Porthaninkadun remontti

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,559
Tämänpäiväinen HKL-Linjalla kertoo Porthaninkadun remontin alkavan 21.1. 1(A) alkaa ajaa suoraan Hämeentietä Mäkelänkadulle. 3B ja 3T taas kiertävät Helsinginkadulle Hämeentien kautta ja Helsinginkadun alkupäähän tulee kolmosille uusi pysäkkipari. Bussilinjat 17, 51 ja 02N kiertävät Hämeentien ja Viidennen Linjan kautta Fleminginkadulle. Portahinkadun pitäisi olla liikennöintikunnossa taas elokuussa.
 
No täytyy sanoa että tuo ykkösen reitti kyllä yllätti. Sehän tulee olemaan päällekäinen seiskan kanssa Mäkelänrinteeltä Senaatintorille, kun taas Sturenkadun osuus jää kokonaan palvelematta. Puoli vuotta - ja vähän ylikin - on pitkä aika.

Tulee mieleen vainoharhaiset salaliittoteoriat, ja ajatukset että tämä on osa ykkösen alasajoprosessia: syksyllä voidaankin todeta että sehän on pelkkä seiskan apulinja, josta voidaan hyvin luopua lisäämällä seiskalle yksi vuoro.

Itse käytän ykköstä päivittäin Urheilutalon pysäkiltä Käpylän päättärille, ja harmittaa kyllä! Meneehän siitä 51, mutta siitä pitää vielä vaihtaa sitten jossain Mäkelänkadulla ykköseen, että pääsee Pohjolanaukiolle asti.

En sano että Hämeentie-Hesari-Läntinen Brahenkatu-Sturenkatu-Mäkelänkatu olisi hyvä reitti, mutta joku tavoite kai voisi olla pitää linjat niin paljon samoina kuin mahdollista. Ja vielä kun jätetään alue, jonne olisi mahdollista päästä, ja jonne mikään muu linja ei kulje, palvelematta, ihmetyttää kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
No täytyy sanoa että tuo ykkösen reitti kyllä yllätti. Sehän tulee olemaan päällekäinen seiskan kanssa Mäkelänrinteeltä Senaatintorille, kun taas Sturenkadun osuus jää kokonaan palvelematta. Puoli vuotta - ja vähän ylikin - on pitkä aika.

Linjan 58 muutokset taas ovat positiivinen asia, ajoaika nopeutui. Harmittaa melkein kun reitti palaa kesällä hitaammaksi. Ihmettelen kyllä noin pitkää taukoa Kallion tärkeimmässä yhteydessä keskustaan, kyllä siihen olisi saatava joku korvaava linja. Bussi 17:n tulee aika tungos, jos ei mitään tehdä.

Linja 1 on mielestäni nykyiselläänkin aika surkeassa jamassa. Palveluaikaa on vain arkisin 6-18 välillä, muulloin linjaa ei ajeta. Ja vain ruuhka-aikaan ajetaan Perämiehenkadulle, jossa linja on käsittääkseni ainoa lähellä oleva yhteys keskustaan 16-bussin ohella. Joko linjaa olisi parannettava tai lakkautettava kokonaan ja siirrettävä resurssit muualle, ei tuollainen harvoin kulkeva syrjäistä reittiä kulkeva linja palvele oikein kunnolla ketään.
 
Minun mielestäni ikävintä noissa poikkeusreiteissä on se, että kolmosten vuoromäärä ei kasva, vaikka kierrosaika pitenee. Eli kolmosen vuoroväli kasvaa, taas kerran.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No, nythän h1 saa tilaisuuden olla nopeana "runkolinjana", juuri sellainen kuin sen pitäisikin olla.
 
Viimeksi muokattu:
No, nythän h1 saa tilaisuuden olla nopeana "runkolinjana", juuri sellainen kuin sen pitäisikin olla.
vristo, silloin kun olen mitannut vaunujen kulkuaikoja, Kallion reitti on osoittautunut hivenen verran nopeammaksi kuin Kurvin reitti. Voi kuulostaa uskomattomalta, mutta näin se vain on. Kurvin reitissä on se etu, että ykköseen vaihtaminen idän ja koillisen suunnista siirtyy lähemmäksi Käpylää. Ne vaihtajat ovat tähän saakka tietenkin menneet Käpylään bussilla, mutta nyt olisi mielekäs mahdollisuus ottaa ykkönen, jos se vielä kulkisi mielekkään usein. Mutta kun päivällä ei kulje...
 
vristo, silloin kun olen mitannut vaunujen kulkuaikoja, Kallion reitti on osoittautunut hivenen verran nopeammaksi kuin Kurvin reitti.
Mitä olen itse viime aikoina havainnut, niin Sörnäisten ja Kallion kautta ajaminen kestää suunnilleen saman verran. Jos ykkösen ja seiskan vaunut ovat peräkkäin Mäkelänkadulla ennen reittien erkanemista, niin Hakaniemen pysäkeillään vaunut ovat taas yhtä aikaa.
 
Kallion reitti on osoittautunut hivenen verran nopeammaksi kuin Kurvin reitti. Voi kuulostaa uskomattomalta, mutta näin se vain on.

Mikäs ihme se on: Kallion reittihän on n. 15 metriä lyhyempi!

Mutta tosiasia lienee se julmettu määrä liikennevaloja varsinkin Hämeentiellä. Kallion reitillä taitaa olla 7 valot, kun Kurvin kautta niitä on 15 – laskinkohan oikein!
 
Mitä olen itse viime aikoina havainnut, niin Sörnäisten ja Kallion kautta ajaminen kestää suunnilleen saman verran.

Iltapäiväruuhkan aikaan ykkönen jumittaa toisinaan melko pahasti Sturenkadun osuudella, mutta muuten seiskat ja ykköset ovat tosiaan suurin piirtein yhtä nopeita Mäkelänkadun ja Hakaniemen välillä.

Hakaniemessä on kyllä odotettavissa melkoinen show kevään mittaan, kun neljän eri linjan vaunun pukkaavat samoille raiteille. Hakiksessa kun vielä suoritetaan kuljettajanvaihdot, niin pahimmillaan siellä on neljä vaunua peräjälkeen purkamassa matkustajakuormaa ja kuskienkin pitäisi siinä samassa pomppia vaunusta toiseen.

Toinen pieni pullonkaula voi olla Kurvin risteys, josta kolmosten on määrä kääntyä Hämeentieltä Helsinginkadulle ja toisin päin. Normaalistihan yhteys on vain poikkeusliikennekäytössä, joten liikennevalo-ohjaus tähän suuntaan tilataan erikseen (ei siis livaa) ja valoa saa tähän poikkeavaan kääntymissuuntaan odottaa eritoten ruuhka-aikoina pitkään. Väliaikaista järjestelyä varten liikennevalo-ohjelmointia tuskin vaivaudutaan muuttamaan, joten toivottavasti tämä on huomioitu edes aikataulussa.

Ihmetystä myös aiheuttaa uusi, väliaikainen pysäkkipari Helsinginkadun päässä. Miksi kolmoset tarvitsevat tähän kohtaan pysäkit, kun vaunut eivät tavallisesti ylipäätänsä kulje tätä kautta? Vilhonvuoren pysäkiltä pääsee kasilla Kallioon ja 6/7 Hakaniemeen, niin kuin aina ennenkin.

Kuuleman mukaan myös kasit alkavat käyttää tätä lisäpysäkkiä "epäselvyyksien välttämiseksi", mikä on täysin naurettavaa. Onpa sitten pysäkit molemmin puolin risteystä 50 metrin päässä toisistaan. Nopeuttaa ehkä hivenen Sörnäisissä jäävien matkaa, mutta pidentää muiden matkustajien matka-aikaa.
 
Toinen pieni pullonkaula voi olla Kurvin risteys, josta kolmosten on määrä kääntyä Hämeentieltä Helsinginkadulle ja toisin päin. Normaalistihan yhteys on vain poikkeusliikennekäytössä, joten liikennevalo-ohjaus tähän suuntaan tilataan erikseen (ei siis livaa) ja valoa saa tähän poikkeavaan kääntymissuuntaan odottaa eritoten ruuhka-aikoina pitkään. Väliaikaista järjestelyä varten liikennevalo-ohjelmointia tuskin vaivaudutaan muuttamaan, joten toivottavasti tämä on huomioitu edes aikataulussa.

Kolmosten aikataulussa tuo lienee huomioitu, mutta tuskin muiden linjojen.

Ihmetystä myös aiheuttaa uusi, väliaikainen pysäkkipari Helsinginkadun päässä. Miksi kolmoset tarvitsevat tähän kohtaan pysäkit, kun vaunut eivät tavallisesti ylipäätänsä kulje tätä kautta? Vilhonvuoren pysäkiltä pääsee kasilla Kallioon ja 6/7 Hakaniemeen, niin kuin aina ennenkin.

Ehkä tuossa pysäkki olisi ihan tarpeen. Sen verran usein kasillakin matkustajat repivät ovia väkisin auki juuri tuossa kohdassa valoja odotellessa. Kustaankadun pysäkki on kuitenkin aika kaukana. Onhan nelosellakin Katajanokalla suunilleen suojatien molemmin puolin kaksi erillistä pysäkkiä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ihmetystä myös aiheuttaa uusi, väliaikainen pysäkkipari Helsinginkadun päässä. Miksi kolmoset tarvitsevat tähän kohtaan pysäkit, kun vaunut eivät tavallisesti ylipäätänsä kulje tätä kautta? Vilhonvuoren pysäkiltä pääsee kasilla Kallioon ja 6/7 Hakaniemeen, niin kuin aina ennenkin.

Siinä on Sörnäisten metroasema ja olisi outoa, jos ei alueella pysähdyttäisi, kun kerran vierestä mennään.
 
Kuuleman mukaan myös kasit alkavat käyttää tätä lisäpysäkkiä "epäselvyyksien välttämiseksi", mikä on täysin naurettavaa. Onpa sitten pysäkit molemmin puolin risteystä 50 metrin päässä toisistaan. Nopeuttaa ehkä hivenen Sörnäisissä jäävien matkaa, mutta pidentää muiden matkustajien matka-aikaa.

Bussiliikenteessäkin esiintyy näitä mainitsemiasi "epäselvyyksiä" joten varsinkin kuljettajan näkökulmasta katsottuna on erittäin hyvä, että tuo tilapäinen pysäkki on suunniteltu juuri näin, molemmille ratikkalinjoille. Toki matkustajillekin tuo on hyvää palvelua.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä on Sörnäisten metroasema ja olisi outoa, jos ei alueella pysähdyttäisi, kun kerran vierestä mennään.

Kolmosta käyttävä on matkalla Kallioon tai Alppilaan eikä Vilhonvuoreen. Sinne pääsee kutosilla ja seiskoilla (ja jatkossa siis myös ykkösellä). Laittamalla pysäkit risteykseen myös kolmosille, linjaa hidastetaan ylimääräisin matkustajin ja pysähdyksin. Kolmosen kierrosaika on muutenkin pitenemässä. Pysäkit olisivat ymmärrettävät, jos kolmosen reitti normaalisti kulkisi edes lähimailla, esim. Vilhonvuoren kautta. Ihmisten linjastotottumukset tulevat tosin muuttumaan poikkeusreitin pitkän keston takia, joten tässä mielessä pysäkki on ok.

Bussiliikenteessäkin esiintyy näitä mainitsemiasi "epäselvyyksiä" joten varsinkin kuljettajan näkökulmasta katsottuna on erittäin hyvä, että tuo tilapäinen pysäkki on suunniteltu juuri näin, molemmille ratikkalinjoille. Toki matkustajillekin tuo on hyvää palvelua.

Korottamaton katupysäkki, joka ei näy aikataulukirjoissa tai vaununäytöissä. Pysähtely valoristeyksen molemmin puolin aiheuttaa pahimmillaan paljon lisää odottelua muille matkustajille. Ja niillekin, jotka metroasemalle ovat menossa, kävelymatkan lyheneminen on vain muutamia kymmeniä metrejä. Hyvää matkustajapalvelua siis?

Nyt kasin käyttäjille opetetaan uusi pysäkki, joka kuitenkin poistetaan taas elokuussa. Helpompaa olisi jättää se vain kolmosille. Kun kasi ei ole ennenkään pysähtynyt tässä, ei se pysähdy nytkään. Eiköhän ihmiset tämän ymmärtäisi. Hyvin osaavat ihmiset lukea pysäkkimerkkejä Aleksillakin, jossa on kaksi "Senaatintori"-ratikkapysäkkiä peräkkäin (eka ykkösille, toinen muille linjoille). Tai kenties väärinymmärrysten ja matkustajapalvelun merkeissä olisi vaadittava myös Aleksilla kaikkia linjoja pysähtyväksi molemmilla pysäkeillä, 50 metrin välein.
 
Kolmosta käyttävä on matkalla Kallioon tai Alppilaan eikä Vilhonvuoreen. Sinne pääsee kutosilla ja seiskoilla (ja jatkossa siis myös ykkösellä).
Ehkäpä jotkut näkevät vielä ajan, jolloin kolmonen on pyhitetty Kallion ja Alppilan kulkijoille. Silloinhan vaunu käyttäisi II linjaa ja esim. Castréninkatua siirtyäkseen vanhalle Brahenkadun reitille. Vaihtoehtona tietysti Wallininkadun silta.
 
Takaisin
Ylös