Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

-Epex82-

Suljettu tunnus
Liittynyt
6 Marraskuu 2007
Viestit
277
Onko kenelläkään tietoa siitä, millaiset ysin aikataulut tulevat olemaan?
Muistan jostain lukeneeni, että 6min välein ainakin ruuhka-aikana, mutta kovin niukasti tuntuu löytyvän asiasta tietoa tai sitten en osaa hakea.
Eli lähinnä olisin kiinnostunut liikennöintiajoista yms. Jos tulee bussin 17 vuorovälit, niin aika naurettavaa. Kuka viitsii odottaa 15 min ratikkaa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ratikka ysin tuomat muutokset

Onko tietoa siitä, miten ratikka 9:n rakentaminen vaikuttaa bussiliikenteeseen?
http://www.hel.fi/wps/wcm/resources/file/eb19f605b70c7fc/12Jlke_180506.doc

Tässä linkissä puhutaan vain linjojen 22, 23 ja 50 "uudelleenjärjestelystä".
Ilmeisesti ysiratikkaa käytetään tekosyynä katkaista yhteys Pasilasta Ruskeasuolle ja Invalidisäätiölle?
17:n lopetuksen ymmärrän, mutta en esim sitä, jos jo muutenkin harvoin kulkevaa 23:a kurjistetaan lisää.
Pahaa pelkään, että kakkaa on luvassa mahantäydeltä, kun HKL:n pojat pääsevät vauhtiin. Toinen mielenkiintoinen kysymys on linjojen 22 ja 50 tulevaisuus, jotka eivät liity ysiin juuri mitenkään, mutta eiköhän jokin tekosyy löydy näitäkin linjoja kurjistaa. Luonnollisesti koko juttu tulee puskasta ja elokuussa, koska asia lienee vielä "valmistelussa". (valmistelussa= salataan mahdollisimman kauan)
 
Vs: Raitiolinja 9:n rakentaminen

Jos tulee bussin 17 vuorovälit, niin aika naurettavaa. Kuka viitsii odottaa 15 min ratikkaa?

Tuo on hyvin mielenkiintoinen pointti. Kuka sitä bussia sitten jaksaa odottaa 15 min ja miksi? Ja miksi kulkuneuvon pitää kulkea tiheästi siksi että se sattuu olemaan keltavihreä eikä sininen? (Tosin taitaa 17-linjan bussit näyttää enemmän kumipyöräalepoilta). Kun kerran 17-bussin vuoroväli nykyisellään riittää, ja kun se muuttuu ratikaksi niin kapasiteetti kasvaa vaikka vuoroväli olisi sama, niin eihän sitä ole mitään syytä tihentää. Vai onko?

No, pois provoilu. Helsingissä ratikka on perinteisesti tiheän vuorovälin liikenneväline ja kyllä itsekin odotan, että vuoroväli tihenee kun linja "nostetaan kiskoille".

Tarvetta 6 minuutille tuskin on, enkä usko, että 6 min vuoroväliin mennään heti aluksi, olisikohan ehkä ennemminkin jotain luokkaa 7-8 min ruuhka-aikana. Ysi saattaa syödä matkustajia varsinkin kolmoselta, ja ratikka kerää muutenkin enemmän matkustajia kuin bussi, eli sikäli tihentämistarvetta saattaa olla, mutta tuskin kapasiteettiongelmia vielä tuolla 8 min vuorovälillä tulee. Kirurgin alueellahan palvelu huononee selkeästi, sen sijaan muualla sitten paranee.
 
Vs: Ratikka ysin tuomat muutokset

Toinen mielenkiintoinen kysymys on linjojen 22 ja 50 tulevaisuus, jotka eivät liity ysiin juuri mitenkään, mutta eiköhän jokin tekosyy löydy näitäkin linjoja kurjistaa. Luonnollisesti koko juttu tulee puskasta ja elokuussa, koska asia lienee vielä "valmistelussa". (valmistelussa= salataan mahdollisimman kauan)

Linjat 22 ja 50 ovat hyviä reittejä Sörnäisten ja Pasilan välillä. Minusta näitä reittejä tulisi parantaa, ei suinkaan lopettaa. 7-ratikka on turhan hidas Pasilan asemalle mennessä, koska kiertää Messukeskukset. Voitaisiin linjata joku Mäkelänkadun linja kulkemaan Sörnäisten jälkeen Hämeentie-Vääksyntie-Teollisuuskatu-Ratapihantie-Koskelantie-Mäkelänkatu ja siitä taas omaa reittiään Mäkelänkadulle ja Tuusulanväylälle. Google Mapsin mukaan lisää ajoaikaa tästä tulisi 4 minuuttia, mutta tämä järjestely ei maksaisi juuri mitään lisää.

Etuja, joita tällä järjestelyllä saataisiin kustannuksitta:
-Bussiliikenne Teollisuuskadulle
-Yhteydet Teollisuuskadulta, Pasilan asemalta ja Messukeskukselta Sörnäisten kautta Itä-Helsinkiin, Mäkelänkadun kautta pohjoiseen

Sama järjestely olisi mahdollista tehdä myös Lahdenväylän suunnan linjoille, laskennallisena aikamenetyksenä siinäkin 4 minuuttia. Voitaisiin valita yksi Tuusulanväylän suunnan linja ja yksi Lahdenväylän suunnan linja "uhrattavaksi" tähän järjestelyyn.

Jos nyt päätettäisiin joku linja kierrättää Pasilan aseman kautta tätä tapaa, niin voitaisiin viedä kierrätystä pidemmällekin ja ajaa suoraan Hakaniemestä jo reittiä Toinen linja-Sturenkatu-Teollisuuskatu. Aikahävikkiä verrattuna Sörnäisten kautta kiertämiseen ei ole, mikäli Pasilan aseman kautta olisi tarkoitus joka tapauksessa mennä. Mikäli taas Tuusulanväylä olisi määränpäänä, ajallinen sakko olisi 2 minuuttia verrattuna Hämeentien ja Mäkelänkadun kautta ajamiseen.

Linjan 23 korvaaminen tapahtuisi siis ottamalla esimerkiksi Maunulan linja 62, joka ajettaisiinkin Hakaniemestä vastedes reittiä Toinen linja-Sturenkatu-Teollisuuskatu-Ratapihantie-Koskelantie-Mäkelänkatu. Linjan 23 Invalidisäätiön pää tulisi toteuttaa jollain muulla linjalla, mutta tämä olisi milestäni järkevää, koska linja 62 ei ole erityisen paljon käytetty ja uusi reitti toisi matkustajia lakkautettavalta tai harvennettavalta 23:lta.
 
Linjan 9 aiheuttamat muutokset bussilinjastoon tulevat lautakunnan käsittelyyn joulu-tammikuun aikana. Ei siis syytä paniikkiin. 17 loppuu tietenkin, 23:n heikennyksiä taikka lopetus lie luvassa vasta Ilmalan-jatkeen liikenteen alkaessa. Joka tapauksessa kaikissa aiemmissa suunnitelmissa suora bussiyhteys Ruskeasuolta Pasilaan on säilytetty.
 
Vs: Ratikka ysin tuomat muutokset

Linjat 22 ja 50 ovat hyviä reittejä Sörnäisten ja Pasilan välillä. Minusta näitä reittejä tulisi parantaa, ei suinkaan lopettaa.
Toivottavasti päättäjät lisäksi muistavat, että 22 on ainoa joukkoliikenneväline Helsingin postikeskukseen. (No junaa käyttävät talsivat pari kilometriä säässä kuin säässä Ilmalaan.) Postikeskuksessa työskentelee kolmessa vuorossa satoja ihmisiä, ja hyvin paljon nuoria, joilla ei ole mahdollisuutta tai haluakaan omaan autoon. Eikä kaikilla "raa´an" työn tekijöilläkään ole omaa autoa.
22 on toivottoman hidas linja. Mutta kauhistuttaa ajatus, että esim. itään menijöillä tulisi vielä vaikka vaihto ysiin matkalla metroon, varsinkin iltamyöhällä.:eek:
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Mielestäni pari asiaa on unohdettu kiisteltäessä Kampin radasta, sen mahdollisista linjoista sekä uusista mielikuvituslinjoista.
Annan kaiken kunnian uusille ehdotuksille ja sille asiantuntemukselle, joka täällä on, mutta olennaisinta olisi mielestäni nyt pohtia sitä, mitä tapahtuu, kun nk vaihtoehto B luultavimmin toteutuu.(liittyy myös ysilinjaan)

Avoimia kysymyksiä

-Miten yhteys Merikadulle säilyy?
-Jos Ysin päättäri on Kirurgilla, mitä tapahtuu kun ysi siirtyy Jätkäsaareen?
-Jos ysi siirtyy Jätkään ja kymppi Perämiehenkadulle, mitä tapahtuu?
-Mikä on linjan 23 kohtalo?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kampin ratikkalinja

HKL:n suunnitemien mukaan:

-Miten yhteys Merikadulle säilyy?
Bussilla 16, jonka reittiä muutetaan. Päätös tehdään lautakunnassa muistaakseni tammikuussa.

-Jos Ysin päättäri on Kirurgilla, mitä tapahtuu kun ysi siirtyy Jätkäsaareen?
Kymppi kulkee taas Kirralle.

-Jos ysi siirtyy Jätkään ja kymppi Perämiehenkadulle, mitä tapahtuu?
Kymppi ei siirry Perämieheen, se jää elokuusta 2008 alkaen Kolmikulmaan. Sen piti alunperin mennä Perämieheen, mutta eihän sellaiseen liikenteenlisäykseen ole halua eikä rahaa.

