Helsingin ratikkaverkon laajentaminen

Ylen Aikaisessa oli tänään mielenkiintoinen uutinen, joka sivusi hieman raitioliikenteen laajenemistakin:
Helsinki suunnittelee Malmille uutta asuinaluetta.
Ormuspellon asemakaava on jo vanha asia. En tiedä, miksi se nyt on putkahtanut esille.

Ormuspeltoon on tulossa muutama kerrostalo mutta enimmäkseen ns. tiivismatalaa, eli tehokkaasti rakennettua pientalokaupunkia. Vähän keskieurooppalaiseen tyyliin. Suhteellisen keskeisellä paikalla on pieni liike- ja palvelukeskus, jonka kohdalle tulee ratikkapysäkki. Radalle on varattu kaavassa paikka alueen eteläreunalle siten, että rata suuntaa rautatien viertä kohti Malmin keskustaa ja toiseen suuntaan kohti lentokenttää.

Malmille johtavalle raitiotielle on tällä hetkellä kaksi suunnitelmaa. Vanhempi tulisi Viikin ohitse ja Malmin läpi, jolloin vaunut tulevat Ormuspeltoon Malmin keskustan suunnasta. Uudempi ajatus on, että Viikkiin vievältä radalta tulee jatko lentokentälle - jos sinne tulee asuntoja - ja edelleen Ormuspeltoon ja Malmin keskustaan. Silloin ratikat tulevat keskustasta Ormuspeltoon ja jatkavat Malmille. Ormuspellon kaavaan kumpikin käy.

Antero
 
Jaa joo, kyllähän mäkin tuosta Viirasta olen toisaankin lukenut miettinytkin mm. h6 jatkoa tuohon suuntaan. Helsingin raitioliikenteen luonteen täytyisi muuttua aikalailla, jotta tuollainen yhteys pystyisi kilpailemaan mm. nopeudessa. Nykyisellään se ei olisi nykyisiä bussiyhteyksiä kummempi, mitä nyt liikenneväline eli ratikka olisi kapasiteetiltaan suurempi. Mutta se nopeus; eli omat, suorat ja maankäytön keskeisiin pisteisiin kulkevat väylät tarvitaan. Sitten uskon Helsingin raitioliikenteen mahdollisuuksiin minäkin.

Elääkö tuollainen suunnitelma siis vielä jossain? Vai onko kyse samankaltaisista varauksista, joita on tehty eri raidejoukkoliikennevälineillä ympäri Helsinkiä (ja sen ympäristöä) kautta kaupungistumisen ajan historian? Eli tilavaraus siltä varalta, että/jos jotain raidetta joskus mahdollisesti tulisi.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa joo, kyllähän mäkin tuosta Viirasta olen toisaankin lukenut miettinytkin mm. h6 jatkoa tuohon suuntaan. Elääkö tuollainen suunnitelma siis vielä jossain?
Kyllä se eläisi oikein hyvinkin, jos joku ei selittäisi, että sinne päin tehdään metro.

Onhan Viikkiä tehty ja kaupattu ekokaupunkina. Voin kuvitella tavallisen asunnonostajan antaneen arvoa lupauksille raitiotiestä. Sen sijaan minun on helppo kuvitella, että lupaukset metrosta eivät tunnu uskottavilta. Vaikka metroa kuinka kehuttaisiin, kokemus on osoittanut, että ajallisesti ajateltuna metrolupaus on merkityksetön. Asuntoahan ei osteta 40-50 vuoden tähtäimellä.

Antero
 
Viira on vähän vaikea juttu. KSV haluaisi sen, siellä on mm selvitetty Viiralle keskeisempää linjausta Viikissä (varaus kulkee nyt alueen laidassa). Mutta HKL-Suy ei halua viiraa, vaan on Lehmuskosken johdolla tyrmännyt hankkeen lehdistössä. Syy on tuo Anteron mainitsema metro.

Merkillepantavaa on se, että KSV:ssä on tutkittu myös puhdasta liityntäratikkaa Malmin asemalta Ormuspeltoon ja lentokentälle. Sitä pidetään kannattavana hankkeena jos lentokentälle tulee iso asuinalue. Tämä olisi sitten täysin erillinen , yksilinjainen ratikkajärjestelmä.
 
Tähän hankkeeseen jos mihin kannattaisi soveltaa saksalaista stadtbahn-ajattelua. Viira vain toteutukseen tavallisena pikaraitiotienä ja heti mutta sitten varaudutaan muuttamaan sitä hiljakseltaan metromaiseksi esimerkiksi tunneleja tekemällä. Jos siihen sitten lopulta on edes tarvetta. Tällä tavalla toinen metrolinja tulisi toteuttaa. Ei sen todellakaan tarvitisisi olla yhteensopiva nykyisen metron kanssa. Näin meillä olisi hyvää raideliikennettä Malmilta/Viikistä Laajasaloon alta kymmenen vuoden ja jos kaupungista todella kehittyy Korpisen visioima kahden miljoonan asukkaan metropoli niin sitten 40 vuoden päästä olisi se metrokin suunnilleen sillä linjauksella kuin sitä nyt halutaan.
 
Vs: Raitiolinja 9:n rakentaminen

Meneekö 9 flemarille vai ei?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raitiolinja 9:n rakentaminen

Meneekö 9 flemarille vai ei?
Menee kylläkin Helsinginkadun ja Aleksis Kiven kadun välisen osuuden osalta. Ysiä edeltävä bussilinja 17 meni (ja tietenkin menee edelleenkin vielä vajaan vuoden verran) Flemaria pitkin paljon pidemmän matkan.
 
Vs: Raitiolinja 9:n rakentaminen

muistelin että flemari olisi toteutettu myöhemmin, mutta päätettiinkö se sittenkin jättää koukkaamaan kaarlenkadun kautta? kätevää olisi ympäröidä koko kortteli kiskoilla.

myöskin kummastuttaa miksei mikonkadulle ole saatu ratikkakiskoja. mannerheimintie - simonkatu - kaivokatu risteys alkaa olla liian kuormittunut.

onkos ysi se linja mitä jatketaan jätkäsaareen?
 
Vs: Raitiolinja 9:n rakentaminen

Muistelin että Flemari olisi toteutettu myöhemmin, mutta päätettiinkö se sittenkin jättää koukkaamaan Kaarlenkadun kautta?
Kaarlenkadun olemassaolevaa rataa varmaan halutaan hyödyntää jo ihan kustannussyistäkin.

Myöskin kummastuttaa miksei Mikonkadulle ole saatu ratikkakiskoja. Mannerheimintie - Simonkatu - Kaivokatu -risteys alkaa olla liian kuormittunut.
Mikonkadun uudelle osuudellehan tulee kavennus, jossa kummankin ajosuunnan kiskot sijoitetaan limittäin. Se on liikenteellisesti yksiraiteinen kohta. Siihen voi johtaa vain rajallisen määrän liikennettä eli käytännössä sen linjan, joka vuonna 2008 - 2009 alkaa kulkea myös väliä Kaivokatu - Kamppi - Töölö.

Onkos ysi se linja, jota jatketaan Jätkäsaareen?
Mahdollisesti myöhemmässä vaiheessa. Kutonen ja kasi kai muuttuvat lännessä sitä ennen. Nuo suunnitelmat ehtivät kyllä päivittyä vielä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raitiolinja 9:n rakentaminen

Mikonkadun uudelle osuudellehan tulee kavennus, jossa kummankin ajosuunnan kiskot sijoitetaan limittäin. Se on liikenteellisesti yksiraiteinen kohta. Siihen voi johtaa vain rajallisen määrän liikennettä eli käytännössä sen linjan, joka vuonna 2008 - 2009 alkaa kulkea myös väliä Kaivokatu - Kamppi - Töölö.
Lyhyen yksiraiteisen osuuden kapasiteettirajoitus on lähestulkoon teoreettinen. Tällaisia pullonkauloja on siellä täällä vanhoissa kaupunkirakenteissa, ja niiden läpi kulkee hyvinkin vilkas liikennne. Esim. Prahan pienen kaupungin puolella on yksiraiteinen holvi, jonka kautta ajaa 48 vuoroa tunnissa molempiin suuntiin. Eli yhteen suuntaan vuoroväli on 1,25 minuuttia - lyhyempi kuin Mannerheimintiellä nyt.

Tämä ei tarkoita sitä, että rata voisi olla jatkuvasti yksiraiteinen. Mutta pistemäisestä yksiraiteisuudesta ei ole käytännön haittaa. Vuorovälinhän määrittelee pysäkin kyky hoitaa yksi vuoro sekä vaunujen nopeudesta riippuva vaadittava turvaetäisyys. Ja näiden vuoksi raitioliikenne kykenee yksiraiteisesta kohdasta huolimatta lyhyempään vuoroväliin kuin aina 2-raiteinen metro.

Antero
 
hmm, kiitokset vastauksista. Mielestäni Mikonkadulle tulisi saada raiteet ja niitä käyttämään yksi tai kaksi linjaa. Kuten sanoin aikaisemmin mansku-simonk-kaivok risteys on melko kuormittunut. Ja tarviiko kaikkien ratikoiden kiertää sieltä, kun Mikonkadulta vähäisellä kiskotyöllä saadaan toinen yhteys.

Sekoitin jätkäsaaren ja hernesaaren. Mikä raitiolinjaa herne/munkki suunnitellaan? Mielestäni 9 saattaisi olla järkevin, silloin se saadaan eirassa rantaan asti. mutta toisaalta 1/1A on myös sinne jatkettavissa.

Olen huolestunut siitä että muita linjoja on jouduttu supistamaan, varsinkin ajatuksella jotta ysille saataisiin kalustoa. uusien matalaratikoiden piti hoitaa ysin liikennöinti.

Milloin toiselle linjalle saadaan liikennöintiä? Toiselta linjalta myöskin castreninkadun tai wallininkadun kautta sturenkadulle, vähäisellä kiskotyöllä, voisi siirtää yhden linjan. tai esim: 2 linja-castrenink-kirstink-hesari-brahe. Vaihtoehtoja on useita. Muistaakseni kaupunginvaltuustossa olisi mainittu tuo toisen linjan liikennöintitarve, muttei sentään kai pontta.

Jos Hakaniemeen liikennöitäisiin keskustasta erillistä linjaa, esim. vanha 2, niin linjan kääntöpaikkana saattaisi toimia arenatalon ympärillä olevat kiskot/kääntö, ei välttämättä tarvitse körötellä toista linjaa. Vaikka parempaa palvelua se on tietenkin käydä kääntämässä linjoilla.
 
Vs: Raitiolinja 9:n rakentaminen

Lyhyen yksiraiteisen osuuden kapasiteettirajoitus on lähestulkoon teoreettinen.
Varsinkin silloin, kun liikenne on vähemmän häiriöiden vaivaamaa kuin esim. Helsingissä. Se on kyllä totta, että Mikonkadulle suunniteltu lyhyt yksiraiteinen pätkä ei kovin ihmeellisesti rajoita liikennettä.

Aikanaan Salomonkadulle suunniteltiin raitiotietä, jolla oli tarkoitus olla liikenteellisesti yksiraiteinen lyhyehkö osuus. Sitä kohtaan jotkut kaupungin edustajat esittivät kritiikkiä, ehkäpä osaksi asiantuntemattomuuttaan. Salomonkadun raitiotie pelattiin sittemmin pois kartalta aivan muiden tapahtumasarjojen seurauksena. Sitävastoin Porkkalankadun vierellä oli vuosikymmeniä ihan oikeasti yksiraiteinen osuus linjalla 8. Suurimmaksi osaksi se toimi, välillä ei.

Yksiraiteisia (liikenteellisesti) osuuksia on mm. Norrköpingissä (Drottninggatan tietyltä kohtaa) ja Göteborgissa (Gamlestadstorgetin pohjoispuolella lyhyt silta). Göteborgin esimerkissä sillan läpi menee koko Angeredin liikenne eli huomattavan vilkas liikenne verrattuna Helsinkiin suunniteltuun linjaan 9. Muistaakseni kertaakaan en ole nähnyt Gamlestadstorgetilla vaunua odottelemassa vastaantulevaa vaunua. Sitävastoin Norrköpingin vastaavassa kohdassa sellaista näkee päivittäin. Sattumaa?
 
Vs: Raitiolinja 9:n rakentaminen

Sitävastoin Porkkalankadun vierellä oli vuosikymmeniä ihan oikeasti yksiraiteinen osuus linjalla 8. Suurimmaksi osaksi se toimi, välillä ei.

Se olikin verrattain pitkä osuus. Samalle linjalle voisi kuitenkin olla syytä lisätä myös nykytilanteessa yksiraiteinen osuus Mechelininkadulle Marian sairaalan ja Porkkalankadun kohdalle. Tällä järjestelyllä linjan saisi pois autojen seasta ja yksiraiteinen osuus tuskin pituutensa puolesta olisi ongelma.
 
Takaisin
Ylös