Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/64

Viestiketju: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

  1. #1
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    06.11.2007
    Viestejä
    277

    oletus Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Onko kenelläkään tietoa siitä, millaiset ysin aikataulut tulevat olemaan?
    Muistan jostain lukeneeni, että 6min välein ainakin ruuhka-aikana, mutta kovin niukasti tuntuu löytyvän asiasta tietoa tai sitten en osaa hakea.
    Eli lähinnä olisin kiinnostunut liikennöintiajoista yms. Jos tulee bussin 17 vuorovälit, niin aika naurettavaa. Kuka viitsii odottaa 15 min ratikkaa?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 04.12.2007 kello 21:32. Syy: jaettu omaksi viestiketjukseen

  2. #2
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    06.11.2007
    Viestejä
    277

    oletus Ratikka ysin tuomat muutokset

    Onko tietoa siitä, miten ratikka 9:n rakentaminen vaikuttaa bussiliikenteeseen?
    http://www.hel.fi/wps/wcm/resources/...lke_180506.doc

    Tässä linkissä puhutaan vain linjojen 22, 23 ja 50 "uudelleenjärjestelystä".
    Ilmeisesti ysiratikkaa käytetään tekosyynä katkaista yhteys Pasilasta Ruskeasuolle ja Invalidisäätiölle?
    17:n lopetuksen ymmärrän, mutta en esim sitä, jos jo muutenkin harvoin kulkevaa 23:a kurjistetaan lisää.
    Pahaa pelkään, että kakkaa on luvassa mahantäydeltä, kun HKL:n pojat pääsevät vauhtiin. Toinen mielenkiintoinen kysymys on linjojen 22 ja 50 tulevaisuus, jotka eivät liity ysiin juuri mitenkään, mutta eiköhän jokin tekosyy löydy näitäkin linjoja kurjistaa. Luonnollisesti koko juttu tulee puskasta ja elokuussa, koska asia lienee vielä "valmistelussa". (valmistelussa= salataan mahdollisimman kauan)

  3. #3
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Raitiolinja 9:n rakentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    Jos tulee bussin 17 vuorovälit, niin aika naurettavaa. Kuka viitsii odottaa 15 min ratikkaa?
    Tuo on hyvin mielenkiintoinen pointti. Kuka sitä bussia sitten jaksaa odottaa 15 min ja miksi? Ja miksi kulkuneuvon pitää kulkea tiheästi siksi että se sattuu olemaan keltavihreä eikä sininen? (Tosin taitaa 17-linjan bussit näyttää enemmän kumipyöräalepoilta). Kun kerran 17-bussin vuoroväli nykyisellään riittää, ja kun se muuttuu ratikaksi niin kapasiteetti kasvaa vaikka vuoroväli olisi sama, niin eihän sitä ole mitään syytä tihentää. Vai onko?

    No, pois provoilu. Helsingissä ratikka on perinteisesti tiheän vuorovälin liikenneväline ja kyllä itsekin odotan, että vuoroväli tihenee kun linja "nostetaan kiskoille".

    Tarvetta 6 minuutille tuskin on, enkä usko, että 6 min vuoroväliin mennään heti aluksi, olisikohan ehkä ennemminkin jotain luokkaa 7-8 min ruuhka-aikana. Ysi saattaa syödä matkustajia varsinkin kolmoselta, ja ratikka kerää muutenkin enemmän matkustajia kuin bussi, eli sikäli tihentämistarvetta saattaa olla, mutta tuskin kapasiteettiongelmia vielä tuolla 8 min vuorovälillä tulee. Kirurgin alueellahan palvelu huononee selkeästi, sen sijaan muualla sitten paranee.

  4. #4
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Ratikka ysin tuomat muutokset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    Toinen mielenkiintoinen kysymys on linjojen 22 ja 50 tulevaisuus, jotka eivät liity ysiin juuri mitenkään, mutta eiköhän jokin tekosyy löydy näitäkin linjoja kurjistaa. Luonnollisesti koko juttu tulee puskasta ja elokuussa, koska asia lienee vielä "valmistelussa". (valmistelussa= salataan mahdollisimman kauan)
    Linjat 22 ja 50 ovat hyviä reittejä Sörnäisten ja Pasilan välillä. Minusta näitä reittejä tulisi parantaa, ei suinkaan lopettaa. 7-ratikka on turhan hidas Pasilan asemalle mennessä, koska kiertää Messukeskukset. Voitaisiin linjata joku Mäkelänkadun linja kulkemaan Sörnäisten jälkeen Hämeentie-Vääksyntie-Teollisuuskatu-Ratapihantie-Koskelantie-Mäkelänkatu ja siitä taas omaa reittiään Mäkelänkadulle ja Tuusulanväylälle. Google Mapsin mukaan lisää ajoaikaa tästä tulisi 4 minuuttia, mutta tämä järjestely ei maksaisi juuri mitään lisää.

    Etuja, joita tällä järjestelyllä saataisiin kustannuksitta:
    -Bussiliikenne Teollisuuskadulle
    -Yhteydet Teollisuuskadulta, Pasilan asemalta ja Messukeskukselta Sörnäisten kautta Itä-Helsinkiin, Mäkelänkadun kautta pohjoiseen

    Sama järjestely olisi mahdollista tehdä myös Lahdenväylän suunnan linjoille, laskennallisena aikamenetyksenä siinäkin 4 minuuttia. Voitaisiin valita yksi Tuusulanväylän suunnan linja ja yksi Lahdenväylän suunnan linja "uhrattavaksi" tähän järjestelyyn.

    Jos nyt päätettäisiin joku linja kierrättää Pasilan aseman kautta tätä tapaa, niin voitaisiin viedä kierrätystä pidemmällekin ja ajaa suoraan Hakaniemestä jo reittiä Toinen linja-Sturenkatu-Teollisuuskatu. Aikahävikkiä verrattuna Sörnäisten kautta kiertämiseen ei ole, mikäli Pasilan aseman kautta olisi tarkoitus joka tapauksessa mennä. Mikäli taas Tuusulanväylä olisi määränpäänä, ajallinen sakko olisi 2 minuuttia verrattuna Hämeentien ja Mäkelänkadun kautta ajamiseen.

    Linjan 23 korvaaminen tapahtuisi siis ottamalla esimerkiksi Maunulan linja 62, joka ajettaisiinkin Hakaniemestä vastedes reittiä Toinen linja-Sturenkatu-Teollisuuskatu-Ratapihantie-Koskelantie-Mäkelänkatu. Linjan 23 Invalidisäätiön pää tulisi toteuttaa jollain muulla linjalla, mutta tämä olisi milestäni järkevää, koska linja 62 ei ole erityisen paljon käytetty ja uusi reitti toisi matkustajia lakkautettavalta tai harvennettavalta 23:lta.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  5. #5
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Linjan 9 aiheuttamat muutokset bussilinjastoon tulevat lautakunnan käsittelyyn joulu-tammikuun aikana. Ei siis syytä paniikkiin. 17 loppuu tietenkin, 23:n heikennyksiä taikka lopetus lie luvassa vasta Ilmalan-jatkeen liikenteen alkaessa. Joka tapauksessa kaikissa aiemmissa suunnitelmissa suora bussiyhteys Ruskeasuolta Pasilaan on säilytetty.

  6. #6
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Ratikka ysin tuomat muutokset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Linjat 22 ja 50 ovat hyviä reittejä Sörnäisten ja Pasilan välillä. Minusta näitä reittejä tulisi parantaa, ei suinkaan lopettaa.
    Toivottavasti päättäjät lisäksi muistavat, että 22 on ainoa joukkoliikenneväline Helsingin postikeskukseen. (No junaa käyttävät talsivat pari kilometriä säässä kuin säässä Ilmalaan.) Postikeskuksessa työskentelee kolmessa vuorossa satoja ihmisiä, ja hyvin paljon nuoria, joilla ei ole mahdollisuutta tai haluakaan omaan autoon. Eikä kaikilla "raa´an" työn tekijöilläkään ole omaa autoa.
    22 on toivottoman hidas linja. Mutta kauhistuttaa ajatus, että esim. itään menijöillä tulisi vielä vaikka vaihto ysiin matkalla metroon, varsinkin iltamyöhällä.

  7. #7
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    06.11.2007
    Viestejä
    277

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Mielestäni pari asiaa on unohdettu kiisteltäessä Kampin radasta, sen mahdollisista linjoista sekä uusista mielikuvituslinjoista.
    Annan kaiken kunnian uusille ehdotuksille ja sille asiantuntemukselle, joka täällä on, mutta olennaisinta olisi mielestäni nyt pohtia sitä, mitä tapahtuu, kun nk vaihtoehto B luultavimmin toteutuu.(liittyy myös ysilinjaan)

    Avoimia kysymyksiä

    -Miten yhteys Merikadulle säilyy?
    -Jos Ysin päättäri on Kirurgilla, mitä tapahtuu kun ysi siirtyy Jätkäsaareen?
    -Jos ysi siirtyy Jätkään ja kymppi Perämiehenkadulle, mitä tapahtuu?
    -Mikä on linjan 23 kohtalo?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 12.12.2007 kello 10:46. Syy: siirretty toiseen viestiketjuun

  8. #8
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    HKL:n suunnitemien mukaan:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    -Miten yhteys Merikadulle säilyy?
    Bussilla 16, jonka reittiä muutetaan. Päätös tehdään lautakunnassa muistaakseni tammikuussa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    -Jos Ysin päättäri on Kirurgilla, mitä tapahtuu kun ysi siirtyy Jätkäsaareen?
    Kymppi kulkee taas Kirralle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    -Jos ysi siirtyy Jätkään ja kymppi Perämiehenkadulle, mitä tapahtuu?
    Kymppi ei siirry Perämieheen, se jää elokuusta 2008 alkaen Kolmikulmaan. Sen piti alunperin mennä Perämieheen, mutta eihän sellaiseen liikenteenlisäykseen ole halua eikä rahaa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    -Mikä on linjan 23 kohtalo?
    Toistaiseksi ei mikään, muuttumattomana se säilynee kunnes ysi kulkee Ilmalaan asti.

  9. #9
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    06.11.2007
    Viestejä
    277

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Ok, luulin, että kympin meno Perämieheen olisi jotenkin tapetilla vielä.
    Kun ysi menee Ilmalaan, niin invat voivat siis pompata ulos siinä Ylen talolla ja linkuttaa legendaarisen 23:n reittiä invasäätiölle.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    Kun ysi menee Ilmalaan, niin invat voivat siis pompata ulos siinä Ylen talolla ja linkuttaa legendaarisen 23:n reittiä invasäätiölle.
    Ja näin toimii Euroopan paras joukkoliikenne!

    Antero

  11. #11
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    Kun ysi menee Ilmalaan, niin invat voivat siis pompata ulos siinä Ylen talolla ja linkuttaa legendaarisen 23:n reittiä invasäätiölle.
    Ruskeasuolla pidetään yhteyttä Pasilaan tärkeänä. Veikkaan, että se säilyy jollain tapaa.

    Itse olen sitä mieltä, että yhdistämällä bussit 23 ja 51 saataisiin reitti Ruskeasuo - Pasila - Käpylä - 51:n reitti Konalaan. Sillä saataisiin turhat päällekkäisyydet pois ratikoiden kanssa sekä 23:lta että 51:lta.

    Toinen vaihtoehto on ajaa 23:a reitillä Ruskeasuo - Pasila - Sörnäinen (M).

    Joka tapauksessa Castréninkadun ratikkarata pitäisi sitoa Ilmalan-ysiin, jotta Linjoille saadaan joku korvaava keskustayhteys (3?) 2:n ja 23:n tilalle.

