Linjan 2 lakkautus

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,158
Minulla on sellainen mielikuva, että kun kakkonen päätettiin lakkauttaa, niin ainakin jotkut poliitikot olivat sitä mieltä, että lakkautus oli väliaikainen. Muistaakohan kukaan, olenko oikeassa? Kukahan tällaista mahtoi sanoa?

Taloustilannehan on nyt parantunut huimasti siitä, mitä se oli tuolloin 2004-2005. Niin muodoin voisi ajatella, että "tilapäisen" lakkautuksen peruminen voisi olla ajankohtaista jos asiaan joku esim. valtuustossa tarttuisi.

HKL:n tavoitteissa on avata Ilmalan-ysi vuoden 2012 tienoilla. Se merkitsee bussilinjan 23 lakkautusta ainakin Ilmalan ja keskustan väliseltä osuudelta, ja niin muodoin Linjojen joukkoliikenteen loppumista (no, jäähän sinne vielä 53 ja 503). Siinä mielessä olettaisin, että ainakin Toisen linjan radalle pitäisi tulla jotain liikennettä viimeistään tuossa vaiheessa.
 
Minulla on sellainen mielikuva, että kun kakkonen päätettiin lakkauttaa, niin ainakin jotkut poliitikot olivat sitä mieltä, että lakkautus oli väliaikainen. Muistaakohan kukaan, olenko oikeassa? Kukahan tällaista mahtoi sanoa?
No se nyt on ihan varmaa, että olet oikeassa. Ja muistelisin, että yksi arvovaltainen sanoja oli Eeva-Riitta Siitonen. Hänen seuraajansa näkyy viimeaikaisten kannanottojensa perusteella tukevansa hieman muunlaisia liikkumistapoja...
 
Tarvitseeko vanhan mallista linjaa 2 kovinkaan moni? Linja 2 lopetettiin koska sillä ei ollut käyttäjiä. Jos linjojen liikennettä halutaan parantaa pitäisi minusta linjoista pystyä ajamaan läpi Helsinginkadulle tai Sturenkadulle, sitten ysin käynnistämisen jälkeen voisi jonkin linjan ajaa linjojen kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Niin muodoin voisi ajatella, että "tilapäisen" lakkautuksen peruminen voisi olla ajankohtaista jos asiaan joku esim. valtuustossa tarttuisi.

Lahdenranta totesi kakkosesta sen lakkautusta suunniteltaessa, että kakkonen kannattaa lopettaa, vaikka rahaa olisikin, koska sen tuoma palvelu saadaan hoidettua halvemmalla muilla järjestelyillä. HKL:ltä on siis turha toivoa asian edistämistä ja jos asiasta tehtäisiin valtuustoaloite, niin HKL:n suhtautuminen siihen olisi varmasti nuiva.

Kakkosen lopettamisen aikaistamiseen johtanut vaunupula ei ole vieläkään helpottanut, joten ihan lyhyellä tähtäimellä kakkosta ei voisi aloittaa vähentämättä tarjontaa muilta linjoilta.

Koska Linjoille ei enää mene ratikkaliikennettä, niin en ihmettelisi, vaikka HKL haluaisikin jättää sinne jonkun keskustaan menevän bussilinjan jäljelle ysin valmistuttuakin. Jos 23 halutaan ottaa pois keskustasta, voi sen tehdä jo ysin ensimmäisessä vaiheessa. Joka tapauksessa Linjojen liikenne on halvempi hoitaa pistämällä sinne joku joka tapauksessa kulkeva linja (esim. 51, joka jatkettaisiin Rautatientorille), kuin perustamalla oma pussinperään päättyvä ratikkalinja. Täällä on taidettu jo ihan tarpeeksi puhua ratikoiden yhdysraiteesta Linjoilta Helsinginkadulle, joka mahdollistaisi ratikkaliikenteen Linjoille ilman liikennöintikustannusten lisäystä. Yhdysraide voitaisiin tehdä vaikka osana ysin toista rakennusvaihetta.
 
Koska Linjoille ei enää mene ratikkaliikennettä, niin en ihmettelisi, vaikka HKL haluaisikin jättää sinne jonkun keskustaan menevän bussilinjan jäljelle ysin valmistuttuakin.
Ainakin Iso liityntä-suunnitelmissa on nykyinen linja h18 yhdistetty nykyiseen h23:seen. Näin on saatu pitkä, lähes rengasmainen heilurilinja, joka kulkee jotakuinkin nykyistä linja h18 reittiä Munkkivuoresta (mutta Arkadiankatua Kampin sijaan ja Postitalon edestä) aina Kaisaniemeen saakka, josta jatkaa nykyisen linjan h23 tavoin edelleen Ilmalaan ja Ruskeasuon Invaliidisäätiölle saakka. Linjan tunnus olisi h18.

Iso liityntä -raportti (pdf-tiedosto)
 
Viimeksi muokattu:
Lahdenranta totesi kakkosesta sen lakkautusta suunniteltaessa, että kakkonen kannattaa lopettaa, vaikka rahaa olisikin, koska sen tuoma palvelu saadaan hoidettua halvemmalla muilla järjestelyillä.

Totta. Ei kakkosen palautus sellaisenaan olekaan järkevää, mutta jos asiasta nousisi vähän keskustelua, niin se saattaisi poikia muita, järkevämpiä vaihtoehtoja. Sanotaan nyt vaikka esim niin, että valtuustoaloitteen johdosta ruvettaisiin tutkimaan, voisiko jotain nykyistä linjaa jollain tavoin jatkaa Linjoille tms.

Sitten pitää muistaa sekin, että juuri äsken päätettiin palauttaa 3T:n yöliikenne, vaikka HKL:n suhtautuminen asiaan oli nuivaa ja vaikka yöliikenne toimii HKL:n mukaan hyvin ilman 3T:täkin.

Täällä on taidettu jo ihan tarpeeksi puhua ratikoiden yhdysraiteesta Linjoilta Helsinginkadulle, joka mahdollistaisi ratikkaliikenteen Linjoille ilman liikennöintikustannusten lisäystä. Yhdysraide voitaisiin tehdä vaikka osana ysin toista rakennusvaihetta.

Jep. Yhdysraide pitäisi nimenomaan tehdä viimeistään ysin Ilmalan-vaiheessa, koska silloin 23 jää joka tapauksessa pois Kalliosta. Sehän ratkaisee tuon Linjojen ongelman kokonaan. Tämäkin on yksi asia, jota esim. valtuustoaloitteella voisi edistää, jos ei asialle muuten näytä tapahtuvan mitään.

Porthaninkatu on muuten vuonna 2008 isossa remontissa. Jos olisi tehty fiksusti, niin yhdysraide, jota joka tapauksessa siis tulevaisuudessa tarvitaan, olisi voitu rakentaa ennen Porthaninkadun remonttia ja siirtää 1, 3 ja 9 sinne poikkeusreitille katutöiden ajaksi.
 
"Ysi" olisi pitänyt jo alunperinkin pistää kulkemaan Linjojen kautta. Nyt 1,3 ja 9 keskittävät kohtuuttoman suuren ratikkatarjonnan yhdelle alueelle ja Linjat jäävät (varsinkin jos bussilinjoja supistetaan) surkean joukkoliikennepalvelun varaan.
 
Linjojen kautta olisi hyvä mennä joku linja.

Mutta minusta Helsingin ratikkalinjat tarvitsisivat enemmänkin linjaremonttia. Kolmosten ja/tai seiskojen muuttaminen olisi paikallaan. Kolmosten kahdeksikon korvaamista muilla linjoilla kannattaisi harkita.

Jossain raideliikennevisiosuunnitelmassa näin eteläisen rengaslinjan Rautatienasema - Kamppi - (Fredaa pitkin) - Eira - Kauppatori - Senaatintori - Rautatienasema (ja päinvastoin). Fredalle tuo vaatisi muutama sata metriä kiskoja.

Tuon lisäksi Hernesaaren ja Alppilan välille pitäisi tehdä uusi linja Perämiehenkatu - Rautatientori -Linjat - Brahenkenttä - Viipurinkatu (-ehkä vielä joskus Messukeskus - Mäkelänkatu - Pohjolankatu - Oulunkylän asema, joka korvaisi ykkösen.) Linjoilta Hesarille tarvittaisiin muutaman sadan metrin uusi raide.

Töölön palvelemiseksi pitäisi siirtää seiska kulkemaan Kampin ja Töölön kautta, vaikka taitaa se olla menossa sinne muutenkin. Noilla muutoksilla voisi ehkä kolmoset lopettaa.

Vaikka tuollainen iso linjaremontti vaikuttaisi kyllä moniin linjoihin. Länsimetron valmistuminen ja Jätkäsaaren, Kalasataman sekä Keski-Pasilan rakentaminen kyllä muuttaa niin paljon liikenteen painopisteitä, että isompi linjaremontti voisi olla paikallaan. Isojen linjamuutosten kokonaisvaikutusta on kyllä vaikea hahmotella.
 
Viimeksi muokattu:
Tarvitseeko vanhan mallista linjaa 2 kovinkaan moni? Linja 2 lopetettiin koska sillä ei ollut käyttäjiä. Jos linjojen liikennettä halutaan parantaa pitäisi minusta linjoista pystyä ajamaan läpi Helsinginkadulle tai Sturenkadulle, sitten ysin käynnistämisen jälkeen voisi jonkin linjan ajaa linjojen kautta.
Kalliossa on "enemmän mäkiä kuin missään muualla" ja varsinkin Alppikadulta on Hesarille kovasti pudotusta. Varmaan tuon joku insinööri ratkaisi, mutta voi olla vaikeaa. Sturenkatu olisi varmaan helpompi, Wallininkatu menee siltaa myöten suoraan Alppikadulta Sturenkadulle.

Heitetään tähän vielä pakollinen omituinen idea, kävelytien linjaa Ensi Linjalta Diakonissalaitoksen ja pääradan välistä Helsinginkadulle olisi suorin reitti. Vois tehdä minikolmosen eli kakkosen :) Hakaniemi - Linjat - Helsinginkatu - Runeberginkatu - Simonkatu - Kaivokatu - Kaisaniemenkatu - Hakaniemi.
 
Pikku kakkosella oli myöskin toinen silmukka - Katajanokan termiinaali.
4T otti sen hoitaakseen ja kovin suosittu onkin.
Enemmän sitä kakkosta tarvittaisiin termiinaaliin ja nelonen takaisin Skattalaisille
Termiinaalista tulevat matkustajat jäävät pois 95% keskustan pysäkeillä; Stockka ja Lasipalatsi jatkaakseen muilla kulkuneuvoilla eteenpäin.
Oikeampi reitti kakkoselle olisi vanha vitosen reitti mikonkadun, rautatieaseman, arkadian kautta Töölöön ja takaisin terminaaliin.

Toinen vaikeampi terminaali länsisatamassa pitäisi saada myös melko nopeasti raitiovaunuliikenteen piiriin.
 
Enemmän sitä kakkosta tarvittaisiin termiinaaliin ja nelonen takaisin Skattalaisille
Termiinaalista tulevat matkustajat jäävät pois 95% keskustan pysäkeillä; Stockka ja Lasipalatsi jatkaakseen muilla kulkuneuvoilla eteenpäin.

Ensi vuoden heinäkuussa Mikonkadun radan pitäisi olla valmis. Jos laivojen tulo- ja lähtöaikoina ajettaisiin minikakkosen reittiä Terminaalilta Mikonkadulle, asemalle, Manskun kautta Aleksille ja takaisin Terminaalille, niin kahdella vaunulla saataisiin riittävä palvelu tuolle reitille ja nelonen saisi kulkea rauhassa omaa reittiään.

Kun otetaan huomioon, että 4T:n iltaliikenteen aloittaessa vuorovälejä tihennettiin jonkun verran illalla, niin nämä tihennykset poistamalla kustannukset jäisivät kohtuullisiksi. Ongelma tulee tietysti siitä, että laivojen lähtöaika sattuu iltaruuhkaan. Jos mini-2 kulkisi vain ruuhka-ajan ulkopuolella, ei tarvittaisi edes "omia" vaunuja, vaan käytettäisiin vapaana seisovia ruuhkavuoroja.
 
Tarvitseeko vanhan mallista linjaa 2 kovinkaan moni? Linja 2 lopetettiin koska sillä ei ollut käyttäjiä.
Käyttäjiä oli vuosituhannen vaihteen ympärillä vajaa 6000 per päivä. Se on pieni luku verrattuna muihin linjoihin, mutta linja oli lyhyt kuten liikennöintiaikakin. Vaunukilometreihin suhteutettuna matkustajia ei ollut mitenkään dramaattisen vähän, vaikka absoluuttinen luku on mitätön verrattuna lähes kaikkiin muihin paitsi ykköseen.

En tällä näkökulmalla yritä inttää sitä, että wanha kakkonen pitäisi siinä muodossa herättää henkiin. Jos Linjoille halutaan raitioliikennettä, kannattaa se järjestää rationaalisemmin. Toteanpa vain, että puheet siitä että käyttäjiä ei olisi ollut, ovat vastoin totuutta. 339-DF:n kanssa pääsimme eilen yksityiskeskustelussa sellaiseen tulokseen, että vanhakin kakkonen oli liiketaloudellisesti kannattava linja. Toki on aina parempi, että samat matkustajat voidaan kuljettaa sitäkin kannattavammin.
 
Linjojen liikenne voitaisiin hoitaa tulevaisuudessa esim. niin, että jokin Kruuvuvuoresta tuleva linja kulkisi entisen kakkosen reittiä aleksin kautta Linjoille. Tällöin ei ainakaan olisi liian vähän käyttäjiä kyseisellä linjalla.
 
Linjojen liikenne voitaisiin hoitaa tulevaisuudessa esim. niin, että jokin Kruuvuvuoresta tuleva linja kulkisi entisen kakkosen reittiä aleksin kautta Linjoille. Tällöin ei ainakaan olisi liian vähän käyttäjiä kyseisellä linjalla.

Linja olisi tällöin toisesta päästään käytetty ja Linjojen päästä vähemmän käytetty. Olisi kai viisaampaa tehdä joku jatkorata Linjoilta. Jos tarjottaisiin Linjoilta yhteys vaikkapa Pasilaan jotain reittiä? Tai sitten hyödyntää tätä Alppilan reittiä, joka muuten kai jää pois käytöstä jatkossa, näin olen jostain kuullut.
 
Linja olisi tällöin toisesta päästään käytetty ja Linjojen päästä vähemmän käytetty. Olisi kai viisaampaa tehdä joku jatkorata Linjoilta. Jos tarjottaisiin Linjoilta yhteys vaikkapa Pasilaan jotain reittiä? Tai sitten hyödyntää tätä Alppilan reittiä, joka muuten kai jää pois käytöstä jatkossa, näin olen jostain kuullut.

Tästä tuli mieleen, miltä kuulostaisi linjoille 3B/T:lle reitti: Toinen linja-Wallininkatu-Sturenkatu josta normaalille reitille. Tai vastaavasti sama reitti, mutta linjaksi 1 Käpylään tai jossain ehdotettu linjoille päättyvän linjan 6A reitti tätä kautta Arabiaan. 6A Paavalinkirkolle menevää reittiä tätä kautta on ehdotettu Ratikka 2015 suunnitelmissa vaihtoehdoissa Maxim ja Synteesi
 
Takaisin
Ylös