Pari kommenttia aiheesta.
Variobahn-vaunuja on muualla käytössä syväuraisissa verkoissa, myös tätä samaa vanhaa rakenneversiota kuin Helsingin vaunut ovat. Vario siis ei ole sellainen vaunu, jota ei ole tehty syväuraisiin vaihteisiin.
Laipan törmäys risteyksen kärkeen vaihteessa ei ole ongelma, joka johtuu vaihteen uran syvyydestä, vaan Varion telin vetelästä rakenteesta. Mutta telin käyttäytyminen vaihteessa on erilainen matala- ja syväuraisessa vaihteessa. Kun ajetaan laipan varassa, teliä vääntävä voima on eri kohdassa kuin ajettaessa kulkukehän varassa. Miten tämä vaikuttaa telin raideleveyden muutokseen, on hyvä selvittää. Voi olla, että se jopa helpottaa tilannetta.
Syväuraisiin vaihteisiin siirtyminen ei poista täysin laipan varassa ajamista. Suorissa risteyksissä ja mahdollisesti joissain poikkeukstapauksissa on pakko pitää matala ura tulevaisuudessakin. Eli kaluston on kyettävä kulkemaan molemmista.
Käsittääkseni vaunujen käytön rajoitukset ovat voimassa tälläkin hetkellä HKL:n verkolla. Eikös ole niin, ettei Munkkaan saa ajaa Varioilla, jotka tärisyttävät Valmetteja enemmän. Tietenkin tällaisista rajoituksista pitäisi päästä eroon, mutta tulevaisuudessa verkkoon tulee kuitenkin vaihtelevaa kaluston käyttöä. Kuormitetuilla linjoilla ajetaan isommilla tai yhteenkytkeyillä vaunuilla. Ja tämä erilaisen kaluston käyttö on mahdollisuus eikä haitta.
Antero
---------- Viestit yhdistetty klo 13:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:31 ----------
Historiallisena kuriositeettina, tässä muuten
HKL:n syväuraselvitys vuodelta 1976. En ole aivan varma, mihin päätelmät pyörien leventämisen vaikeudesta perustuvat, mutta en toisaalta kyllä tiedä tuon ajan ratikkatekniikasta juuri mitään.
Silloin oli käytössä runsaasti 2-akselisia vaunuja, vanhimmat 1920-luvulta sekä kaikki 1950-luvulla toimitetut 4-akseliset vaunut. Kummissakaan ei luultavasti ollut tilaa pyörien leventämiselle, koska sellainen ei ollut raitioteillä yleistä aikana, jolloin vaunut suunniteltiin. Tosin osassa 4-akselisia vaunuja oli SIG-merkkiset sveitsiläistä suunnittelua olevat telit. Ne luultavasti olivat sopivat leveillekin pyörille, koska Sveitsissä oli ja on 1000 mm:n rautateitä, joilla leveät pyörät ovat olleet käytössä aina.
Nykyään ajossa olevien vaunujen telit on suunniteltu leveille pyörille ja itse pyörätkin taitavat olla sellaiset, että niille menee leveä pyöränrengas suoraan.
Kun syväuraisiin siirrytään, tulee kysymys museovaunujen käyttökelpoisuudesta. Museoliikenne tosin ajaa jo nyt joka kierroksella syväuraisista vaihteita Kaivokadun ja Mannerheimintien risteyksessä, joten tuskin syvistä urista este musoliikenteelle tulee.
Antero