  12. #12
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Iso liityntä-suunnitelmassahan on ajatus yhdistää bussilinjat h18 ja h23 pitkäksi lähes ympyrämäiseksi heiluriksi, linjaksi h18, joka olisi siis yhdistelmä molempia (nykyisen h18 Kruununhaan osuus jäisi pois). Samalla periaattella yhdistyisivät linjat h24 ja h55, linjaksi h55 (Seurasaari-RT-Koskela). Jälkimmäinen lisäisi oleellisesti joukkoliikenteen liikennöintitiheyttä Mechelininkadulla, nykyiseen linjaan h24 nähden ainakin.

    Eikös joku peräänkuuluttanutkin pitkien heilureiden tehokkuutta tuossa aiemmissa viestiketjuissa?
    Viimeisin muokkaaja vristo; 12.12.2007 kello 22:08.

  13. #13
    Tunnistettu jäsen Waltsu avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    ...yhdistää bussilinjat h18 ja h23 - - linjaksi h18... ... ...yhdistyisivät linjat h24 ja h55, linjaksi h55 (Seurasaari-RT-Koskela).
    Olen tästä ennenkin jonnekin kirjoittanut ja kirjoitan edelleenkin, että 55 pitäisi vapauttaa poikittaislinjakäyttöön ja antaa Koskelan linjalle esim. numero 25 tai vaikka nyt sitten Seurasaaren numero 24.

    Ja kun joku sitten sanoo, että ajaahan 55 keskustan poikki, sanon, että niin tekee 18:kin nyt ja myös mennessään Ruskeasuolle. Vaihdetaan siis 18:n numero 50-sarjaan!

  14. #14
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Iso liityntä-suunnitelmassahan on ajatus yhdistää bussilinjat h18 ja h23 pitkäksi lähes ympyrämäiseksi heiluriksi?
    Ei se Iso Liityntä nyt niin kova mörkö olekaan, kuin mitä jotkut täällä foorumilla maalailevat. On niillä suunnittelijoilla asiantuntemustakin, kuten olla pitääkin. Saatanpa alkaa kannattaakin Isoa Liityntää, mikäli säilytettäisiin pieni osa suorista linjoista yhdistellen niitä, jolloin tarvittaessa pääsisi hitaasti ja harvoin kierrellen ilman vaihtoja kulkemaan. Ellei palvelulinjakonseptia saada Sampo-kutsuliikennetyyppiseksi, jolloin vaihdottomat matkat voisivat hoitua sillä ovelta ovelle?
    Yöbussissa on tunnelmaa

  15. #15
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Ei se Iso Liityntä nyt niin kova mörkö olekaan, kuin mitä jotkut täällä foorumilla maalailevat.
    Ei niin. Ei sen tulemista kannata pelätä, se kaatuu jo omaan mahdottomuuteensa. Esimerkiksi 24:n ja 55:n yhdistäminen on ihan outoa touhua, ei niiden kuormitukset ole yhtään samaa luokkaa. Heiluriparien pitäisi sentään jotenkin vastata toisiaan. Sitäpaitsi 24 on siitäkin hankala yhdistettävä, että sillä on kesällä suurempi kysyntä kuin talvella.

    Sinänsä nuo heilurit olisivat ihan kannatettavia, mutta jos nyt joku tekisi vaikkapa valtuustoaloitteen tuollaisten perustamisesta, niin kyllä HKL-Suy laatisi pitkän listan siitä, miksei niitä voi tehdä. Eihän edes 20:a ja 42:a saatu yhdistettyä, vaikka sitä kovasti aikanaan yritettiin. Eli ei sitä Isoa Liityntää kannata ottaa niin tosissaan

Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 81
    Viimeisin viesti: 30.10.2017, 15:13
  2. HSL: VR:n asentajien lakon vaikutukset lähijunaliikenteeseen
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.06.2011, 11:00
  3. Islannin tulivuorenpurkauksen vaikutukset lentoliikenteeseen
    kirjoittanut hylje foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 11.05.2010, 13:54
  4. Itämetron vaikutukset
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Metrot
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 04.01.2008, 10:03
  5. EU:n joukkoliikennepalveluasetuksen vaikutukset
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 06.09.2005, 14:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •