Helsingin ratikkaverkon laajentaminen

Pieni välikysymys: onko Reijolankadun radan rakentamisesta havaintoja tai peräti fotograafista todistusaineistoa? Itse en ole sattunut kesällä liikkumaan siellä päin, ja netistä ei tunnu löytyvän muuta kuin tiedotteita kevättalvelta.
Ainakin vaunut.org:n kuvagalleriasta löysin Nordenskiöldinkadun päästä uusista erkanemisvaihteista joitakin kuvia, kuten oheisen linkin Längmanin Jyrkin ottaman kuvan.

-
EDIT: Piirka ehtikin ennen minua, joskin linkit johtavat eri kuviin.
 
Reijolankatu on tuossa naapurissa. Ei ole muuta vielä tehty, kun vaihteet Manskun ja Nordiksen puolille. Nordenskiölidinkadun raitiotieltäkin puuttuu vielä uusia kiskoja melko paljon.
 
Helsingin Kaupunkiympäristölautakunnassa on käsitelty/käsitellään Raitioverkon laajennuksia ja niihin liittyvät suunnitelmat on julkaistu.

Julkaisuja löysin 3:

Yleiskaavan raitioteiden toteuttamisselvitys https://www.hel.fi/static/public/he...123C910-D801-C8F6-8F94-5FD8F7B00000/Liite.pdf
Tässä käsitellään kaupunkibulevardien pikaraitiotieratoja sekä Jokeri 0, 2 ja Tiede -ratikoita.

Kantakaupungin joukkoliikenteen kehittämisselvitys https://www.hel.fi/static/public/he...8DD45BB-45AD-C70F-984F-5FC95C800000/Liite.pdf
Suunnitelmassa käydään läpi vaihtoterminaalien tekemistä ensin Valimoon ja Käpylään sekä osan keskustan bussiliikenteen katkaisemista näihin, jotka korvaisi pikaraitioliikenne.

Sekä: Kantakaupungin raitioverkon laajennukset -hankekortti https://www.hel.fi/static/public/he...3CF3B4D-187B-C14D-8526-5FC954100000/Liite.pdf
Tässä köydään läpi vaihtoehtoja kuudelle laajennussunnitelmalle, jotka täydentäisivät pikaraitioverkkoa. Nämä ovat vanhat tutut: Läntisen kantakaupungin raitiotie(Munkkivuori), Huopalahti, Teollisuuskatu ja Käpylä/Koskela sekä uusina Pohjois-Pasila ja LAUTTASAARI Kaikkia ei aijota toteuttaa, mutta ihan mukavaa luettavaa silti
 
Viimeksi muokattu:
Reijolankadun rata on valmis, ajolangat asennettu ja radan päällystystyöt tehty. Vielä tekevät joitain viimeistely töitä.

Mannerheimintien pysäkille (kansaneläkelaitos) on ilmestynyt ilmoitus, jonka mukaan linja 3 ei enää pysähdy kyseiselle pysäkille vaan jatkaa kuusitielle 4.12. alkaen.
 
Tämä ei ehkä kuulu tähän ketjuun, mutta joka tapauksessa YLEn uutisissa (11.2.2019) on juttu neloslinjan tulevaisuuden näkymistä raitiolinjaston laajetessa kantakaupungin ulkopuolelle varsinkin bulevardiraitiolinjojen ansiosta.

Ihan hyvä suunnitelmaehdotus sinänsä, mutta Vihdintien pikaratikan olisin toivonut kulkevan Ruoskeasuon kautta, mutta Mannerheimintien ja Vihdintien risteysalue lienee täyteen rakennettu että pitäisi kulkea eri tasossa.
Sitten toivoisin että matka-ajan nopeuttamiseksi pari "turhaa" pysäkkiä Mannerheimintieltä saisi kyytiä: Töölön halli ja Hesperiankatu. Haittavaikutukset kävelymatkoihin voitaisiin minimoida siirtämällä Kansaneläkelaitoksen pysäkki etelämmäksi.
Sitten ihmetelen että miksi rakennetaan ensin Pohjois-Haagaan ja Kannelmäkeen kun niihin kulkee nyt jo juna, kun Konalassa olisi enemmän maankäyttöpotentiaalia.

t. Rainer
 
Tuo on sinänsä ihan hassu valituksen aihe, koska se uusi pikaratikka kattaa 80% nykyisen neloslinjan reitistä. Ehkä olisi helpompi numeroida se neloseksi ja antaa Munkkiniemessä kääntyvälle hidasratikalle uusi numero?
 
Tuo on sinänsä ihan hassu valituksen aihe, koska se uusi pikaratikka kattaa 80% nykyisen neloslinjan reitistä. Ehkä olisi helpompi numeroida se neloseksi ja antaa Munkkiniemessä kääntyvälle hidasratikalle uusi numero?


Juuri näin. Ainoat erot on nykyinen Munkkiniemen puistotie ja Katajanokan suunta.
 
HKL:n johtokunnassa on torstaina käsittelyssä Atlantinkadun eli siis loppuosan rakentaminen Jätkänsaaren raitiotiestä. https://www.hel.fi/hkl/fi/paatoksen...r=2019&ls=11&doc=Kymp_2019-05-16_HKLjku_11_El Asia 8

Työt on esityksessä aikataulutettu siten että pätkä Atlantikadusta tehdään jo tänä vuonna, 2020 tehdään loput, mukaanlukien Atlantinsilta ja uusi rataosuus yhdistetään nykyiseen raitioverkkoon, mutta uudet silmukat tulevat vasta 2022 ja 2023. Tässä ei sanota suoraan tuleeko Atlantinkadun rata heti käyttöön ilman silmukoita vai seisooko se 2-3 vuotta käyttämättömänä ensin

Vaihtoehtonahan olisi 2-3 Eteläsatamassa tai 2-7 Länsipasilassa tapaisen linjojen kytkemisen toteuttaminen Terminaali 2 eteen linjoille 7 ja 8. Tällöin saataisiin laivamatkustajille yhteys 8:lla Ruoholahden metroasemalle jo ennen silmukoiden valmistumista. Ongelmaksi nousee tosin juuri tuo 7:n olemassa oleva kytkös linjoihin 2 ja 3, joka on siis loppumassa 2021, kun Pasilan raitiojärjestelyiden pitäisi valmistua, eli jäisi runsas vuosi Länsisataman kytkökselle ennen uusia silmukoita. Järjestely voisi toimia aikaisemminkin vaihtamalla 2:een liitoksissa olevaksi linjaksi Pasilassa 9 ja jättämällä 7 tekemään Itä-Pasilan lenkin.
 
Takaisin
Ylös