Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/50

Viestiketju: Helsingin vaihteiden urasyvyys risteyksessä

  1. #1
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Helsingin vaihteiden urasyvyys risteyksessä

    Vaihteen risteyksen kohdalla laippaura on madallettu ja tällaisen kohdan yli ajetaan pyörän laippojen varassa, ei kulkukehällä.

    Ri60-urakiskotetun radan vaihteissa risteyksen matalan uran syvyys on 17 mm, johon nousuramppi tuo 25 mm korkean pyörän laipan 1:100 kaltevuudessa uran pohjalta. Jos pyöränkehän leveys on yli 90 mm, ja risteyssuhde on pienempi kuin 1:6, voitaisiin risteyksissä käyttää syviä uria ja pyöränkehän kantoa. Helsingissä pyöränkehän leveys on vain 83 mm. Vaihteiden kaarresäde on 95-prosenttisesti 50 m. Pisimpien vaihteiden kaarresäde on 100 m ja lyhimpien, hyvin harvinaisten, 20 m. Jne... (Nummelin, Rautatievaihteet - Kehitys, rakenne ja kunnossapito, Helsinki 1994)

    Tässä teknisesti melko hyvässä 1930-luvun kuvassa, josta sai tällaisen osasuurennuksen tehtyä, Hämeentien (oik.) ja Siltasaarenkadun (vas.) vaihteen risteyksessä ajetaan mielestäni syviä uria pitkin eikä nousta laipoille.

    Olikohan "yhtiön" aikaan eri rakennemääräykset kuin "laitoksella".
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Helsingin vaihteiden urasyvyys risteyksessä

    Hyvää uutta vuotta puolestani kaikille. Tämä on vuoden 2008 eka viestini. Ja lienee viestini nro 2727 tälle foorumille.

    Rohkenen epäillä, että kuvassa on sama tilanne kuin saattaa olla ratikkaverkolla tälläkin hetkellä jossain. Käytössä risteyksen laippaura kuluu ja syvenee ja lopulta päädytään tilanteeseen, jossa kulkukehä ottaa kiinni kiskon harjaan ja alkaa näyttää siltä, ettei ajetakaan enää laipan varassa. Tässä vaiheessa kulkukehästä tulee pääasiallinen kantava pinta, koska se pienemmän pintapaineen vuoksi kuluu vähemmän kuin uran pohja. Toisaalta syntyy tilanne, jossa joko kulkukehä tai uran pohja kuluvat entistä enemmän siksi, että jomman kumman tai molempien täytyy liukua. Pyörähän pyörii vain yhdellä nopeudella, joten halkaisijaeron vuoksi kehänopeus on laipan harjalla suurempi kuin kulkukehällä, vaikka vaunun etenemisnopeus on uran pohjalla ja kiskon harjalla sama.

    Kun vaihde on kulunut tällaiseksi, pyörä ei kolahda laippauran kohdalla, koska sen hetken pyörää kantaa laippa.

    Foorumin ratikkakuskit: Kun töissänne taas katselette kiskoja, kertokaapa, onko jossain kuvaamallani tavalla kulunut vaihteen risteys? Mulla on muutama kuva Stockmannin nurkalta Mannerheimintieltä toukokuusta 2006 ajalta ennen niiden kuluneiden vaihteiden uusimista. Mutta siinä olivat kuluneet kielisovitukset uusimiskuntoon ennemmin kuin risteykset. Toisaalta rataosasto kai huoltaa risteyksiä hitsaamalla laippauraan tarvittaessa täydennystä.

    Antero

  3. #3
    ratikkakuski avatar
    Liittynyt
    06.12.2005
    Viestejä
    167

    oletus Vs: Helsingin vaihteiden urasyvyys risteyksessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Foorumin ratikkakuskit: Kun töissänne taas katselette kiskoja, kertokaapa, onko jossain kuvaamallani tavalla kulunut vaihteen risteys?
    En ole nähnyt tarkoittamallasi tavalla kuluneita vaihteita tai ristikoita. Tämä voi tietenkin johtua havaintokykyni puutteesta tai sitten ( todennäköisempi..) ratapuoli valvoo tilanetta ja hitsausporukat korjaavat.
    Viimeisin muokkaaja vko; 04.01.2008 kello 22:38. Syy: lainausta siivottu

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Helsingin vaihteiden urasyvyys risteyksessä

    Tässä vielä eräs kuva vaihteesta 1930-luvulta. Katu on vilkas autoväylä, joten kiskot kiiltävät myös siitä syystä. Vaihteessa lienee sähkökääntölaite. Vaihteenkielet ovat suoralle raiteelle. Vasemmalle kääntyvässä raiteessa ulkokaarteen puolella heti vaihteenkielen jälkeen ennen risteystä kiiltää myös uran pohja. Uran pohja syvenee normaaliksi melko pian risteyksen jälkeen. Vaikka suurentaisi kuvaa, suoran raiteen kiskossa ei näy vastaavaa uran syvyyden madallusta, tai sitten sitä ei vain "näy".
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  5. #5
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Helsingin vaihteiden urasyvyys risteyksessä

    No tässä on vaihde, joka on ensimmäistä päivää käytössä. Mannerheimintie 7.7.2008.
    Pyörän kulkukehä kantaa risteyksessä. Vai näyttääkö se vain siltä?

  6. #6
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Helsingin vaihteiden urasyvyys risteyksessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Pyörän kulkukehä kantaa risteyksessä. Vai näyttääkö se vain siltä?
    Kuvan perusteella laippaura näyttää syvältä ja kiskon harjan pinnalta on maali kulunut koko risteyksen matkalta. Jos laippa kantaisi tässä, kiskonharja ei kuluisi. Kuva on sen verran viisto, ettei siitä näy laippauran pohjaa. Jos se ei ole kirkas, silloin laippa ei ole pohjaa vasten vierinyt.

    Omiin työnaikaisiin kuviini ei ole sattunut kuvaa, josta näkisi asiaa tarkemmin. Mutta sen verran kuitenkin näkee, että esim. Simonkadulta Mannerheimintielle etelään käytettävä Mannerheimintien vaihde Forumin edustalla näyttää kulkukehän varassa ajettavalta. Risteys on suora ja loiva niin, että edellytys kulkukehän kantamiselle risteyksen matkalla on olemassa. Risteyksen viereisen kiskon laippaura on kavennettu risteyksen kohdalta estämään laipan ja risteyksen kärjen kohtaaminen.

    Tämäkin on asia, joka pitää Variot vähän paremmassa kunnossa, eli ne paukkuvat vähän vähemmän kulkukehän kuin laipan varassa ajettaessa.

    Antero

  7. #7
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Helsingin vaihteiden urasyvyys risteyksessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Kuvan perusteella laippaura näyttää syvältä ja kiskon harjan pinnalta on maali kulunut koko risteyksen matkalta. Jos laippa kantaisi tässä, kiskonharja ei kuluisi. Kuva on sen verran viisto, ettei siitä näy laippauran pohjaa. Jos se ei ole kirkas, silloin laippa ei ole pohjaa vasten vierinyt.
    Tässä vielä kuva Kaivokadun ensimmäisen vastavaihteen risteyskappaleesta. (poikkeava raide oikealle Lasipalatsille). Jotenkin näyttäisi, että uranpohjia ei ole "aurattu".
    Mutta kai jollakulla on yhteyksiä HKL:n ratapuoleen. Että eikun kyselemään!
    Viimeisin muokkaaja vko; 09.07.2008 kello 22:40. Syy: lainatun kirjoittajan allekirjoitus poistettu

  8. #8
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Helsingin vaihteiden urasyvyys risteyksessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Mutta kai jollakulla on yhteyksiä HKL:n ratapuoleen. Että eikun kyselemään!
    Silmä on ratahommissa yllättävän hyvä mittari. Käytössä on kolme syväuraista vaihdetta eli myötävaihde Simonkadulta Mannerheimintielle etelään, myötävaihde Mannerheimintieltä etelästä Kaivokadulle ja vastavaihde Kaivokadulta Mannerheimintielle pohjoiseen. Kaikissa poikkeava raide on risteyksen kohdalla suora, kuten taitaa itse asiassa olla joissakin Pasilan uusista vaihteista (mutta ilman syvää uraa).

    Sikäli syvä ura on meillä haasteellinen, että saksalaisten normien mukaan pyörän leveytemme ei riitä syviin uriin millään risteyskulmalla. Iso-Britanniassa sen sijaan käytetään kylmästi syviä uria jopa 90 asteen risteyskulmilla, joten koulukuntaeroja on tässäkin. Joka tapauksessa kapean pyörän kanssa syvä ura ei ole yhtä hiljainen kuin voisi olla, mutta luultavasti Variotramien kanssa kuitenkin inhimillisempi kuin laippa-ajo.

    Keskustelua käydään tällä hetkellä myös jopa 110 millin pyöriin siirtymisestä. Silloin syviä uria olisi varaa käyttää selvästi enemmän. Hetkessä muutos ei kuitenkaan onnistuisi. Rataverkon kaikilla osilla kiskon harjan ja katupinnan keskinäinen etäisyys ja korkeusasema eivät ole sellaisia, että leveitä pyöriä voisi suoraan käyttää. Näiden kohtien korjaamisen jälkeenkin menisi aikaa ennen kuin koko kaluston pyörät uusiutuvat.

  9. #9
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Helsingin vaihteiden urasyvyys risteyksessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Keskustelua käydään tällä hetkellä myös jopa 110 millin pyöriin siirtymisestä. Silloin syviä uria olisi varaa käyttää selvästi enemmän. Hetkessä muutos ei kuitenkaan onnistuisi. Rataverkon kaikilla osilla kiskon harjan ja katupinnan keskinäinen etäisyys ja korkeusasema eivät ole sellaisia, että leveitä pyöriä voisi suoraan käyttää. Näiden kohtien korjaamisen jälkeenkin menisi aikaa ennen kuin koko kaluston pyörät uusiutuvat.
    Tuo ei voi olla muuta kuin kannattava ajatus koko Helsingin raitioliikenteen kannalta.
    Raide-etäisyydenkin leventäminen (2,5 > 3.0m) kesti kymmenen vuotta.
    Ja aikaahan on. Tässä joulukuussa tulee täyteen 118 vuotta raitioliikennettä Helsingissä.
    Nyt pitää sitten vain aloittaa!

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Helsingin vaihteiden urasyvyys risteyksessä

    Kävin tänään katsomassa ja kuuntelemassa näitä syväuraisia vaihteita. Nr on lähes äänetön, Vario ei ole äänetön tässäkään. Toki hiljaisempi kuin laippauralla ajettaessa.

    Mielenkiintoisinta oli kuitenkin se, että suorat risteykset ovat ainakin nyt uusina hiljaisempia kuin entisissä vaihderisteyksissä ajo. Sekä Nr:ien että Varioiden kanssa.

    Kulkukehän varassa ajo ja kapea kulkukehä aiheuttanevat risteyksen kärjen nopeaa kulumista. Albertin viimeksi linkittämässä kuvassa näkyy, miten lyhyt on se matka, jolla kulkukehä on yhtä aikaa poikkeavan raiteen ja risteyksen kärjen varassa ja miten vähän on sillä matkalla kantavaa pinta-alaa. Tänään tosin maali oli vaihteista kulunut jo hieman leveämmältä matkalta.

    Antero

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Helsingin vaihteiden urasyvyys risteyksessä

    Lämmitetääns tätäkin viestiketjua taas:

    Eli selvitysraportti syväuraisten raideristeysten käyttöönoton hyödyistä ja edellytyksistä Helsingin raitiotieverkolla on (lopultakin) ilmestynyt ja julkaistu osana HSL:n julkaisusarjaa: Syväura-raportti

    Valitettavasti painettua julkaisua ei ole vielä saatavissa, mutta sekin tulee saataville lähiaikoina, kunhan se ehditään painaa.

    Lisätietoja raportista allekirjoittaneelta
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  12. #12
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Helsingin vaihteiden urasyvyys risteyksessä

    Kyllä, tuo raportti vaikutti ensi lukemalta erittäin asiantuntevalta ja kattavalta. Perustelut syväuraisiin ristikoihin siirtymiselle nopeimmalla mielekkäästi toteutettavissa olevalla aikataululla ovat vahvat.

    Ja tuhannes viesti.
    terveisin
    JE

  13. #13
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Helsingin vaihteiden urasyvyys risteyksessä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE Näytä viesti
    Kyllä, tuo raportti vaikutti ensi lukemalta erittäin asiantuntevalta ja kattavalta. Perustelut syväuraisiin ristikoihin siirtymiselle nopeimmalla mielekkäästi toteutettavissa olevalla aikataululla ovat vahvat.
    Samaa mieltä. Ja onnittelu Jannelle hyvästä työstä!

    Antero

  14. #14
    ratikkakuski avatar
    Liittynyt
    06.12.2005
    Viestejä
    167

    oletus Vs: Helsingin vaihteiden urasyvyys risteyksessä

    Raportti vaikuttaa olevan perusteelista työtä.

    Yksi kohta laittaa kuitenkin miettimään. Osa 9 ehdotuksia toimenpiteiksi. Sivu 36, kappale kaksi.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Selvitys syväuraisten vaihteiden ja raideristeysten käyttöönoton
    hyödyistä ja edellytyksistä Helsingin raitiotieverkolla

    Näitä leveäpyöräisiä vaunuja pitäisi linjan normaalin ruuhka-ajan vaunumäärän lisäksi olla riittävä
    määrä varalla.
    Onko niitä ?

    Varavaunujen hankkiminen tätä syväuraisuutta varten aiheuttaa varmasti kustannuksia. Käykö niin että vasta uusien vaunujen sarjavalmistus ( joskus muutaman vuoden päästä ) tuottaa tarpeeksi kurantteja varavaunuja tähän tarkoitukseen. Aika näyttää miten käy. En tiedä vastausta.

  15. #15

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Helsingin vaihteiden urasyvyys risteyksessä

    Ymmärrän tuon niin, ettei yhtään vaunua tarvitse nykyistä enempää hommata, vaan jonkin verran useampaan on vaihdettu leveät pyörät, mitä normaalisti projektin senhetkisessä vaiheessa tarvitaan.

    Ymmärsin siis, että nykykalustoon voidaan vaihtaa leveämmät pyörät, ja että projekti toteutettaisiin "linja kerrallaan".

Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vaihteiden numerointi
    kirjoittanut Albert foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 09.04.2009, 14:48
  2. Bussi- / ratikkakolari Porvoonkadun risteyksessä 12.5.2007
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 13.05.2008, 23:19

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •