Ratikoiden liityntälinjat Helsingissä

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,155
Tuli tuossa mieleen, kun vastasin toiseen ketjuun, että Helsingissähän on ollut liityntälinjoja raitiolinjoille. Seuraavat tulevat mieleen:

Munkkiniemestä
33 Munkkiniemen puistotieltä Tiilimäen kautta Tarvoon
34A Munkkiniemen puistotieltä Lehtisaareen

Kuusitieltä
100 Invalidisäätiölle

Eläintarhasta
rv 10 ja myöhemmin bussi 19 Pasilaan

Ruskeasuolta
lukuisat lännen esikaupungit runkolinjakokeilun aikana

Onkohan näitä ollut vielä muitakin? Tällä hetkellä ei taida olla yhtään sellaista linjaa, jonka voisi ajatella ratikan liityntälinjaksi.

(Oma lukunsa ovat sitten erilaiset suht lyhytaikaiset ratikkalinjat, kuten H Ruskeasuo-Haaga, K Vallila-Käpylä ym.)
 
Vs: Ratikoiden liityntälinjat (Hki)

Jos muistelen oikein, Arabiassa (Toukolassa) kuutosen päättärin vaihella oli joskus jonkin bussilinjan pääte.
 
Vs: Ratikoiden liityntälinjat (Hki)

Jos muistelen oikein, Arabiassa (Toukolassa) kuutosen päättärin vaihella oli joskus jonkin bussilinjan pääte.

30.04.1973 asti linjan 78 päätepysäkki oli toukolassa Linja oli silloin Vuosaari-Toukola
 
Vs: Ratikoiden liityntälinjat (Hki)

Onkohan näitä ollut vielä muitakin? Tällä hetkellä ei taida olla yhtään sellaista linjaa, jonka voisi ajatella ratikan liityntälinjaksi.

Eikö myös 22 (tai 23?) mennyt Ruskeasuolta kympin päättäriltä invalidisäätiölle?

t. Rainer
 
Eikö myös 22 (tai 23?) mennyt Ruskeasuolta kympin päättäriltä invalidisäätiölle?

23-sekamelska oli hoidettu vuonna 1979 näin:

23 Eläintarha - Länsi-Pasila
23B Eläintarha - Länsi-Pasila - Ruskeasuo (Invalidisäätiö)
23V Siltasaari - Länsi-Pasila - Ruskeasuo (Invalidisäätiö)

23V ruuhkassa, 23B päivällä ja 23 iltaisin sekä viikonloppuisin. Länsi-Pasilan päättäri oli Ilmalantorilla.
Liityntäterminaaleja olivat siis Ruskeasuo (10) ja Eläintarha (3B/3T.)
 
Liityntäliikennettä tämäkin.
Olympialaituri 02.02.1985. VW-pikkubussi linjalla 19 Olympialaituri - Suomenlinna.
Linjaa on liikennöity ainakin vuosina 1978, 1979 ja 1985.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Runkolinja kokeilun aikana Ruskeasuolla oli liityntäliikenne terminaali
Tässä alla on vuoden 1957 kartta siltä siltä suunnalta


01.02.1974


01.04.1977


01.06.1981
 
Helsingissä on jo nyt toimiva liityntälinja ratikalle - bussilinja 52, jota Munkkivuoren asukkaat käyttävät keskustaan mennessä linja 18:n lisäksi. Itseasiassa seudun yksi toimivin liityntäliikenne pysäkki on 4/52 Laajalahdenaukio.
 
Helsingissä on jo nyt toimiva liityntälinja ratikalle - bussilinja 52, jota Munkkivuoren asukkaat käyttävät keskustaan mennessä linja 18:n lisäksi. Itseasiassa seudun yksi toimivin liityntäliikenne pysäkki on 4/52 Laajalahdenaukio.

Niinpä. Munkkivuoresta myös liityntäkävely Laajalahdenaukiolle on varteenotettava vaihtoehto. Kun itse asuin Munkkivuoressa, niin kävelin joka aamu nelosen pysäkille, ja niin teki moni muukin. Tekee varmaan edelleen. 18 on niin toivoton.
 
Aikamoista! Yhdellä bussillako tuota ajettiin? Miten lie kaikki mahtuneet kyytiin?
Olen kyllä kuullut tuosta 19-linjasta, mutta tämä oli eka valokuva. Erikoisin HKL-kalusto tähän asti...
Kyllä ainakin tuona vuonna muistaakseni vain yhdellä autolla ajettiin. Niinpä en tuossakaan tilanteessa kehdannut mukaan rynniä. Kävely jäätiellä viimassa vastatuuleen on "aikamoinen" elämys.
 
Kyllä ainakin tuona vuonna muistaakseni vain yhdellä autolla ajettiin. Niinpä en tuossakaan tilanteessa kehdannut mukaan rynniä. Kävely jäätiellä viimassa vastatuuleen on "aikamoinen" elämys.

Muistelen hämärästi, että linjaa olisi liikennöity myös HKL:n pikkumersulla. Aikaa on tosin kulunut sen verran, että erehtyminen on täysin mahdollista.

Kävelyretki jään poikki oli kieltämättä huima kokemus.
 
Takaisin
Ylös