Sivu 2 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/64

Viestiketju: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

  1. #16
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Sinänsä nuo heilurit olisivat ihan kannatettavia, mutta jos nyt joku tekisi vaikkapa valtuustoaloitteen tuollaisten perustamisesta, niin kyllä HKL-Suy laatisi pitkän listan siitä, miksei niitä voi tehdä. Eihän edes 20:a ja 42:a saatu yhdistettyä, vaikka sitä kovasti aikanaan yritettiin.
    Linjojen h20 ja h42 yhdistäminen pitkäksi heiluriksi oli vakavissa suunnitemissa pitkään, mutta kaatui nimenomaan lauttasaarelaisten vastustukseen. Ei HKL-Suy:n.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Eli ei sitä Isoa Liityntää kannata ottaa niin tosissaan
    Se onkin ainoa suunnitelma, jonka ainakin minä otan vakavasti. Muut ovat raideliikenneromantikkojen (olen itsekin) laatimia visioita (haavekuvia), jossa välillä mennään vähän missä mennään.

  2. #17
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Linjojen h20 ja h42 yhdistäminen pitkäksi heiluriksi oli vakavissa suunnitemissa pitkään...
    Öisin näyttäisi liikkuvan yhäkin h20N, joka siis on mainitunlainen heiluri. Mutta alunperin vastaavasta kyllä tosiaan piti tulla kokopäivälinja, kuten vristo totesi.

  3. #18
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Se onkin ainoa suunnitelma, jonka ainakin minä otan vakavasti. Muut ovat raideliikenneromantikkojen (olen itsekin) laatimia visioita (haavekuvia), jossa välillä mennään vähän missä mennään.
    Iso liityntä on eläkkeelle jäävän fanaatikon epätoivoinen viimeinen testamentti, ei muuta.

  4. #19
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Mutta alunperin vastaavasta kyllä tosiaan piti tulla kokopäivälinja, kuten vristo totesi.
    Vristoko totesi? Mä luulin että minä

    Mikähän niitä lauttasaarelaisia heilurissa pelotti, aikataulussa pysymättömyyskö? Toki ymmärrän sikäli, että siellä on kyllä kokemusta 65A:sta ja 66A:sta.

    Toisaalta mulle ainakin munkkalaisena on ihan samantekevää minne se nelosen toinen pää menee, kunhan sillä pääsee täältä keskustaan kuten nyt. Onpa kumma, jos larulaisia tuollainen risoo. Oliskohan siinä kyse myös länsimetroilmiöstä, pelätään että Kantsun epäsosiaalinen aines alkaa matkustella uudella bussilinjalla Lauttasaaren idylliä rikkomaan?

    Eikös tuo 20N:kin ole jonkinlainen valeheiluri, jolla on mennen tullen aika pitkät tasausajat Erottajalla?

  5. #20
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Vristoko totesi?
    Jep, jep. Luepa viestistäni, keneltä siinä lainasin... Se ei sinänsä sulje pois sitä, että joku muu olisi käsitellyt asiaa edellä...

    Eiköhän larulaisten vastustuksen taustalla ollut juurikin h65A:n / h66A:n mukana tuomat epävarmuustekijät. Oma linja lähtee keskustasta esikaupunkiin paljon varmemmin johonkin tiettyyn luvattuun aikaan verrattuna nykyisellä tavalla hoidettuun heiluriin. Heilureita toki hoidetaan sekä kotimaassa että ulkomailla monilla paikkakunnilla muillakin tavoilla (lue: onnistuneesti).

  6. #21
    Tuomas avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    330

    oletus Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Eikös tuo 20N:kin ole jonkinlainen valeheiluri, jolla on mennen tullen aika pitkät tasausajat Erottajalla?
    20N on tosiaan ainut Helsingin keskustan läpi kuleva heilurilinja, jolla on aikataulukirjaan merkityt, tarkat lähtöajat välipisteeltä, tässä tapauksessa Erottajalta.

    Erottajalle ei oman kokemukseni mukaan ainakaan viikonloppuisin jää muutamaa minuuttia enempää. Suosituimmilla vuoroilla lähdetäänkin sitten myöhässä, ja jopa päätepysäkeille on toisinaan hankalaa ehtiä aikataulussa.
    T: Tuomas Lehti
    Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
    Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.

  7. #22
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Se onkin ainoa suunnitelma, jonka ainakin minä otan vakavasti. Muut ovat raideliikenneromantikkojen (olen itsekin) laatimia visioita (haavekuvia), jossa välillä mennään vähän missä mennään.
    Ei minusta eläkkeelle jäävän johtajan yksinään viimeisenä työnään vailla mitään vaihtoehtoselvityksiä tai selkeästi esitettyjä luotettavia analyysejä tekemä suunnitelma (tai enemmänkin heitto) voi olla vielä mikään totuus, joka ainoana vaihtoehtona otetaan vakavasti.

    Työnantajani on tosin asiasta hiukan eri mieltä ja sehän ratkaisee.

  8. #23
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Heilureita toki hoidetaan sekä kotimaassa että ulkomailla monilla paikkakunnilla muillakin tavoilla (lue: onnistuneesti).
    Helsingissäkin on minun tulkintani mukaan erinäisiä varsin hyvin toimivia heilureita (ei toki täysin ongelmattomia) kuten linjat 4 ja 6. Jostain syystä ne eivät yleensä kulje kumipyörillä toisin kuin "raideliikenteeseen perustuvan" Ison Liitynnän keskustaheilurit.

    Ja heiluriksi määrittelen kyllä linjan, joka kulkee tiheimmän keskustan läpi eli oikeastaan myös linjat 55, 18 ja melkeinpä myös 14. Nämä linjat kulkevat niin pitkälle keskustan läpi, että niitä jatkamalla mahdolliset ruuhkat ja ongelmat tuskin enää paljon pahenisivat.

  9. #24
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Ja heiluriksi määrittelen kyllä linjan, joka kulkee tiheimmän keskustan läpi eli oikeastaan myös linjat 55, 18 ja melkeinpä myös 14.
    Ilman muuta ne ovat heilureita, tai ainakin heilurisukuisia. Minulla oli tuossa edellisessä kommentissani yhtenä pointtina (heilurilinjan toteuttamistavan suhteen) se, että monissa tapauksissa heilureilla on kaupungin keskustassa jokin väliaikapiste, jonka ohitusajasta pidetään oikeasti kiinni. Usein sellainen piste sijaitsee jonkun torin laidalla, tai sitten rautatieasemalla. Äkkiä ajateltuna Helsingin keskustan läpi kulkevista heilureista 20N taitaa olla lähimpänä äsken kuvaamiani. Muut kulkevat keskustan läpi siinä tahdissa kuin pääsevät (lue: luvattoman usein miten sattuu). Puhun edelleen bussiheilureista, aivan kuten edellisessäkin viestissäni. Toki ratikkalinjamme ovat nekin heilureita ja miksei tavallaan metrolinjauskin, vaikka kovin kauas se ei lännessä tänä päivänä ulotu.

  10. #25
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Ei minusta eläkkeelle jäävän johtajan yksinään viimeisenä työnään vailla mitään vaihtoehtoselvityksiä tai selkeästi esitettyjä luotettavia analyysejä tekemä suunnitelma (tai enemmänkin heitto) voi olla vielä mikään totuus, joka ainoana vaihtoehtona otetaan vakavasti.
    Ei toki ole totuus, enkä tarkoittanut kommentillani, etteivät muunlaiset suunnitelmat olisi mielestäni tervetulleita. Vaan, onko sellaisia olemassa tai edes harkinnassa päättäjätasolla?

  11. #26
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Ysin aikatauluja ja siihen liittyviä linjastomuutoksia käsitellään torstaina joukkoliikennelautakunnassa.

    HKL:n esityksen mukaan ysin vuoroväli on
    • ruuhka-aikoina n. 9 min
    • arkisin päivällä, lauantaisin ja sunnuntaisin n. 10 min
    • myöhäisiltaliikenteessä n. 12 min

    Ysin liikennöintiajat ovat
    • arkisin n. 6 - 23
    • lauantaisin n. 7 - 23
    • sunnuntaisin n. 8 - 23

    Bussiliikenteen muutoksiksi esitetään:
    • 17 lopetetaan
    • 16 siirtyy Erottajan ja Merikadun välillä 17:n nykyiselle reitille. Reitin lyhentyessä vuorovälejä tihennetään
    • 14B siirtyy Punavuoren ja Hernesaaren välillä 16:n nykyiselle reitille. 14B:lle siirretään busseja 14:ltä niin, että 14B:n vuoroväli on ruuhka-aikoina n. 12 minuuttia ja päiväliikenteessä n. 15 minuuttia. 14:n vuoroväli vastaavasti harvenee. 14B:n liikennöintiaikoja viikonloppuisin pidennetään.

    Bussiliikenteen liikennöintikustannukset laskevat n. 1,8 milj. € vuodessa. Raitioliikenteen liikennöintikustannukset taas kasvavat n. 2,2 milj. € vuodessa.

    Reittimuutoksista kerrotaan tämän päivän UL100:ssa. Jutussa kerrotaan jo, että 14:n harventaminen todennäköisesti herättää ärtymystä Iso-Roobertinkadun eteläpuolella ja Pajamäessä. Ruuhka-aikoina 14 kulkee kohtuullisen täynnä pohjoispäässään.

  12. #27

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    959

    oletus Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Tietääkö joku mitä Pohjolan liikenteen Omnicitytille tapahtuu?
    Myydäänkö ne? Ajavatko he sitten linjalla h83?

  13. #28
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Ysin aikatauluja ja siihen liittyviä linjastomuutoksia käsitellään torstaina joukkoliikennelautakunnassa.

    HKL:n esityksen mukaan ysin vuoroväli on
    • ruuhka-aikoina n. 9 min
    • arkisin päivällä, lauantaisin ja sunnuntaisin n. 10 min
    • myöhäisiltaliikenteessä n. 12 min
    Vuoroväli on odotusten mukainen. Tuo edellyttänee kuutta vaunua ruuhka-aikaan sikäli kuin aiemmin arvioidut kierrosajat pitävät paikkansa. Tiheämmälle vuorovälille en usko olevan kysyntää alkuvaiheessa.

    Sinänsä vuoroväli ei noudata joukkoliikenteen suunnitteluohjetta, jossa vähimmäisvuoroväli ratikoille on ruuhka-aikaan 8 min. Sitä ohjetta ei noudata muuten kolmosen aikataulukaan, sinnehän tulee nyt 9 min vuorovälit puoleksi vuodeksi Kurvin koukun takia.
    Viimeisin muokkaaja vko; 14.01.2008 kello 16:44. Syy: lainaus korjattu

  14. #29

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Ysin aikatauluja ja siihen liittyviä linjastomuutoksia käsitellään torstaina joukkoliikennelautakunnassa.
    Reittimuutoksista kerrotaan tämän päivän UL100:ssa. Jutussa kerrotaan jo, että 14:n harventaminen todennäköisesti herättää ärtymystä Iso-Roobertinkadun eteläpuolella ja Pajamäessä. Ruuhka-aikoina 14 kulkee kohtuullisen täynnä pohjoispäässään.
    Aika merkillistä tuo ajattelutapa.
    Pääasia että budjetti pysyy tasapainossa.
    Pasilalaiset saavat lisää yhteyksiä, mutta mitä se lohduttaa Pajamäkiläisiä joiden vuorot vähenevät.
    Mielestäni Pajamäestä on aika pitkä matka kävellä Pasilaan, jotta pääsisi ratikalla keskustaan.
    Turhempiakin bussivuoroja on ajossa, esim 53 Munkkiniemi-Merihaka.
    Ei kulje silloin kun sitä tarvittaisiin, ruuhka-aikana. Iltaisin kulkee sitten tyhjänä.

  15. #30
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1319

    oletus Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Pasilalaiset saavat lisää yhteyksiä, mutta mitä se lohduttaa Pajamäkiläisiä joiden vuorot vähenevät.
    Mielestäni Pajamäestä on aika pitkä matka kävellä Pasilaan, jotta pääsisi ratikalla keskustaan.
    Pajamäestä on tuollaiseksi pieneksi pussinperälähiöksi erittäin hyvät bussiyhteydet niin keskustaan 14:lla kuin Pasilan ja Sörnäisten suuntaan 50:llä. Lisäksi Pitäjänmäentieltä menee busseja muutaman minuutin välein moneenkin suuntaan. Yhteydet eivät olennaisesti huononisi, vaikka 14:n ruuhka-ajan vuoroväli hieman pitenisikin.

    Minun puolestani joukkoliikennelautakunta voisi harkita sellaista vaihtoehtoa, että linja 14 pidennettäisiin Hernesaareen ja vastaavasti 14B lyhennettäisiin välille Eira - Meilahden klinikat. Tällöin 14B:lle riittäisi varmaan jatkossakin nykyinen liikennöintiaika (itse asiassa arki-iltaisin voisi lopettaa nykyistä aikaisemminkin). Tuossa ehdotetussa systeemissä minua häiritsee kovasti nuo esitetyt vuorovälit. 14 ajaisi ruuhkassa 11 min välein ja 14B 12 min välein. Eikö mitenkään olisi mahdollista, että vuoroväli olisi molemmilla linjoilla sama (ja mielellään se saisi olla sama myös linjalla 18)? Linja 18 ajaa nyt iltapäiväruuhkassa 11-12 minuutin välein, se voisi olla hyvä lähtökohta myös noille linjoille 14 ja 14B.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 81
    Viimeisin viesti: 30.10.2017, 15:13
  2. HSL: VR:n asentajien lakon vaikutukset lähijunaliikenteeseen
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.06.2011, 11:00
  3. Islannin tulivuorenpurkauksen vaikutukset lentoliikenteeseen
    kirjoittanut hylje foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 11.05.2010, 13:54
  4. Itämetron vaikutukset
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Metrot
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 04.01.2008, 10:03
  5. EU:n joukkoliikennepalveluasetuksen vaikutukset
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 06.09.2005, 14:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •