Porthaninkadun remontti

No miksei jalkakäytävää olisi voinut korottaa pysäkin kohdalla koko leveydeltään talon seinää vasten?

Kadun korkeusasema määrätään yleensä asemakaavassa eli tarvitaan kaavamuutos, joka on jo melko työläs prosessi. Lisäksi tarvitaan maksaja, kun talon seinä pitää remontoida kestämään maan alla olemista entistä korkeammalle. Maan alla oleva talojen seinän osahan eristetään eri tavalla kuin maan päällä oleva.

Lisäksi tulee tuo Danielin mainitsema metroaseman sisäänkäynti, joka on aivan pysäkin vieressä. Siitä vasta kallista tulisikin, jos koko sisäänkäynnin lattiaa pitäisi nostaa. Sattuneista syistä ei ole suotavaa, että sadesäällä vesi valuu ensisijaisesti sisään metroaseman ovista.

Varmasti tuohon olisi jokin fiksu ratkaisu ollut löydettävissä. Minä en keksi miksei takaraunakiveäkin voisi käyttää, kun leveyttä jalkakäytävällä riittää. Pysäkillähän ei ole edes katosta, joka haittaisi liikkumista.
 
Minä en keksi miksei takaraunakiveäkin voisi käyttää, kun leveyttä jalkakäytävällä riittää. Pysäkillähän ei ole edes katosta, joka haittaisi liikkumista.
En minäkään. Jos vammaisjärjestöt vastustavat takareunakiviä ja pitävät parempana sitä, että vaunuun noustessa on aina porras, tämä täytynee tulkita siten, ettei heitä joukkoliikenteen käyttö kiinnosta. Olen kuitenkin ymmärtänyt tilanteen olevan päinvastainen. Mieluummin haluttaisiin voida käyttää joukkoliikennettä kuin invataksin erityispalvelua.

Ysin reitillä on nyt pysäkkejä mm. Felamrilla, jossa on takareunakivi ja siinä kaide. Minusta tämä on hyvä ratkaisu, joskin kaiteeseen olisi voinut jättää kävelyaukkoja. Kaide on turvallisuustekijä myös vammattomille jalankulkijoille, jotta he eivät kompuroi takareunakiven kanssa.

Porthaninkadun tapaukseen olisi vielä yksi ratkaisu: Takareunakivi, joka on seinän vieressä. Väliä esim. 25 cm, jotta vesi ja sohjo pysyvät samalla tasolla kuin ennenkin. Tämänkin raon voisi suojata kaiteella, jos on oikeasti tarpeen. Mutta kiinteistön seinään ei tarvitse koskea ja jalkakäytävä saadaan korotetuksi vaunun lattian tasolle.

Luovuutta, hei!

Antero
 
Kyllä kasin kuuluu pysähtyä siinä. Yksi perustelu pysäkin sijoitukselle oli juuri toimiva vaihtoyhteys linjojen 8 ja 9 välillä. Olen itsekin ehtinyt ihmetellä, missä kasin kilpi viipyy.

Helsinginkadun pysäkille II-suuntaan on sittemmin saatu asennettua myös kasilinjan kilpi. Olisiko tämä ensimmäinen useamman linjan käyttämä ratikkapysäkki, jossa kaikki kilvet ovat tuolla uudella fontilla? Näyttää fiksulta toisin kuin vanhemmilla monilinjapysäkeillä, joissa myöhemmin lisättyjen linjojen kilpifontit eivät ole yhtenäisiä vanhojen kanssa.

Myös vastinpysäkki toiseen suuntaan (linjan 8 käyttämä) on saanut uuden nimen mukaisen pysäkkikilpensä, tosin katoksen reunassa taitaa vieläkin lukea isoilla kirjaimilla Kustaankatu.
 
Näin Ilta-Sanomain "kakkospääkirjoitus" eli päivän meili Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurille tänään:

Ilta-Sanomat sanoi:
VS: KAAOSJOHTAMISTA

Lomakausi on ohi ja helsinkiläiset ovat palanneet maalta täyttäen autoillaan pääkaupungin kadut. Tässä ei ole mitään yllättävää.

Keskustan ja Kallion pääkadut ovat edelleen auki revittyinä ja joka päivä moni tärkeä risteys vailla liikennevaloja. Liikennekaaos on valmis.

Kaupunkikuva on kuin pommituksen jäljiltä. Turisti varmaan luulee eksyneensä Etelä-Ossetiaan. Jalankulkijat puikkelehtivat muovisten barrikadien välissä, mutta aitausten sisällä on rauhallista.

Miksi yhtäaikaa on menossa niin monta katu- ja tieremonttia, ettei ongelmakohtien kiertäminen onnistu? EIKÖ ESIMERKIKSI RAITIOLINJAN RAKENNUS OLISI KANNATTANUT SÄSTÄÄ LASKUKAUDEN HOMMIKSI?


Johan se ensimmäinen ysin jälkeinen vastustajakin löytyi. Etelä-Helsingin nimbyläisetkin ovat sentään jo kääntäneet kelkkansa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kallion virastotalon pysäkki on korotettu viime yönä. Pysäkillä on nyt alle 18 senttiä korkea takareunakivi, jollaiseen ei siis tarvita kaidetta. Esteetön pääsy pysäkille toteutuu, jahka jalkakäytävä valmistuu.
 
Kallion virastotalon pysäkki on korotettu viime yönä. Pysäkillä on nyt alle 18 senttiä korkea takareunakivi, jollaiseen ei siis tarvita kaidetta. Esteetön pääsy pysäkille toteutuu, jahka jalkakäytävä valmistuu.

Onpa hyvä että järki voitti! Mutta kalliiksi taas tuli kun piti kahteen kertaan tehdä.
 
Takaisin
Ylös