-Mikä on linjan 23 kohtalo?
Toistaiseksi ei mikään, muuttumattomana se säilynee kunnes ysi kulkee Ilmalaan asti.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Ok, luulin, että kympin meno Perämieheen olisi jotenkin tapetilla vielä.
Kun ysi menee Ilmalaan, niin invat voivat siis pompata ulos siinä Ylen talolla ja linkuttaa legendaarisen 23:n reittiä invasäätiölle.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Kun ysi menee Ilmalaan, niin invat voivat siis pompata ulos siinä Ylen talolla ja linkuttaa legendaarisen 23:n reittiä invasäätiölle.

Ruskeasuolla pidetään yhteyttä Pasilaan tärkeänä. Veikkaan, että se säilyy jollain tapaa.

Itse olen sitä mieltä, että yhdistämällä bussit 23 ja 51 saataisiin reitti Ruskeasuo - Pasila - Käpylä - 51:n reitti Konalaan. Sillä saataisiin turhat päällekkäisyydet pois ratikoiden kanssa sekä 23:lta että 51:lta.

Toinen vaihtoehto on ajaa 23:a reitillä Ruskeasuo - Pasila - Sörnäinen (M).

Joka tapauksessa Castréninkadun ratikkarata pitäisi sitoa Ilmalan-ysiin, jotta Linjoille saadaan joku korvaava keskustayhteys (3?) 2:n ja 23:n tilalle.
 
Iso liityntä-suunnitelmassahan on ajatus yhdistää bussilinjat h18 ja h23 pitkäksi lähes ympyrämäiseksi heiluriksi, linjaksi h18, joka olisi siis yhdistelmä molempia (nykyisen h18 Kruununhaan osuus jäisi pois). Samalla periaattella yhdistyisivät linjat h24 ja h55, linjaksi h55 (Seurasaari-RT-Koskela). Jälkimmäinen lisäisi oleellisesti joukkoliikenteen liikennöintitiheyttä Mechelininkadulla, nykyiseen linjaan h24 nähden ainakin.

Eikös joku peräänkuuluttanutkin pitkien heilureiden tehokkuutta tuossa aiemmissa viestiketjuissa?
 
Viimeksi muokattu:
...yhdistää bussilinjat h18 ja h23 - - linjaksi h18... ... ...yhdistyisivät linjat h24 ja h55, linjaksi h55 (Seurasaari-RT-Koskela).

Olen tästä ennenkin jonnekin kirjoittanut ja kirjoitan edelleenkin, että 55 pitäisi vapauttaa poikittaislinjakäyttöön ja antaa Koskelan linjalle esim. numero 25 tai vaikka nyt sitten Seurasaaren numero 24.

Ja kun joku sitten sanoo, että ajaahan 55 keskustan poikki, sanon, että niin tekee 18:kin nyt ja myös mennessään Ruskeasuolle. Vaihdetaan siis 18:n numero 50-sarjaan!
 
Iso liityntä-suunnitelmassahan on ajatus yhdistää bussilinjat h18 ja h23 pitkäksi lähes ympyrämäiseksi heiluriksi?

Ei se Iso Liityntä nyt niin kova mörkö olekaan, kuin mitä jotkut täällä foorumilla maalailevat. On niillä suunnittelijoilla asiantuntemustakin, kuten olla pitääkin. Saatanpa alkaa kannattaakin Isoa Liityntää, mikäli säilytettäisiin pieni osa suorista linjoista yhdistellen niitä, jolloin tarvittaessa pääsisi hitaasti ja harvoin kierrellen ilman vaihtoja kulkemaan. Ellei palvelulinjakonseptia saada Sampo-kutsuliikennetyyppiseksi, jolloin vaihdottomat matkat voisivat hoitua sillä ovelta ovelle?
 
Ei se Iso Liityntä nyt niin kova mörkö olekaan, kuin mitä jotkut täällä foorumilla maalailevat.

Ei niin. Ei sen tulemista kannata pelätä, se kaatuu jo omaan mahdottomuuteensa. Esimerkiksi 24:n ja 55:n yhdistäminen on ihan outoa touhua, ei niiden kuormitukset ole yhtään samaa luokkaa. Heiluriparien pitäisi sentään jotenkin vastata toisiaan. Sitäpaitsi 24 on siitäkin hankala yhdistettävä, että sillä on kesällä suurempi kysyntä kuin talvella.

Sinänsä nuo heilurit olisivat ihan kannatettavia, mutta jos nyt joku tekisi vaikkapa valtuustoaloitteen tuollaisten perustamisesta, niin kyllä HKL-Suy laatisi pitkän listan siitä, miksei niitä voi tehdä. Eihän edes 20:a ja 42:a saatu yhdistettyä, vaikka sitä kovasti aikanaan yritettiin. Eli ei sitä Isoa Liityntää kannata ottaa niin tosissaan ;)
 
Takaisin
Ylös