Välipäivinä harvennetut aikataulut

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
HKL-Linjalla kertoo tänään:
HKL sanoi:
Helsingin raitioliikenteessä ajetaan harvennetuilla aikatauluilla joulun ja uudenvuoden välisinä arkipäivinä 27. - 31.12. Harvennettu liikenne pidentää raitiovaunujen vuoroväliä muutamalla minuutilla linjasta ja vuorokaudenajasta riippuen.

Mistähän tälläinen heikennys palveluihin johtuu? Aikataulukirjassa asiasta ei kerrota mitään. HKL:n talouskin on kunnossa, joten akuuttia säästötarvetta ei pitäisi olla. Johtuuko tämä sitten kuljettajapulasta?
 
Kuljettajillakin on oikeus lomaan ja monet haluavat pitää lomia joulun välipäivinä. Ei ole olemassa sellaista extraajareserviä, että paljon lomia voitaisiin pitää ilman vuorovähennyksiä. Työnantajallakin on velvollisuus ottaa työntekijoiden toiveet huomioon, vaikka työnantaja päättääkin lomista.

Harvennetut aikataulut ovat hyvä keino mahdollistaa merkittävälle osalle kuljettajista joululoma. Kun myös matkustajia on välipäivinä vähemmän, liikennekin voi olla hiljaisempaa.

Myös kesän kesäkuun vuoroharvennuksessa on osittain kyse samasta syystä. Lomat pitää pystyä pitämään. Ilman vuorojen vähennystä lomia eui pystytä pitämään.
 
Harvennetut aikataulut ovat hyvä keino mahdollistaa merkittävälle osalle kuljettajista joululoma.

Entä seuraavaksi, ruuhkavuorot lopetetaan, ettei kuljettajille tule ikäviä päivätaukoja? Kyllä liikenteenhoidon lähtökohtana pitää olla, että kuljettajat ovat töissä silloin kun tarvetta on ja lomat pidetään silloin kun se sopii liikennetuotantoon, ei silloin kun kuljettajat haluaa. Koska liikennettä ei nyt edes tihennetä vastaavasti muulloin, on kyse siis nähtävästi kuljettajapulasta, jotta lomia saadaan pidettyä pois.

Liikenteen harventaminen välipäivinä on kyllä ihan perusteltua matkustajamäärien puolesta, mutta homma pitäisi sitten hoitaa siististi: välipäivien aikataulut pitäisi olla painettuna jo aikataulukirjaan ja vastaavasti normaaliaikataulujen voimassaoloajasta pitäisi näkyä, että ne eivät ole voimassa välipäivinä.
 
Kuljettajillakin on oikeus lomaan ja monet haluavat pitää lomia joulun välipäivinä. Ei ole olemassa sellaista extraajareserviä, että paljon lomia voitaisiin pitää ilman vuorovähennyksiä.

Ei vaikuta Euroopan parhaalta joukkoliikenteeltä, että ajellaan millon sattuu. Aikataulujen etukäteen painaminen vaikuttaa vähän turhalta, jos parin viikon varoitusajalla muutetaan aikatauluja muutamaksi päiväksi.

Samaan sarjaan menee mielestäni raitiovaunuliikenteen harventaminen kuumuuden takia. Mitähän YTV:llä ajateltaisiin jos kilpailutetut bussiyhtiöt ilmoittaisivat, että kuljettajilla on kuuma ja sen takia ajetaan omilla harvennetuilla aikatauluilla. Ajamattomia vuoroja on loppukesän ja syksyn aikana bussiliikenteessä ollut, mutta syy on ollut todellinen kuljettajapula. Vuorot on ajettu ja pyritty hoitamaan mahdollismman hyvin mm. runsain ylitöin. Bussinkuljettajilla lienee kaikissa pk-seudun yrityksissä pitämättömiä lomia ja pekkaisa runsain määrin.
 
Aikataulujen etukäteen painaminen vaikuttaa vähän turhalta, jos parin viikon varoitusajalla muutetaan aikatauluja muutamaksi päiväksi.

Eikä uudet aikataulut ole edes saatavilla nyt pari viikkoa etukäteen, tiedetään vain että vuoroja kulkee harvemmin. Aikookohan HKL edes julkaista noita välipäivien aikatauluja asiakkaille, vai pistävätkö ne matkustajat vaan odottamaan pysäkille ratikkaa, joka tulee milloin sattuu?
 
Vuonna 1991 ajettiin Helsingin koko sisäinen liikenne jouluviikolla väliin jääneinä arkipäivinä 23.12. ja 27.12. lauantaiaikatauluilla enkä muista siitä syntyneen suurempaa hälyä muuten kuin eräiden poikittaislinjojen osalta. Asiasta tiedotettiin varsin myöhään, aika lailla samalla tavalla kuin ketjun aiheena oleva liikennekin.

Toisena päivänä edellä kerrotusta metrojunat päätettiin pidentää kesken päivän kuusivaunuisiksi. Toki aina on tyylikkäämpää kertoa täsmälliset aikataulut hyvissä ajoin etukäteen, mutta oletan kummassakin tapauksessa olleen / olevan varsin painavat syyt valittuun tapaan.
 
Ei johdu kuljettajapulasta. Voin vakuuttaa itse välipäivinä raitiovaunua ajaneena, että silloin ei ole tarvetta ajaa niin suurella kalustolla kuin muulloin talvella. Kouluja ei ole ja moni pitää töistä vapaata.
 
Mutta hyvät ihmiset: kaikki aikatauluthan löytyvät Reittioppaasta! (Myös nämä välipäiväekstrat.) Eikös kaikki matkustajat joka aamu töihin lähtiessään hae sieltä tiedot?

Ei vaikuta Euroopan parhaalta joukkoliikenteeltä, että ajellaan millon sattuu. Aikataulujen etukäteen painaminen vaikuttaa vähän turhalta, jos parin viikon varoitusajalla muutetaan aikatauluja muutamaksi päiväksi.

Tiedotus on melko alkeellista mutta vähintään jonkinnäköinen nettiversio aikatauluista pitäisi olla vaikkei muutaman A5:n painaminenkaan kai nykyisin kovin kallista lie. Varsinkaan kun se ei kohdistu liikennöintikustannuksiin.

Samaan sarjaan menee mielestäni raitiovaunuliikenteen harventaminen kuumuuden takia.

Onko tuo 40 lämpöasteen ero ihan vertailukelpoinen? En tiedä onko viime kesinä ollut vastaavia mutta ne parin vuoden takaiset Stockan tapauksen jälkeiset hätäaikataulut olivat sinänsä hyväksyttäviä kosk'ei uusia työvuorojakaan kai päivässä tehdä.
 
Mutta hyvät ihmiset: kaikki aikatauluthan löytyvät Reittioppaasta! (Myös nämä välipäiväekstrat.) Eikös kaikki matkustajat joka aamu töihin lähtiessään hae sieltä tiedot?

Heh, tottahan nyt jokainen avaa netin heti ensimmäisenä aamutoimenaan. Ja yksitellen katsoo jokaiseksi päiväksi räätälöidyn aikataulun, toki toki! Vaikka minä olen Reittioppaan säännöllinen käyttäjä, en sieltä jaksa aina katsoa aikatauluja, jos joka päivä menen säännöllisesti johonkin. Tiheät vuorovälit ovat tärkeämpiä.
 
Tiheät vuorovälit ovat tärkeämpiä.
No jos esim. h4:n 5 min vuoroväli korvautuu välipäivinä 6 min vuorovälillä ajoajankin samalla nopeutuessa liikenteen ollessa normaalia hiljaisempaa, niin onko lopputulos jotenkin kestämätön? Minun mielestäni ei...
 
No jos esim. h4:n 5 min vuoroväli korvautuu välipäivinä 6 min vuorovälillä ajoajankin samalla nopeutuessa liikenteen ollessa normaalia hiljaisempaa, niin onko lopputulos jotenkin kestämätön? Minun mielestäni ei...

Ei se minustakaan, mutta säästääkö tämä touhua rahaa enemmän kuin hankaloittaa matkustamista? Yllä ainakin puhuttiin, että kyse olisi kovinkin huonosta jutusta.
 
Varsinkin tänä vuonna, kun työpäiviä on välipäivinä hyvin vähän, luulen että monet työssäkävijätkin pitävät mahdollisuuksien mukaan vapaata. Vastaan on tullut jo useampikin konttori ja paja, jotka ovat välipäivinä kokonaan suljettu. Matkustajamäärät siis perustelevat kyllä harvempia vuorovälejä ja tuo on ihan järkevä säästökohde edellyttäen että rahat voidaan sitten käyttää fiksusti johonkin muuhun.

Tiedotus sen sijaan on ihan poskellaan. Nelosen matkustajan kannalta se nyt on ihan sama, kun nuo kulkevat niin tiheästi kuitenkin, mutta esim. ykkösen käyttäjän olisi kiva tietää, onko välipäivinä käytössä esim. lauantaiaikataulut, jolloin linja ei kulje ollenkaan.

Selkeintä olisikin ehdottomasti, että asia olisi suunniteltu ajoissa niin, että aikataulukirjaan ja muihin painotuotteisiin olisi alunperin jo lisätty merkintä "Ajetaan lauantaiaikatauluilla 27.12.-28.12. sekä 31.12.". Ei tarvitsisi selitellä eikä julkaista uusia aikatauluja.

Mitenkäs tämä muuten käytännössä menee, ovatko käytössä juuri nuo la-aikataulut vai tuleeko oikeasti jotenkin niistäkin poikkeavat aikataulut pariksi päiväksi?
 
Onko tuo 40 lämpöasteen ero ihan vertailukelpoinen? En tiedä onko viime kesinä ollut vastaavia mutta ne parin vuoden takaiset Stockan tapauksen jälkeiset hätäaikataulut olivat sinänsä hyväksyttäviä kosk'ei uusia työvuorojakaan kai päivässä tehdä.

Toisaalta Keski- ja Etelä-Euroopassa aika paljon kuumempina päivinä ajetaan ihan normaalien aikataulujen mukaan..

Ongelma tällaisissa äkkiseltään ilmoitetuissa aikataulumuutoksissa ja yleisesti aikatalumuutoksissa on asiakkaiden, eli matkustajien regointi niihin.
Matkustaja haluaa tulla mahdollisimman vähän häirityksi tai vaivatuksi erikoisuuksilla jotka muuttavat totuttua prosessia.

Matkusataja ei yleensä ole niin aktiivinen kuin joukkoliikenneharrajastajat vaan haluaa päästä mahdollisimman vähällä vaivalla. Monet ovat varmaan sitä mieltä, että reittioppaasta uusien aikataulujen etsiminen ei ole vaivaamista. Mutta niille yleensä on, joille joukkoliikenne tai yleensä paikasta A paikkaan B pääseminen on vain yksi päivän rasitteista eivätkä he halua kuullakaan että tänään mennäänkin erilailla, se vain ärsyttää heitä lisää. Varmasti tunnette tilanteen missä sanotte ärsyyntyneesti itsellenne: "Mitä ne ovat taas menneet muuttamaan/tekemään!?!"

Esimerkiksi Aleksin sulkeminen raitiovaunuilta hyvinkin pieniä tapahtumia varten ihmetyttää minua. Eikös Esplanadi sovellu myös tällaiseen? Mutta ai niin, joukkoliikenteen matkustajat saavat eräitten henkilöiden mielestä niellä kaikki heikentävät (hetkelliset) muutokset, mutta autoliikenteen pitää virrata aina totuttuun, mieluiten nopeampaan tapaan.

Sori, meni vähän OT, mutta lyhyesti: hiukan myähään tästä kyllä ilmoitetaan..
 
Mitenkäs tämä muuten käytännössä menee, ovatko käytössä juuri nuo la-aikataulut vai tuleeko oikeasti jotenkin niistäkin poikkeavat aikataulut pariksi päiväksi?

Joidenkin kuljettajien mukaan ajettaisiin kesäaikatauluilla.

Sellaisia matkustajia, jotka vain tulevat pysäkille aikataulua katsomatta, tämä tuskin suuresti häiritsee (iso osa ei varmaan edes huomaa koko juttua). Sen sijaan aikataulun mukaan matkaan lähteville voikin olla yllätys, jos tulee esim. kasin päättärille Salmisaaressa vaunun lähtöaikaan ja lähtöä saakin odottaa pahimmillaan melkein 10 min. Ja jos seuraa tiedotusta ja tietää, että vaunut kulkevat harvemmin, niin saisi ne aikataulut kyllä julkaista. Minä en ainakaan rupea käyttämään tuota kasia Salmisaaresta välipäivinä, jos en tiedä milloin se kulkee. Vaihdollisella metroyhteydellä pääsee sitten Kallioon nopeammin, kun ei tarvitse varata päättärille ylimääräistä 10 min puskuriaikaa.
 
Takaisin
Ylös