Momenttiohjattu säätö

late-

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
1,477
Re: Nr:n ovat olleet hyviä vaunuja

Antero Alku sanoi:
11:ssä kokeiltiin oikosulkumoottorin säätöä vääntömomentin perusteella, ja periaate todettiin hyväksi. ADTranz ei kuitenkaan voinut silloin ottaa suomalaista kilpailevaa keksintöä, vaan joutui tilaajan vaatimuksesta keksimään tällaisen ohjausjärjestelmän itse.

Eikö HKL 11:n muutostyö ollut kuitenkin ABB:n eli entisen Strömbergin tekoja sekin? Tokihan ABB niihin aikoihin omisti puolet ADTranzista, joten tekniikan olisi pitänyt olla ihan saman talon sisällä.
 
Re: Nr:n ovat olleet hyviä vaunuja

late- sanoi:
Eikö HKL 11:n muutostyö ollut kuitenkin ABB:n eli entisen Strömbergin tekoja sekin? Tokihan ABB niihin aikoihin omisti puolet ADTranzista, joten tekniikan olisi pitänyt olla ihan saman talon sisällä.
En tunne näitä kaupuallisia kuvioita tarkkaan. Ainakin jossain vaiheessa Strömberg oli osa samaa konsernia, joka toimitti Variot. Mutta siinä vaiheessa kun tilauksesta sovittiin, asia meni niin, että HKL halusi momenttiohjatun säädön, josta oli Strömbergin prototyyppi HKL 11:ssä. Vaunujen toimittaja ei kuitenkaan voinut ostaa sähkölaitteita Strömbergiltä, vaan joutui suunnittelemaan vastaavan ohjauksen itse. Tautalla ovat saattaneet olla Varioon liittyvät lisenssi- ja hankintasopimukset, jotka estivät käyttämästä Strömbergin tuotantoa, vaikka se olisikin ollut toimittajan omassa omistuksessa.

Ehkä HKL:n ratikkapuolen kaverit osaisivat selvittää asian täsmällisesti.

Antero
 
Strömberg on ollut täysin ASEA:n ja sen seuraajien omistuksessa vuodesta 1986 lähtien (eli viimeiset NrII-vaunut jo saivat sähkölaitteensa ASEA-konsernilta). Joten sikäli asia kuullostaa oudolta. Adtranz oli kuitenkin 1990-luvun puolivälissä DaimlerBenzin ja ABB:n yhteisomistusyritys, ellen väärin muista, ja saksalaisosapuoli saattoi hyvin haluta omat teknologiansa mukaan.
 
Takaisin
Ylös