Miten vaunujen pysäkkinäyttö toimii?

Entäs miten toimii pysäkkien näytöt?

Su-iltana 16.7.06 Töölön liikenne oli sekaisin ja mm. Lasipalatsin pysäkkinäyttö näytti omiaan. Esimerkiksi linjan 10 saapuessa pysäkille, näyttö vilkutti nollaa, ok (oik. se typerän näköinen pikku-o siellä vilkkui.) 10:n vaunu lähti siitä poikkeusreitille LP-RUN-RUU-TÖ ja pysäkin näyttö jatkoi nollan vilkuttamista sangen pitkään; ilmeisesti siihen asti, että ko. vaunu pääsi normaalireitilleen eli Töölön halli-pysäkille.
Parhaimmillaan Lasipalatsin näytössä oli 0 ja 1, joka on pienehkö vuoroväli sunnuntai-illalle.
Edellisten vastausten perusteella ymmärsin, että Helmi-systeemi on jokseenkin alkeellinen tässä suhteessa, mutta onko myös niin, että Helmi on niin alkeellinen, että vaikka vaunu on lähtenyt pysäkiltä (so. sulkenut ovensa ja lähtenyt liikkeelle,) niin Helmi ei havaitse sen lähtöä vaan kuvittelee edelleen vaunun olevan lähtemäisillään => vilkku-0? Jos kuskit olisivat ohjelmoineet systeemiin "poikkeusreitti-tilan," olisiko se auttanut?
 
Tarkoitat varmaan Munkkiniemen puistotietä :biggrin:

Kun vaunu lähtee poikkeusreitille, niin kuljettajan tulisi painaa F2-nappulaa. Samoin toimitaan, kun palataan taas omalle reitille. Usein toimenpide kyllä unohtuu, koska poikkeusreitille lähdettäessä kuulutetaan siitä matkustajille - ja sen jälkeen vastaillaan lukemattomiin kysymyksiin.
 
Kukkahattutäti sanoi:
Kuljettajan tulisi painaa F2-nappulaa.

Taitaa olla aika antiikkinen systeemi jo tuo helmi.
Kun vertaa autojen navigointilaitteita, niin poiketessa poikkeavalle reitille, niin laite huomauttaa kuljettajalle ja etsii uuden vaihtoehdon heti 15 m kuluttua.
Suurin hyötyhän pitäisi olla pysäkillä seisojille jotta tietää onko vaunu tulossa vai meneekö se jonnekin poikkeaan suuntaan.
Mitä olen myöskin ihmetellyt niin helmi ei ilmoita pysäkkiaikatauluissa minkälainen vaunu on vuorossa, ts onko matalalattia vai ei (M).
Taitaa olla insinööreillä töitä jäljellä, jotta kaupunki ja veronmaksajat saavat katetta kalliiseen systemiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jusa sanoi:
Taitaa olla aika antiikkinen systeemi jo tuo helmi.
Kun vertaa autojen navigointilaitteita, niin poiketessa poikkeavalle reitille, niin laite huomauttaa kuljettajalle ja etsii uuden vaihtoehdon heti 15 m kuluttua.
Olet oikeassa. Aika on ajamassa HELMIn ohi, samoin kuin se on ajanut jo matkakortin tekniikan ohi.

Oikeudenmukaisuuden vuoksi on kuitenkin todettava, että molemmat olivat aikaansa edellä kun ne syntyivät. Ne olivat ja ovat kalliita järjestelmiä, koska muita vaihtoehtoja ei ollut kuin tehdä systeemi tyhjästä lähtien itse. GPS-pohjaiset henkilöautojen satelliittinavigaattorit ja maksamiseen tarkoitetut sirut ovat syntyneet myöhemmin, ja maailman standardeina valmistusmäärät ovat miljoonia ja hinnat muutamia euroja.

Nykyiset HELMIn toiminnot sekä paljon muuta lisäksi ovat toteutettavissa tämän päivän standardilaitteilla huomattavasti halvemmalla. Mutta tomivaa ja käytössä olevaa järjestelmää ei voi vaihtaa samalla tavalla kuin tietokonetta kotona tai navigaattoria autossa. Lisäksi ongelmana on edelleen, että esim. henkilöautonavigaattorin toiminnot eivät vastaa joukkoliikenteen tarpeita. Kuljettaja ei myöskään voi käyttää tietokonetta ja hiirtä. Tarvitaan siis sopiva käyttöpaneeli ja joukkoliikenteen tarpeisiin tehty ohjelma. Ja jälleen, sellaisia ei ole standarditavarana olemassa. Toivottavaa olisi, että UITP (Kansainvälinen paikallisliikenneliitto) voisi luoda näistä standardin ja valmistusmäärät sen myötä kasvaisivat ja hinta laskisi. Mutta kun sekin kestää...

Antero
 
Varmaan Helmeä pystyy päivittämään nykyajan tekniikan mukaiseksi.
Suurin puute on mielestäni, se että pysäkkinäyttötauluja ei ole rakennettu linjojen latvoille, missä poikkeustilanteiteiden tiedostaminen olisi tosi tärkeätä.
Myöskin se, että tauluihin ei voi välittää vapaamuotoista tekstiä.
Saksassahan jopa MM-potkupallotuloksia välitettiin niihin.
Varmaan informaatiojärjestelmän hoito tiedoittamisessa vaatisi oman osaavan henkilökunnan eikä kenenkään o.t.o työnä, jota sitten jää huomaamatta hoitamatta.
 
Nyt pysäkkien minuuttinäytöt ovat olleet jo monta päivää pimeinä. Hyvin menee ;) Toisaalta täytyy myöntää, että mielestäni ne näytöt ovat aika lailla turhia vaikka olisivatkin toiminnassa. Päivällä ratikoita kulkee niin tiheään, että se on samantekevää, tuleeko vaunu 3 vai 5 minuutin kuluttua. Ja printatut pysäkkikohtaiset aikataulut pitävät yllättävän hyvin paikkansa, niitä voi vallan hyvin tutkia elektronisen näytön sijaan.

Näytöt olisivat mielestäni tarpeellisia harvaan kulkevilla (bussi)linjoilla, jolloin tieto siitä, että kulkupeli tuleekin vasta 20 minuutin kuluttua, on oikeasti arvokas. Voi vaikka kävellä kotiin tai käydä välillä kaupassa tms.
 
339-DF sanoi:
Nyt pysäkkien minuuttinäytöt ovat olleet jo monta päivää pimeinä. Hyvin menee ;)
Itse asiassa Töölön tullin kakkossuunnan pysäkin näyttö (Tukholmankatu 2) ei ollut täysin pimeä; siinä luki "Hyvää matkaa / Trevlig resa". ;)
 
339-DF sanoi:
Toisaalta täytyy myöntää, että mielestäni ne näytöt ovat aika lailla turhia vaikka olisivatkin toiminnassa. Päivällä ratikoita kulkee niin tiheään, että se on samantekevää, tuleeko vaunu 3 vai 5 minuutin kuluttua. Ja printatut pysäkkikohtaiset aikataulut pitävät yllättävän hyvin paikkansa, niitä voi vallan hyvin tutkia elektronisen näytön sijaan.
Olen itse vähän samaa mieltä, enkä ole ymmärtänyt sitä, miksi kaikenlaisten asiakastutkimusten mukaan ajantasainen informaatio on aina niin tärkeätä. Ilmeisesti ihmisistä on kiva tietää parin minuutin odotusaika, vaikka siitä ei ole mitään hyötyä.

Arvoa minusta tuon pysäkkitaulun informaatiolla olisi siellä, mistä pitää pysäkille lähteä. Esim. Itäkeskuksen kaupassa olisi kiva tietää, montako minuuttia on jäljellä sen liityntäbussin lähtöön, kun kerran tuli kauppaan lähdettyä odottamisen sijasta. Ja kun näyttö olisi edes metron tulolaiturilla, missä on päätettävä, onko kiire bussiin vai menenkö toiseen suuntaan, jos on aikaa. Kännyhän tämän ratkaisisi, mutta on kohtuutonta maksaa tuosta tiedosta hinta, joka on samassa luokassa kuin itse matka.

Juuri liikenteen häiriötilanteissa tiedosta olisi iloa, jopa pysäkillä. Mutta eihän edes metron laiturinäytöt toimi nyt, kun odottavan aika on pitkä ja siitä tiedosta olisi kiinnostunut. Mitenkähän r-aseman rullaportaiden yläpäässä aika on tiedossa, kun se tieto on kadonnut portaiden alapäähän mennessä?

Antero
 
kemkim sanoi:
Ei se maksa, jos käytät tätä ohjelmaa, joka lataa ne tiedot kerran ja säilyttää muistissa:
http://koti.mbnet.fi/buswatch/
Tämähän on hieno juttu! Mulla vaan on liian vanha kommari.

Antero

PS: Eikö tästä saisi dealin YTV:n kanssa (kun HKL:llä on Omat lähdöt)? Olisi kohtuullista, että tällaisen vääntäjä saisi itselleen muutakin kuin vain kunniaa. Vai lakkaako se sitten olemasta kivaa.
 
Antero Alku sanoi:
Arvoa minusta tuon pysäkkitaulun informaatiolla olisi siellä, mistä pitää pysäkille lähteä. Esim. Itäkeskuksen kaupassa olisi kiva tietää, montako minuuttia on jäljellä sen liityntäbussin lähtöön
Tampereella on reaaliaikaiset pysäkkitiedot ainakin rautatieasemalla, Stocmannilla ja pääkirjastolla. Ihan hyvä homma. Tosin pitäisi vielä oppia arvioimaan oikein, kuinka kauan kestää kävellä näistä kohteista pysäkeille. Nimimerkillä muutaman kerran nippa nappa bussista myöhästynyt.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ville O. Turunen sanoi:
Tampereella on reaaliaikaiset pysäkkitiedot ainakin rautatieasemalla, Stocmannilla ja pääkirjastolla. Ihan hyvä homma.
Hyvä homma kyllä, mutta arvatkaapas, mikä tekee tällaiset tarpeettomiksi? Tietenkin tasatahtiaikataulu. Kellonajan tiedottamiseen ei tarvita mitään liikennelaitoksen välineitä ja kustannuksia.

Jostain syystä tasatahtiaikataulukaan ei onnistu meillä, vaikka ollaan Euroopan parhaita. Tasatahtiaikataulu kuuluu kai vain huonojen joukkoliikennekaupunkien ominaisuuksiin.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Jostain syystä tasatahtiaikataulukaan ei onnistu meillä, vaikka ollaan Euroopan parhaita. Tasatahtiaikataulu kuuluu kai vain huonojen joukkoliikennekaupunkien ominaisuuksiin.
Muistapa Antero että asiat voisivat olla huonomminkin: millaisetkohan aikataulut SNCF:n aikataulu"suunnittelijat" saivat aikaiseksi Helsingissä? ;)

Vakavasti puhuen: ei kai parin minuutin heitto vuorovälissä sinne tänne voi olla paha asia. Paitsi liian "kiireiselle" helsinkiläiselle, jonka pitää juosta pysäkillä odottavaan kulkuneuvoon, koska seuraavaa kulkupeliä voisi joutua odottamaan minuutin - tai jopa kaksi...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Antero Alku sanoi:
Hyvä homma kyllä, mutta arvatkaapas, mikä tekee tällaiset tarpeettomiksi? Tietenkin tasatahtiaikataulu. Kellonajan tiedottamiseen ei tarvita mitään liikennelaitoksen välineitä ja kustannuksia.

Jostain syystä tasatahtiaikataulukaan ei onnistu meillä, vaikka ollaan Euroopan parhaita. Tasatahtiaikataulu kuuluu kai vain huonojen joukkoliikennekaupunkien ominaisuuksiin.

Antero

Kuin kävin noin kuukausi sitten Oslossa, luin uusinta ratikoiden aikatauluvihkoa. Siellä oli esipuheessa kirjoitettu että kuin ratikoiddden tasatahtiaiaktaulut otettiin käyttöön 2.10.2005 niin matkustaja määrät yhdensuunan matkoilla on tämä vihkon julkistamisen saakka (tuli voimaan 2.4.-06) on noussut 20%, mikä on kyllä aika merkittävä nousu/piristys mielestäni. Jokaisella linjalla on arkisin kello 7-19 ja lauantaisin 11-17, 10min vuoro väli. Nyt kesäaikataulussa oli 15 min vuoroväli. Olisko jotain mitä pitäis tänne kopioida...... :)

/Skurubisin
 
Kuin olin 2 viikkoa harjoittelussa Töölössä 90-luvulla yksi sähköasentaja esitteli minulle pieniä mustia patruunoita (ampuma-aseen patruunan kokoisia). Niitä patruunoita ohjelmoitiin siellä ja sitten ne vietiin ympäri rataverkkoa ja tietty matka ennen pysäkkiä ne porattiin betoniin kiskojen väliin. Sitten vaunuissa oli jonkinlaiset vastaanottimet jotka huomasi aina kun ne ajoi sen patruunan yli, jonka jälkeen näyttöön tuli seuraava pysäkin nimi. Näin minä olen ainakin ymmärtänyt asian miten ne ainakin silloin toimi.

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös