joukkoliikennevälineen tulevan ainakin ulkonäkymien suhteen mahdollisiman lähelle länsimaisen yhteiskunnan luskusikoneita.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •