
Alunperin kirjoittanut
MrArakawa
Tässä hiljattain luin Helsingin Sanomista jutun, jossa Kumpulan ja Toukolan asukasyhdistykset (tms.) virittelivät ajatusta raitiolinja ykkösen jatkamisesta Koskelaan Lahdentien tuntumaan. Pointtina on saada vilkkaan Kustaa-Vaasan tien autoliikennettä vähennettyä rakentamalla suuri liityntäparkkialue Lahdentien ja Koskelantien liittymän tuntumaan. Keskustaan suuntaavat autoilijat voisivat jättää auton parkkiin ja välttää pahimmat ruuhkat joukkoliikennettä käyttämällä.
En nyt enää muista artikkelin sisältöä tarkasti, mutta ykköselle on parempiakin jatkolinjauksia (joita tässä ketjussa on esiteltykin). Olisiko autoilijasta houkuttelevaa hypätä Koskelassa ratikkaan, joka kiertää reilun mutkan kautta Mäkelänkatua pitkin, kun keskustan suuntaan pääsisi suoraankin pitkälti valmista rataa pitkin Kustaa-Vaasantiellä? Liityntälinjalla pitäisi olla myös tiheät vuorovälit, jotteivat matkustajat turhautuisi parkkipaikalla odottamiseen. Parkkeerajia tuskin kuitenkaan riittäisi tarpeeksi, jotta liityntäliikennettä kannattaisi ajaa tiheästi kuin korkeintaan pahimpaan ruuhka-aikaan. Tämänlaiselle linjalle tuskin siis riittäisi edellytyksiä, vai?