Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

Sinänsä nuo heilurit olisivat ihan kannatettavia, mutta jos nyt joku tekisi vaikkapa valtuustoaloitteen tuollaisten perustamisesta, niin kyllä HKL-Suy laatisi pitkän listan siitä, miksei niitä voi tehdä. Eihän edes 20:a ja 42:a saatu yhdistettyä, vaikka sitä kovasti aikanaan yritettiin.
Linjojen h20 ja h42 yhdistäminen pitkäksi heiluriksi oli vakavissa suunnitemissa pitkään, mutta kaatui nimenomaan lauttasaarelaisten vastustukseen. Ei HKL-Suy:n.

Eli ei sitä Isoa Liityntää kannata ottaa niin tosissaan ;)
Se onkin ainoa suunnitelma, jonka ainakin minä otan vakavasti. Muut ovat raideliikenneromantikkojen (olen itsekin) laatimia visioita (haavekuvia), jossa välillä mennään vähän missä mennään.
 
Linjojen h20 ja h42 yhdistäminen pitkäksi heiluriksi oli vakavissa suunnitemissa pitkään...
Öisin näyttäisi liikkuvan yhäkin h20N, joka siis on mainitunlainen heiluri. Mutta alunperin vastaavasta kyllä tosiaan piti tulla kokopäivälinja, kuten vristo totesi.
 
Se onkin ainoa suunnitelma, jonka ainakin minä otan vakavasti. Muut ovat raideliikenneromantikkojen (olen itsekin) laatimia visioita (haavekuvia), jossa välillä mennään vähän missä mennään.

Iso liityntä on eläkkeelle jäävän fanaatikon epätoivoinen viimeinen testamentti, ei muuta.
 
Mutta alunperin vastaavasta kyllä tosiaan piti tulla kokopäivälinja, kuten vristo totesi.

Vristoko totesi? Mä luulin että minä ;)

Mikähän niitä lauttasaarelaisia heilurissa pelotti, aikataulussa pysymättömyyskö? Toki ymmärrän sikäli, että siellä on kyllä kokemusta 65A:sta ja 66A:sta.

Toisaalta mulle ainakin munkkalaisena on ihan samantekevää minne se nelosen toinen pää menee, kunhan sillä pääsee täältä keskustaan kuten nyt. Onpa kumma, jos larulaisia tuollainen risoo. Oliskohan siinä kyse myös länsimetroilmiöstä, pelätään että Kantsun epäsosiaalinen aines alkaa matkustella uudella bussilinjalla Lauttasaaren idylliä rikkomaan? :)

Eikös tuo 20N:kin ole jonkinlainen valeheiluri, jolla on mennen tullen aika pitkät tasausajat Erottajalla?
 
Vristoko totesi?
Jep, jep. Luepa viestistäni, keneltä siinä lainasin... Se ei sinänsä sulje pois sitä, että joku muu olisi käsitellyt asiaa edellä...

Eiköhän larulaisten vastustuksen taustalla ollut juurikin h65A:n / h66A:n mukana tuomat epävarmuustekijät. Oma linja lähtee keskustasta esikaupunkiin paljon varmemmin johonkin tiettyyn luvattuun aikaan verrattuna nykyisellä tavalla hoidettuun heiluriin. Heilureita toki hoidetaan sekä kotimaassa että ulkomailla monilla paikkakunnilla muillakin tavoilla (lue: onnistuneesti).
 
Eikös tuo 20N:kin ole jonkinlainen valeheiluri, jolla on mennen tullen aika pitkät tasausajat Erottajalla?

20N on tosiaan ainut Helsingin keskustan läpi kuleva heilurilinja, jolla on aikataulukirjaan merkityt, tarkat lähtöajat välipisteeltä, tässä tapauksessa Erottajalta.

Erottajalle ei oman kokemukseni mukaan ainakaan viikonloppuisin jää muutamaa minuuttia enempää. Suosituimmilla vuoroilla lähdetäänkin sitten myöhässä, ja jopa päätepysäkeille on toisinaan hankalaa ehtiä aikataulussa.
 
Se onkin ainoa suunnitelma, jonka ainakin minä otan vakavasti. Muut ovat raideliikenneromantikkojen (olen itsekin) laatimia visioita (haavekuvia), jossa välillä mennään vähän missä mennään.

Ei minusta eläkkeelle jäävän johtajan yksinään viimeisenä työnään vailla mitään vaihtoehtoselvityksiä tai selkeästi esitettyjä luotettavia analyysejä tekemä suunnitelma (tai enemmänkin heitto) voi olla vielä mikään totuus, joka ainoana vaihtoehtona otetaan vakavasti.

Työnantajani on tosin asiasta hiukan eri mieltä ja sehän ratkaisee.
 
Heilureita toki hoidetaan sekä kotimaassa että ulkomailla monilla paikkakunnilla muillakin tavoilla (lue: onnistuneesti).

Helsingissäkin on minun tulkintani mukaan erinäisiä varsin hyvin toimivia heilureita (ei toki täysin ongelmattomia) kuten linjat 4 ja 6. Jostain syystä ne eivät yleensä kulje kumipyörillä toisin kuin "raideliikenteeseen perustuvan" Ison Liitynnän keskustaheilurit.

Ja heiluriksi määrittelen kyllä linjan, joka kulkee tiheimmän keskustan läpi eli oikeastaan myös linjat 55, 18 ja melkeinpä myös 14. Nämä linjat kulkevat niin pitkälle keskustan läpi, että niitä jatkamalla mahdolliset ruuhkat ja ongelmat tuskin enää paljon pahenisivat.
 
Ja heiluriksi määrittelen kyllä linjan, joka kulkee tiheimmän keskustan läpi eli oikeastaan myös linjat 55, 18 ja melkeinpä myös 14.
Ilman muuta ne ovat heilureita, tai ainakin heilurisukuisia. Minulla oli tuossa edellisessä kommentissani yhtenä pointtina (heilurilinjan toteuttamistavan suhteen) se, että monissa tapauksissa heilureilla on kaupungin keskustassa jokin väliaikapiste, jonka ohitusajasta pidetään oikeasti kiinni. Usein sellainen piste sijaitsee jonkun torin laidalla, tai sitten rautatieasemalla. Äkkiä ajateltuna Helsingin keskustan läpi kulkevista heilureista 20N taitaa olla lähimpänä äsken kuvaamiani. Muut kulkevat keskustan läpi siinä tahdissa kuin pääsevät (lue: luvattoman usein miten sattuu). Puhun edelleen bussiheilureista, aivan kuten edellisessäkin viestissäni. Toki ratikkalinjamme ovat nekin heilureita ja miksei tavallaan metrolinjauskin, vaikka kovin kauas se ei lännessä tänä päivänä ulotu.
 
Ei minusta eläkkeelle jäävän johtajan yksinään viimeisenä työnään vailla mitään vaihtoehtoselvityksiä tai selkeästi esitettyjä luotettavia analyysejä tekemä suunnitelma (tai enemmänkin heitto) voi olla vielä mikään totuus, joka ainoana vaihtoehtona otetaan vakavasti.
Ei toki ole totuus, enkä tarkoittanut kommentillani, etteivät muunlaiset suunnitelmat olisi mielestäni tervetulleita. Vaan, onko sellaisia olemassa tai edes harkinnassa päättäjätasolla?
 
Ysin aikatauluja ja siihen liittyviä linjastomuutoksia käsitellään torstaina joukkoliikennelautakunnassa.

HKL:n esityksen mukaan ysin vuoroväli on
  • ruuhka-aikoina n. 9 min
  • arkisin päivällä, lauantaisin ja sunnuntaisin n. 10 min
  • myöhäisiltaliikenteessä n. 12 min
Ysin liikennöintiajat ovat
  • arkisin n. 6 - 23
  • lauantaisin n. 7 - 23
  • sunnuntaisin n. 8 - 23
Bussiliikenteen muutoksiksi esitetään:
  • 17 lopetetaan
  • 16 siirtyy Erottajan ja Merikadun välillä 17:n nykyiselle reitille. Reitin lyhentyessä vuorovälejä tihennetään
  • 14B siirtyy Punavuoren ja Hernesaaren välillä 16:n nykyiselle reitille. 14B:lle siirretään busseja 14:ltä niin, että 14B:n vuoroväli on ruuhka-aikoina n. 12 minuuttia ja päiväliikenteessä n. 15 minuuttia. 14:n vuoroväli vastaavasti harvenee. 14B:n liikennöintiaikoja viikonloppuisin pidennetään.
Bussiliikenteen liikennöintikustannukset laskevat n. 1,8 milj. € vuodessa. Raitioliikenteen liikennöintikustannukset taas kasvavat n. 2,2 milj. € vuodessa.

Reittimuutoksista kerrotaan tämän päivän UL100:ssa. Jutussa kerrotaan jo, että 14:n harventaminen todennäköisesti herättää ärtymystä Iso-Roobertinkadun eteläpuolella ja Pajamäessä. Ruuhka-aikoina 14 kulkee kohtuullisen täynnä pohjoispäässään.
 
Tietääkö joku mitä Pohjolan liikenteen Omnicitytille tapahtuu?
Myydäänkö ne? Ajavatko he sitten linjalla h83?
 
Ysin aikatauluja ja siihen liittyviä linjastomuutoksia käsitellään torstaina joukkoliikennelautakunnassa.

HKL:n esityksen mukaan ysin vuoroväli on
  • ruuhka-aikoina n. 9 min
  • arkisin päivällä, lauantaisin ja sunnuntaisin n. 10 min
  • myöhäisiltaliikenteessä n. 12 min

Vuoroväli on odotusten mukainen. Tuo edellyttänee kuutta vaunua ruuhka-aikaan sikäli kuin aiemmin arvioidut kierrosajat pitävät paikkansa. Tiheämmälle vuorovälille en usko olevan kysyntää alkuvaiheessa.

Sinänsä vuoroväli ei noudata joukkoliikenteen suunnitteluohjetta, jossa vähimmäisvuoroväli ratikoille on ruuhka-aikaan 8 min. Sitä ohjetta ei noudata muuten kolmosen aikataulukaan, sinnehän tulee nyt 9 min vuorovälit puoleksi vuodeksi Kurvin koukun takia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ysin aikatauluja ja siihen liittyviä linjastomuutoksia käsitellään torstaina joukkoliikennelautakunnassa.
Reittimuutoksista kerrotaan tämän päivän UL100:ssa. Jutussa kerrotaan jo, että 14:n harventaminen todennäköisesti herättää ärtymystä Iso-Roobertinkadun eteläpuolella ja Pajamäessä. Ruuhka-aikoina 14 kulkee kohtuullisen täynnä pohjoispäässään.
Aika merkillistä tuo ajattelutapa.
Pääasia että budjetti pysyy tasapainossa.
Pasilalaiset saavat lisää yhteyksiä, mutta mitä se lohduttaa Pajamäkiläisiä joiden vuorot vähenevät.
Mielestäni Pajamäestä on aika pitkä matka kävellä Pasilaan, jotta pääsisi ratikalla keskustaan.
Turhempiakin bussivuoroja on ajossa, esim 53 Munkkiniemi-Merihaka.
Ei kulje silloin kun sitä tarvittaisiin, ruuhka-aikana. Iltaisin kulkee sitten tyhjänä.
 
Pasilalaiset saavat lisää yhteyksiä, mutta mitä se lohduttaa Pajamäkiläisiä joiden vuorot vähenevät.
Mielestäni Pajamäestä on aika pitkä matka kävellä Pasilaan, jotta pääsisi ratikalla keskustaan.

Pajamäestä on tuollaiseksi pieneksi pussinperälähiöksi erittäin hyvät bussiyhteydet niin keskustaan 14:lla kuin Pasilan ja Sörnäisten suuntaan 50:llä. Lisäksi Pitäjänmäentieltä menee busseja muutaman minuutin välein moneenkin suuntaan. Yhteydet eivät olennaisesti huononisi, vaikka 14:n ruuhka-ajan vuoroväli hieman pitenisikin.

Minun puolestani joukkoliikennelautakunta voisi harkita sellaista vaihtoehtoa, että linja 14 pidennettäisiin Hernesaareen ja vastaavasti 14B lyhennettäisiin välille Eira - Meilahden klinikat. Tällöin 14B:lle riittäisi varmaan jatkossakin nykyinen liikennöintiaika (itse asiassa arki-iltaisin voisi lopettaa nykyistä aikaisemminkin). Tuossa ehdotetussa systeemissä minua häiritsee kovasti nuo esitetyt vuorovälit. 14 ajaisi ruuhkassa 11 min välein ja 14B 12 min välein. Eikö mitenkään olisi mahdollista, että vuoroväli olisi molemmilla linjoilla sama (ja mielellään se saisi olla sama myös linjalla 18)? Linja 18 ajaa nyt iltapäiväruuhkassa 11-12 minuutin välein, se voisi olla hyvä lähtökohta myös noille linjoille 14 ja 14B.
 
Takaisin
Ylös