Sivu 8 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4567891011 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 106-120/156

Viestiketju: Helsingin ratikkaverkon laajentaminen

  1. #106
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Näpputuntumalla joku 20 miljoonan hanke.
    Miten luulet että siihen riittää rahaa kun pitää rakentaa Pisara ja Töölön ja Östersundomin metrot?
    "Juna toisi huumeet."

  2. #107
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3341

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Miten luulet että siihen riittää rahaa kun pitää rakentaa Pisara ja Töölön ja Östersundomin metrot?
    Naulan kantaan.
    Sakari Kestinen

  3. #108
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Näpputuntumalla joku 20 miljoonan hanke.
    Syntyy kuitenkin yhdessä Käpylän aseman suunnitellun vaihtoterminaalin kanssa kolme haaraa: Mäkelänkatua Käpylään, Pohjolankatua Oulunkylään ja Koskelantietä varikolle. Löytyykö tuolta sektorilta todella matkustajia kolmelle erilliselle linjalle läpi päivän, kun nyt ei löydy edes yhdelle?

    Raitioliikenteessä infrainvestointia tärkeämpää on liikennöinnin taloudellisuus.

  4. #109
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2793

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Löytyykö tuolta sektorilta todella matkustajia kolmelle erilliselle linjalle läpi päivän, kun nyt ei löydy edes yhdelle?
    Väitän, että raitiolinjalle 1 löytyisi kyllä matkustajia läpi päivän ja viikonloppuisin, jos se vaan liikennöisi silloin. Tällä hetkellä tilanne on nimittäin se, että suurin osa Käpylän ja Mäkelänkadun matkustajista käyttää busseja (tai lähijunaa), koska kukaan ei muista tai jaksa opetella harvaan ja epäsäännöllisesti kukevan raitiolinjan aikataulua.

    Uskoisin raitiolinjan 1 saavan lisää matkustajia heti, kun aikataulua muutetaan loogisemmaksi. Ja liikennöintiajan lisääminen sitten totta kai nostaisi matkustajamääriä, mutta en odota sitä, ainakaan lähaikoina, tapahtuvan.

  5. #110
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Pitäisin linjakkaampana säästää Pohjolankadun rata, mutta rakentaa lisäksi Koskelantien rata, tässä vaiheessa Koskelan varikolle asti ja myöhemmin (joskus 2020-25) Viikkiin saakka. Pohjolankadun rata taas kannattaisi jatkaa kadun päähän ja edellen Oulunkyläntietä Jokerille, ja verkoston kattavuuden kannalta tarpeelliseksi tulisi rakentaa myös Käpyläntielle rata, jolloin varikkoyhteys olisi Jokerilta lännestä päin reittiä Oulunkyläntie–Käpyläntie–Koskelantie.

    Pohjolankatua en missään nimessä vetäisi ainakaan rullalle, sillä se on yksi Helsingin pittoreskeimmista katunäkymistä ja ilman ratikkaa jotenkin ontto.
    Onhan Pohjolankatu ratikkakatuna yksi kauneimmistamme, mutta jos nyt oikeasti miettii, niin ei sillä ihan ole tarvetta raitiolinjalle kuitenkaan. Silti tuo Koskelan ratikka säästää kustannuksia kalliista bussiliikenteestä niin paljon, että Koskelan ratikan rinnalla voidaan ajaa – esimerkiksi lobbauksen tuloksena – Kauppatorilta Käpylään 20 min välein (ma-pe klo 6-19) ja edelleen H/K on yli 2.

    En pidä Koskelan suunnan ratikkaa kaikkein ajankohtaisimpana hankkeena, mutta varikko ja Jokeri muuttavat tilannetta olennaisesti. Minusta lopputilanne on sellainen, jossa nykyinen Mäkelänkadun bussiliikenne on korvattu pisaralla sekä yhdellä 5 min välein kulkevalla raitiolinjalla Kaivokadulta Sörkan kautta Mäkelänkadulle, ja
    - haara A kulkee Mäkelänkatua Käpylänaukiolle sekä sieltä tarkoituksenmukaisinta reittiä Käpylän asemalle ja edelleen Mäkitorpantietä Ogelin asemalle (tarkoituksenmukainen = joko Pohjolankatu tai Tuuskin reunaa/Osmontietä)
    - haara B kulkee Koskelantietä ja bussin 55 päättärille
    - haara C kulkee Koskelantietä, Käpyläntietä ja Oulunkyläntietä Ogelin asemalle
    - haaroista A ja C tavoittavat Jokerin, tarvittessa linjoja voi jatkaa Jokeria pitkin

    Toteutusvaiheet niin, että haara B toteutetaan Koskelan varikon rakentamisen yhteydessä, haara C Jokerin rakentamisen yhteydessä ja haara A Pisaran yhteydessä.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 15:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:13 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Väitän, että raitiolinjalle 1 löytyisi kyllä matkustajia läpi päivän ja viikonloppuisin, jos se vaan liikennöisi silloin.
    Väitän, että ei löydy. Kun ykköstä on 70-luvulta lähtien säännönmukaisesti kurjistettu ja kun keskustan painopiste on siirtynyt yhä kauemmas Kauppatorilta, niin matkustajat ovat tottuneet käyttämään busseja. Bussien vuoroväli on käytännössä sama kuin liikennevalojen kiertonopeus. Siinä ei hidas ratikka menesty kilpailussa kovin hyvin, vaikka sen vuoroväli olisikin 10 minuuttia läpi päivän. Tottumukset muuttuvat todella hitaasti, jos muuttuvat. Sen sijaan Hämeentien suunta ja linja 6 pärjää kyllä, mutta siellä suunnalla tottumukset ovatkin toisenlaiset, kun ratikka, vaikkakin hidas, vie keskustaan saakka ja kulkee läpi päivän, olkoonkin ettei vuoroväli ole kilpailukykyinen busseihin verrattuna.

    Jos HSL:n intresseissä olisi tehostaa raitioliikennettä ja löytää sille lisää matkustajia, siellä olisi toteutettu jo aikaa sitten seuraavat toimenpiteet:
    A) bussilinjan 51 katkaisu Pohjolanaukiolle, perusteluna päällekkäisyyden vähentäminen raitio- ja bussilinjastossa Vallilan-Kallion alueella
    B) Mäkelänkadun bussilinjojen pysäkkivälin harventaminen siten, että Tuusulanväylän eteläpuolella jäljelle jäävät vain Koskelantien risteys, yksi pysäkki Itä-Pasilan tuntumassa ja Sörnäinen (M), jolloin Käpylän ja Vallilan alueella hakeuduttaisiin raitiovaunuihin, perusteena päällekkäisen tarjonnan vähentäminen raitio- ja bussilinjastossa sekä bussiliikenteen nopeuttaminen
    C) linja 1 ohjataan Kaivokadulle ja sieltä edelleen tarkoituksenmukaisimmalle kääntöpaikalle, joka voi olla Kampintori (Välimerenkatua odotellessa) tai, kun ei HSL voi uutta infraa rakentaa, vaikka Kolmikulma toistaiseksi
    D) linjan 1A lakkauttaminen
    E) linjan 1 liikennöintiaikojen laajentaminen ja vuorovälin tihentäminen

    HSL:n pitäisi tietysti laskea auki, minkä verran E kuluttaa rahaa ja minkä verran A, B, C ja D sitä säästävät.

    B on tavallaan hassu, ikään kuin Helsingin erityisolosuhteet, eikö vaan? Maailmalla bussi on se tiheästi pysähtyvä lyhyiden matkojen menopeli kun taas ratikka on pidempien matkojen tehokas ja harvemmin pysähtyvä runkokuljetin.

    Todellisuuden nimissä on sanottava silti, ettei ykkönen mitenkään tyhjänä nytkään kulje. Ruuhka-aikaan siellä on ihan mukavasti porukkaa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #111
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3341

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Syntyy kuitenkin yhdessä Käpylän aseman suunnitellun vaihtoterminaalin kanssa kolme haaraa: Mäkelänkatua Käpylään, Pohjolankatua Oulunkylään ja Koskelantietä varikolle. Löytyykö tuolta sektorilta todella matkustajia kolmelle erilliselle linjalle läpi päivän, kun nyt ei löydy edes yhdelle?

