Nivelvaunulinjat

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,158
Kuten tunnettua, Nr I -vaunut otettiin ensimmäiseksi käyttöön linjalla 10. Seuraava linja taisi olla 4?

Millä muilla linjoilla Nr I -vaunuja käytettiin ennen Nr II:n tuloa 80-luvulla? Millä linjoilla säännöllisesti ja millä linjoilla satunnaisemmin?

Oma arveluni: 3B, 3T, 4, 4N, 10, 10N säännöllisesti. Muistaakseni joku on joskus maininnut, että linjalta 4S olisi yksi sarana-havainto, samoin muistan lukeneeni Rautatientorin ja Itä-Pasilan välisestä erikoislinjasta 2X nivelvaunuin. Onko muita vielä?
 
10, 4, 3T ja 3B. Kakkosen (Itä-Pasila) tilapäiset sunnuntainivelet johtuivat Messukeskuksen erikoistapahtumista. Jossain välissä linja 8 sai niveliä myös, lähinnä kuljettajarahastuksen takia, nimittäin Laihialaisia oli alkuun liian vähän. Tällöin etenkin 3B:llä alkoi näkyä tilapäisesti vuoden 1959 moottorivaunuja perävaunun kera. Omia havaintojani löytyy etenkin kesältä 1980. Seiska sai kuljettajarahastuksen jo ennen NrII:ien tuloa, joten silläkin linjalla saattoi joskus nähdä saranan. Muistaakseni vanha seiska kuitenkin pääasiassa hoidettiin Laihialaisilla viimeisinä vuosinaan. Pasilan sillan ylittävä seiska puolestaan hoidettiin "aina" nivelillä ja sen linjan aikana NrII:ia on ollut olemassa alusta pitäen.
 
Joitakin omia muistiinpanoja.
Kysymyksessä mainitaan 1980-luku ennen Nr kakkosia . Mutta listataan tässä nyt aiempiakin. Päivämäärä ei ollenkaan tarkoita, että linjan koko kalusto olisi välttämättä muuttunut. Siitä minulla ei ole muistiinpanoja.
Eli niveliä ensimmäisen kerran linjoilla:
16.12.1973: 10
02.09.1974: 4, 4N
01.02.1975: 3T
01.09.1975: 3B
01.03.1979: 8 (Taas 01.02.80 alkaen laihialainen ja ruuhka-aikana pv ja taasen 1/1981 alkaen nrv epäsäännöllisesti)
01.01.1981: 7 epäsäännöllisesti.
Epäsäännöllisesti = joskus oli, joskus ei ollenkaan.
 
Tuo kysymys oli vähän epätarkasti muotoiltu, tarkoitin aikaa 1973-1983 ennen NrII-sarjaa.

Siis vanhalla rengasseiskalla ei ehtinyt koskaan niveliä kulkea, mutta näköjään Harjutorilla niitä on käynyt. Sepä oli yllätys!

Teoriassa myös linjalla 9 olisi voinut olla niveliä, tuskin kuitenkaan koskaan oli?
 
-Linja 9 hoidettiin loppuun lähes täysin "pikku-Valmeteilla" (331-375).
-10N:stä ei minulla olevarmaa tietoa. Alkoiko jo heti loppuvuodesta 1973 silloin kun yövuorossa sattui olemaan nivel. Taikka 1.1.74 alkaen, kun kaikki 10N:n vuorot tulivat linjalta 10. Aiemmin osa vuoroista oli kuutoselta. No linjan loppuvaiheessa kaikki vaunut olivat niveliä.
Että kyllä Arabiaankin pääsi nivelellä jo 1970-luvulla. Sitten tulikin pitkähkö tauko.
-10S -linjalta on havaintoja nivelvaunuista vuosilta 1974, 1975.
 
Muistan näheeni kuvia ainakin linjoilta 2X, 3B/T, 4, 8, 10 ja 10N. Onkohan noista "harvinaisemmista" linjoista kuvia? Nivelvaunujen numerorullien ässää en ole koskaan nähnyt "livenä".
 
339-DF sanoi:
Nivelvaunujen numerorullien ässää en ole koskaan nähnyt "livenä".
Sarjassamme mokia:
Eräänä joulu- tai tapaninpäivänä 90-luvun lopulla ajoi plussaamaton nivel 7B:llä. Takana oli linjakilpeen rullattu ilmeisesti vahingossa 07S (nollaseiskaässä). Jossakin ikivanhassa Raitio-lehdessä on ollut kuvaa yölinjasta 41N -> kuljettajan moka, koska oli rullannut ykkösen väliin.

Piirka
 
Todellinen kuvaharvinaisuus! Luulen, että tuota kuvan tilannetta ei ole kovin moni päässyt näkemään.
 
Ja huomatkaa kuinka tuolloin vaunuissa oli vielä rutkasti avattavia ikkunoita! Miksi ihmeessä ne piti poistaa vähitellen lähes kaikki? :evil:
 
Linjalla 5 näki loppuaikana niveliä, tuli matkustettuakin muutaman kerran.
 
MCW sanoi:
Linjalla 5 näki loppuaikana niveliä, tuli matkustettuakin muutaman kerran.
Olet oikeassa. Viitonen siirtyi kuljettajarahastukseen syksyn alkaessa 1984. Linja lakkautettiin kesän 1985 alussa. Kuljettajarahastusaikana linjalla liikkui sekä "oikeita" niveliä että Laihian niveliä. Nivelistä osa oli upouusia NrII:ia.
 
"vanhan" 2?

23Ají Anárjiri sanoi:
Ja huomatkaa kuinka tuolloin vaunuissa oli vielä rutkasti avattavia ikkunoita! Miksi ihmeessä ne piti poistaa vähitellen lähes kaikki? :evil:
Siks kun koneellinen ilmastointi on tehokkaampaa... no jaa?

Entäs "vanha" 2/2A? Kulkiko sillä useinkin niveliä? Kerran matkustin Eirasta Itä-Pasilaan ja Vallilassa vaihdettiin vaunu uudempaan, eli NR:uun. Luultavasti tämä matka tapahtui keväällä -85.
Onko linjalta 2/2A enemmänkin havaintoja nivelistä?
 
Re: "vanhan" 2?

Safka sanoi:
Entäs "vanha" 2/2A? Kulkiko sillä useinkin niveliä? Kerran matkustin Eirasta Itä-Pasilaan ja Vallilassa vaihdettiin vaunu uudempaan, eli NR:uun. Luultavasti tämä matka tapahtui keväällä -85.
Onko linjalta 2/2A enemmänkin havaintoja nivelistä?
Kun Messukeskuksessa oli jokin suurempi tapahtuma (joskus 1970-luvun melko lopulla), kakkosella taisi olla niveliä jonain yksittäisenä viikonloppuna. Muitselisin, että sen ajan kakkoselle olisi järjestetty peräti ylimääräistä pyhäliikennettä tapahtuman johdosta. Kerran tai pari kakkosella taidettiin kokeilla lauantaiperävaunuja VTS:n kanssa yhtenä tapana lisätä kapasiteettia.
 
Re: "vanhan" 2?

Rattivaunu sanoi:
Kerran tai pari kakkosella taidettiin kokeilla lauantaiperävaunuja VTS:n kanssa yhtenä tapana lisätä kapasiteettia.
Lauantaiperävaunukokeilusta löytyy Raition 3/1982 takakannesta Ismo Leppäsen 16.10.1982 ottama kuva.
 
Takaisin
Ylös