Raitiovaunupysäkki à la metro-Castrén?

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,249
Tähän ketjuun voisi kerätä kaiken tietämisen arvoisen tästä kaupungin kenties merkittävimmästä ratikkapysäkistä sitten Raitiotientorin...

Vuonna 1967 avattiin Kaivokadun alittava Asematunneli rautatieasemalta City-Centeriin (=makkaratalo). Siinä yhteydessä luotiin liitekuvassa näkyvä uuden uljaan auto+metrokaupungin ehkä tähänastisista saavutuksista loistavin esimerkki eli Rautatieaseman raitiovaunupysäkki.

Kaivokadun idän suuntaan vievä eli loittoneva ajorata on kolmikaistainen, länteen suuntautuva eli lähestyvä liikennesuunta on kaksikaistainen. Saadaan autoliikenne ainakin sujumaan solmukohdan ohi! Rautatieaseman pääovien edustalla on laaja pysäköintialue, jossa on koko korttelin mittainen vinopysäköintialue ja aseman jalkakäytävää vasten on perinteinen reunapysäköinti. Pysäköintialueen läpiajoalue on useampikaistainen ja yksisuuntainen loittonevaan suuntaan päin, vinopysäköintialueen peruutuksia varten tarvitaan toki tilaa. Sanottaisiinko, että kolme kaistaa itään päin. Liikenneratkaisun vuoksi rautatieaseman pääovet ovat rakennuksen vähiten käytettyjä, koska niistä pääsee kätevimmin vain pysäköintialueelle.

Kaivokadulla on tunnelirakennuksen yhteydessä uudistettu ratikkapysäkkipari. Tarkempi analyysi: Asematunnelin porraskuilun kapeuteen mitoitetut laiturit ovat ilman mitään katoksia, ainoan piristyksen tarjoavat putkikaiteet, jotka eristävät laiturialueen autokaistoista. Vaunuja näkyy mahtuvan pysäkkialueelle yhtäaikaa lastaukseen kolme neliakselista, ja neljäs jo jonottaa perässä (kuvassa mv+pv, mv, mv). Auringosta ja kuutoslinjan perävaunun käytöstä voidaan päätellä, että nyt on iltaruuhka-aika. Se seikka ei välttämättä selviä katsomalla rauhallista Kaivokatua. Ruuhkia on nytkin Helsingissä, mutta ne ovat muualla. Pysäkille matkustaja pääsee ja myös pois ainoastaan Asematunnelin kautta betoniporraskuilun kautta. Porrassyöksyjen ahtauden ja mutkikkuuden voi yhä aistia, kun käy jäljellejätetyissä itäpuolen monumenteissa sitä ihmettelemässä. Alun perin on siis neljä porrassyöksyä eli kaikissa laiturialueen kulmissa. Teoriassa ratikkalaituri olisi pidempi, mutta sen käyttö estyy tunnelin portaikkojen estäessä liikkumisen, sekä että ulkopuolelle jääville osuuksille ei ole mistäänpäin suojateitä ja jalankulku on vielä estetty kaitein. Sitäpaitsi porrassyöksyt jo olemassaolollaan määräävät pysäkin hyötypituuden. Muuten, lähimmät Kaivokadun ylittävät suojatiet ovat Bermudan kolmion/Atskin (näkyy kuvassa) ja Sokoksen/Sosiksen välillä.

Asematunneli on tässä kuosissa rakennettu vastaanottamaan alakertaan esim. Castrén-tyyppisen metroradan. Rataa varten on jo Asematunnelin rakennusvaiheessa louhittu valmiiksi asemahalli ynnä muuta. Voitaisiinko sanoa, että tämä edustaa Castrénin hengessä rakennettua esimerkillisen hyvin toimivaa liityntäpysäkkijärjestelyä? On olemassa kaikki herkut: ratikka+metro+juna+bussi-yhteydet ovat kaikki tässä paikalla, aseman pysäköintialuetta voisi kuvata tunnuksilla Kiss+Ride ja Park+Ride ja lisää P+R-alueita on City-Centerissä makkaran kohdalla ja tästä löytyy kauppojakin kaikkiin makusuuntiin aivan lähinurkilta. Tuolloin jopa palveleva viinakauppa oli Asematunnelissa! Ratikkapysäkkialue saisi kyllä olla suuremmalla järjenkäytöllä suunniteltu. Onhan siinä sittemmin petrattu.

Tästä alkuperäisestä mallista on tätä ratikkapysäkkialuetta muutettu kovastikin. Tunneliportaikkoja on asteittain poistettu, suojateitä lisätty, autokaistoja vähennetty ja pysäköintialuetta supistettu. Muistatteko eri kehitysvaiheiden vuosilukuja? Jatkakaa tästä eteenpäin!

Postikorttikuva 1970-luvulta: Tapio P. Tukiainen
 

Liitetiedostot

  • Rautatieasema.jpg
    Rautatieasema.jpg
    159.8 KB · Lukukerrat: 7,107
Vs: Raitiovaunupysäkki à la metro-Castrén ?

Pysäkille matkustaja pääsee ja myös pois ainoastaan Asematunnelin kautta betoniporraskuilun kautta. Porrassyöksyjen ahtauden ja mutkikkuuden voi yhä aistia, kun käy jäljellejätetyissä itäpuolen monumenteissa sitä ihmettelemässä.

Tallinnassa tällaisia on vuonna 2007. Oli aika ahdistavaa, kun jalkakäytäviä ei ollut, vaan niiden tilalla oli mutkikkaita betoninharmaita kolkkoja maanalaisia verkostoja! Vakikäyttäjille nuo verkot ovat toki sujuvia, mutta satunnainen matkaaja arvostaisi selkeitä maan pinnalla kulkevia suojateitä tai siltoja tien yli, jotta pysyisi kartalla, missä oikein mennään.
 
Vs: Raitiovaunupysäkki à la metro-Castrén ?

Tähän ketjuun voisi kerätä kaiken tietämisen arvoisen tästä kaupungin kenties merkittävimmästä ratikkapysäkistä sitten Raitiotientorin...

Hieno kuva ja kerronta! Sittemmin tuohon on saatu pyörätiekin :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Raitiovaunupysäkki à la metro-Castrén ?

Noin vuonna 1936-37 otetussa postikorttikuvassa näkyy Rautatieaseman ratikkapysäkin ensimmäinen versio. Autoliikennöintimuoto on hyvin samantapainen kuin nykyäänkin. Pysäköintialueet kahtapuolta pääovia ja kävelyalue pitkälle Kaivokadulle. Aseman pääovista pääsee ulkoilmassa suoraan kaupungille, ratikkapysäkille sekä Kaivokadun toiselle puolelle esim. City-käytävään kuten pitääkin, toisin kuin auto+metro-Castrén-mallissa 1960-luvulla. Ratikkapysäkki on mitoitettu yhdelle täysimittaiselle junalle, joka riittää tuossa vaiheessa. Pysäkillä on yksinkertaisen-Kolmosen ASEA-juna. Kaisaniemen suuntaan ajetaan vielä Rautatientorin kohdalla reittiä Keskuskatu-Vilhonkatu. Myöhemmin reitti muuttui Mikonkatu-Vilhonkatu ja sen jälkeen kiskotettiin vielä ruutukaavan rikkonut murtokatu eli Kaisaniemenkatu.
 

Liitetiedostot

  • asema.jpg
    asema.jpg
    87.4 KB · Lukukerrat: 1,569
Vs: Raitiovaunupysäkki à la metro-Castrén ?

Noin vuonna 1936-37 otetussa postikorttikuvassa näkyy Rautatieaseman ratikkapysäkin ensimmäinen versio. Autoliikennöintimuoto on hyvin samantapainen kuin nykyäänkin.
Taisi olla vanhassa vara parempi. 1970-luvun versio kuvastaa hyvin samaa kuin koko Makkaratalo: kaupunki on autoja varten, kaikki muu alistetaan autoille.

Valitettavasti nykytila ei ole minusta asenteiden puolesta sen parempi, mutta pakon edessä on jouduttu antautumaan. Taisipa joku kuollakin ratikan ja betonikaukalon väliin ennen kuin uskottiin, että ihmisten tulee antaa liikkua suorinta reittiä ja maan päällä.

Oheisessa liitekuvassa tämä pysäkki mallia 2003 - eli nykytilassa. Makkara peittää vasemmalla yhden Kaivokadun kaistoista. Betonikaukaloiden rinnalle on kuitenkin avattu vajaan parin metrin levyinen tila jalankulkijoille. Kuinkahan moni nykyään käyttää noita kaukaloita?

Antero
 

Liitetiedostot

  • DSCF0114_800.jpg
    DSCF0114_800.jpg
    121.8 KB · Lukukerrat: 1,390
Vs: Raitiovaunupysäkki à la metro-Castrén ?

Betonikaukaloiden rinnalle on kuitenkin avattu vajaan parin metrin levyinen tila jalankulkijoille. Kuinkahan moni nykyään käyttää noita kaukaloita?
Voisinpa melkein sanoa, että nuo betoniset kaukalot ovat yksi konkreettisimpia "jäänteitä" juuri Castrénin metrosta ja niiden alapäässähän on tiilimuurein suljetut salaperäiset ovet, jotka olisivat varmasti (kenties) johtaneet maanalaisen "Castrénin metroaseman" laituritasolle. Ties mitä noiden tiilimuurien taakse on kätketty. Kokonainen "unohdettu" asemahalli koejunineen; Valmet nivelmoottorivaunuja 1960-luvun alusta, jotka vaikuttavat monellatapaa nykyisten Nr:ien "esi-isiltä". Mutta mitä kummaa niiden vaunut ovat leveämpiä ja ovetkin on kummallakin puolella vaunuseinää. Mutta,eihän sellaisia pitänyt olla olemssa? Ränsistynyt, rapistunut ja osittain tuhoutunut maanlainen kolmpleksi, jonka jotkut tulevat sukupolvet löytävät todisteena sivilisaation olemassaolosta Helsingissä ;). Tai sitten Sedu Koskinen löytää alueen ensimmäisenä ja saa idean metro-ravintolasta...

Tuo äskeinen oli tietysti puhdasta legendaa, mutta kyllä tuo koko alue pistää miettimään ja mielikuvituksen liikeelle; millainen se olisikaan, jos Helsingin raidejoukkoliikennejärjestelmän evoluutio olisi ollut toinen kuin nykyään.
 

Liitetiedostot

  • 17102007310.jpg
    17102007310.jpg
    84.4 KB · Lukukerrat: 971
Viimeksi muokattu:
Vs: Raitiovaunupysäkki à la metro-Castrén ?

Tällä legendaarisella raitiotiepysäkillä, sen -1 kerroksessa Asematunnelissa, on yhä muinaismuistolautakunnan suosiollisella myötävaikutuksella tai sitten isännöitsijän leväperäisellä suhtautumisella löydettävissä joitain disinformaatioita.

VAIN RAITIOVAUNUIHIN ei ole pitänyt enää "vuosikymmeniin" paikkaansa, kun pysäkkialueelta on avattu jo viime vuosituhannella jalankulkuyhteydet myös Rautatieasemalle ja City-Centerin sekä Kaivotalon suuntaan.

Kaisaniemen suuntaan näyttäisivät kulkevan raitiolinjat 2, 3B ja 6, mutta toiseen suuntaan vain 6. Kakkosen tiedot vielä hieman kuultavat hätäisen mutta muuten asjallisen korjausteippauksen jäljiltä.

Voisin väittää, että tämän pitäisi olla Suomen raitiovaunupysäkki Nr.1, mutta ei se siltä näytä täällä alakerrassa. Sanomattakin on selvää, että mikäli noissa infoissa pitäisi olla vielä taustavalotkin, niin ne putket ovat sammuneet jo 1980-luvulla. Kattovalaistus on myös sellaisessa kunnossa kuin pahimmillaan kaupungin vuokrakasarmin roskakatoksessa.

Luulisi, että tästä jokukin turisti voisi kulkea ja vetää oikeat johtopäätökset liikennemonopolista?

Nyt jos tämän lukee kuviteltu tunnelin isännöitsijä, niin älä ihmeessä ota loppujakin kehikoita pois, vaan laita paikat kuntoon ja hommaa tilalle oikeat kyltit.
 

Liitetiedostot

  • RT-1.jpg
    RT-1.jpg
    69.9 KB · Lukukerrat: 1,037
  • RT-2.jpg
    RT-2.jpg
    87.4 KB · Lukukerrat: 996
Vs: Raitiovaunupysäkki à la metro-Castrén ?

Voisinpa melkein sanoa, että nuo betoniset kaukalot ovat yksi konkreettisimpia "jäänteitä" juuri Castrénin metrosta ja niiden alapäässähän on tiilimuurein suljetut salaperäiset ovet, jotka olisivat varmasti (kenties) johtaneet maanalaisen "Castrénin metroaseman" laituritasolle. Ties mitä noiden tiilimuurien taakse on kätketty.

Osaako kukaan asioista paremmin tietävä kertoa miksi portaissa on veräjät? Tunnelin sulkemista varten ilmeisesti, mutta mihin aikaan tunneli suljettiin yöllä silloin kun suojateitä ei vielä ollut, klo 2300 vai myöhemmin? Jos veräjät olivat kiinni, niin miten yöliikenne hoidettiin 1960-70-luvun taitteessa? Vai oliko niin että Kaivokadun kautta ei kulkenut yhtään raitiolinjaa yöaikaan?

Taisi olla vanhassa vara parempi. 1970-luvun versio kuvastaa hyvin samaa kuin koko Makkaratalo: kaupunki on autoja varten, kaikki muu alistetaan autoille.
Mitä nykykyaikaan tulee, niin vaikka raitiovaunupysäkki on parantunut ja Makkaratalon autotasanne on otettu muuhun käyttöön, niin mielestäni itse Makkaratalo on remontista huolimatta kärsinyt arvonalennuksen. Nykyäänhän siinä ei ole juuri mitään kauppoja enää. Pelkkä konttorirakennus jonka läpi kävellään ripeästi. 1960-90-luvulla talo sentään kuhisi elämää, oli kaupaa ja kapakkaa ja liukuportaat suoraan kadulta ylös ja alas loivat jonkinlaisen "suuren maailman" fiiliksen.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raitiovaunupysäkki à la metro-Castrén ?

Nyt jos tämän lukee kuviteltu tunnelin isännöitsijä, niin älä ihmeessä ota loppujakin kehikoita pois, vaan laita paikat kuntoon ja hommaa tilalle oikeat kyltit.

Oikeat kilvet paikalla!
 
Takaisin
Ylös