    Raitioliikenteessä infrainvestointia tärkeämpää on liikennöinnin taloudellisuus.
    Ei kai Käpylän aseman suunnitellulle vaihtoterminaalille liikennöidä reittiä Pohjolankatu–Panuntie? Kartalta katsoen fiksuin linjaus olisi Osmontie tai Tuusulanväylä, etenkin jos Tuusulanväylän alkupää bulevardisoidaan.

    Koskelantien haara voisi olla samalla Viikin raitiotien toinen reittikatu (tai kolmas, mikäli myös Hämeentie kuuluisi joukkoon). Mikäli metrofantasiat vaihtuvat Östersundomissa pikaraitiotiehen, voisi esim. Tiedelinja kulkea reittiä Östersundom–Itäkeskus–Viikki–Koskelantie–Mäkelänka tu–Pasila–Munkkiniemi–Otaniemi–Tapiola–Suurpelto.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    En pidä Koskelan suunnan ratikkaa kaikkein ajankohtaisimpana hankkeena, mutta varikko ja Jokeri muuttavat tilannetta olennaisesti. Minusta lopputilanne on sellainen, jossa nykyinen Mäkelänkadun bussiliikenne on korvattu pisaralla sekä yhdellä 5 min välein kulkevalla raitiolinjalla Kaivokadulta Sörkan kautta Mäkelänkadulle, ja
    - haara A kulkee Mäkelänkatua Käpylänaukiolle sekä sieltä tarkoituksenmukaisinta reittiä Käpylän asemalle ja edelleen Mäkitorpantietä Ogelin asemalle (tarkoituksenmukainen = joko Pohjolankatu tai Tuuskin reunaa/Osmontietä)
    - haara B kulkee Koskelantietä ja bussin 55 päättärille
    - haara C kulkee Koskelantietä, Käpyläntietä ja Oulunkyläntietä Ogelin asemalle
    - haaroista A ja C tavoittavat Jokerin, tarvittessa linjoja voi jatkaa Jokeria pitkin
    Olen jokseenkin samaa mieltä, mutta haaran B linkittäisin Kustaa Vaasan tielle jotenkin. Voisiko joko kutosen tai kasin irrottaa Arabiasta?
    Sakari Kestinen

  7. #112
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti

    En pidä Koskelan suunnan ratikkaa kaikkein ajankohtaisimpana hankkeena, mutta varikko ja Jokeri muuttavat tilannetta olennaisesti. Minusta lopputilanne on sellainen, jossa nykyinen Mäkelänkadun bussiliikenne on korvattu pisaralla sekä yhdellä 5 min välein kulkevalla raitiolinjalla Kaivokadulta Sörkan kautta Mäkelänkadulle, ja
    - haara A kulkee Mäkelänkatua Käpylänaukiolle sekä sieltä tarkoituksenmukaisinta reittiä Käpylän asemalle ja edelleen Mäkitorpantietä Ogelin asemalle (tarkoituksenmukainen = joko Pohjolankatu tai Tuuskin reunaa/Osmontietä)
    - haara B kulkee Koskelantietä ja bussin 55 päättärille
    - haara C kulkee Koskelantietä, Käpyläntietä ja Oulunkyläntietä Ogelin asemalle
    - haaroista A ja C tavoittavat Jokerin, tarvittessa linjoja voi jatkaa Jokeria pitkin
    Haarat B ja C olisi hyvä yhdistää siten, että yhdellä ratikalla saisi korvattua bussilinjat 65A ja 55. Lopultahan tämän saisi sitten kiinni myös haaraan A. Sopivan ratalinjauksen löytäminen voi tosin olla haasteellista. Jäisikö esim. Kunnalliskodintietä pitkin kulkeva rata liian kauas Koskelan kerrostaloista?
    Mitenkäs Kätilöopiston alue? Riittääkö palveluksi Mäkelänkatua pitkin kulkeva rata?

  8. #113
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Olen jokseenkin samaa mieltä, mutta haaran B linkittäisin Kustaa Vaasan tielle jotenkin. Voisiko joko kutosen tai kasin irrottaa Arabiasta?
    Mun mielestä kutonen on syytä jatkaa Hämeentietä pitkin pohjoiseen korvaamaan bussit 68 ja 71. Kaksihaarainen, nykyaikainen, pitkillä vaunuilla ajettava raitiolinja, joka tosin edellyttää koko reitin infran kohentamista ainakin Rautatientorille asti. Silloin Arabianrannan nysäpätkä ja se yksi ainokainen pysäkki siellä eli päättäri jäisi linjalle 8.

    Kustaa Vaasan tien reittiliikenne on vaikeammin järjestettävissä – jos ajatellaan, että Koskelantiellä ja Hämeentiellä on laadukas raitioliikenne, niin Kustaa Vaasan tielle ei tahdo oikein riittää sopivaa linjaa eikä siellä ole kysyntääkään ainakaan Intiankadun pohjoispuolella. Jonkunlainen täydentävä ratikkalinja reitillä Kustaa Vaasa - Sture - Kallio - keskusta tulee mieleen tilanteessa, jossa Kustaa Vaasan bussiliikenne on vähentynyt minimiin kehäradan ja pisaran myötä, mutta mahtaisiko sekään olla kovin taloudellinen?

    ---------- Viestit yhdistetty klo 12:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:28 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Haarat B ja C olisi hyvä yhdistää siten, että yhdellä ratikalla saisi korvattua bussilinjat 65A ja 55. Lopultahan tämän saisi sitten kiinni myös haaraan A. Sopivan ratalinjauksen löytäminen voi tosin olla haasteellista. Jäisikö esim. Kunnalliskodintietä pitkin kulkeva rata liian kauas Koskelan kerrostaloista?
    Mitenkäs Kätilöopiston alue? Riittääkö palveluksi Mäkelänkatua pitkin kulkeva rata?
    Käytännössä tuo tarkoittaisi sitä, että haara B jätettäisiin kokonaan tekemättä ja Koskelan kerostaloilta kulkisi joku pakettiautotyyppinen bussi jonnekin. En tiedä, millaisia kuormia sieltä kerrostaloalueen pysäkeiltä nousee kyytiin varsinkaan nyt, kun reitti on pitkä ja kiertävä – sitähän on kritisoitu Koskelassa paljon. Ehkä ne kävelevät jo nyt 65A:n pysäkeille. Silloin B-haaran voisi jättää kokonaan toteuttamatta, vaikka pääosa radasta tietysti tehtäisiin joka tapauksessa varikkoyhteytenä.

    Minusta Oulunkylän (Itä-Pakilan/Patolan?) ratikkaa ei voi suunnitella samalla periaatteella kuin keskustakolmosia, eli kierretään Kunnalliskodit ja Sofianlehdot. Ei. Ratikka kulkee pääväyliä pitkin ja tuollaiset sivujuonteet hoidetaan sitten busseilla, jos kävelymatkat muodostuvat liian pitkiksi. HKL on kyllä suunnitteluyksikkönsä aikana piirtänyt juuri tällaisia kieputinratikoita, mutta eipä siellä Suy:ssä ollut ratikka-asiantuntemusta muutenkaan, joten en kelpuuttaisi sitä puolustavaksi selitykseksi. Kättäri on tietysti kohde, jonne varmaan on järjestettävä muuta joukkoliikennettä kuin Velodromin ratikkapysäkki. Tyypillinen kohde, jossa bussi näyttää vahvat puolensa: pienet kuormat mutta pakko palvella – hoidetaan kierrättämällä joku ohut lähiöbussilinja sitä kautta.

    Jos puolestaan oletetaan, ettei noita lähiöbussilinjoja ole jäljellä enää ollenkaan, ollaankin uudenlaisen ongelman edessä. Silloin tulee mieleen samantyyppinen ratkaisu, jota HSL ja KSV päätyivät suosittelemaan Munkkivuoren ratikkaselvityksessä. Eli ajetaan pakettiautolla Velodromin ratikkapysäkiltä Sofianlehdon ja Kunnalliskodin kautta esimerkiksi Käpylän asemalle. Liityntäbussi hoitaisi tässä tapauksessa yhteydet ratikkaan kolmessa paikassa ja lisäksi yhteydet juniin ja Käpylän bussiterminaaliin.

    Tällainen bussiliitynnällä ratikkapysäkille -ajattelu, vaikka pienimuotoista onkin, vaatii tietysti paradigmanmuutosta, mutta niin vaatii koko tuo skenaario, jossa korvattaisiin runsaasti busseja ratikoilla ja junilla.

    Edit: kartta näyttää etäisyyden Velodromin pysäkiltä Kättärille 300 metriksi linnuntietä ja ehkä 450 m katuverkkoa pitkin. Paljon vähemmän kuin p-tuntumani kertoi. Selvittäisiinköhän siellä sittenkin ilman bussiliikennettä? Ei Meikkuunkaan pääse enää oven eteen, ellei satu tulemaan Pasilasta tai idästä.
    Viimeisin muokkaaja 339-DF; 09.03.2013 kello 12:40. Syy: viimeinen kappale lisätty
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #114
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mun mielestä kutonen on syytä jatkaa Hämeentietä pitkin pohjoiseen korvaamaan bussit 68 ja 71. Kaksihaarainen, nykyaikainen, pitkillä vaunuilla ajettava raitiolinja, joka tosin edellyttää koko reitin infran kohentamista ainakin Rautatientorille asti. Silloin Arabianrannan nysäpätkä ja se yksi ainokainen pysäkki siellä eli päättäri jäisi linjalle 8.
    On vain kovin ahdasta Hämeentie / Arabiankatu -risteyksestä johonkin Viikintie / Palkopolku -risteykseen (yksiajoratainen tie vain mahtuu ja ratikat siis muun liikenteen seassa). Siinä välissä lienee "herkkiä" kohteita, joihin ei ehkä haluta kajota.

  10. #115
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Varikkojen laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mun mielestä kutonen on syytä jatkaa Hämeentietä pitkin pohjoiseen korvaamaan bussit 68 ja 71. Kaksihaarainen, nykyaikainen, pitkillä vaunuilla ajettava raitiolinja, joka tosin edellyttää koko reitin infran kohentamista ainakin Rautatientorille asti. Silloin Arabianrannan nysäpätkä ja se yksi ainokainen pysäkki siellä eli päättäri jäisi linjalle 8.

    Kustaa Vaasan tien reittiliikenne on vaikeammin järjestettävissä – jos ajatellaan, että Koskelantiellä ja Hämeentiellä on laadukas raitioliikenne, niin Kustaa Vaasan tielle ei tahdo oikein riittää sopivaa linjaa eikä siellä ole kysyntääkään ainakaan Intiankadun pohjoispuolella. Jonkunlainen täydentävä ratikkalinja reitillä Kustaa Vaasa - Sture - Kallio - keskusta tulee mieleen tilanteessa, jossa Kustaa Vaasan bussiliikenne on vähentynyt minimiin kehäradan ja pisaran myötä, mutta mahtaisiko sekään olla kovin taloudellinen?
    Minä näkisin parempana runkoväylänä Viikin suuntaan Kustaa Vaasantien. Lahdenväylä olisi syytä muuttaa nykyaikaisella raitiotiellä varustetuksi kaduksi ainakin Viikin ramppiin asti, ehkäpä Kehä I:n tuntumaan saakka. Tämä mahdollistaisi tehokkaamman maankäytön ja lisäisi kaipaamaasi kysyntää myös Intiankadun pohjoispuolella. Tämän runkolinjan voisi sitten haaroittaa Pihlajiston ja Viikin suuntiin. Arabian rataa olisi tässä yhteydessä syytä jatkaa Vanhankaupungin nurkille. Tai onnistuisiko sen jatko vaikkapa Vanhankaupungintietä sinne Koskelaan, niin saataisiin aikaisemmin esittämäsi haara B myös raiteille. Kutonen olisi ehkä muutenkin syytä linjata kulkemaan Kalasataman kautta Hakaniemeen, Arabiastahan pääsisi Sörkan suuntaan kuitenkin edelleen kasilla.

  11. #116

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    225

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    No kuullostaa hyvältä. Ajattelin vain sitäkin, että moinen suurprojekti siirtää pikaratian toteutumista taasen "joillakin vuosilla" eteenpäin. Kun eihän sitä rahaa riitä...

    Stadista voi olla varma, että me ennen 70-lukua syntyneet tuskin olemme kovinkaan voimissamme (huru-ukkoja), kun (siis kun???) seuraava "ratikkaliikenteen laajennus" toteutuu.
    Minkä lasket laajennokseksi?

    Itse veikkaisin, että Kalasatama tehdään seuraavaksi, tällä vuosikymmenellä. Mitään muuta ei tehdä.

    (Kuvassa huru.)
    Nimi: 800px-Dr12_2216_Rm.jpg
Katselukertoja: 493
Koko: 117,2 KB

  12. #117
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    Minkä lasket laajennokseksi?

    Itse veikkaisin, että Kalasatama tehdään seuraavaksi, tällä vuosikymmenellä. Mitään muuta ei tehdä.
    Laajennus on toki sellainen, jolloin raidepituus ja reittipituus kasvaa.
    Oletpa optimisti Kalasataman suhteen!
    Onko siitä jo vuosikymmen kun raide-Jokeri oli ykkösprioriteettia. Vaan paljonko on kiskoa laskettu sillä suunnalla ?

    Onhan tuota muka-laajentamista ollut esillä Jätkäsaaren, Topeliuksenkadun, Munkkivuoren, Kalasataman, Oulunkylän, Laajasalon ja mihinkä muuallekin suuntiin.
    Mutta puhetta maailmaan ja varsinkin kunnallispolitiikkaan mahtuu. Olkoon vaikka vihreä apulaiskaupunginjohtaja, jolle nämä asiat kuuluvat.

    Ehkä mekin täällä tarvitsemme Tampereen tapaan ensin vaikka 10 km:n henkilöautotunnelin. Ja sitten sen jälkeen ehkä rahaa raitioteille.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 20.10.2013 kello 14:32. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  13. #118
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3551

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    Minkä lasket laajennokseksi?

    Itse veikkaisin, että Kalasatama tehdään seuraavaksi, tällä vuosikymmenellä. Mitään muuta ei tehdä.
    Kyllä mä luulen että ennen kalasataman rataa kasia ehditään jatkamaan Länsiterminaalille. Eihän tuo jatke mikään pitkä ole mutta raitioverkon laajennus kuitenkin.

  14. #119
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Helsingin ratikkaverkon laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kaupunkisuunnittelulautakunta, hyväksytty 15.10
    Joukkoliikenne ja pysäkit
    Saukonlaiturin itäosan liikennesuunnitelma
    Jätkäsaaren joukkoliikenne perustuu raitioliikenteeseen. Saukonlaiturin alueen itäreunassa kulkevalle Atlantinkadulle rakennetaan raitiotie. Lähin pysäkki tulee olemaan Jätkäsaaren keskuskorttelin kohdalla oleva pysäkki, joka suunnitellaan korkeatasoiseksi Jätkäsaaren keskusasemaksi. Jatkosuunnittelussa tulee kiinnittää huomiota pysäkin kohdan ja erityisesti siihen liittyvien suojateiden korostamiseen esimerkiksi rakentein tai materiaalein.
    Raitiotie kulkee Atlantinkadun keskellä ajoneuvoliikenteestä erotettuna. Suunnitelmien mukaan kadulla tulee liikennöimään kaksi raitiolinjaa, joista toinen linja tulee Ruoholahden metroasemalta ja toinen Ruoholahdenkatua pitkin Kampista.

    Tällä hetkellä keskuskorttelin tontilla on raitiolinja 8 väliaikainen päätepysäkki. Nykyinen kääntöpaikka tullaan aikanaan purkamaan Jätkäsaaren keskuskorttelin rakentamisen myötä. Uusi raitiolinjojen kääntöpaikka suunnitellaan Länsiterminaalin läheisyyteen. Lisäksi Melkinlaiturin alueelle suunnitellaan Tyynenmerenkatua liikennöivälle raitiolinjalle kääntöpaikkaa, joka toimii myös varakääntöpaikkana.
    Kyllähän näitä suunnitelmia tehdään vaikka kuinka. Mutta toteutuuko mikään?
    Ja tällaista mm visioidaan niin viimeisen päälle samassa lautakunnassa 22.10.:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut kaupunkisuunnittelulautakunta 22.10.
    Yleiskaava — Selvityksiä YOS 2013

    5

    1. Lähtökohdat
    1.1 Helsingin uusi yleiskaava & HLJ 2011

    Helsingin uuden yleiskaavan laatiminen on käynnistynyt alkuvuodesta

    2012. Sen strategiseksi lähtökohdaksi on muodostunut raideliikenteeseen
    perustuvan verkostokaupunkimaisen rakenteen tukeminen. Helsingin seudun
    liikennejärjestelmäsuunnitelmassa (HSL 2011a) tehdyn linjauksen mukaisesti
    seudun liikennejärjestelmää tullaan puolestaan kehittämään siten, että se
    hillitsee ilmastonmuutosta, eheyttää kaupunkirakennetta sekä takaa riittävän
    asuntotuotannon järjestämisen. Näiden tavoitteiden toteutumiseksi seudun
    säteittäistä raideliikenneverkkoa tulee täydentää poikittaisilla raideyhteyksillä.
    Tulevaisuudessa lähijunien, metron ja kantakaupungin raitioteiden linjasto täydentyy
    seudullisilla pikaraitioteillä, yhdistäen säteittäisen linjaston verkostoksi. Ensimmäisen
    seudullisen pikaraitiotien, Raidejokerin, on suunniteltu kulkevan raiteilla ennen vuotta
    2020. Raideyhteyksiä kehitettäessä on oleellista tarkastella samalla myös maankäytön
    kehittämispotentiaalia. Tämän raportin tarkoituksena on luoda Tiederatikan
    kehityskäytävälle maankäytön kehittämisperiaatteet, jotka huomioidaan myöhemmin
    yleiskaavatyössä
    Viimeisin muokkaaja Albert; 20.10.2013 kello 18:58.

  15. #120

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    225

    oletus Vs: Helsingin ratikkaverkon laajentaminen

    Eli siis, perustelen arviotani ja heittoani sillä, että Jätkäsaaren seuraava laajennus olisi nimen omaan Välimerenkadulta kahdeksikon "väliaikaiseen" silmukkaan, mutta Kalasatama ehtii ensin, koska raitioteiden ulottaminen sinne on politiikkaa. Tämä olisi taas tällainen perushikinen kilometri sik-sak-rataa, joka olisi muilta osin pahasti päällekkäinen nykyisten linjojen kanssa ja kuormittaisi pitkäsiltaa ja Kaivokatua vielä lisää, joten tottakai se rakennetaan!

    Oikeasti vahvasti epäilen, rakennetaanko Välimerenkatua koskaan, koska Jätkäsaaren nykyiset tyngät palvelevat kyllä kohtuullisesti tällä hetkellä uudisrakkenttavia alueita. Sanon tällä hetkellä uudisrakkennettavia, koska eniten katveeseen jää Välimerenkadun pohjoispuoli, mutta se on ollut rakennettuna jo pari vuosikymmentä. Toisaalta uudelle rataosuudelle tulisi vain yksi uusi pysäkkipari ja niiden palvelemiseksi pitäisi pidentää huomattavasti jotain linjaa kulkemaan kallion läpi, joka olisi siltä osin päällekkäinen Länsiterminaaliin kulkevan linjan kanssa. Huomaatte, että politiikka toimii ilahduttavasti molempiin suuntiin.

    Joka tapauksessa kasiahan ei tulla jatkamaan länsiterminaalille vielä pitkään aikaan, koska se vaatisi tuon Atlantinkadun, joka tullaan rakentamaan aika myöhäisessä vaiheessa; 2025 valmis, muistaakseni. Voi olla, että aivan lounaiseen Jätkäsaareen ei koskaan rakenneta niitä kanavien erottamia ökykortteleita tai kylpylää uudelle tekosaarelle, jolloin sen suunnan liikennetarve olisi oleellisesti vähäisempi ja tulisi tyydytetyksi nykyisillä kiskoilla.

    Jätkäsaari ei edes olisi tarvinnut mitään rengaskiskoja, jos ysi olisi kulkenut sisäsaaren kautta länsiterminaalin eteen, mutta silloin sinne ei olisi saanut kivaa suikeropuistoa.
    Viimeisin muokkaaja Ketorin; 20.10.2013 kello 20:49.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Varikkojen laajentaminen
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 38
    Viimeisin viesti: 28.01.2017, 19:56
  2. HS 28.11.07: Ratikkaverkon laajentamisesta
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.11.2007, 13:36
  3. YTV-alueen laajentaminen edelleen
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 04.05.2007, 10:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •