Hyvää uutta vuotta puolestani kaikille. Tämä on vuoden 2008 eka viestini. Ja lienee viestini nro 2727 tälle foorumille.
Rohkenen epäillä, että kuvassa on sama tilanne kuin saattaa olla ratikkaverkolla tälläkin hetkellä jossain. Käytössä risteyksen laippaura kuluu ja syvenee ja lopulta päädytään tilanteeseen, jossa kulkukehä ottaa kiinni kiskon harjaan ja alkaa näyttää siltä, ettei ajetakaan enää laipan varassa. Tässä vaiheessa kulkukehästä tulee pääasiallinen kantava pinta, koska se pienemmän pintapaineen vuoksi kuluu vähemmän kuin uran pohja. Toisaalta syntyy tilanne, jossa joko kulkukehä tai uran pohja kuluvat entistä enemmän siksi, että jomman kumman tai molempien täytyy liukua. Pyörähän pyörii vain yhdellä nopeudella, joten halkaisijaeron vuoksi kehänopeus on laipan harjalla suurempi kuin kulkukehällä, vaikka vaunun etenemisnopeus on uran pohjalla ja kiskon harjalla sama.
Kun vaihde on kulunut tällaiseksi, pyörä ei kolahda laippauran kohdalla, koska sen hetken pyörää kantaa laippa.
Foorumin ratikkakuskit: Kun töissänne taas katselette kiskoja, kertokaapa, onko jossain kuvaamallani tavalla kulunut vaihteen risteys? Mulla on muutama kuva Stockmannin nurkalta Mannerheimintieltä toukokuusta 2006 ajalta ennen niiden kuluneiden vaihteiden uusimista. Mutta siinä olivat kuluneet kielisovitukset uusimiskuntoon ennemmin kuin risteykset. Toisaalta rataosasto kai huoltaa risteyksiä hitsaamalla laippauraan tarvittaessa täydennystä.
Antero