Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/35

Viestiketju: Miten vaunujen pysäkkinäyttö toimii?

  1. #1
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Miten vaunujen pysäkkinäyttö toimii?

    Tänään 12.8. matkustin linjan 8 vaunulla, joka kävelykisan takia oli poikkeusreitillä. Hesarilta käännyttiin Läntiselle Brahenkadulle ja edelleen Eläintarhan kautta Töölöön. Jäin pois Töölön halli -pysäkillä, jonka vaunun näyttö kertoi olevan nimeltään Perhonkatu. Palumatkan vaunun näytössä sentään luki "Poikkeusreitti" ja Hesarille tultua näyttö taasen näytti oikeita pysäkin nimiä.
    Eli viestin aiheessa kysymys. jota kysyy "nimimerkki"

  2. #2
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus

    Itselläni on kokemusta Helmi-laitteista vain busseista, mutta oletan että ne toimivat samoin kuin ratikoissa. Järjestelmä tietää vaunun sijainnin kuljetun matkan perusteella, ainakin busseissa sitä lisäksi tarkennetaan ovien avausten perusteella.

    Jos liikenne joutuu poikkeusreitille, pitää kuljettajan laittaa Helmi poikkeusreittitilaan. Silloin sisänäytöt näyttävät "poikkeusreitti"-tekstiä siihen asti, että kuljettaja laittaa Helmiin tiedon siitä että poikkeusreitti on loppu. Siinä vaiheessa kuljettajan pitää myös säätää Helmiin vaunun sijainti oikealle pysäkille. Jos kuljettaja ei laita Helmiä poikkeureittitilaan, käy tosiaan niin että Helmi vain laskee matkaa eteenpäin normaalireitin mukaan ja pysäkkinäytöt ja liikennevaloetuudet menevät sekaisin.

  3. #3
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Miten vaunujen pysäkkinäyttö toimii?

    "No voi sentään". Luulin vallan, että käytetään jotain "hienostuneempaa tekniikkaa". Tämä nyt ei ole sellaista reaaliaikaista matkustajainformaatiota, jota varsinkin poikkeustilanteissa tarvittaisiin.
    Kiitos vastauksesta!!

  4. #4
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus

    Ilmankos tänään tuli vastaan Munkkiniemen suuntaan kulussa oleva 4T! (Siinä tosin oli määränpäätekstinä Terminaali, valitettavasti.)

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Re: Miten vaunujen pysäkkinäyttö toimii?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert
    "No voi sentään". Luulin vallan, että käytetään jotain "hienostuneempaa tekniikkaa". Tämä nyt ei ole sellaista reaaliaikaista matkustajainformaatiota, jota varsinkin poikkeustilanteissa tarvittaisiin.
    Prahassa homma taisi olla hienostunutta. Siellä vaunujen näytöt toimivat aivan oikein myös poikkeusreitillä näyttäen kaikki pysäkit.

    Sikäläinen "Helmi" laskee vaunun kulkemaa matkaa ja tarkistaa määrätyillä pysäkeillä automaattisesti, missä ollaan. Tähän ei tarvita satelliittipaikannusta, vaan pysäkkitolppapaikannus riittää. Jokainen vaunu on myös yhteydessä keskuskoneeseen, joka seuraa, että vaunu pysyy ajassaan.

    Antero

  6. #6
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    374

    oletus

    Linja 8 taisi olla ensimmäinen linja jolle tuli NR-plussausten yhteydessä pysäkkinäyttö? (Ja sen jälkeen 3T.) Oliko vuosi 1993-94?
    Huomasin tuon saman asian samalla poikkeusreitillä (8 via Eläintarha) joskus 10 vuotta sitten, jolloin pysäkkinäyttö näytti normaalin linjan mukaisia pysäkkejä. Siinä vaiheessa kun palattiiin normaalille reitille, näyttösysteemi tasaantui ensimmäisen oikean pysäkin jälkeen. Eli Töölöntori oli jo Töölöntori.

    Albert, mikä vaunu muuten oli kyseessä? Onko johonkin ensimmäisten joukossa plussattuun vaunuun kenties ”unohtunut” noin vanhanaikainen systeemi? Eikös uusimmissa vaunuissa vaunu kysele satelliiteilta missä se on? Vai onko kyseinen systeemi unohtunut vain linjalle 8, jolla ei vielä Helmiä lie?
    Olen nimittäin törmännyt myöhemmin poikkeusreitillä olleeseen vaunuun, joka näytti pysäkit oikein.

    Esitän jatkokysymyksen Albertin aiheeseen ja kuukankon vastaukseen: laskeeko vaunut ensisijaisesti kuljetun matkan vai pysäkkien määrän/oviautomatiikan vapautukset.
    Tämän kysyn siksi, että sekä kuljettu matka suurinpiirtein että pysäkkimäärä välillä Urheilutalo - Perhonkatu ja Urheilutalo - Töölön halli täsmäävät.

  7. #7
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus

    Ensisijaisesti Helmi laskee kuljettua matkaa.

    Kasillakin on nykyään Helmi ja tietääkseni sitä edeltänyttä kasilla ollutta pysäkkinäyttöteknologiaa ei enää käytetä.

  8. #8
    JPG
    JPG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    04.07.2005
    Viestejä
    7

    oletus

    Helmi toimii sekä kuljetun matkan, että sateelliittipaikannuksen avulla. Ovien avauksen ja sulkemisen yhteydessä Helmi synkronoi vaunun sijainnin GPS:n avulla. Pysäkkien välillä järjestelmä laskee vain kuljettua matkaa. Helmeen syötetään vuoron numero, eikä se näin ollen suostu ehdottamaan vuoron ulkopuolisia pysäkkejä (vaan ehdottaa sitkeästi reitin mukaisia pysäkkejä, jos sitä ei kytketä poikkeusreitille).

    Poikkeusreiteille lähdettäessä Helmi säädetään käsin poikkeusreittitilaan, jolloin sisänäyttöihin ilmestyy kiertotie-teksti. Vaunu havaitsee GPS:n avulla, milloin ollaan jälleen oman reitin mukaisilla pysäkeillä, jolloin poikkeusreitti-tila kytkeytyy automaattisesti pois ja sijainti synkronoidaan oikeaksi GPS:n perusteella (jos paikannus menee jostain syystä mönkään tai järjestelmä ei havaitse paluuta omalle reitille, voi sijaintia toki askeltaa myös käsin).

  9. #9
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus

    Entäs valoetuudet poikkeusreitillä? Jos Helmi kytketään poikkeusreittitilaan, saadaanko silloin automaattisesti valoetuudet kaikissa risteyksissä?

  10. #10
    JPG
    JPG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    04.07.2005
    Viestejä
    7

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Jos Helmi kytketään poikkeusreittitilaan, saadaanko silloin automaattisesti valoetuudet kaikissa risteyksissä?
    Ei. Poikkeusreiteillä ei tule valoetuuksia lainkaan. Poikkeuksen muodostavat vaihteenkääntäjällä tilattavat valot (tunnistaa mustasta T-kirjainta muistuttavasta merkistä keltaisella pohjalla ajolangoissa) ja joissain paikoissa maahan muuratut vaunun tunnistavat (metallin?)tunnistimet, jotka tilaavat valon automaattisesti. Helmen myötä nämä tunnistimet ovat kuitenkin vähenemään päin.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko
    Ensisijaisesti Helmi laskee kuljettua matkaa.

    Kasillakin on nykyään Helmi ja tietääkseni sitä edeltänyttä kasilla ollutta pysäkkinäyttöteknologiaa ei enää käytetä.
    Linjalla 1(A) ei taida olla Livaa (eli Helmi-järjestelmää). Kuitenkin mielestäni ykkösellä pysäkkinäytöt ovat toiminnassa, vai ovatko? Livan puuttumisen takia ykkösellä voi käyttää vuoden 1959 kalustoa, samoin vaunua 150. Mannheim-vaunuihin Liva on tosiaan asennettu täällä Helsingissä.

  12. #12
    JPG
    JPG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    04.07.2005
    Viestejä
    7

    oletus

    1(A) oli (kaiketi) linjoista pisimpään ilman Livaa, mutta nykyisin järjestelmä on käytössä ja pysäkkinäytöt nivelissä/madoissa toiminnassa kaikilla raitiolinjoilla. Ykkösen varrelle osuvat joukkoliikennevalot valot ovat sellaisia, että ne vaihtuvat normaalin kierron mukaan tavallisten valojen kanssa myös ilman automaattisia tilauksia tai ne voidaan tilata manuaalisesti vaihteenkääntäjällä/ajamalla vaunu tunnistinkelan päälle. Näin ollen ykkönen on suhteellisen kiitollinen ajettava myös vanhemmilla vaunuilla ilman Livaa.

    Mielenkiintoista infoa ratikoiden ja muun joukkoliikenteen valoetuuksista löytyy Liikenteenohjauskeskuksen sivuilta osoitteesta http://www.hel.fi/liikenteenohjaus/l...udet/index.asp

  13. #13
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus

    JPG:lle kiitokset vastauksesta. Ilmeisesti raitiovaunua ajavat ystäväni ovat tuota tarkoittaneet kertoessaan, että 1(A):lla pärjää Livattomalla kalustolla. Ykkösellä sisänäytöt näyttivät tosiaan pitkään pelkkää linjatunnusta - reittiselostus näkyi puuttuvan.

  14. #14
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Miten vaunujen pysäkkinäyttö toimii?

    Isot kiitokset kaikille. Tulipa tietoa.
    Mainitsemani kahdeksikon linjan vaunu oli 68.
    Muuten 13.8. poikkeusreittien aikaan kolmoslinjan variossa (B vai T, en muista) matkalla Karhupuistosta Hakaniemeen ehdin havaita Karhupuistosta lähdön jälkeen seuraavat variaatiot pysäkkinäytössä:
    Karhupuisto - Poikkeusreitti - Hakaniemi - Poikkeusreitti - Karhupuisto - Poikkeusreitti - Hakaniemi. Tämän jälkeen näyttö toimi oikein.

  15. #15
    rsv
    rsv ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    17.07.2005
    Sijainti
    Kehä I:n sisällä
    Viestejä
    6

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Jos Helmi kytketään poikkeusreittitilaan, saadaanko silloin automaattisesti valoetuudet kaikissa risteyksissä?
    JPG jo kertoi niistä valoetuuksista, jotka saa vaihteenkääntäjää käyttämällä.

    Toinen poikkeusreittienkin aikana toimiva järjestelmä on ns. kelojen päälle ajaminen. Tämä tarkoittaa sitä, että vaunulla ajetaan liikennevalotolpan lähellä olevan "teräväkulmaisen kahdeksikon" päälle, joka toimii kaiketi painoanturina. Painoanturi antaa tolpalle infoa vaunusta ja jonkin ajan kuluttua valot vaihtuvat vihreäksi. Tällainen järjestelmä on käytössä mm. Huopalahdentien ja Laajalahden puistotien välisessä risteyksessä, josta normaalisti pääsee läpi kätevästi LIVA:n avulla.

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vanhojen vaunujen romuttaminen
    kirjoittanut Compact foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 72
    Viimeisin viesti: 01.12.2011, 09:19
  2. HSL: Vain Reittioppaan Classic-versio toimii
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 25.11.2010, 14:10
  3. Vaunujen HKL 16 - 30 säästäminen
    kirjoittanut Compact foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 13.03.2008, 17:08
  4. HelB 217:n pysäkkinäyttö
    kirjoittanut juhanahi foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 03.03.2006, 17:11
  5. Vaunujen jako
    kirjoittanut Jusa foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 05.01.2006, 13:24

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •