Porthaninkadun remontti

Mutta Arenaan voi?

Onko muuten vastaavaa kiilausta tehty esim. Arkadian ja Fredan risteyksessä taikka noissa muissa uudiskohteissa, joissa uusi rata ei vielä ole ajokunnossa?

Areenan silmukkaan päässee. Ja uudiskohteitten vaihteissa ei ole sähköjä päällä, joten ei ne käänny vahingossa.
 
25.2. noin klo 21.15 ykkössarjan nivel kilvitettynä linjalle 6 kurvasi ympyrätalolle Arenatalon silmukasta. Raitioliikenteessä ei kuitenkaan ollut illalla mitään hässäkkää, joten kyseessä oli luultavimmin vuorovaunujen välissä kulkenut ylimääräinen vaunu, joka päätti suunnata takaisin kohti Hietalahtea.
 
Areenan silmukkaan päässee. Ja uudiskohteitten vaihteissa ei ole sähköjä päällä, joten ei ne käänny vahingossa.
Katselinpa sattumalta viime viikolla (muista päivää) HKL-Public Transport Mappia vähän ennen puoltapäivää, Niin eikös siinä yksi kuutonen kääntynyt juuri silloin Arenan silmukassa,
Kai siinä näkyy todellinen tilanne silloin kun se on toiminnassa, eikä siis mikään animaatio?
 
25.2. noin klo 21.15 ykkössarjan nivel kilvitettynä linjalle 6 kurvasi ympyrätalolle Arenatalon silmukasta. Raitioliikenteessä ei kuitenkaan ollut illalla mitään hässäkkää, joten kyseessä oli luultavimmin vuorovaunujen välissä kulkenut ylimääräinen vaunu, joka päätti suunnata takaisin kohti Hietalahtea.
Kouluvaunu pyörähti vuorovaunun edestä pois. Toimin ajo-opettajana ko. vaunussa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Korottamaton katupysäkki. Pysähtely valoristeyksen molemmin puolin aiheuttaa pahimmillaan paljon lisää odottelua muille matkustajille. Ja niillekin, jotka metroasemalle ovat menossa, kävelymatkan lyheneminen on vain muutamia kymmeniä metrejä. Hyvää matkustajapalvelua siis?

Nyt kasin käyttäjille opetetaan uusi pysäkki, joka kuitenkin poistetaan taas elokuussa. Helpompaa olisi jättää se vain kolmosille. Kun kasi ei ole ennenkään pysähtynyt tässä, ei se pysähdy nytkään. Eiköhän ihmiset tämän ymmärtäisi.

No niin tästäkin varsin epäonnistuneesta väliaikaisesta pysäkkiratkaisusta (Sörnäinen M) päästiin tänään vihdoin eroon. Nyt olisi syytä purkaa pysäkinjämät nopeasti pois, sillä sunnuntaina kävi juuri niin kuin tammikuussa jo aavistelin. Ihmiset eivät vaivaudu tutkimaan ympäristöä, vaan haahuilevat pysäkillä tottuneesti vaikkei siellä mitään pysäkkikilpiäkään enää ole. Liikenteenohjauksen ehdoton määräys oli, ettei tilapäispysäkillä saa enää palvella asiakkaita, joten ratikat paahtoivat tyynesti ohi huitovien ihmisten.

Helsinginkadun loputkin pysäkit olisi syytä päivittää informatiivisesti kohdalleen, sillä uuden Helsingikatu-nimisen pysäkin katoksesta puuttuu kokonaan kasin kilpi (ysin kilpi löytyy). Ja eikös Kustaankadun (Arabian suuntaan) pysäkin nimen pitänyt vaihtua myös Helsinginkaduksi, ainakin aikataulukirjan mukaan.

Porthaninkadun rempan yhteydessä ei sitten korotettukaan Kallion virastotalon pysäkkiä, vaikka pysäkki muuten kokonaan uudestaan rakennettiinkin. Mikäs tähän on selitys? Bussien kannalta ehkä helpompi, mutta pysähtyväthän linja-autotkin nykyään monissa paikoin korkeille ratikkapysäkeille.
 
Helsinginkadun loputkin pysäkit olisi syytä päivittää informatiivisesti kohdalleen, sillä uuden Helsingikatu-nimisen pysäkin katoksesta puuttuu kokonaan kasin kilpi (ysin kilpi löytyy). Ja eikös Kustaankadun (Arabian suuntaan) pysäkin nimen pitänyt vaihtua myös Helsinginkaduksi, ainakin aikataulukirjan mukaan.

Eihän kasin ole tarkoituskaan pysähtyä tuolla pysäkillä juuri sen takia että Kustaankadun pysäkki on niin lähellä. Tällaisen käsityksen olen saanut.

Vai oliko tarkoitus poistaa entinen Kustaankadun pysäkki samasta suunnasta ja korvata se tällä uudella?
 
Viimeksi muokattu:
Eihän kasin ole tarkoituskaan pysähtyä tuolla pysäkillä juuri sen takia että Kustaankadun pysäkki on niin lähellä. Tällaisen käsityksen olen saanut.

Vai oliko tarkoitus poistaa entinen Kustaankadun pysäkki samasta suunnasta ja korvata se tällä uudella?

Salmisaareen ajettaessa liva kilvittää sisänäyttöihin pysäkit ... Vilhonvuori, Kustaankatu, Helsinginkatu, Urheilutalo... aivan kuten aikataulukirjaankin on merkitty. Eli kallistuisin sen kannalle, että kasin kilpi puuttuu Helsinginkatu-pysäkiltä. Ja onko se Kustaankadun pysäkki niin lähellä? Aikataulukirjan mukaan Kustaankadulta Helsinginkadulle kestää yhtä kauan kuin Helsinginkadulta Urheilutalolle.
 
Eihän kasin ole tarkoituskaan pysähtyä tuolla pysäkillä juuri sen takia että Kustaankadun pysäkki on niin lähellä. Tällaisen käsityksen olen saanut.

Vai oliko tarkoitus poistaa entinen Kustaankadun pysäkki samasta suunnasta ja korvata se tällä uudella?

Kyllä kasin kuuluu pysähtyä siinä. Yksi perustelu pysäkin sijoitukselle oli juuri toimiva vaihtoyhteys linjojen 8 ja 9 välillä. Olen itsekin ehtinyt ihmetellä, missä kasin kilpi viipyy.
 
Aikataulukirjan mukaan Kustaankadulta Helsinginkadulle kestää yhtä kauan kuin Helsinginkadulta Urheilutalolle.

Ne aikataulukirjan minuutit eivät kyllä ole kovin luotettava tietolähde mun mielestä.

Flemarin risteyksessä on kyllä hyvä olla pysäkki kasilla, sille tulee varmasti käyttäjiä. Sinänsä uusien pysäkkien lisääminen linjoille on hiukan hankala juttu - se johtaa väistämättä ajoaikojen pitenemiseen. Siksi pysäkkien perustamisen tulee mielestäni perustua todella huolelliseen harkintaan.
 
Flemarin risteyksessä on kyllä hyvä olla pysäkki kasilla, sille tulee varmasti käyttäjiä. Sinänsä uusien pysäkkien lisääminen linjoille on hiukan hankala juttu - se johtaa väistämättä ajoaikojen pitenemiseen. Siksi pysäkkien perustamisen tulee mielestäni perustua todella huolelliseen harkintaan.

Olihan Sörnäisten väliaikainen pysäkki todennäköisesti kasin käytetyin pysäkki Oopperan ja Sörnäisten varsinaisen pysäkin ohella alkuvuodesta. Mielestäni tämä uusi pysäkki kyllä kyseenalaistaa Kustaankadun pysäkin tarpeellisuuden. Toisaalta väliaikaisen pysäkin poistaminen pidentää pysäkitöntä väliä.

Vastaavasti nelosella on pysäkit Katajanokan puisto ja Kauppiaankatu todella lähellä toisiaan Katajanokan suunnassa. Välissä on vain pieni kadunristeys ja suojatiet. Munkkiniemen suunnassa ne ovatkin sitten paljon etäämmällä toisistaan. Luulin että tämä järjestely on pelkästään sen takia että jokainen pysäkki olisi molemmissa suunnissa. Nythän tällaista periaatetta ei kuitenkaan Hesarilla näytettäisi noudatettavan.
 
Vastaavasti nelosella on pysäkit Katajanokan puisto ja Kauppiaankatu todella lähellä toisiaan Katajanokan suunnassa.

Niin kun vaunut nykyisestä pitenevät välipalojen yms. myötä, niin kohta käy niin että vaunun keula on jo Kauppiaankadun pysäkkikorokkeen reunalla kun peräpää on vielä puiston pysäkillä :).

Kyllä Katajanokan puiston pysäkki mahtuisi myös II-suunnassa hyvin Satamakadulle, mutta siinä menisi sitten parit parkkipaikat Keskon talon edestä ja sitähän ei tietenkään voi hyväksyä.
 
Porthaninkadun rempan yhteydessä ei sitten korotettukaan Kallion virastotalon pysäkkiä, vaikka pysäkki muuten kokonaan uudestaan rakennettiinkin. Mikäs tähän on selitys?

Kuulemani selityksen mukaan pysäkille tarvittaisiin korotusta varten takareunakivi, jollaisia taas ei esteettömyysohjeissa hyväksytä. Eli jalkakäytävän täydellisen tasaisuuden nimissä pysäkiltä ei pääse vaunun kyytiin.

Sitä en osaa selittää miksi erinäisillä muilla ysin pysäkeillä kuitenkin on takareunakivi.
 
Kuulemani selityksen mukaan pysäkille tarvittaisiin korotusta varten takareunakivi, jollaisia taas ei esteettömyysohjeissa hyväksytä.

No miksei jalkakäytävää olisi voinut korottaa pysäkin kohdalla koko leveydeltään talon seinää vasten?
 
No miksei jalkakäytävää olisi voinut korottaa pysäkin kohdalla koko leveydeltään talon seinää vasten?

Koska sitten metroaseman sisäänkäynti muodostuu ongelmaksi, kun jalkakäytävän pitää olla sisäänkäynnin tasalla. Tulisi liian jyrkkiä nousuja. On nämä esteettömyystouhut vaan ihmeellisiä...
 
Koska sitten metroaseman sisäänkäynti muodostuu ongelmaksi, kun jalkakäytävän pitää olla sisäänkäynnin tasalla.

Eikö metroasemille sitten ole katutasossa hissejä ilman kynnyksiä? Varmasti ainakin nykyvaatimusten mukaan pitäisi olla. En tiedä miten 1980-luvulla oli.
 
Takaisin
Ylös