Miten vaunujen pysäkkinäyttö toimii?

Albert

Suljettu tunnus
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,224
Tänään 12.8. matkustin linjan 8 vaunulla, joka kävelykisan takia oli poikkeusreitillä. Hesarilta käännyttiin Läntiselle Brahenkadulle ja edelleen Eläintarhan kautta Töölöön. Jäin pois Töölön halli -pysäkillä, jonka vaunun näyttö kertoi olevan nimeltään Perhonkatu. Palumatkan vaunun näytössä sentään luki "Poikkeusreitti" ja Hesarille tultua näyttö taasen näytti oikeita pysäkin nimiä.
Eli viestin aiheessa kysymys. jota kysyy "nimimerkki" :?:
 
Itselläni on kokemusta Helmi-laitteista vain busseista, mutta oletan että ne toimivat samoin kuin ratikoissa. Järjestelmä tietää vaunun sijainnin kuljetun matkan perusteella, ainakin busseissa sitä lisäksi tarkennetaan ovien avausten perusteella.

Jos liikenne joutuu poikkeusreitille, pitää kuljettajan laittaa Helmi poikkeusreittitilaan. Silloin sisänäytöt näyttävät "poikkeusreitti"-tekstiä siihen asti, että kuljettaja laittaa Helmiin tiedon siitä että poikkeusreitti on loppu. Siinä vaiheessa kuljettajan pitää myös säätää Helmiin vaunun sijainti oikealle pysäkille. Jos kuljettaja ei laita Helmiä poikkeureittitilaan, käy tosiaan niin että Helmi vain laskee matkaa eteenpäin normaalireitin mukaan ja pysäkkinäytöt ja liikennevaloetuudet menevät sekaisin.
 
"No voi sentään". Luulin vallan, että käytetään jotain "hienostuneempaa tekniikkaa". Tämä nyt ei ole sellaista reaaliaikaista matkustajainformaatiota, jota varsinkin poikkeustilanteissa tarvittaisiin.
Kiitos vastauksesta!!
 
Ilmankos tänään tuli vastaan Munkkiniemen suuntaan kulussa oleva 4T! (Siinä tosin oli määränpäätekstinä Terminaali, valitettavasti.)
 
Albert sanoi:
"No voi sentään". Luulin vallan, että käytetään jotain "hienostuneempaa tekniikkaa". Tämä nyt ei ole sellaista reaaliaikaista matkustajainformaatiota, jota varsinkin poikkeustilanteissa tarvittaisiin.
Prahassa homma taisi olla hienostunutta. Siellä vaunujen näytöt toimivat aivan oikein myös poikkeusreitillä näyttäen kaikki pysäkit.

Sikäläinen "Helmi" laskee vaunun kulkemaa matkaa ja tarkistaa määrätyillä pysäkeillä automaattisesti, missä ollaan. Tähän ei tarvita satelliittipaikannusta, vaan pysäkkitolppapaikannus riittää. Jokainen vaunu on myös yhteydessä keskuskoneeseen, joka seuraa, että vaunu pysyy ajassaan.

Antero
 
Linja 8 taisi olla ensimmäinen linja jolle tuli NR-plussausten yhteydessä pysäkkinäyttö? (Ja sen jälkeen 3T.) Oliko vuosi 1993-94?
Huomasin tuon saman asian samalla poikkeusreitillä (8 via Eläintarha) joskus 10 vuotta sitten, jolloin pysäkkinäyttö näytti normaalin linjan mukaisia pysäkkejä. Siinä vaiheessa kun palattiiin normaalille reitille, näyttösysteemi tasaantui ensimmäisen oikean pysäkin jälkeen. Eli Töölöntori oli jo Töölöntori.

Albert, mikä vaunu muuten oli kyseessä? Onko johonkin ensimmäisten joukossa plussattuun vaunuun kenties ”unohtunut” noin vanhanaikainen systeemi? Eikös uusimmissa vaunuissa vaunu kysele satelliiteilta missä se on? Vai onko kyseinen systeemi unohtunut vain linjalle 8, jolla ei vielä Helmiä lie?
Olen nimittäin törmännyt myöhemmin poikkeusreitillä olleeseen vaunuun, joka näytti pysäkit oikein.

Esitän jatkokysymyksen Albertin aiheeseen ja kuukankon vastaukseen: laskeeko vaunut ensisijaisesti kuljetun matkan vai pysäkkien määrän/oviautomatiikan vapautukset.
Tämän kysyn siksi, että sekä kuljettu matka suurinpiirtein että pysäkkimäärä välillä Urheilutalo - Perhonkatu ja Urheilutalo - Töölön halli täsmäävät.
 
Ensisijaisesti Helmi laskee kuljettua matkaa.

Kasillakin on nykyään Helmi ja tietääkseni sitä edeltänyttä kasilla ollutta pysäkkinäyttöteknologiaa ei enää käytetä.
 
Helmi toimii sekä kuljetun matkan, että sateelliittipaikannuksen avulla. Ovien avauksen ja sulkemisen yhteydessä Helmi synkronoi vaunun sijainnin GPS:n avulla. Pysäkkien välillä järjestelmä laskee vain kuljettua matkaa. Helmeen syötetään vuoron numero, eikä se näin ollen suostu ehdottamaan vuoron ulkopuolisia pysäkkejä (vaan ehdottaa sitkeästi reitin mukaisia pysäkkejä, jos sitä ei kytketä poikkeusreitille).

Poikkeusreiteille lähdettäessä Helmi säädetään käsin poikkeusreittitilaan, jolloin sisänäyttöihin ilmestyy kiertotie-teksti. Vaunu havaitsee GPS:n avulla, milloin ollaan jälleen oman reitin mukaisilla pysäkeillä, jolloin poikkeusreitti-tila kytkeytyy automaattisesti pois ja sijainti synkronoidaan oikeaksi GPS:n perusteella (jos paikannus menee jostain syystä mönkään tai järjestelmä ei havaitse paluuta omalle reitille, voi sijaintia toki askeltaa myös käsin).
 
Entäs valoetuudet poikkeusreitillä? Jos Helmi kytketään poikkeusreittitilaan, saadaanko silloin automaattisesti valoetuudet kaikissa risteyksissä?
 
339-DF sanoi:
Jos Helmi kytketään poikkeusreittitilaan, saadaanko silloin automaattisesti valoetuudet kaikissa risteyksissä?

Ei. Poikkeusreiteillä ei tule valoetuuksia lainkaan. Poikkeuksen muodostavat vaihteenkääntäjällä tilattavat valot (tunnistaa mustasta T-kirjainta muistuttavasta merkistä keltaisella pohjalla ajolangoissa) ja joissain paikoissa maahan muuratut vaunun tunnistavat (metallin?)tunnistimet, jotka tilaavat valon automaattisesti. Helmen myötä nämä tunnistimet ovat kuitenkin vähenemään päin.
 
kuukanko sanoi:
Ensisijaisesti Helmi laskee kuljettua matkaa.

Kasillakin on nykyään Helmi ja tietääkseni sitä edeltänyttä kasilla ollutta pysäkkinäyttöteknologiaa ei enää käytetä.
Linjalla 1(A) ei taida olla Livaa (eli Helmi-järjestelmää). Kuitenkin mielestäni ykkösellä pysäkkinäytöt ovat toiminnassa, vai ovatko? Livan puuttumisen takia ykkösellä voi käyttää vuoden 1959 kalustoa, samoin vaunua 150. Mannheim-vaunuihin Liva on tosiaan asennettu täällä Helsingissä.
 
1(A) oli (kaiketi) linjoista pisimpään ilman Livaa, mutta nykyisin järjestelmä on käytössä ja pysäkkinäytöt nivelissä/madoissa toiminnassa kaikilla raitiolinjoilla. Ykkösen varrelle osuvat joukkoliikennevalot valot ovat sellaisia, että ne vaihtuvat normaalin kierron mukaan tavallisten valojen kanssa myös ilman automaattisia tilauksia tai ne voidaan tilata manuaalisesti vaihteenkääntäjällä/ajamalla vaunu tunnistinkelan päälle. Näin ollen ykkönen on suhteellisen kiitollinen ajettava myös vanhemmilla vaunuilla ilman Livaa.

Mielenkiintoista infoa ratikoiden ja muun joukkoliikenteen valoetuuksista löytyy Liikenteenohjauskeskuksen sivuilta osoitteesta http://www.hel.fi/liikenteenohjaus/liikennevaloetuudet/index.asp
 
JPG:lle kiitokset vastauksesta. Ilmeisesti raitiovaunua ajavat ystäväni ovat tuota tarkoittaneet kertoessaan, että 1(A):lla pärjää Livattomalla kalustolla. Ykkösellä sisänäytöt näyttivät tosiaan pitkään pelkkää linjatunnusta - reittiselostus näkyi puuttuvan.
 
Isot kiitokset kaikille. Tulipa tietoa.
Mainitsemani kahdeksikon linjan vaunu oli 68.
Muuten 13.8. poikkeusreittien aikaan kolmoslinjan variossa (B vai T, en muista) matkalla Karhupuistosta Hakaniemeen ehdin havaita Karhupuistosta lähdön jälkeen seuraavat variaatiot pysäkkinäytössä:
Karhupuisto - Poikkeusreitti - Hakaniemi - Poikkeusreitti - Karhupuisto - Poikkeusreitti - Hakaniemi. Tämän jälkeen näyttö toimi oikein.
 
339-DF sanoi:
Jos Helmi kytketään poikkeusreittitilaan, saadaanko silloin automaattisesti valoetuudet kaikissa risteyksissä?
JPG jo kertoi niistä valoetuuksista, jotka saa vaihteenkääntäjää käyttämällä.

Toinen poikkeusreittienkin aikana toimiva järjestelmä on ns. kelojen päälle ajaminen. Tämä tarkoittaa sitä, että vaunulla ajetaan liikennevalotolpan lähellä olevan "teräväkulmaisen kahdeksikon" päälle, joka toimii kaiketi painoanturina. Painoanturi antaa tolpalle infoa vaunusta ja jonkin ajan kuluttua valot vaihtuvat vihreäksi. Tällainen järjestelmä on käytössä mm. Huopalahdentien ja Laajalahden puistotien välisessä risteyksessä, josta normaalisti pääsee läpi kätevästi LIVA:n avulla.
 
Takaisin
Ylös