Sivu 3 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234567 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/156

Viestiketju: Helsingin ratikkaverkon laajentaminen

  1. #31
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Linjasuunnittelu on tietysti aina uskomaton palapeli. Piirkan ideat tarjoavat kattavan ratkaisun hyvin moneen ongelmaan. Eniten jäin tuosta suunnitelmasta kaipaamaan ratkaisua, jolla Käpylän ja Rautatientorin välille saisi vaihdottoman ratikkayhteyden. Ja vielä... 10T tarvitaan Pikku-Huopalahteen asti. Enimmät matkustajat kympillä tulevat Kuusitien pohjoispuoliselta osuudelta, joten Kuusitielle päättyvä linja loistaisi tyhjyyttään siinä missä HKL:n lempilapsikin, eli Töölön metro.
    terveisin
    JE

  2. #32
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus

    Olen edelleen sitä mieltä, että Kruununhakaan ei kannata viedä nykyistä enempää raitioliikennettä. 7 ja 16 vievät Aleksin ja Espan suuntaan. Rautatientorille pääsee kävelemällä Lasipalatsilta. Miksi Kruununhaasta tarvittaisiin yhteys nimenomaan Rautatientorille?

    En myöskään pidä kovin perusteltuna sitä, että 4 ja 5 molemmat johdettaisiin Rautatientorin kautta. Lasipalatsilta vasemmalle kääntyvä tiheä (4 min.) liikenne ruuhkauttaa Kaivokadun risteystä liiaksi.

    Mitäs, jos 4 ja 5 jäisivät Katajanokalle, mutta 10 vietäisiin Linjoille 8 min. välein (ei sinne tiheämpää liikennettä tarvita) ja 10B Erottajalle (joko Kuusitieltä tai Pikku Huopalahdesta; aamuruuhkan alusta iltaruuhkan loppuun ma-pe).

    Ykkösen vieminen Sturenkatua ja Toista linjaa pitkin Rautatientorillie ja edelleen esim. Kamppiin ratkaisisi saman ongelman.

  3. #33
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka
    11 Munkkivuori-Nordenskiöldinkatu-Pasilan asema-Fleminginkatu-Sörnäinen(M)

    Linja korvaisi poikittaisilinjojen 58/58B länsiosan. Utta raidetta tarvittaisiin ainakinReijolankadulle. Linjaa voitaisiin myöhemmässä vaiheessa jatkaa esim. Kalasataman suuntaan.
    Tämä uusi linja, jota alunnperin ehdotettiin reitille Kalasatama-Teollisuuskatu-Pasila-Meilahti (KSV) ja sittemmin reitille Arabia-Vallilan siirtolapuutarhan rautatie-Pasila(-Meilahti) (HKL), näyttäisi nyt KSV:n mukaan toteutuvan reitillä keskusta-Hakaniemenranta-Merihaka-Sörnäisten rantatie-Kalasatama/Hermannin rantatie-Vallilan siirtolapuutarhan rautatie-Pasila(-Meilahti). Tässä on siis yhdistetty tuo linjan 58(B) korvaava poikittaisyhteys sekä Kalasataman yhteys keskustaan. Tämä tuntuisi sikäli fiksulta, että jos Kalasatamaan vietäisiin 6 tai 7, niin matka-aika Arabiaan/Pasilaan pitenisi kohtuuttomaksi. Kalasatama saisi mainiot ratikkayhteydet, vaikka linjoja olisikin vain yksi eikä kaksi. (Tiedot YTV:n poikittaislinjastoselvityksestä)

  4. #34
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Enimmät matkustajat kympillä tulevat Kuusitien pohjoispuoliselta osuudelta, joten Kuusitielle päättyvä linja loistaisi tyhjyyttään siinä missä HKL:n lempilapsikin, eli Töölön metro.
    On totta, että kaupunkiin mentäessä enää Tilkan kohdalla ei niin vain löydykään istumapaikkaa useissa tilanteissa. Mutta kyllä tulijoita riittää runsaasti Töölö - Meilahti (tai pikemmin Taka-Töölö) -alueellakin. Jopa Töölön hallista ulosajaviin vuoroihin pukkaa nousijoita, missä tilanteessa sentään ajetaan lyhyt pätkä Kuusitie - Keskusta -osuuteen verrattuna. Viimeksi mainittu näkökohta toki kuriositeettina.

  5. #35

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Olen edelleen sitä mieltä, että Kruununhakaan ei kannata viedä nykyistä enempää raitioliikennettä. 7 ja 16 vievät Aleksin ja Espan suuntaan. Rautatientorille pääsee kävelemällä Lasipalatsilta. Miksi Kruununhaasta tarvittaisiin yhteys nimenomaan Rautatientorille?

    En myöskään pidä kovin perusteltuna sitä, että 4 ja 5 molemmat johdettaisiin Rautatientorin kautta. Lasipalatsilta vasemmalle kääntyvä tiheä (4 min.) liikenne ruuhkauttaa Kaivokadun risteystä liiaksi.

    Mitäs, jos 4 ja 5 jäisivät Katajanokalle, mutta 10 vietäisiin Linjoille 8 min. välein (ei sinne tiheämpää liikennettä tarvita) ja 10B Erottajalle (joko Kuusitieltä tai Pikku Huopalahdesta; aamuruuhkan alusta iltaruuhkan loppuun ma-pe).

    Ykkösen vieminen Sturenkatua ja Toista linjaa pitkin Rautatientorillie ja edelleen esim. Kamppiin ratkaisisi saman ongelman.
    HKL on raitiovaunuvastaisuudessaan todennut, että raitiokiskojen rakentaminen Linjoilta Kulttuuritalolle Sturenkadulla ei onnistu (jostain kummasta syystä).

    Ehdotin 4/5:n vetämistä Linjoilla/Krunikaan siksi, että kun vanhan nelosen ja bussi 18:n kuormituskyky sulautettaisiin ehdottamilleni linjoille, niin Skattalla saattaisi syntyä ylikapasitettia. Myönnän toki, että olen todella harvoin poikennut Skattalla ruuhka-aikaan, joten en tiedä nykynelosen kuormitustasoa, etenkään kun kakkonen huhtikuussa poistui ratikoiden paratiisiin. Pohdiskelin hieman lisää linjastouudistuksia (kaipaa kyllä vieläkin hiomista) ja tässähän tämä:

    1 Eira (Telakkakatu) - Viiskulma - Erottaja - Rautatientori - Kallio - Käpylä
    1A lakkautettu
    3B/T ennallaan, paitsi että ajetaan Manskua pitkin Lasipalatsi - Ooppera
    4 Munkkiniemi - Töölöntori - Kamppi - Rautatientori - Linjat
    5 Munkkivuori - Töölöntori - Kamppi - Rautatientori - Kruununhaka (Liisanpuistikko)
    5N Munkkivuori - Katajanokka (Merisot.tori)
    6 Hietalahti - Arabianranta
    7A/7B Pasila - Sörnäinen - Meri-Haka - Kruununhaka - Senaatintori - Töölö - Pasila
    8 Salmisaari - Vallila
    9 Kirra - Pasila - Ilmala
    10 P.Huopalahti - Katajanokka (Merisot.tori)
    10T P.Huopalahti/Kuusitie - Katajanokka (terminaali)

    Kuutosella ja kasilla optio jatkoreiteistä Jätkäsaareen. Seiskalla uutta raidetta rakennettaisiin Haapaniemenkadulta Meri-Haan kautta Hakaniemen sillan kupeseen (omalle uudelle sillalle) ja edelleen Liisanpustikolle ja sieltä sitten Snellmaninkadulle. Arvelen, että kiskojen siirto Snellmaninkadulta Mariankadulle kaatuu Mariankadun jyrkän mäkisyyden myötä. Meri-Haan/Kruununhaan uudet kiskot toisivat varareitin Pitkänsillan reitille. Pitkänsillan osuus on nähdäkseni pahempi pullonkaula kuin Mannerheimintien kiskojen tukkoisuus (?). Sörkasta pääsee Hakaniemeen kutosella ja metrolla. Mäkelänkadulta (Vallilantien tienoota lukuunottamatta) pääsee Hakikseen ykkösellä..

    Nelonen ja vitonen kulkisi tämän uuden ehdotuksen myötä Kaivokadulta ylös Simonkadulle ja edelleen Fredalle, Runebergin- ja Topeliuksenkadulle.
    Poistuuko tämän myötä liikaa kapasiteettia Manskulta?

    Piirka

  6. #36
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus

    Jos nelonen haaroitettaisiin Munkkivuoreen, niin ei Katajanokan liikenne lisääntyisi kuin marginaalisesti. Siellähän ajetaan jo nyt 4-5 min välein, näin myös jatkossa. Sinänsä on ihan sama, kulkeeko sinne 4 vai 10, jos molemmilla on vuoroväli tuo 4-5 min.

    Jos nelonen alkaa seikkailla ympäri Töölöä ja Kamppia, niin Tuon kyllä sanon ihan siksi, että asun itse täällä Munkassa... Vakavammin ottaen, mielestäni Kampin kierto aiheuttaa linjalle kuin linjalle kohtuuttoman suuren pidennyksen matka-aikaan. Linjoilla 4 ja 10 pidennys ei ole mielestäni perusteltavissa. Seiskalla pidennys on myös kohtuuton, jos edes Länsi-Pasilan lenkistä ei voida luopua. Haitta on pienin kolmosella, sillä Kalliosta pääsee keskustaan Hakaniemen kautta ja Töölön kautta kulkeva linja kulkee joka tapauksessa Kampin läpi, joten töölöläiset kärsivät pidemmästä matka-ajasta linjasta riippumatta.

    Paras ratkaisu olisi mielestäni viedä Kamppiin joku uusi linja tai pari. Esim. 1 Töölöntori - Kamppi - Käpylä tai 9 Töölöntori - Kamppi - Pasila tai sitten se uusi Töölöntori - Merihaka - Kalasatama - Pasila - Meilahti. Siitähän tulee jo melkein rengas Topeliuksenkatua lukuunottamatta! Viemällä ysi Kamppiin voitaisiin myös 10 jättää Kirurgille.

    Ykkösen vieminen keskustan kautta Eiraan olisi myös fiksua. Ruuhka-aikaan siis sinne ja muina aikoina Erottajalle jos rahasta on pulaa. Ja samalla ehdottomasti bussi 51 katkaistaisiin Käpylään.

  7. #37
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Jos nelonen alkaa seikkailla ympäri Töölöä ja Kamppia, niin
    Kaikkea Munkkiniemen suunnan liikennettä ei ikinä saa siirtää Töölöön. Eikä vain matka-ajan vuoksi, vaan myös jotta vaihtoyhteys kymppiin Pikku-Huopalahden suuntaan toimisi. Koukkaus Mannerheimintien kautta Töölöön olisi joka tapauksessa liian kömpelö, joten jos Munkkaan tahdotaan jonkinlainen apulinja Töölön kautta, niin sitten raiteet Haartmaninkadulle tai Linnankoskenkadulle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Paras ratkaisu olisi mielestäni viedä Kamppiin joku uusi linja tai pari. Esim. 1 Töölöntori - Kamppi - Käpylä tai 9 Töölöntori - Kamppi - Pasila tai sitten se uusi Töölöntori - Merihaka - Kalasatama - Pasila - Meilahti. Siitähän tulee jo melkein rengas Topeliuksenkatua lukuunottamatta! Viemällä ysi Kamppiin voitaisiin myös 10 jättää Kirurgille.
    Olisi tosiaan hiukan vastuutonta uskoa, että Kampin ratikkatarve ratkeaisi kolmosen tai sen Töölöön tulevan korvaajan (vaikkapa juuri seiskan) myötä. Suunnitelmien palapelissä kolmio Kauppatori-Hakaniemi-Rautatientori on oikeastaan se ongelma: Kauppatorin ja Hakaniemen välillä tahdottaisiin pitää joku vaihdoton yhteys, vaikka sellaisesta ei saa kannattavaa millään. Toisaalta etenkin Kaisaniemi on ahdas, sinne ei mahdu ääretöntä määrää ratikkalinjoja. Nämä tekijät ovat aina tulppaamassa vaikkapa ykkösen parannussuunnitelmia. Sinänsä linjat kannattaisi kyllä alueella organisoida järkevämmin, esimerkiksi Töölöntorin ykkönen ratkaisisi monta akuuttia ongelmaa. Ja jos ratikkaliikenne vähänkin nopeutuisi, Kaisaniemi-ongelmakin helpottuisi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka
    HKL on raitiovaunuvastaisuudessaan todennut, että raitiokiskojen rakentaminen Linjoilta Kulttuuritalolle Sturenkadulla ei onnistu (jostain kummasta syystä).
    Kummia syitä: maaston mäkisyys ja tutkitun tunnelivaihtoehdon kalleus suhteessa oletettuihin matkustajavirtoihin. Sitä en tiedä, onko nimenomaan Sturenkatuun ja Helsinginkadun ylittävään siltaan perustuvassa vaihtoehdossa jokin ongelma.

    Edit: korjattu kirjoitusvireitä
    terveisin
    JE

  8. #38
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Toisaalta etenkin Kaisaniemi on ahdas, sinne ei mahdu ääretöntä määrää ratikkalinjoja. Nämä tekijät ovat aina tulppaamassa vaikkapa ykkösen parannussuunnitelmia. Sinänsä linjat kannattaisi kyllä alueella organisoida järkevämmin, esimerkiksi Töölöntorin ykkönen ratkaisisi monta akuuttia ongelmaa. Ja jos ratikkaliikenne vähänkin nopeutuisi, Kaisaniemi-ongelmakin helpottuisi.
    Maailmalla tähän käytetään yksinkertaista ratkaisua: Kun radan kapasiteetti alkaa täyttyä, pidennetään vaunuja, jotta vuoromäärä pysyy aisoissa. Näin meilläkin hoidettiin asiat ennen, kun käytettiin perävaunuja. Sitten joku keksi standardoida raitiovaunun eli tuhota yhden raitioliikenteen joustavuuselementin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Kummia syitä: maaston mäkisyys ja tutkitun tunnelivaihtoehdon kalleus suhteessa oletettuihin matkustajavirtoihin. Sitä en tiedä, onko nimenomaan Sturenkatuun ja Helsinginkadun ylittävään siltaan perustuvassa vaihtoehdossa jokin ongelma.
    Ne ratkaisut, jotka halutaan tehdä, myös tehdään. Radan jatkaminen Linjoilta on asennekysymys, ei tekninen ongelma.

    Antero

  9. #39
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Maailmalla tähän käytetään yksinkertaista ratkaisua: Kun radan kapasiteetti alkaa täyttyä, pidennetään vaunuja, jotta vuoromäärä pysyy aisoissa. Näin meilläkin hoidettiin asiat ennen, kun käytettiin perävaunuja.
    Aika näyttää, tuleeko nivelvaunujen pidennysprojektista mitään. Mutta ylipäätään on toki selvä että nykyistä pidemmät vaunut ylipäätään vastaisivat paremmin kaupungin tarpeita kuin nykykokoiset.
    terveisin
    JE

  10. #40
    KMT
    KMT ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    08.09.2005
    Viestejä
    100

    oletus

    Olisikohan reitti Munkkivuori-Kamppi-Kauppatori-Kruununhaka(pohjoisrantaa pitkin)-Linjat.

    Itseä ainakin harmittaa kun tuonne Pohjoisrannalle on hankala päästä julkisilla

  11. #41
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus

    suunnitelma jossa linjat 6 ja 8 jatkettaisiin jätkäsaaren uudelle asuinalueelle ei välttämättä tule toimimaan sillä kummatkin linjat ovat jo nyt raskaasti kuormitettuja juuri hietalahdessa ja ruoholahdessa. mieluummin perustaisin jätkäsaareen aivan oman raitiolinjan joka kulkisi länsiterminaalista uuden asuinalueen läpi vanhaa satamaradan kuilua pitkin johonkin elielinaukion lähelle, näin syntyisi nopea yhteys jätkäsaaresta keskustaan. yhteyden ruoholahden metroasemalle voisi hoitaa nykyisellä linjalla 15 ruoholahti(M)-jätkäsaari.

  12. #42
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki
    suunnitelma jossa linjat 6 ja 8 jatkettaisiin jätkäsaaren uudelle asuinalueelle ei välttämättä tule toimimaan sillä kummatkin linjat ovat jo nyt raskaasti kuormitettuja juuri hietalahdessa ja ruoholahdessa. mieluummin perustaisin jätkäsaareen aivan oman raitiolinjan joka kulkisi länsiterminaalista uuden asuinalueen läpi vanhaa satamaradan kuilua pitkin johonkin elielinaukion lähelle, näin syntyisi nopea yhteys jätkäsaaresta keskustaan. yhteyden ruoholahden metroasemalle voisi hoitaa nykyisellä linjalla 15 ruoholahti(M)-jätkäsaari.
    Kannatetaan!

    Antero

  13. #43

    Liittynyt
    30.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    54

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki
    mieluummin perustaisin jätkäsaareen aivan oman raitiolinjan joka kulkisi länsiterminaalista uuden asuinalueen läpi vanhaa satamaradan kuilua pitkin johonkin elielinaukion lähelle
    En nyt millään muista, mistä olen aivan hiljattain saanut sellaisen käsityksen, että juurikin jotain tämän tapaista olisi suunnitteilla kaupungin elimissä. En vaan ymmärrä, miten se sopii yhteen Keskustatunnelin suunnitelman kanssa.

  14. #44
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus

    Linja 6 ei riitä tyydyttmään Jätkän liikennetarvetta.

    Kasi on tietysti ihan kiva ja joillekin tärkeäkin yhteys metroon, Töölöön ja Kallioon. Ensisijainen liikennesuunta on kuitenkin keskustaan, ja kutosen ongelma on kierto Bulevardin kautta. Kutosen liikenne ei myöskään ole riittävän tiheää eikä sitä kannata juurikaan tihentää vain Jätkäsaaren takia, sillä koko pitkä pohjoispää toimii sitten vajaalla kapasiteetilla ja aiheuttaa kustannuksia (huolimatta Arabianrannan uusista asukkaista).

    Jätkäsaaren liikennettä varten on mietitty aivan uutta ratkaisua, jossa rata kulkisi Kampin ja Malminrinteen kautta Itämerenkadulle ja/tai Mechelininkatua suoraan Jätkään. Tällä suoremmalla reitillä matka-aika ydinkeskustaan pienenisi. Tällä reitillä kulkisi linja 10, mutta suunnitelmat ovat vasta hyvin alustavia. Kevään aikana saanemme tietää, etenevätkö ne nykyiseltä ideatasolta.

  15. #45
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JMerlin
    En vaan ymmärrä, miten se sopii yhteen Keskustatunnelin suunnitelman kanssa.
    Keskustatunnelin kanssa ei mikään sovikaan yhteen. Eivät valtuuston hyväksymät liikenteen kehittämisen periaatteet eikä kaupungin talous.

    Valistunut arvaukseni on, että tunneliasiaa vatvotaan vielä pitkään, ja lähitulevaisuudessa. Huolimatta siitä, että innoikkaimmat tunnelin kannattajat haaveilevat rakentamisen alkavan kohta, kun louhintakapasiteetti vain vapautuu Vuosaaresta.

    Tunnelista tehtiin KS-lautakunnassa typerä päätös juuri vain sen vuoksi, että jotain piti päättää siitä, vaaditaanko Töölönlahden asemakaavassa rakennuksilta kellaritilojen poistamista, jotta jää tilaa tunnelille. Tästä on vielä pitkä matka tunnelin rakentamiseen, ja sitä ennen ehtii tapahtua paljon. Ei ole ensi kerta, kun tunnelihulluttelu kaatuu rahaan, 300 Me on aika paljon, ja tähän on turha haaveilla edes Heinäluoman almuja.

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. Varikkojen laajentaminen
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 38
    Viimeisin viesti: 28.01.2017, 19:56
  2. HS 28.11.07: Ratikkaverkon laajentamisesta
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.11.2007, 13:36
  3. YTV-alueen laajentaminen edelleen
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 04.05.2007, 10:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •